Arin S211 E 320 CDI (nyt myös videokuvaa).

Vastaa Viestiin
Avatar
APL
Viestit: 58
Liittynyt: 26.2.2011 2:05
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja APL »

Kone kirjoitti:Pitäisi olla plug and play...?
Kyllä.
NesteMy Best or Nothing
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jaa pitäisi vain :shock:
Niin minunkin mielestäni, mutta epävirallinen asiantuntijahuhu kertoo muuta :?

No... katsotaan nyt... tiistaina se putki saapuu ja varmaan saman tien asennetaan.
Sittenpä näkee, toimiiko :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

No.. sanokaa nyt.. urbaanilegendaa vai ei, se ilmamassamittarien sovittaminen autolle....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Ei kai siinä mitään sovittamista ole jos on samanlainen kuin orkkis? Tai mitäpä tuota arvailemaan kun cdi203 kumminkin tietää miten asia on :lol:
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei tarvii mutta pitäisi. :roll:

Eli jos sulla on se Star niin simulaattorilla selviää mitä pitää tehdä osien vaihdon jälkeen. Myös WIS:istä kannattaa lukea ohjeita.

Tässä tapauksessa uusi osa ei välttämättä ole samanlainen kuin vanha vaikka varaosanumero olisi sama (vähän niin kuin suuttimet joissa kalibrointiarvot).

Kuva
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jotain viisautta nyt siis tuli, iso kiitos siitä.

Luultavasti nyt kuitenkin mennään ekat viikot uuden mittaputken kanss "as-is" -moodissa.
Em. tieto antoi rohkaisua tähänkin päätökseen.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

mittaa ohmisesti vanha ja uusi. Jos samat, on riski että on plug n' paly.

massamittaus on terminen jossa anturi on 'passiivinen' ja ohminen perimmiltään. en usko että siellä mitään älyä/laskentaa ja anturivakioita on.

Kerrotko kuinka kävi, itsellä sama aikeissa.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

ChiquitaT kirjoitti: en usko että siellä mitään älyä/laskentaa ja anturivakioita on.
Siis anturissa ei ole mitään erikoista älyä mutta siellä moottorin ohjainyksikössä on, sehän anturin lukee.

Tyypillisesti ohjainyksikkö adaptoituu anturin muutoksiin (siis ensisijaisesti yksilön muutoksiin ajan myötä mutta sama adaptaatio auttaa yksilöiden eroihin adaptoitumiseen).
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

sähköisessä mittaustekniikassa anturit ovat yleisesti spesifisiä ja yksilöitä. kullakin on sille ominainen kalibroitu (penkissä teststtu) anturivakio. ko vakio pitää kertoa vahvistimelle, jotta vahvistin osaa tehdä muuntolaskennan oikein.
alaan joskus tutustuneena, valistunut arvaukseni on että tässä mittauksessa (ja autotekniikssa laajemminkin) käytetyt anturit evät ole yksilöitä vaan massatuotantoa samalla speksillä. yksilölliset kalibroinnit puuttuvat.
Ko mittausperiaate on mitata ilmamassavirtauksen jäähdytysvaikutusta. laitteen 'älyn' (keskusyksikö) seuraama suure on virran kulutus läpi ohmisen elementin ts tuon anturin mitauspiirin. On täysin analoginen piri. Tätä tarkoitn passiivisella anturilla.
yksilölliset anturit olisivat selvästi kalliimpia kuin autoteollisuudessa on vara maksaa.
Näin muodoin, voi vaihtaa ilman uudelleen kalibrointeja (jos ohmisuus on vastaava).
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ilmamassamittari, ehken vastoin yleistä luuloakin, kuluu käytössä.
Siihen tarttuu epäpuhtauksia, jotka eristää lankaa ja muuttavat paluujännitettä, jonka perusteella ohjelma päättelee läpivirtaavan ilman (hapen) määrää.

Tälle "kulumiselle" on valmistajan kokemusperäistä tietoa mukaillen laitettu ohjelmaan kerroin, joka aikain kuluessa muuttaa, tai oikeastaan pyrkii korjaamaan tätä käytön mukanaan tuomaa palujännitteen muuttumista suhteessa ilman määrään.

Kerroin on tieten pieni ja täysin hatusta tempaistu, mutta se on kuitenkin siellä.
Siksi on hyvä anturin vaihdon yhteydessä vaikkapa staarilla vihjaista asiasta.
Se kyllä kalibroituu pikkuhiljaa itsekkin, ilmeisesti tyhjäkäynnillä tapahtuvan jatkuvan vertailun avulla.
Mutta näin saatu lopputulos ei tietenkään välttämättä tarkkuudeltaan vastaa staarilla kerrottua "alkuarvoa"
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

*:rila vanha "opineisuu" palutettaan alkutilaan minkä jälkeen se alkaa opimaan uusia arvoja(joskus käy niin että jostain syystä jää jumittaman siihen vanhaan eikä ala oppimaan enne nollausta) nopeutta myös sitää "oppimista" nollausta ei ole pakkotehdä mutta ilman sitä on mahodolisuus että ei saa täytä hyötyä sen anturin vaihdosta(suurimassa osassa ei sitä silti huomaa juuri mitenkään vaikka olis jäänyt jumitamaan niihin vanhoihin arvoihin, on myös käynnyt niin että nollauksen jälkeen on kulutuksessa tapahtunut näkyvä muutos)

suutimen kalibrointi arvojakan ei tarvitse asetta... :)
(ainkaan niiden korjamoiden mukaan millä ei ole siihen työkaluja...
silti niitenkin asetamisella on ollut vaikutusta kulutuksen...
vaan sehän on vaan polttoa aineta ja kaikki se kuitenkin kuluu mitä tankiin laittaa ja huolto asemilta sitä voi ostaa lisää...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

tuikku kirjoitti:.
....Siihen tarttuu epäpuhtauksia, jotka eristää lankaa ja muuttavat paluujännitettä, jonka perusteella ohjelma päättelee läpivirtaavan ilman (hapen) määrää.

Tälle "kulumiselle" on valmistajan kokemusperäistä tietoa mukaillen laitettu ohjelmaan kerroin, joka aikain kuluessa muuttaa, tai oikeastaan pyrkii korjaamaan tätä käytön mukanaan tuomaa palujännitteen muuttumista suhteessa ilman määrään.

Kerroin on tieten pieni ja täysin hatusta tempaistu, mutta se on kuitenkin siellä. Siksi on hyvä anturin vaihdon yhteydessä vaikkapa staarilla vihjaista asiasta. Se kyllä kalibroituu pikkuhiljaa itsekkin, ilmeisesti tyhjäkäynnillä tapahtuvan jatkuvan vertailun avulla.
Mutta näin saatu lopputulos ei tietenkään välttämättä tarkkuudeltaan vastaa staarilla kerrottua "alkuarvoa"
Uskoakseni anturipinnan likaantuminen ei muuta anturin ohimista arvoa, eikö niin. anturielementin lämmöneristävyyttä se muuttaa ts vaikuttaa siihen ilmanmassavirtuksen jäähdytysvaikutuksen korrelaatioon. toiminta karkeasti on: seurataan paljonko pitää pukata lämmitystehoa piiriin jotta naapuritapissa delta T säilyy haluttuna. Oletan että siellä on siis kaksi anturitappia? Jos olettama pitää paikkansa,
on mahdollista 'helpostikin' rakentaa valvontaluuppi anturipariin jossa likaantumisaste päätellään olettamalla tiedetyiksi muut muuttujat paitsi likaisuuden aiheuttana haitta lämmön siirtymiselle ( esim tsekkaus tietyssä ajotilanteessa).

Lämmöneristyksen muutokset voivat olla olla helposti 2 .... 10% haarukassa. Siis suurehkoja, siksi kompensoiti on paikallaan. Happea olettaman mukaan lie se 21%. Sitä, O2:ta ei mitata suoraan vaan päätellään.

Monimuuttuja kompensaatiota seillä ei voi olla (kuluminen/liikaantuminen)
Vain toinen. Likaantumien on ilmeistä sitä kompensoidaan.

Jos anturissa on sähköisiä muutoksia mitattavissa, mikään edellä tehdyistä mittauksen oletamista/kompensoinneista ei osu kohdalleen ja säätötulos on huono..

Edellinen ei perustu MB tietoihin, päättelyä vain analogioden kautta...
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet :shock:
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa :?

Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.

Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin :evil:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Vesqju
aktiivimeseläinen
Viestit: 2266
Liittynyt: 02.10.2005 17:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet :shock:
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa :?

Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.

Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin :evil:
muistittko aktivoida anturin peittämällä sen?
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11

:boing_boing:

[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ööh ?
Ei aiemmin peitetty, kun vaihdettiin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet :shock:
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa :?

Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.

Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin :evil:
Täysin mykkä ? Ja Starilla katsoen kuitenkin näkyy etäisyydet ? :?
lkosso
Viestit: 27
Liittynyt: 19.10.2010 16:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Onkohan johto siitä mutkasta poikki joka menee anturille. Itsellä oli hapettunut melkein poikki ja herjasi anturin viallisuutta...korjaus purkamalla (vuolemalla ) johdonpään liitin palasiksi ja tinaamalla kunnolla kiinni toisiinsa. Nyt toimii, vaihtoehtona olisi varmaan ollut ostaa uusi johtosarja. On aivan liian heiveröinen se johtosarja ja kun koko ajan kuralle, lumi-/jääpaakuille alttiina pakoputken pöntön lähellä...olisi toivonut olevan paremmin suojattu systeemi.
Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet :shock:
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa :?

Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.

Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin :evil:
S211 280 CDI A Avantgarde -07
S212 200 CDI A Classic 2012
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Ari66 kirjoitti:Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Autolle pitää kertoa, että se ja se takaparkkianturi on vaihdettu :tuumaus:

Kyllä auton kanssa pitää säilyttää keskusteluyhteys! Vuorovaikutustaidot käyttöön 8)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei tuossa vissiin ollut vaihtoehtoa, missä kertoa mikä anturi on vaihdettu.... :roll:
Ja aiemmin homma on sujunut ongelmitta.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Ari66 kirjoitti:Ei tuossa vissiin ollut vaihtoehtoa, missä kertoa mikä anturi on vaihdettu.... :roll:
Ja aiemmin homma on sujunut ongelmitta.
Johdossa vika? Uusikin anturi viallinen?
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Voihan kai se uusikin anturi olla viallinen, sekin tuli mieleen.
Mutta miksi Star ei anna vikakoodia... se oudoksuttaa....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Ari66 kirjoitti:Ei tuossa vissiin ollut vaihtoehtoa, missä kertoa mikä anturi on vaihdettu.... :roll:
Ja aiemmin homma on sujunut ongelmitta.
no siinähän ei auta muu kun ottaa vähän kurkunkostuketta ja hoitaa homma ihan nokakkain ilman tähden väliintuloa :D
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mielenkiinnolla olen myös seuraillut latausjännitteen tasoa suhteessa ilman lämpötilaan.
Viileällä kelillä latausjännite on säännönmukaisesti 0,2-0,3 volttia korkeampi, kuin lämpimällä kelillä (+20 ºC tai enemmän).

Tämä ei kuitenkaan (luultavasti) selitä mystistä parkkitutkaongelmaa.... :roll:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kylläpä sitä vieläkin vaan voi tuntea itsensä tyhmäksi :D
Vai onkohan tämä kuitenkin yhä useammin toistuva havainto, sittenkin...

Olin nimittäin jo pari-kolme kertaa ihmetellyt ilmastointivikaa.
Jossain vaiheessa matkantekoa puhallin alkaa ikään kuin puhaltamaan päin seinää, aivan kuin joku ilmaläppä olisi kiinni.
Mikään ohjauspaneelista tehty toimenpide ei poista ongelmaa, vaan ilmaa ei tule kabiiniin riittävästi.
Raitisilmasuodatinkin on uusi, sekään siis ei kelvannut selitykseksi.
Kunnon "buutin" jälkeen kuitenkin kaikki toimii ok :shock:

Noh... tänään se teki sitten saman tempun taas, kun ajeltiin Inarista Angelin kautta Karigasniemelle.
Kohta Angelin jälkeen alkoi tulla autossa hiki :x

Pähkäilin siinä sitten päissäni asiaa ja ajattelin kurkata konehuoneeseen, josko ilmastoinnin putket ja letkut ovat jäässä.
Ja olivathan ne.
Siitä sitten päättelin että jos ne ovat jäässä, niin varmaan on kennokin aivan ummessa.
Eihän silloin ilma puhise tietenkään läpi, kuten on tarkoitettu.

Kompressori pois päältä napista (eli kenno sai hetken sulaa rauhassa) ja kas, kylmää pukkasi edelleen, heikohkosti tietenkin.
Mutta hetken matkaa taitettuamme ilma alkoi taas virrata normaaliin tapaan suulakkeista.

Lopppäätelmä:
Pitkillä matkoilla kenno voi jäätyä umpeen.
Varsinkin jos polttelee tupakkia ikkuna raollaan ja kylmästöinti taistelee ulkoilman lämpötilaa vastaan.
Ja kun se ikkuna tuppaa unohtumaankin raolleen pitkiksikin ajoiksi.

Tulevat korjaustoimenpiteet:
a) tupakkilakko
b) vielä norttiakin lyhyemmät tupakit
c) poltetaan vain parkissa ollessa ulkona
ö) vian ilmetessä tökätään kompura hetkeksi napista pois päältä (tämä vaihtoehto valittu)

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1918
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ari66 kirjoitti: Tulevat korjaustoimenpiteet:
a) tupakkilakko
b) vielä norttiakin lyhyemmät tupakit
c) poltetaan vain parkissa ollessa ulkona
ö) vian ilmetessä tökätään kompura hetkeksi napista pois päältä (tämä vaihtoehto valittu)
Eiköhän listaan saa lisätä ilmastoinnin huollon (täyttö ja mahdollinen vuodon korjaus).

Se höyrystinhän ei jäädy jos kaikki toimii oikein. Lämpötila-anturi mittaa höyrystimen lämmön ja pitää sen plussan puolella (vain vähän).

Vähäinen kylmäaineen määrä aiheuttaa sen että höyrystin jäähtyy toispuoleisesti ja alkaa jäätyä vaikka lämpötila-anturi mittaa vielä plussaa. En muista kumpi puoli ohjaamosta kärsii jäätymisestä ensin mutta sama puoli noissa pitäisi aina oireilla ensimmäisenä.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Ari66 kirjoitti:Pähkäilin siinä sitten päissäni asiaa

Tsot tsot :naughty: Vaikka siellä Inarin kairassa jää ennemmin junan alle kuin kohtaa poliisin, niin hömpsyjä ei saa ottaa tien päälle lähtiessä tai siellä ajaessa. Niin...Inarissa ei ole rautatietä :roll:
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ei se ilmastointi kauhian vajaa voi olla, kun ei vielä "kihinää" kuulu.
Ja kuulemma en ole ongelmani kanssa yksin.
Toki sieltä varmaan muutama gramma puuttuu.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Ari66 kirjoitti:Ei se ilmastointi kauhian vajaa voi olla, kun ei vielä "kihinää" kuulu.
Ja kuulemma en ole ongelmani kanssa yksin.
Ja näitten autojen ilmastoinnin pitäisi toimia Marokossa ja Saudi-Arabiassa. Eihän ne pelaa edes jäämeren rannikkolla! Ei ymmärrä.

No, jos Suomeen myytävät mallit on suomi-autoja :nocando: Tai... jos kylmäainetta pitää tosiaan olla ihan piripinnassa, että auton ilmastointilaite toimisi niin kuin sen pitää toimia.
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

kondivo kirjoitti:pitää tosiaan olla ihan piripinnassa.
Kuva
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kuulostaa vähäiseltä aineen määrältä, sitten himpun liian kova puhallus kennolta läpi ettei kerkiä luovuttaan riittävästi niin saattas tehä moista. Tosin aavistelen että puhallinnopeus ei Arin käytössä kovin kovalla ole.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”