19 tuuman renkaat S211:een
19 tuuman renkaat S211:een
Onko porukalla kokemuksia, että mahtuuko S211:ssa pyörimään 245/40-19 renkaat..? Mielessä olisi Nokian Zline renkaat sillä tuon kokoisina riittäisi kantavuus tuohon farmariinkin takana kun kantavuusluku on 98 ja voisi siten laittaa joka nurkkaan saman kokoiset renkaat..?
-
- Viestit: 719
- Liittynyt: 15.1.2011 10:36
- Paikkakunta: Espoo
19" vähän huono koko farkussa jos laillista haluaa. Eikös sullakin sen verta pidä olla kantavuutta että eka laillinen taakse taitaa olla 275-30-19 mikä nyt on ihan paska koko tuommoiseen normi autoon. Tasan yksi valmistaja tais tehdä koossa 245-35-19 rengasta jossa riittää kantavuus.
Käytä sitä taakse ja eteen 235-35-19 jollei halua kierrättää. 18" olisi parempi koko melkeen muutenkin, riittää kantavuus jo kapeemmissa, näyttääkin paremmilta 211 korissa jollei ihan sika lintassa ole alunperinkään.
Käytä sitä taakse ja eteen 235-35-19 jollei halua kierrättää. 18" olisi parempi koko melkeen muutenkin, riittää kantavuus jo kapeemmissa, näyttääkin paremmilta 211 korissa jollei ihan sika lintassa ole alunperinkään.
Samaa mieltä myös. Mulla farkussa joka kulmassa 245/40-18 vanteet 9X18 ET35Sergey kirjoitti:Ääni tälle.epk kirjoitti:18" olisi parempi koko melkeen muutenkin, riittää kantavuus jo kapeemmissa, näyttääkin paremmilta 211 korissa.
MB E280 CDI TA Elegance -04 Tanzanite Blue Metallic (S211)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
EX. BMW 520i -97 Schwarz II (E39)
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit (W201)
Kyseessä lienee kuiteskin replicat? Ei luulis orkkisten olevan kovin herkästä kierossa. Omilla calibreilla täräytetty 90km/h terävään asvaltinreunaan ja kaiken näköisiä iskuja vastaanottavat joka päivä, kun on koko kesän kestäneet tietyömaat joka paikassa ja tiet ku pommitusten jälkeen, eikä mitään vikaa Isäukon "laatu" dotzien kanssa taas ei ole ollu ihan yhtä ruusuilla tanssimista (kuvia vanne topicissa)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
17" on takuuvarmasti alkuperäiset ja 19" oli Mercedes liikkeestä Saksasta edellisen omistajan ostamina. Samalla, kun osti autonkin. Kuitit on vanteistakin. En muista oliko ne replikat.
17" 2 kieroa oikaistu Lappeenrannassa ja hyvät tuli.
19" halkiovika, ilmat ulos > sitä tekee soratie, kun en oo ikinä jääny kenenkään tientukoksi. No, maratonilla kylläkin.
Tulli on lyönyt rekisteriin vain yhden rengaskoon 245x45x17".
Saahan tuosta jonkin verran poiketa ja alkuperäisessä ohjekirjassa luvataan muutakin.
17" 2 kieroa oikaistu Lappeenrannassa ja hyvät tuli.
19" halkiovika, ilmat ulos > sitä tekee soratie, kun en oo ikinä jääny kenenkään tientukoksi. No, maratonilla kylläkin.
Tulli on lyönyt rekisteriin vain yhden rengaskoon 245x45x17".
Saahan tuosta jonkin verran poiketa ja alkuperäisessä ohjekirjassa luvataan muutakin.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Totuus lienee että länsituotanteisen merkkirenkaan pienempi indeksi kantaa todellisuudessa enemmän kuin kiinalaisen merkinnät, varsinkin koko nopeusluokituksella ajellen. Harmi ettei kelpaa leimalla, vaikka farkun kontissa ei koskaan ois muuta kun piskunen piski ja sen piskusta piskusempi pa5ka.sonikki kirjoitti:Landsaililta löytyy 35/245/19 97W kumit ja kumeja ostaessa tuo oli tosiaan muutaman illan googletuksen jälkeen ainut valmistaja millä riitti kantavuus. Just passelit 9,5" vanteelle, eikä voi muutenkaan parin kesän perusteella moittia
Renkaan tulee kestää jatkuvasti nopeusindeksin kyytiä kantavuusindeksin kuormalla joka säällä, näin ei Kaukoidän renkailla käy useinkaan todellisuudessa. Ei sillä että siihen rääkkiin koskaan Suomessa joutuisivatkaan. V*ttumaista vain jos katsastusta varten joutuu ostamaan kehnoisemmat kumit vain merkintöjen vuoksi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
...Joo itellä kävi juurikin näin...
Turhan tarkka katsastusmies tokaisi mielestään vitsikkäänä: "Hei, joku on laittanu sulle liian isot vanteet." (kunnei siis ollu muutoskatsastettu noille 19 tuumasille...)
Sitten kun meinasin muutoskatsastaa, niin hupskeikkaa... Kantavuus ei riitäkkään takaakselilla...
Siitä sitten uusia kumeja hankkimaan...
Hieman potutti...
Turhan tarkka katsastusmies tokaisi mielestään vitsikkäänä: "Hei, joku on laittanu sulle liian isot vanteet." (kunnei siis ollu muutoskatsastettu noille 19 tuumasille...)
Sitten kun meinasin muutoskatsastaa, niin hupskeikkaa... Kantavuus ei riitäkkään takaakselilla...
Siitä sitten uusia kumeja hankkimaan...
Hieman potutti...
- A.Asiamies
- Viestit: 42
- Liittynyt: 30.8.2012 18:39
- Paikkakunta: Tampere
Omassani S211 tuumasi konttorin mies leimalla, että tuuman saa poiketa otteessa olevasta suurimmasta vannekoosta isompaan ilman että tarvitsee muutoskatsastaa. Alla oli tuolloin muistaakseni 235/35-19 rengastus. Takavanteen ulkonemaa se tiiraili pidempään. Kuulemma kaaren ulkopuolelle ei sopis tulla lainkaan. ET:n hienosäätö vielä tekemättä niin 9,5" leveä vanne otti katsurin silmään. Leimahan kuitenkin tuli.
C 200 Kompressor -98 - S202 (M111.944)
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
E 320 CDI -04 - S211 (211.226)
Öljynvaihtoa ja renkaiden potkimista omaksi iloksi ja muiden avuksi.
Minulla oli S211:ssä 19" vanteet ja riittävän kantavuuden renkaat. Totta on, että sopivia renkaita ei ole ihan hyllytavarana joka kaupassa. Mutta Hankookilla oli sopivat mallistossaan. Eteen 235/35R19 ja taakse 255/35R19.
-T
Lyhyesti sanoen: Ei. Ei ollut mitään ongelmia.epk kirjoitti:eikö ollut ongelmia esim. vakkarin kanssa kun oli noin iso ero renkaissa ?
Tarina meni niin, että aluksi minulla oli edessä ja takana 235-leveät renkaat, mutta sitten (kuten Mikkis:kin edellä oli joutunut kokemaan) katsastusmies huomasi ettei niiden kantavuus riittänyt S211:n taka-akselilla. Onnekseni renkaat oli asentanut autoon jälkimarkkinoinnin ymmärtävä rengasliike, ja he pienen aprikoinnin jälkeen vaihtoivat ne tuollaisiin 255 leveisiin, joissa kantavuutta piisasi.
Sen verran aloin kysymyksesi jälkeen miettiä asiaa, että katsoin minulta vielä löytyvistä tiedoista, että olivatko renkaat oikeasti 35.. ..etteivät olisi olleet 30. Siinä kun ne olivat vanteella, etu- ja taka-akselin ero ei osunut silmään vaikka periaatteessa tuollaisen 255-renkaan halkaisija on reilun sentin suurempi kuin 235-renkaan. Minulta vielä löytyvien (myin auton uuteen kotiin joitain vuosia sitten) merkintöjen mukaan renkaat olisivat tosiaan olleet 235/35R19 ja 255/35R19.
Toisaalta, 255/30:n halkaisija olisi ollut reilun sentin pienempi ja kantavuusluokka todennäköisesti matalampi.
-T
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Vahva tunne että jos vaikka 225/40 kumi venytetään 10" leveälle vanteelle on sen halkaisija hieman pienempi kuin vaikka 8" leveällä vanteella.Roisto kirjoitti:Tai identtiset renkaat kahdella eri vanteella. Vähän itseäkin aprikoittaa. Kutistuuko vai laajeneeko ja millä lailla? Renkaan vyö on kuitenkin aika jämyä tavaraa.epk kirjoitti:No tuota en usko ennenkuin on mitattu identtisillä vanteella kaksi eri rengasta
t.
Risto
Meinaa kai sekin, kapeemmalla vanteella kumin sivut melko suorassa ja leveämmällä jotain 45 asteen kulmassa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Aivan, mutta venyykö sivut vai supistuuko selkä ja mihin se materiaali menee? Muuttuuko selkä paksummaksi? Sivut on kuitenkin vyörenkaassa heppoisammin vahvistettu. Minä mistään tiedä mutta jappasen.kilander kirjoitti:Vahva tunne että jos vaikka 225/40 kumi venytetään 10" leveälle vanteelle on sen halkaisija hieman pienempi kuin vaikka 8" leveällä vanteella.
Meinaa kai sekin, kapeemmalla vanteella kumin sivut melko suorassa ja leveämmällä jotain 45 asteen kulmassa.
EDIT: Tieten silloin, jos myös renkaan selkä venyy sivusuunnassa, niin silloin sen ympärysmitta voisi periaatteessa pienentyä.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 22.1.2016 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ei kiinnosta vittuaka mihin asia perustuu, eikä oo mulle mitään merkitystä mutta ihan ite omin pikkukätösin olen mitannut ja ihan omilla silmillä katsonut mittaa.Roisto kirjoitti:Aivan, mutta venyykö sivut vai supistuuko selkä ja mihin se materiaali menee? Muuttuuko selkä paksummaksi? Sivut on kuitenkin vyörenkaassa heppoisammin vahvistettu. Minä mistään tiedä mutta jappasen.kilander kirjoitti:Vahva tunne että jos vaikka 225/40 kumi venytetään 10" leveälle vanteelle on sen halkaisija hieman pienempi kuin vaikka 8" leveällä vanteella.
Meinaa kai sekin, kapeemmalla vanteella kumin sivut melko suorassa ja leveämmällä jotain 45 asteen kulmassa.
EDIT: Tieten silloin, jos myös renkaan selkä venyy sivusuunnassa, niin silloin sen ympärysmitta voisi periaatteessa pienentyä.
t.
Risto
Tuntuu hassulta mutta niin tapahtuu.
Paljonko on eroa? Ootko mitannut, onko myös renkaan selkä leveämpi venytetymmässä renkaassa? Se voisi selittää tuota muutosta.laineracing kirjoitti:Meillä oli sl:än talvirenkaat 235 45 17 8.5" ja 10" leveillä vanteilla ja niissä on eroa kyllä.
EDIT: Aha. Vastasitkin jo.
Ei tarvi suuttua niille, joita se asia kiinnostaa.laineracing kirjoitti:Ei kiinnosta vittuaka mihin asia perustuu, eikä oo mulle mitään merkitystä mutta ihan ite omin pikkukätösin olen mitannut ja ihan omilla silmillä katsonut mittaa.
Tuntuu hassulta mutta niin tapahtuu.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)