Perä hajosi :( PERÄ KUNNOSSA :)

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Perä hajosi :( PERÄ KUNNOSSA :)

Viesti Kirjoittaja Toope »

Terve mesemiehet!

Tuossa viikonloppuna mulla ilmeisesti perä paukahti autosta. Kyseessä siis 500 SEC -82. Homma kehittyi näin, että välillä jos rengas löi suttia niin saattoi perästä kuulua kolahtelua. Tämä oli kuitenkin hyvin satunnaista. Mutta nyt sitten teki niin, että risteyksessä oikealle käännettäessä oikea takarengas meni jumiin! Noh, pistin pakin päälle ja irtosi. Siitä lähin sitten ajelemaan kotiin päin hirveän naputuksen säestämänä. Naputus kiihtyi vauhdin mukaan.

Kotiin ja montun päälle päästyä nostettiin takarenkaat ilmaan. Vetarit näytti olevan ehjänä samoin kuin rättinivel ja ristikkonivel. Vasen takarengas pyörii ok mutta oikea puoli tahmea. Mietin myös sitä, että jos käsijarrun kengät tai satula jumittais mutta ne näyttäs olevan ihan ok. Eli onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin perä tohjona? Ja mistähän semmosia saa...saattaa aika kiven alla olla :cry:

Kiitos jos joku viitsii vähän jelpata!
Viimeksi muokannut Toope, 01.4.2007 9:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

voit varmistaa perän äänen nostamalla sen vasemman ylös ja "ajaa vähän" rengas ilmassa jos se ääni kuuluu on se silloin perästä, muussa tapauksessa vois rajata tuon vian käsijarruun tai vetoniveleen tai pyörän laakeriin siellä oikealla puolella..
Itsensä myynyt, työnarkomaani vailla järkevää tekemistä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tervetuloa Meselle. :D

Melkein suuntaisin katseen Saksan ebayhyn - voi olla kotimaassa aika ankea tilanne, kun ne nuo "savuttajat" särkee näitä kuin kananmunia. :evil: :lol:

Apuja varsin löytyy, jos et itse osaa ebayssa asioida. :wink:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän tuo ihan perärikolta kuulostaa,ja lähinnä sen kuuluisan tasauspyörästön keskitapin irtoamiselta/katkeamiselta. Toinen rengas ilmaan ja pyörittelemään,jos perä rikki niin välystä on luultavasti aika reippaasti...
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

miksi kirjoitti:voit varmistaa perän äänen nostamalla sen vasemman ylös ja "ajaa vähän" rengas ilmassa jos se ääni kuuluu on se silloin perästä, muussa tapauksessa vois rajata tuon vian käsijarruun tai vetoniveleen tai pyörän laakeriin siellä oikealla puolella..
Älä nyt ihan heti tee mikäli et ole varma onko autossasi ultraharvinainen ässän lukkoperä mikä näissä kasikonneisissa on joskus ollut :shock:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7186
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onneksi noihin tiisseli varttimailereihin ei käy ässän perät. :D
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kun laskee perästä öljyä pois, niin näkee jo siitäkin jos on tapahtunut jotain jännää. Jos on metallinhohto öljyt, niin 99%:n varmuudella on ristitapin reikä kulunut soikeaksi ja tappi heiluu miten sattuu siellä ja pitää elämää.

Omassa 500SE:ssä oli samoja oireita. Ilmenivät ensikerran 160:n vauhdissa, kun alkoi kuulua perästä älytön pauke :shock:
Avasin perän sitten ristitappihan siellä oli syönyt kolonsa soikeaksi.
Korjaus oli muutaman minuutin homma :whistle:
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Terve, helpotetaan hieman etsintöjä, sama välitys on ainakin:

380SEC
500SEC
500SE
500SEL

Uudempien w126 perä ei passaa, malliuudistus taisi tulla noin vuonna 86.

Perävälitystaulukko: http://personal.inet.fi/koti/mb.diesel/ ... ntials.pdf

Mallikoodien tulkkaus: http://www.ajovalo.net/MB-sarjat2.htm
I drive an Opel. What's your excuse?
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Kiitoksia kaikille nopeista vastauksista! Huomenna taas tutkaillaan lisää että mikä siellä mättää. Tuosta ristitapin kulumisesta lueskelin tuolla mersuforumilla.

Mietinkin tuossa, että jos ei Suomen maasta tarvittaessa uutta perää löydy niin täytyy varmaan turvautua Ebayn apuun. Olisi todella hienoa jos joku voisi vähän opastaa sen käytössä, itellä ei ole mitään hajua miten kauppaa siellä tehdään enkä saksan kieltäkään osaa.

Ärsyttää ku ekaa viikonloppua oli auto tälle keväälle liikenteessä ni heti jotain hajosi :(. Ois viime syksynä mieluummin posahtanu ni ois ollu talvi aikaa rassautua tuon kanssa.

Mutta huomenna ollaan taas vähän viisaampia 8)
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Ok, kiitoksia arvokkaasta tiedosta! Hienoa, että pystytte tarjoamaan apua täällä! Melitos näyttää olevan Oulusta niinkuin itsekkin, joten hän varmaan tietää MB-Osan. Sinne soitin tänään, mutta eivät pystyneet auttamaan. Varaosahausta sen sijaan löysin tällaisen:

http://www.varaosahaku.fi/?index=defaul ... id=3082294

Tuon mukaan SE:n perä ei käy SEC:iin, pitääkö paikkansa?
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Noniin, tänään saatiin perä pois ja auki niin rikkihän se oli. Tasauspyörästöstä hammasratas kappaleina :(

Tämmöset numerot löytyi: 368953 ja välitys tosiaan tuo 2,24.

Nyt kun sais vain tietää että käykö tuo vm 84 500 SE:n perä SEC:iin..
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Harju »

jarski kirjoitti:Omassa 500SE:ssä oli samoja oireita. Ilmenivät ensikerran 160:n vauhdissa, kun alkoi kuulua perästä älytön pauke :shock:
Ja olit vielä saksassa reisussa :shock: :lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tais olla suljetulla alueella ajelulla, sinne ei yleensä ole kovin pitkä kotoa :ope:
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Äsken tilasin tuon aiemman linkin perän, eli 500 SE:stä vm 85. Saapi nähä passaako SEC:iin. Jos ei niin laitetaan sitten myyntiin.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Toope kirjoitti:Äsken tilasin tuon aiemman linkin perän, eli 500 SE:stä vm 85. Saapi nähä passaako SEC:iin. Jos ei niin laitetaan sitten myyntiin.
En kyllä jaksa uskoa että kupeessa ja sedanissa olisi perä eri kiinnityksellä. Ainoa järkevä mahdollisuus eroihin löytyy akselilta ABS-ASD. :idea:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sitten 86 vuonna muuttuu tietääkseni kiinnitys myös.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Joo ei tässä oikein muu auttanu ku ostaa sika säkissä kun ei tuota valinnanvaraa juuri ollut noin 20 purkaamon soittorumban jälkeen. Tämän Tapanilan auton ohella ainoan toivon tarjosi Venetmäki Viialassa josta perän olisi mahdollisesti saanut kuukauden toimitusajalla Saksasta. Toinen mahdollisuus olisi ollut Hyvinkäällä Osatuonti Felkessä, jossa olisi ollut 380 SE:n perä. Sen pitäisi myös passata ainakin välityksen puolesta.

Eipä tässä nyt muu auta kun jännityksellä odottaa viikonloppua että pääsee kokeilemaan perää paikalleen. Jos ei se auta, niin täytyy varmaan alkaa Ebayta tutkailemaan ja siinä hommassa tarviin taas varmaan apua :oops:
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Osaisko joku muuten sanoa, että paljonko tuo 500:en perän öljytilavuus on?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Sen verran kun sinne menee. Eli täyttöropun alareunaan asti täyteen.
Varmaan jottain 1,2 litroo. (Arvaus, omaan ASD-perään menee 1,1 litraa.)
Osta kaks litran putelia.
Pro HVM
Toope
Viestit: 34
Liittynyt: 27.3.2007 20:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Toope »

Noniin, uusi perä alla matka jatkuu taas! SE:n perä passasi mainioti secciin vaikka hajottamon mies intti että ei vuorenvarmasti käy kun olivat muka sitä jo johonkin secciin kokeilleet. Vanhasta perästä vaihdettiin vain vetoakselin laipat tähän SE:n perään.

Kiitoksia kaikille neuvoista ja vinkeistä!
500 SEC -82
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”