MB 500 SEC vm. 1983 automaattilootasta

vaihteistot, perä, kardaani, vetoakselit
Vastaa Viestiin
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

MB 500 SEC vm. 1983 automaattilootasta

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Moro! Laitoin täsä just tuollasen -83 500 SEC:in ja nyt on tullu pari kysymystä siitä mieleen. Kävinki tuossa jo mersuforumilla kyselemässä asiasta mutta täältähän löyty toinenki forum (ku en oo mersuja ennen harrastellu niin enpä tienny).

Mulla näyttäs tuo loota vuotavan öljyä moottorin ja lootan saumasta, sitä enempi mitä enempi laitetta rankaisee. Voiko se vuoto juuri olla muualla kuin stefassa joka on turbiinin akselilla? Ainaki noissa GM:n jenkkivehkeissä ne monesti alkaa sieltä vuotamaan, onko sama vika Saksalaisissa vai voiko tuo vuoto olla muualla?

Sitten tuli mieleen sellanen että pitäskö kaikkien vaihteiden vaihtua "samantuntoisesti"..? Kun kaasu pohjassa 1->2 vaihto on kyllä terävä mutta 2->3 vaihto on vähän pehmeämpi ja hitaampi. Tuo 2-3 vaihto on myös pintakaasulla ajellessa hitaampi ja pehmeämpi kuin 3-4 vaihto mikä on aika terävän tuntoinen. Ja voiko tuolle vaihtohommalle tehä mitään jos tuo ei ole oikein tuolleen vai onko remontti edessä.

Ja onko mitään haittaa tuosta jos käyttää Dexron III öljyä eikä tuota Dexron II:sta (esim. ATF 220) mitä toisella forumilla suositeltiin?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos se vuoto on punasta öljyä niin turbiinin stefa vuotaa ja toinen mahollisuus on laatikon ja pumpun välinen tiiviste vuotaa,mikä on kyllä harvinaisempi :roll:
tuo vaihtaminen voi johtua kyllä siitä vuodostakin :idea:
olekko vaihtanut lootaan öljyt ja suodattimen :?:
vaihappas tuo stefa ensin ja siinä samalla uudet öljyt ja suodatin ja sitten jos on tarve niin säätää mokkulaa ja ohjauspainetta vaijerista :idea:
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

touhottaja kirjoitti:jos se vuoto on punasta öljyä niin turbiinin stefa vuotaa ja toinen mahollisuus on laatikon ja pumpun välinen tiiviste vuotaa,mikä on kyllä harvinaisempi :roll:
tuo vaihtaminen voi johtua kyllä siitä vuodostakin :idea:
olekko vaihtanut lootaan öljyt ja suodattimen :?:
vaihappas tuo stefa ensin ja siinä samalla uudet öljyt ja suodatin ja sitten jos on tarve niin säätää mokkulaa ja ohjauspainetta vaijerista :idea:
Kuulemma joulukuussa vaihettu öljyt ja suodatin. Millanen homma tuo stefa on vaihtaa? Vissii pakko ottaa loota irti jne? Onko mersun lootan irrotuksessa mitään ihmeellistä tai "hyvä tietää" juttuja? Ja mistä saan hommattua sen stefan sinne? Vois varalta tilata sen laatikon ja pumpun välisenki tiivisteen jos ei oo kallis.

En oikein usko että vain tuo 2-3 vaihto tuntuisi erilaiselta sen vuodon takia kun muut vaihdot tuntuu terävemmiltä. Tuolla autolla on ajettu jo melkeen 400 tkm joten voi olla jo vanhuuttakin. Mutta millaiset nuo vaihdot pitäs olla? Kaveri sano että sen väyrysessä oli ihan samanlainen vähä pehmeä tuo vaihto 2-3 välillä mutta itestä tuntuu oudolta että 1-2 ja 3-4 vaihto on terävämpi kuin 2-3 vaihto. Onko tossa mitään järkeä? :roll:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

BlackZ kirjoitti:
touhottaja kirjoitti:jos se vuoto on punasta öljyä niin turbiinin stefa vuotaa ja toinen mahollisuus on laatikon ja pumpun välinen tiiviste vuotaa,mikä on kyllä harvinaisempi :roll:
tuo vaihtaminen voi johtua kyllä siitä vuodostakin :idea:
olekko vaihtanut lootaan öljyt ja suodattimen :?:
vaihappas tuo stefa ensin ja siinä samalla uudet öljyt ja suodatin ja sitten jos on tarve niin säätää mokkulaa ja ohjauspainetta vaijerista :idea:
Kuulemma joulukuussa vaihettu öljyt ja suodatin. Millanen homma tuo stefa on vaihtaa? Vissii pakko ottaa loota irti jne? Onko mersun lootan irrotuksessa mitään ihmeellistä tai "hyvä tietää" juttuja? Ja mistä saan hommattua sen stefan sinne? Vois varalta tilata sen laatikon ja pumpun välisenki tiivisteen jos ei oo kallis.

En oikein usko että vain tuo 2-3 vaihto tuntuisi erilaiselta sen vuodon takia kun muut vaihdot tuntuu terävemmiltä. Tuolla autolla on ajettu jo melkeen 400 tkm joten voi olla jo vanhuuttakin. Mutta millaiset nuo vaihdot pitäs olla? Kaveri sano että sen väyrysessä oli ihan samanlainen vähä pehmeä tuo vaihto 2-3 välillä mutta itestä tuntuu oudolta että 1-2 ja 3-4 vaihto on terävämpi kuin 2-3 vaihto. Onko tossa mitään järkeä? :roll:
ei siinä laatikon irrottamisessa mitään ihmeellistä ole,mutta ennen kun irrotat kartaanin haaran laatikosta niin merkkaa se maalikynällä haarukan paikka ja kartaanin haarukka keskenään,sitten vaan nappaat laatikon irti koneesta ja sitten kun laatikko on irti niin vedät vaan turbiinin ulos kopasta ja siellä sitten näkyy se stefa :idea:
käytä sitten mersun omaa stefaa,se on mielestäni pitkä ikäsin :idea: sitä pumpun tiivistettä ei taida saaha kun tiiviste sarja ostamalla,se on n. 200€
noista vaihteista vielä,taitaa olla levyt kuluneet mutta voithan pelata vielä vaijerilla ja mokkulalla mutta se vuoto voi kyllä aiheuttaa sen vaihtamisen :idea:
ps. se stefa tulee sen tiiviste sarjan mukana :roll:ja ehottomasti kaksihuuli stefa :idea:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Turbiinin öljyroppu kannattas tarkistella ekana, ettei siitä vuotas. Siinä on semmonen kupariprikka joka vuotaa melkein varmasti jos vanhalla kasattu.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Ville S. kirjoitti:Turbiinin öljyroppu kannattas tarkistella ekana, ettei siitä vuotas. Siinä on semmonen kupariprikka joka vuotaa melkein varmasti jos vanhalla kasattu.
Tartteeko sitä varten lootaa irrottaa?? :roll:

Ja miten sillä vaijerilla ja mokkulalla pelataan?
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Joopasenjoo, tänään tutkiskelin tarkemmin. Oli aikasemmin auto pikkusen kaltevalla pinnalla vissiin, piti imasta reilu puol litraa lootasta öljyä pois, nyt on sopiva määrä. En vaan muista paljo sitä tuli lisättyä että onko tuo nyt vieny sitte öljyä ollenkaan lootasta :?:

Ku auton alla konttasin niin hokasin että mahtaneepi olla sittenki moottoriöljyä mitä sieltä eniten tulee. Aikasemmin vaan ku käytin pahvia auton alla niin öljyt oli punasta mitä sillä hetkellä sattu pari tippaa tiputtaa niin ajattelin tietty että lootasta tulee (ja tulihan se ku on punasta mutta ei mahakaan pudottaakaan ku sen pari tippaa), mut mahtaaki suurin osa tulla motorista. Siellä on mobilin 0W-40 öljyt, mahtaniskohan auttaa ku vaihtas jäykemmät öljyt?

Pitää nyt seurata joku päivä kumpaa öljyä se kadottaa, auto on ollu vasta muutaman päivän mulla niin ei oo vielä varmuuteen päässy. Mut nyt vaikuttas että selvinnee ilman lootaremppaa jos tuleeki koneesta.

Mutta missäs siellä on se ruuvi millä nostetaan lootan öljynpaineita? Sitä en hoksannu. Vasemmalle puolelle tulee mittarinanturi ja siirtäjä, oikealla puolella oli se vaijeri ja jotaki ruuveja, mutten kyl hoksannu mitä pitäs kiristää että lootan paineet nousee? Ja sitten turbiinin öljyntyhjennysproppua ei vissiin näe jollei ota sitä korissa kiinni olevaa poikittaisrautaa irti? Se ainaki oli just pahimmoikseen turbiinin kohdalla edessä..
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Nuo 0W40-öljyt on minusta aivan liian hienoa tavaraa 80-luvun vehkeisiin. Minusta joku 10W40 olisi passelimpaa (ainaki bemun saman ikäisissä koneissa tuo on hyvä).
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Wikke kirjoitti:Nuo 0W40-öljyt on minusta aivan liian hienoa tavaraa 80-luvun vehkeisiin. Minusta joku 10W40 olisi passelimpaa (ainaki bemun saman ikäisissä koneissa tuo on hyvä).
Kävisköhän tuo jenkkivehkeissäkin käytetty 20W-30..? :roll: Eikö se oo aika jäykkää liukastetta..? :twisted:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no tuossahan tuo paineen säätö mokkula on,tuo punanen :D

Kuva

mokkulan päässä olevan mustan kumi korkin alla on pieni T-avain mitä käännät myötäpäivään niin paine nousee ja vastapäivään paine laskee :roll: koita ensin vaikka 1/4 kierrosta ja käy kokeilee miten vaihtaa ja lisää jos tarvii :shock:
ainiin kun otat senmustan korkin pois niin vedä avainta juuri senverran ulos että avain pyörii ja paina avain takasin koloonsa ja korkki päälle :idea: noita mokkuloita on sitten eri värisiä,mustaa ,vihreetä punasta,muun väristä en ole nähny :roll:
taas vaijerin kiristäminen lisää ohjauspainetta :roll:
kaasu pois ,vaijerin pää irti pallosta ,niin vaijerin kuppi pitäs olla justiin pallon kohalla :idea:
tässä näkyy sen mokkulan T-avain :D heti tuon mustan korkin vieressä :idea:
taitaa ton mokkulan nimi olla modulaattori :P


Kuva
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

touhottaja kirjoitti:no tuossahan tuo paineen säätö mokkula on,tuo punanen :D

mokkulan päässä olevan mustan kumi korkin alla on pieni T-avain mitä käännät myötäpäivään niin paine nousee ja vastapäivään paine laskee :roll: koita ensin vaikka 1/4 kierrosta ja käy kokeilee miten vaihtaa ja lisää jos tarvii :shock:
ainiin kun otat senmustan korkin pois niin vedä avainta juuri senverran ulos että avain pyörii ja paina avain takasin koloonsa ja korkki päälle :idea: noita mokkuloita on sitten eri värisiä,mustaa ,vihreetä punasta,muun väristä en ole nähny :roll:
taas vaijerin kiristäminen lisää ohjauspainetta :roll:
kaasu pois ,vaijerin pää irti pallosta ,niin vaijerin kuppi pitäs olla justiin pallon kohalla :idea:
tässä näkyy sen mokkulan T-avain :D heti tuon mustan korkin vieressä :idea:
taitaa ton mokkulan nimi olla modulaattori :P

Kitoos! Joo no nysse selvis tosta kuvasta, että se on VASEMMALLA puolella. Etin ite sitä oikealta puolelta ku jostain niin luin tai joku niin sano tai jotaki :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 voimansiirto”