m112 nokkaketjun vaihtoon ohjeita/vinkkejä?

Vastaa Viestiin
arzka
Viestit: 51
Liittynyt: 07.10.2007 14:58
Paikkakunta: pks

m112 nokkaketjun vaihtoon ohjeita/vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja arzka »

Tervehdys, eli ketjun vaihto olis tiedossa,pitää tyhjäkäynnillä sen kuulosta ronksutusta. Rivi 4 tuli ketju ym. uusittua, kun se oli ajossa katkennut ja oli kansi pois se oli helppo. Mutta nyt olis eri homma.
Onhan näitä ollu:w110,w115,w123, w124,3kpl w210 2kpl vito w638 clk w208kompx2.w202,w211 .ja lisää tulee
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

pitää olla uudemman mallin niittaus työkalu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Mou
Viestit: 1636
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Pariin M113 oon ketjun vaihtanut vanhalla ketjulla läpi vetämällä. Aika simppeli homma, mutta ajatus pitää kokoajan olla kirkas. M112 lienee tasapainotusakselilla, joten ei saisi päästää löysää kansien väliin. Tähän auttaa ainakin se ettei ota tulppia irti.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kuten jäsen Mou sanoi, M112:n ketjun vaihtoon pätee aikalailla samat konstit kuin M113:eenkin. Tässä on topikki, jossa on ruodittu asiaa melko paljon. Pari kuvaa myös oman ketjun vaihdosta.

Katkaisun ja niittauksen voi suorittaa tämän näköisellä työkalulla, kunhan ensin sorvaa katkaisutappia ohuemmaksi.

Mersun omissa ohjeissa kehotetaan irrottamaan oikean puolen venttiilien paininkoneisto ja vaihtamalla sen tilalle irtopukki (ks. kuva alla), joka pitää nokka-akselin paikallaan, kun kettinkiä pyöritetään paikalleen. Neuvo lienee varmistamassa sitä, ettei ketju pääse missään tilanteessa hyppäämään rattailtaan. Lisäksi katkaisu- ja niittaustyökalut eivät mahdu ketjupyörän ja akselipukin väliin. Itse irrotin nokka-akselipyörän akselista katkaisun ja niittauksen ajaksi. M113:ssa ei pitäisi tuossa konstissa olla mitään vaaraa mutta M112:ssa kannattaa pitää nokka-akselin ja tasapainoakselin välinen ketjun pätkä kireällä, ettei tasapainoakselin jako pääse hyppäämään.

Ensimmäisestä linkistä näkee, että itse tehdyilläkin vehkeillä pystyy tuon hoitamaan. Ovatpa jotkut niitata naputelleet ketjun jopa pallopäävasaralla. Itse en uskonut omiin vasarointikykyihini. :D

t.
Risto

Kuva
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
arzka
Viestit: 51
Liittynyt: 07.10.2007 14:58
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja arzka »

Eli olisko tiivistettynä näin?
Oik.venttiilikoppa pois, kiristin pois, ja sit tehdään erikoistyökalu
nokkapyörälle ettei ketju pääse hyppäämään,
ketju poikki ja uusi ketju liitetään vanhaan.
Tulppia ei kannata irrottaa.
Ajoitusmerkit ok.
Ketjua ei löysätä.

Millä ootte liittänyt uuden ja vanhan ketjun?
Joku pikalukkoliitin???
Onhan näitä ollu:w110,w115,w123, w124,3kpl w210 2kpl vito w638 clk w208kompx2.w202,w211 .ja lisää tulee
arzka
Viestit: 51
Liittynyt: 07.10.2007 14:58
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja arzka »

Eli olisko tiivistettynä näin?
Oik.venttiilikoppa pois, kiristin pois, ja sit tehdään erikoistyökalu
nokkapyörälle ettei ketju pääse hyppäämään,
ketju poikki ja uusi ketju liitetään vanhaan.
Tulppia ei kannata irrottaa.
Ajoitusmerkit ok.
Ketjua ei löysätä.

Millä ootte liittänyt uuden ja vanhan ketjun?
Joku pikalukkoliitin???
Onhan näitä ollu:w110,w115,w123, w124,3kpl w210 2kpl vito w638 clk w208kompx2.w202,w211 .ja lisää tulee
Avatar
Mou
Viestit: 1636
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Niittaamalla. Pikalukot ei mahdu kulkemaan ohjureista läpi koneen sisällä.

Jos mahdollista niin ota kaveri mukaan joka räikällä jarruttaa oikean puolen nokka-akselia samalla kun pyörität konetta kampiakselilta. Vaikka tulpat on kiinni, niin se ei täysin estä nokkien omavaltaista pyörähtelyä ilman ketjun tuomaa jarrua.

M112 on juuri tän tasapainotusakselinsa takia harmillisempi kuin M113, jossa on pelkkä ohjainratas.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Itse liitin ne ketjut väliaikaisesti sillä uudella liitoslenkillä niin, että laitoin vain sen löysän irtopalan sinne väliin ilman sitä tiukkaa reunapalaa. En siis niitannut mitään.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mou
Viestit: 1636
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Jaa niin siis täshän oli kyse siitä vanhan ja uuden liitoksesta. Juu määkin ihan samanlailla kuin Roisto, eli ilman päätypalaa. Se keskipala pitää liitoksen ihan hyvin kasassa. Lopuks sitte vasta niittaamalla.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”