E320 V6 CDI (211.089) -07 imupuolen ongelmat
E320 V6 CDI (211.089) -07 imupuolen ongelmat
Käynnistämisen jälkeen kaikki toimii, aina siihen saakka, että lähtee ajamaan. Tyhjäkäynnillä kone ottaa kierroksia yli 4000, mutta ajaessa stoppaa 3000 kierrokseen. Jos lähtee liikkeelle rivakasti ja ajaa reippailla kierroksilla varsin agressiivisesti, ongelmaa ei ole. Heti kun palaa rauhallisempaan ajoon, vikatila menee päälle. Se kuittautuu heti, kun käynnistää uudelleen jne... Mittaristoon ei tule mitään herjaa, mutta testeri näyttää 2513 eli läppämoottori (Intermittent, ei permanent). Imusarjan läpät on lukittu aukiasentoon. EGR toimii ok, tyhjäkäynnillä näyttää 5% ja polkaistessa ja poljinta nostaessa käy yli 40%:n. Hiukkassuodatin lienee ok, 2% tuhkaa ja polttelee aika-ajoin, noin 700-1000 km välein. Vaihdoin myös varmuuden vuoksi pakokaasun paineanturin ja ahtopaineanturin. Samoin MAF ja ilmansuodattimet on vaihdettu. Epäilyttää jostain syystä tuo läppämoottorin vikakoodi, eli voisiko vika olla kuitenkin ahtopaineen säätimessä? Ahtopaine on aika lähellä auton pyytämää, mutta kuitenkin n. 10% alhaisempi. Miten nämä kaksi toimivat yhdessä, eli voiko turbon häiritä aiheuttaa läppämoottoriongelmaa? Ajattelin vielä testata tuon läppämoottorin toiminnan peilin kanssa ja ahtopaineen säätimen tangon liikkuvuuden. Säätimen tanko ei eilen näyttänyt liikkuvan loogisesti, aluksi ei liikkunut ollenkaan, sitten poljeskellen alkoi liikkumaan reilusti ja loppujen lopuksi liikkui enää puoliväliin. Liekö läppämoottorin vikatiloilla vaikutusta turbon säätövivun toimintaan? P2513 herjan ollessa päällä moottori välillä ottaa kierroksia yli 3000, eli ikäänkuin vikatilaa ei olikaan? Palstalla oli kommenttia myös ahtopaineensäätimen heikoista juotoksista ja mahdollisesta säätöpyörän jumiutumisesta. Saako säätimen kotelon auki turboa irrottamatta? Mahtaako Sipoon lähistöllä olla staria saatavilla? Viat alkoivat ilmetä viikko sitten omituisena nykimisenä 1400-1800 kierroksen välillä. Kaasua antamalla kaikki toimi. Vaihteiston ongelmat eliminoitiin pois. Huomatiin että myös paikallan ollessa esiintyi ongelmaa, kierrokset seilasivat noin 50-100 kierrosta/min käyntinopeuden ollessa noin 2000. Otettiin läppämoottorin tangot pois ja lukittiin läpät auki ja aluksi kaikki toimikin. Sitten alkoi taas sama nykiminen. Testerin näyttämä ilmamassamäärä heitteli n 200 yksikköä auton pyytämän molemmin puolin ja siis juuri nykiessä. Ilmamassamittarin t-kappaleen turbon pään helma oli reilusti halki, eli yli tiivisteen. Vaihto auttoi nykimiseen, mutta nyt tuli sitten tämä vikatilahässäkkä ja epäilys turbon säätimestä ja läppämoottorista.
Läppämoottoria en ole vielä vaihtanut. Tuossa sellainen on valmiina ja kannattanee siiä aloittaa. Saako tuon irti ilman turbon irroitusta? Monessa kommentissa on ollut puhetta sen siirtämisestä suojaa vuotavalta öljyltä. Tarviiko johtoja jatkaa, vai irrottaa vaan olemassaolevasta nipusta?
Kokeilin vielä tuota ahtopaineen säätömoottoria ja se käyttäytyy seuraavasti:
- Säätötanko on vikatilassa noin puolessavälissä ala- ja yläasennon välissä
- Kun nollaan vikatilan, tanko tippuu samantien alaasentoon
- Kun annan kaasua, tanko nousee yläasentoon
- Kun hetken kuluttua vikatila tulee päälle, tanko jää keskiasentoon
- Kun tankoa koettaa liikuttaa ylös- tai alaspäin, säätömoottori jurisee, mutta mitään ei tapahdu
Kokeilin vielä tuota ahtopaineen säätömoottoria ja se käyttäytyy seuraavasti:
- Säätötanko on vikatilassa noin puolessavälissä ala- ja yläasennon välissä
- Kun nollaan vikatilan, tanko tippuu samantien alaasentoon
- Kun annan kaasua, tanko nousee yläasentoon
- Kun hetken kuluttua vikatila tulee päälle, tanko jää keskiasentoon
- Kun tankoa koettaa liikuttaa ylös- tai alaspäin, säätömoottori jurisee, mutta mitään ei tapahdu
Olen jatkanut johtoja niin että läppämoottorin voi kiinnittää lukkopeltiin.
Aloitusviestissä näkyy olevan maininta että läpät on lukittu aukiasentoon, mitä ihmettä ? Läppämoottori siis irrotettu vivuista ?
Vanha läppämoottori saa jäädä kaikkineen paikoilleen pitämään läppiä auki, johtopistokkeen vaan ottaa irti ja jatkaa johdot toiselle moottorille
Starilla voi tutkia kumpi on rikki, läppis vai ahtopaineensäädin. Joskus ei saa 100% varmasti selville, mutta useimmiten.
Aloitusviestissä näkyy olevan maininta että läpät on lukittu aukiasentoon, mitä ihmettä ? Läppämoottori siis irrotettu vivuista ?
Vanha läppämoottori saa jäädä kaikkineen paikoilleen pitämään läppiä auki, johtopistokkeen vaan ottaa irti ja jatkaa johdot toiselle moottorille
Starilla voi tutkia kumpi on rikki, läppis vai ahtopaineensäädin. Joskus ei saa 100% varmasti selville, mutta useimmiten.
wiimax.fi
Sain laitettua uuden läppämoottorin raitisilmasuodattimen kotelon viereen. Siitä hiukkasen pyörijän sakaroita lyhemmäksi ja hyvin mahtuu pyörimään. Vikakoodit poistuivat ja uudelleen en autoa vikatilaan ole vielä saanut, ajoa takana puolisen tuntia, moottoritiellä ja pikkuteillä.
Jotain outoa siihen yhä jäi. Pienillä kierrokisilla, 1000-1300 kierrosta ja etenkin paikaltaan lähdettäessä, nykii silloin tällöin. Paikalla ollessa kun polkaisee kunnolla kaasun pohjaan ja nostaa nopeasti, kuuluu melkeinpä perinteiset imuäänen pörinät, rahisevan oloiset, etenkin kun kierrokset tippuvat nopeasti 2000=>1000 välillä. Mitään vikakoodeja ei ole, turbon paineet suunnilleen samalla tasolla auton pyytämän kanssa kierroksilla kuin kierroksilla.
Jotenkin yhä mietityttää tuo ahtopaineensäädin...
Jotain outoa siihen yhä jäi. Pienillä kierrokisilla, 1000-1300 kierrosta ja etenkin paikaltaan lähdettäessä, nykii silloin tällöin. Paikalla ollessa kun polkaisee kunnolla kaasun pohjaan ja nostaa nopeasti, kuuluu melkeinpä perinteiset imuäänen pörinät, rahisevan oloiset, etenkin kun kierrokset tippuvat nopeasti 2000=>1000 välillä. Mitään vikakoodeja ei ole, turbon paineet suunnilleen samalla tasolla auton pyytämän kanssa kierroksilla kuin kierroksilla.
Jotenkin yhä mietityttää tuo ahtopaineensäädin...