Vikakoodi P0366

Vastaa Viestiin
boomer1956
Viestit: 4
Liittynyt: 29.3.2022 21:54

Vikakoodi P0366

Viesti Kirjoittaja boomer1956 »

Moi kaikille,
olisi kysymys pakopuolen nokka-akselin asennon osoitin anturista.

Autoni malli E200 kompressori.
Mercedes Benz E-class T-model (S211) E 200 kompressor (211.241) (135 kW / 184 hv.
Bensiinimalli, kone M271.956, 1796 cm3. Ajettu ~255 000 km.

Autoa olen tutkinut monella tavalla, kuten polttoaine- ja sähköpuolelta.
Ne tuntuvat olevan kunnossa.

Tuossa vuoden 2021 syksyllä autoon tuli vaihdatettua automaativaihteiston sekä moottoriöljyt, suodattimineen.

Auton katsastuksessa ilmeni vika, liian rikkaasta polttoaineseoksesta.

No se korjattiin vaihtamalla uusi lambda-anturi ja uudelleen katsastusnäytölle.
Auto hyväksyttiin katsastuksessa.

Autolla ehdittiin ajaa noin 150 kilmetriä korjauksen jälkeen, kunnes sammui onneksi tuohon kodin edustalle.
Tuon jälkeen ei ole käynnistynyt vielä kertaakaan.

Testailin tuossa hankkimallani vikakoodilukijalla autoni järjestelmää.
Yksi vika löytyi.

Tila: Historiallinen
P200B -088 B6/7 ( oikea pakokaasun nokka-akselin hallianturi)
Signaali kohtuuton [P0366]


https://1drv.ms/u/s!AkXsvqgcSrMCjTCRWoU ... m?e=TjmrR7

Tietysti pitää ottaa käsittelyyn tuo anturi. Vaikkapa mittailla, jospa toimii kuitenkin.
Jostain luin myöskin, että johtimissa ja liittimissä saattaa olla moottoriöljyä.
Ns. kapillaari- ilmiö.

Varmasti on monta muuta mahdollista syytä.

Aion nyt kuitenkin katsoa tilannetta, kunhan hieman säät paranee.


Kysynkin tässä samalla pitääkös tuo pakopuolen magneetti ( nokka-akselin päässä) vaihtaa samalla ihan varmuuden vuoksi ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Vikakoodi P0366

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jakopäähän noista hajoaa, mutta varmaan on ketju vaihdettu jo kerran pari ?
Kuulostaako starttausääni normaalilta ?
oulaistenliikenne.fi
boomer1956
Viestit: 4
Liittynyt: 29.3.2022 21:54

Re: Vikakoodi P0366

Viesti Kirjoittaja boomer1956 »

Moi ja kiitos viestistäsi. En tiedä onko ketju vaihdettu ja milloin. Auto on tuotu aikoinaan Ruotsista.
Käynnistysääni kuullostaa normaalilta. Akku pitää kuitenkin ladata jälleen.

Latauksen jälkeen näyttää jännite olevan akun navoista mitattuna 12,8 V.

Olen noviisi näitten, minulle uusien autojen kanssa. Olen yrittänyt selvittää ensinnäkin missä tuo nokka-akselin asennon osoitinanturi sijaitsee.
Antureita tuntuu olevan ihan riittävästi näin pelkästään neljäsylinteriselle autolle.

Diagnostiikka kertoo/väittää, että vika on: " oikea pakokaasun nokka-akselin hallianturi ". Onko se moottorin ulkopuolella, kyljessä, pakosarjan tuntumassa vai muovisen moottorin päällä olevan kannen alla ?

Jollain videoilla näin imupuolen nokka-akselianturin turkinnasta.
Videon perusteella tuon muovikannen poistamisen jälkeen osoitettiin moottorin kuljettajan puoleista anturia. ( Siis moottoria edestä päin katsottuna ).

Tällä auton kuntoon saattamisella ei ole millään tavalla kiire.
Olisi vaan kiva saada selvyys siitä missä vika oikein piilee.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Vikakoodi P0366

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näkyisiköhän kuva, siitä selviää asentotunnistimien sijainti:
https://www.benzworld.org/attachments/i ... pg.213956/

Toivotaan ettei ole jakopää rikkoutunut ja vaurioittanut moottoria. Joka tapauksessa jakoketju kannattaa nyt vaihtaa ennen kuin autolla ajaa, kun ei ole tietoa sen tilasta.
oulaistenliikenne.fi
boomer1956
Viestit: 4
Liittynyt: 29.3.2022 21:54

Re: Vikakoodi P0366

Viesti Kirjoittaja boomer1956 »

Hei dealer, laitoin yksityisviestiä sinulle. En ole vain varma siitä, että onko se lähtenyt.
En ole aiemmin käyttänyt yksityisviestiä tässä foorumissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”