W211 320CDI V6 ilmuläppien asento

Vastaa Viestiin
ylisuuta
Viestit: 3
Liittynyt: 07.2.2013 10:20
Paikkakunta: Lempäälä

W211 320CDI V6 ilmuläppien asento

Viesti Kirjoittaja ylisuuta »

Moro,

Laitetaas nyt tällekin foorumille ongelman kuvausta mersuforumin lisäksi. Melko urgentti tilanne päällä joten pakko yrittää joka tuutista ;)

Merssu veti ittensä vikatilaan viime viikolla ja *:lla löytyi viaksi tuo kuuluisa imuläppien moottori.
Viikonloppuna purin turbot sun muut haittaavat tekijät edestä ja vikoja löytyi. Moottori oli luultavimmin hajonnut koska huollosa oli laitettu turbolle tuleva kumitiiviste ruttuun ja sitä kautta tippunut melko reilusti öljyä moottorin päälle. Löytypähän syys sille harvoin havaitulle nykimiselle kunnon kiihytyksessä kun kanava oli 1/3 tukossa, onneksi tiiviste oli kuitenkin ehjä ja sitä kautta turbokin. Huvittavaa että ilmanputsarit vaihdettiin huoltoliikkeen ehdotuksesta öljynvaihdon yhteydessä kun sanoivat että juurikin tuo tiiviste menee itse vaihtaessa helposti väärin ja rikkoo pahimmassa tapauksessa turbon.

Uusi ohjausmoottori siis hankittuna, mutta ongelmana on että hantin puolen vivusto on poikki. Vivustoa vääntävä varsi on ilmeisesti ollut poikki jo pidempään ja itse sitten rikoin vahingossa yhden läppien välisistä tangoista. On meinaan melko hapertunu nuo muoviset varret. Jos läpät haluaa toimimaan, on ainut konsti hankkia uusi imusarja... no, ei nyt ihan heti käynyt mielessä selailtuani foorumilta juttua läpistä. Siis moottori surraamaan itekseen ja läppien jumitus auki.

Kuskin puolelta päppien lukitus onnistuu helposti kun läppien yhteinen vipuvarsi on tallella, mutta kuinka määritellä hantin puolen asennot... ja miten nuo läpät saa järkevästi lukittua. Löysin eräästä keskustelusta sellaisen ohjeen että kuskin puolella varsi väännetään auton takaosaa kohti ja hantin puolella keulaa kohti jotta läpät on auki. Tämä pitänee luultavasti paikkansa mutta nuo hantin puolen erillisenä olevien läppien asennot pitäisi saada varmistettua sekä jokin idea niiden lukitsemiseen.
Imusarjoja ei innostas alkaa irrottaan jos ei oo ihan pakko.

*Jamppa
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Läppien asennon voit päätellä kun kääntelet moottorin vipua, läpät on tietysti molemmilla puolilla auki kun moottori on "lepotilassa" johon jousi sen kääntää.

edit: korjattu
Viimeksi muokannut dealer, 07.2.2013 18:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ylisuuta
Viestit: 3
Liittynyt: 07.2.2013 10:20
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ylisuuta »

Aika monessa keskustelussa on mainittu että läpät ovat lepoasennossa auki. Kun moottori käynnistetään ne menevät kiinni ja aukeavat jossain 2000 kierroksen kieppeillä. Ota nyt tästäki selvää.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Anteeksi. Edellisessä viestissäni kirjoitin päin honkia, korjaan sen nyt :idea: :arrow:
ChiquitaT
Viestit: 137
Liittynyt: 03.6.2006 12:41
Paikkakunta: uudella maalla

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

Dealer, varmistan, 'lepotilalla' tarkoitat että silloin toimilaite/moottori on sähköttömänä? (ts vaikka pöydällä)
Käynnistys/osakuormalla toimilaite kiertää käpälät&tangot myötäpäivään jousikuormaa vasten - läpät kiinn.
Täysikuorma/kaasu palauttaa läpät aukiasentoon.

Jos näin, silloin v6 säätötankojen aukiasennot on:
- kuskin tangot taakse ja vänkäri tangot eteen.
(ts täällä molemmat väärin lukittu..)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Dealer, varmistan, 'lepotilalla' tarkoitat että silloin toimilaite/moottori on sähköttömänä?
Juu.
-kapa-
Viestit: 64
Liittynyt: 28.9.2007 13:52
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: W211 320CDI V6 ilmuläppien asento

Viesti Kirjoittaja -kapa- »

Nostan vanhan ketjun henkiin.
Tarkoitus on lukita läpät auki asentoon, mutta kun omasta yksilöstä on läppämoottori poistettu, niin on epäselvää mihin asentoon teen lukinnan.
Nyt kun olen tutkinut videoita 642 imusarjan läpistä, olenko aivan hakoteillä ajatuksessa:
Hantin puolen siirtovipu eteen, jolloin yhdystanko siirtyy taakse, ja kuskin puolen siirtovipu taakse, jolloin yhdystanko siirtyy eteenpäin?
https://youtu.be/tXfy9fhc_nI?t=88 :?:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”