OM642 jakoketjun venymä

Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Noniin kaikki tietävä kun vaihatte vitjaa W906/W639 niin siel on pari pikku jippoo millä tuleen noin 2 tuntii lisää duunii parin pikkujutun takii mut mulla men enemmäm kun duunaan lattialla

Ensinnä tuo p*skankierrätys lauhutin se irti etu/takapäässä on 2X E12 pulttii ja egr ymäristössä 2 pidempää

Kuva

Sprintter X18 ei oo lauhutinta eikä tietäänksee vitossakaa mut tuo pellin palikka on minkä takana on kiristin

Kuva

Kuva

Sekä tuo lauhutin pitää ottaa pois eestä kun 1 vk pultti jään sen alle

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Sprinter X19 vitjan vaihto aika on muuten 7,8 tuntii autodatas
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM642 jakoketjuja vaihdellaan ... kahteen viikkoon meillä 7 autoa ketjuremontissa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

........
Viimeksi muokannut Bomber4, 19.3.2017 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään W221 jossa ketju niin venynyt että kylmäkäynnistyksen jälkeen pahaa ääntä. Kilometrejä alle 300000 ja kiristin kaikkensa antanut, venymää 2 nokka-akselin hammasta.
Seuraavaksi Chrysler C300, sitten Vito.

Porvoon Veholla oli sanottu ettei ole koskaan tarvinnut yhteenkään OM642 jakoketjua vaihtaa.

Mikäpä siinä :roll: ajaa vaan eikä välitä ryskeestä kylmäkännistyksessä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

dealer kirjoitti:
Porvoon Veholla oli sanottu ettei ole koskaan tarvinnut yhteenkään OM642 jakoketjua vaihtaa.
nii taisivat täällä oulunkin veholla sanoa joskus etteivät jakoketjuja ole tarvinnut vaihdella
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

skibe kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Porvoon Veholla oli sanottu ettei ole koskaan tarvinnut yhteenkään OM642 jakoketjua vaihtaa.
nii taisivat täällä oulunkin veholla sanoa joskus etteivät jakoketjuja ole tarvinnut vaihdella
Oikeesa ovat... ei niitä tarvitse vaihtaa
Vaihtaa sitten moottorin tai kokoauton :roll:
sama hommaha oli joskus laatikon öljyjen kanssa
(Kestävät autoniän... ;) )
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika monta ketjua + kiristintä puolentoista viikon sisään. Kilometrit n. 240000-300000.
Oli loppua orkkisketjut varastosta vaikka puolenkymmentä oli ... tilattiin maanantaina lisää...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Iwistä oon vaa laittanu eli punasta pukettia
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Kuinkas herkkä tuon E 220 CDI:n ketju on venymiselle?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

PKivimäki kirjoitti:Kuinkas herkkä tuon E 220 CDI:n ketju on venymiselle?
Minkä E 220 CDI:n? Kuvassa oleva auto ei näytä ollenkaan CDI:ltä joten varmaan jostain muusta mersusta kyse.
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Jaa-jaa, W211 vm. 2007 eli OM646 DE 22 LA

eli tuo:
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes- ... 647/OM_648
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Ketjun venymiseen vaikuttaa moni tekijä.
Oletan suurin syy on kylmä öljy.
Paine tulee niin suureksi että kiristin painaa oletettua kovemmin ketjua .
Japanin pien koneissa on monessa jo sellainen toiminto ettei voi laittaa kierroksia vasta kuin noin 2 minuutin kuluttua.
Tai on merkkivalolla ohjattu milloin voi kierroksia lisätä.

Moni osa on kylmänä aikalailla erilainen kuin normi lämpimänä.
Lämpötila ero voi ola jopa 100 astetta.
Kyllä ratin ja istuimen välissä olevalla kuljettajalla on suuri merkitys miten ketju venyy.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

OM646 ketju ei mainittavasti veny. Ei vaihtovälisuositusta.

Eilen CLS OM642 uusi ketju ja kiristin, tänään R.
Helppoa verraten samaan aikaan tehtäviin Audi allroad V6 tdi ja A8 jakopäihin.
oulaistenliikenne.fi
teukka76
Viestit: 6
Liittynyt: 27.11.2010 10:30

Viesti Kirjoittaja teukka76 »

Mites iso homma W164 280CDI ML:ssä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aika lailla samanlainen homma, viitisen tuntia, vaihtaa mihin vaan korimalliin. Sprinterit / Vitot työläämpiä kun joutuu purkamaan enemmän.
Perjantaina vaihdoin W204:ään. Siinä oli aika tarkkaan hampaalla pielessä, kilometrejä päälle parisataatuhatta:
Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketjuja on tullut vaihdeltua oikeastaan viikoittain, ja työkaveri laittanut ties kuinka paljon öljynlauhdutintiivisteitä.
Eilen vetaisin 211:een ketjun ja seuraavana oli 211 öljynvaihto, oli ketju niin venynyt että kerroin etten itse uskaltaisi ajaa vaikkei noita ole hajonnut. Kuulemma ihmetellyt mistä kylmäkäynnistyksen romina kuuluu :shock:
Vaihdetaan ensi viikolla :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Meneekö nuo yleensä pelkällä ketjulla? M271:een, kun tuntuu joutuvan vaihtaa rattaat ja suurin piirtein kaikki muutkin jakopään romut ketjunvaihdon yhteydessä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketju ja kiristin riittää.
M271 joutuu vaihtamaan nokkapyörät joka toiseen - kolmanteen.
oulaistenliikenne.fi
Kalevizer
Viestit: 35
Liittynyt: 30.9.2017 22:35
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Kalevizer »

Tälle näyttää 320 -08 250tkm ajetun kiristin, varmaan tuohon saa ketjun vaihtaa ennen 300tkm. Vielä ei ainakaan ääntele, joskus kylmällä kelillä kuulostaa kuin venttiilikoneisto raksuttaisi sekunnin.


https://1drv.ms/i/s!AorVjQG9kp2XgfsTjxS2bpPZS65X-Q
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, eihän tuo vielä "poikkireikä" näy kiristimestä.
oulaistenliikenne.fi
Jukkahep
Viestit: 8
Liittynyt: 17.1.2016 8:52

Viesti Kirjoittaja Jukkahep »

Vaihdatutin w221 642.930 cdi jakoketjun/kiristäjän ja öljynjäähdyttimen tiivisteet aj 216 th. Jako oli 11 astetta pielessä ei vielä äännellyt kylmäkäynistyksessä.
Maastis
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2011 21:03
Paikkakunta: Pohojanmaa

Työkalut?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Ketjun alussa/ketjussa on hyvät kuvat venyneen ketjun tunnistamiseen. Huonopuoli on, että sattumalta tätä luettua tuli pakottava tarve kurkata äRrän öljykorkista sisään. 220tkm ajettu -09. Ja kiristäjä kyllä melko ulkona, eli ketjun vaihto edessä.

Viestiketjussa on kuvia myös noista työkaluista. Olisko kellään mittoja työkaluista? Eli nokan "laakeripukeista" ja siitä uudemman mallisesta ketjuohjaimesta. Vois askarrella työkalut valmiiksi ennen remppaa. Muuten pitää tehdä jotku pikavermeet vaikka filmivanerista siinä lennosta... Onko vinkata sopivaa/edullista niittaustyökalua? Ja mistä löytyis lukollinen ketjujatko joka olis sopiva vanhan ja uuden ketjun liittämiseen vaihdon ajaksi?

Mitäs muuta tarvii? Suutinrikat/pultit, tiivisteliimaa (mitä ootte käyttänyt?), tarviiko muita tiivisteitä?

Onko suosituksia ketjuista? Saksan kaupois olis etuusasti Swaggia (monesti ollu Febi leimoja ainakin kumiosissa...), Febiä ja Inaa. Tuleeko ketjut yleensä "katkinaisena" vai päättämänä, eli joutuuko uuden ketjun alkuun katkaista (vaatii työkalun...)?

TJ
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Liimaksi käynee mikä vaan laadukas tiivistesilikoni, mersun "omaa" liimaa on meillä käytetty. Suutinpultit, prikat, alipainepumpun tiiviste, huohottimen o-rengas, ylivuotoputkien o-renkaat.

Orkkis ketju ja kiristin, jos jostain onnistuu hankkimaan "umpinaisen" ketjun niin palauttaa pois, ei kai uutta katkomaan aleta. Liitinkappaleet tulee ketjun mukana.
oulaistenliikenne.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro

Ostin aikoinani itelleni ketjutyökalun tästä liikkeestä. Muutaman kympin on kallistunut siitä ajasta.

Reilulla 130 eurolla irtoaa näköjään samasta puljusta 642:n ohjurit sun muut. Se pidempi ohjuri ja nokka-akselipukit maksavat irtona suurin piirtein saman verran (löytyy selailemalla).

Nämä esimerkkeinä. Varmaan voivat olla tarjonta ja hinnat muuttuneet mutta tuolta löysin ketjutyökalun silloin halvimmalla.

Itse olen pyöritellyt ketjut ilman lukkoja paikoilleen (alkuperäisellä liitinkappaleella ilman niittausta). Joissain moottorissa varoittavat lukkolenkistä – voi jäädä nalkkiin ketjun uraan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Maastis
Viestit: 5
Liittynyt: 27.1.2011 21:03
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Thanks!

Ebaysta tuli vastaan saksasta myyvä työkalufirma jossa oli puristinsarjaa noin 70e hintaan. Ei varmaan superlaadukas, mutta jos välttäis näin omiin tarpeisiin harrastavalle. Joskin monesti näin ajateltuna joutuuostaa kaks, halvan ja hyvän... ohjurien ja pukkien kanssa pitänee tyytyä filmivaneeriin...

Mb Specialist myy Febi ketjua OE kamaan verraten. Olisko se sitten kelvollinen. Pitääs tietysti koittaa kysyä ihan orkkiksenkin hintaa.

TJ
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Iwiksen (Iwis) ketjuja on itselle tullut eteen. Myös yhdessä Febin paketissa oli Iwiksen ketju. Alkuperäiset on myös monesti sitä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Kuis nopeasti näissä tuo kiristin tulee ulos? Puolisen vuotta sitten ostaessa tarkistin ettei näy reikää ollenkaan, nyt 20 asteen paremmalla puolella olevilla pakkasilla kylmällä koneella rupesi kuulumaan helinää, ja nythän siellä reikä jo näkyy "vähän yli puolikuun". :evil:

270 tonnia taulussa, reilu 20 tkm tuossa tarkistusten välissä...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

..
Viimeksi muokannut Sakari, 30.8.2019 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Juu, kilsat vaihtelee kyllä kun tulee vaihtoon, ja tässä tapauksessa se selkeästi pitää jo vaihtaa, mutta kysymys lähinnä että miten nopeasti menee se aika, kun reikää ei näy ollenkaan, siihen kun se jo näkyy kokonaan? Lähinnä miettien sitä, että kun ostovaiheessa tarkistaa, ettei sitä näy, niin jos se voi parinkympin päästä olla jo vaihtokunnossa, niin aika turhanpäiväistä edes tarkistaa? Voi toki olla että en vain katsonut oikein silloin kesällä... :oops:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”