OM642 jakoketjun venymä

HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:
epk kirjoitti:oliko tämä nyt se 212 korisen v6 cdi ? pelkällä ketjulla tuli kuntoon ? paljonkos tämä operaatio kustansi ?
Eipä tuosta saanut selvää minkä aikaa missäkin meni, mutta tarjousta voi kysyä huoltokeskus@gmail.com

Neliveto ceehen tänään, Hannulle kuvaa työkaluista:

Kuva
Joo Kiitoksia. Kuva selvensi asiaa paljon. Jos löytäis kolariautosta riittävän ehjän venttiilikopan kannen niin siitä rälläköimällä sais hyvän.
Onko noita pukkeja saatavana jostakin vai oletteko vain teettäneet ne jollakin jolla on jyrsimet?
Miksi riittää ketjun laahain vain toisella puolella? Olen nähnyt sellaisenkin kuvan jossa oli tehty peltilaatikko nokka-akselin pyörän ympärille, jossa oli vain riittävä rako menevälle ja tulevalle kettingille. Eikös ole vaarana että ketju pääseee putoamaan alhaalta kampiakselin hampaalta pois? Jos on käsipareja niin voihan sitä pitää tiukalla, mutta sellainen vaara kait on?

Onko kaikissa mersun diesel V-koneissa samanlainen ketju? Tunnistaako ns. vahvistetun kaksiriviketjun välilenkkien vahvuudesta tai väristä?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kato hannu edellinen sivu tuohon työkaluun on tullu päivitys :wink:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

hotari kirjoitti:Kato hannu edellinen sivu tuohon työkaluun on tullu päivitys :wink:
Okei. Tuo meneekin niin lähelle pyörää että molemmat sakarat ottavat ketjuun kiinni. Aika helppo itsekin sahailla vaikka trolidax muovista. vahvuus varmaan reilut 10mm?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

tuossa on tarvittavat työkalut jakopäähän + suutin jutut eriksee

Kuva

noita nokkan pukkeja tietenki 4kpl jos haluu ottaa vasemman puolen venttiilikopan pois
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Arilla kelpo työkalut :roll:
Onko noita pukkeja saatavana jostakin vai oletteko vain teettäneet ne jollakin jolla on jyrsimet?
Olikohan Klannin tekeleitä.
Miksi riittää ketjun laahain vain toisella puolella?
Emmäätiiä :oops:
Eikös ole vaarana että ketju pääseee putoamaan alhaalta kampiakselin hampaalta pois? Jos on käsipareja niin voihan sitä pitää tiukalla, mutta sellainen vaara kait on?
Luulisin ettei pääse hyppäämään. Ainakaan ei ole koskaan hypännyt.
Onko kaikissa mersun diesel V-koneissa samanlainen ketju?
Ei
Tunnistaako ns. vahvistetun kaksiriviketjun välilenkkien vahvuudesta tai väristä?
Onkohan niitä erikseen ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eilen päästiin kotiin semmosella 295tkm ajetulla V6:lla. Ketju pärisee joka startissa hetken ja kiristimen tapin paksumpaa osaa näkyy reipas 7mm :oops:
Taitaa tulla oma uusi ennätys kun saa ketjun roikkumaan "mittanaulaan" :lol:

Sanotaanko näin että oman jännityksensä antaa liikkumiseen Euroopassa, kun kuitenki ajoa tuli liki 2000km ennekuin sai hallin pihalle sammuttaa.

Jakopää on onneksi tehty niin että ketju ei pääse hyppäämään kun joka rattaalla jonkinlainen tappi edessä kriittisellä kohtaa :?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nyt ketju vaihdettu. Venymään oli reilu 2cm. Ajoitus heitti noin 30astetta :-o. Kiristäjän mäntä "aika" ulkona.....
Viimeksi muokannut Aki P, 02.7.2015 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Hupsista :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

hotari kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Kuva
Tuohon ohjuriin on tullu päivitys

Kuva
Joo, tuota toista käytettäessä pitää purkaa vähän enemmän mutta pyöritys menee sitten helpommin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

varmaan tuo alipainepumppu pois
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

melkeen rävähti

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mB0bEjcG6OQ[/youtube]
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Eilen sitten rohkenin vaihtamaan ensimmäisen vitjan (en lansiin ) mut olihan savotta tulihan tehtyy kiristäjä melkee tapissa kilsoja 273tkm 280 eemeli
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

dealer kirjoitti:
hotari kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Kuva
Tuohon ohjuriin on tullu päivitys

Kuva
Joo, tuota toista käytettäessä pitää purkaa vähän enemmän mutta pyöritys menee sitten helpommin.
Juu tulla uudemmalla työkalulla alipainepumppu pois mut tuolla värkillä ei tartte varoo vanha vitja helätää alakertaa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Noin mittoja kiristäjästä kun heittää hampaalla

Kuva

Uudella riimulla

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Jumpstart
Viestit: 56
Liittynyt: 02.9.2015 10:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Mulla alkaa tuo reikä näkyä pikkuhiljaa. Autolla rullattu 178tkm ja seuraava huolto on B huolto. Siihen matkaa noin 7500km. Onko ketjun uusinta edessä tai syytä teettää samalla. Näkisikö sen tästä.

Kuva

Teetin vaihdelaatikon huuhtelun ja öljyn vaihdon viime keväänä mutta nämä sankarit jätti sen vuotamaan. Nyt vaihdelaatikon pohja on aina öljystä märkä ja ryhjennysropussa roikkuu aina öljy helmi. Kokeilin hieman kiristää sitä mutta ei sitä uskaltanut siitä mihinkään kääntää. Kaulasta kuuluu myös hieman kolinaa kun hitaissa vauhdeissa kääntää esim parkkipaikalla. Liekkö jotkut pallonivelet menossa myös. Siinäpä sitä onkin jo huoltoon mainittavia asioita.. :shock:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

On kyllä erikoista, toisella foorumilla just ihmeteltiin että miksi toisissa kestää satkun pari enempi ennenkuin tulee tuo reikä näkyviin, kaverilla 300tkm menty ja itellä 180tkm, eikä reikää näy kummassakaan vaikka useampi tsekki että näkyy vaihteluväli kiristimessä. 300tkm ajetussa kyllä selkeesti ulompana mitä mulla.
Klarion
Viestit: 20
Liittynyt: 26.4.2015 13:14

Viesti Kirjoittaja Klarion »

Onko tuo ketjun ja kiristimen vaihto millainen työ? Paljonko maksaa suunnilleen liikkeessä?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

duuni on suhteellist mut noin 5 tuntii ja siitä etiäpäin riippuu vähä missä kopassa motti on
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Klarion
Viestit: 20
Liittynyt: 26.4.2015 13:14

Viesti Kirjoittaja Klarion »

hotari kirjoitti:duuni on suhteellist mut noin 5 tuntii ja siitä etiäpäin riippuu vähä missä kopassa motti on
Tosiaan W211 facelift 280 CDI sedan.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Klarion kirjoitti:
hotari kirjoitti:duuni on suhteellist mut noin 5 tuntii ja siitä etiäpäin riippuu vähä missä kopassa motti on
Tosiaan W211 facelift 280 CDI sedan.
Äkikseltää se 5 tuntii
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Mistä te pyöritättä sitä konetta kun rullaatte uutta ketjua sisään? Kampiakselin päästä vai tuosta nokka-akselista?
Kuskin puolen suuttimet on vielä paikollaan niin vastustaahan se jonkin verran.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kampiakselin päästä.
Tosimiehet pyöräyttää startilla uuden vitjan paikalleen, mutta itsellä ei ihan vielä riitä tuntuma siihen :ope:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Nonnii aukasimpa meitin lanssin jakopään kilsoja 613tkm ja -10 vuotinen ketjun venymä oli 19 astettaa mettään saattaapi piristyy uudella vitjalla vanha on lanssi firman historian mukaan orkinaali asennus
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

hotari kirjoitti:Nonnii aukasimpa meitin lanssin jakopään kilsoja 613tkm ja -10 vuotinen ketjun venymä oli 19 astettaa mettään saattaapi piristyy uudella vitjalla vanha on lanssi firman historian mukaan orkinaali asennus
Kuva

Merkattu hammas PITÄS OLLA kannen tasolla

Kuva

Kuva

Uusi kiristin vapaana

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Olihan se orkkis jakovitja kiristin selventi asian

Kuva

Nyt on merkit paremmin kun aikasemmin :shock:

Kuva

Kuva

Kuva

Venymää oli pikkasen

Kuva
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

hotari kirjoitti: Venymää oli pikkasen

Kuva
Huh, melkoinen venymä :shock:
Kuinka vaikutti ketjun vaihto tehoihin?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ei oo viel käynnistelty mut tuo on 3 vitja minkä vaihan nii 2 edellistä on sanonu et piristyny on
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

hotari kirjoitti:ei oo viel käynnistelty mut tuo on 3 vitja minkä vaihan nii 2 edellistä on sanonu et piristyny on
On siellä ollu yläpäässä ajoitus melko metsässä :shock:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

juu on kyl
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

nonii tänää CLS 141tkm vedetty 2 pohjavuoti

Kuva

Ja vitja vaihtoon

Kuva

Kuva

Noitahan saa alkaa vaihtaa ihan kun M271 mut mielummin kurahaaraan :shock:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”