Eli kyseessä on vm. 03 320cdi rivimoottori. Sen ahdin-osasto antoin vikakoodin: vika x säätimessä. Olen mittaillut sähköt ja ne näyttäisi olevan ok. Perusvika mistä lähdettiin on se, ettei kone kierrä yli sen 3000 rpm. Muita vikoja ei Stari ilmoitellut, mitkä voisi mitenkään linkittää tehon puutteeseen. Luin jostain että turbon säätimet saattaa laueta ja olipa joku niitä myös korjaillut. Ajattelin, että raapaisen säätimen irti ja katsottaisiin meidän elektroniikkapajalla, mitä se on syönnyt. Homma vaan ei ollutkaan niin yksinkertainen, koska koko ahdin pitää ottaa pois että saa säätimen pultit auki. Kaksi lähti mutta kolmas on paikassa johon ei saa oikeiun avainta. Kun tein Starilla ahtotestin niin kone muutti kierrokset ja nosti paineen sinne 1000-1100 kieppeille mutta sitten ei noilla F3 ja F4 ohjaamisilla mitää tapahtunut. Siksi lähdin säätimen kimppuun.
Mulla on tuo säädin vielä kiinni turbon rungossa mutta sain testattua sitä lisää. Lisäksi minulla on säätimeen tuleva tanko irti itse turbosta. Mutta asiaan. Kun teen Starin ahdintestin, jossa ohjataan niitä siivekkeitä. F3 eli silloin kun paineen pitäisi pudota 10%:n niin silloin ei tapahdu mitään. F4:lla pitäisi ahtopaineen nousta 90% niin silloin tanko liikahtaa noin sentin. Liike on sellainen " kerralla tappiin" eli ei mikään tangon hidas siirtyminen. Eli siihen suuntaan säädin toimii. Tietääkö kukaan toimiiko tuo säädin ok vai ei? Tosiaan, kun sen säätimen saaminen ilmoille konehuoneesta tarkoittaa käytännössä ahtimen irroittamista, niin mielelläni kuulisin mielipiteitä, ennen sen irroitusta.
T.
Jyrki
Turbon säätimen testauksesta
Miten tämän kanssa kävi? Saitko säätimen irti?
Sisältä voi olla hopealankajuotokset katkenneet tai moottori jumissa.
Myös säätimen kannessa sisäpuolella oleva 47uF elektrolyyttikondensaattori voi olla viallinen.
Sehän on turbon kyljessä aika kuumassa paikassa ja siitä nuo kondensaattorit eivät tykkää. Ne vanhenee paljon nopeammin kuin huoneenlämmössä.
Sisältä voi olla hopealankajuotokset katkenneet tai moottori jumissa.
Myös säätimen kannessa sisäpuolella oleva 47uF elektrolyyttikondensaattori voi olla viallinen.
Sehän on turbon kyljessä aika kuumassa paikassa ja siitä nuo kondensaattorit eivät tykkää. Ne vanhenee paljon nopeammin kuin huoneenlämmössä.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
2004 c mallista näpräsin useamman kerran sähkösäätimen turbosta irti. Ahdasta on , mutta kyllä sen C:ssä ainakin pois saa paikaltaan. Kolmella 10mm pultilla kiinni + tanko ja johtoliitin. Mulla löytyy tallin perukoilta tuo c:n (200) säädin jos joku haluaa sen sielunelämään perehtyä. Tuo tosiaan rikki eli sama vika kuin ketjun aloittajalla.