Hiukkasloukun pesua

Vastaa Viestiin
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Hiukkasloukun pesua

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Voiko kuinka moni sanoa onnistuneensa ko. operaatiossa? Liottelu ja painepesuri ei tuottanut toivottua tulosta. Nyt viikon verran kiertopumppu pyörittänyt alkalipesuainetta, painepesuainetta ja viimeisenä lipeää kennon läpi, josko olisi pehmennyt tuhkat. Huuhtelu edessä mahdollisesti viikonloppuna, jos jokusen kuution painaisi vettä vastavirtaan läpi. Pumpussa tuottoa 550l/min, pitäisi ainakin virtauksen riittää :) onko kenelläkään ehdottaa toimivaksi todettua pesuainetta jolla kivettymät pehmiäisi mutta kenno ei haihtuisi? Fosforihappoa en oo uskaltanut kokeilla :) ehkä ens viikolla pääsis kokeileen kuivailtuna paikalleen..[/img]
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Minulle suositeltiin tätä:
https://www.youtube.com/watch?v=020MdntTw34
Aineet saa Motonetistä.

Omasta autosta ei onneksi tarvinnut alkaa "lutraamaan". Videolla tuo näyttää helpolta kun on oikeat välineet. Sen verran kuulemma irtoaa nokea, että ei kannata autoa tuon käsittelyn jälkeen käynnistää ihan noin vaan... Joko pakokaasuimuri tai ulkotilaan tuulen yläpuolelle :roll:

Muistaakseni nuo aineet olisi maksaneet noin 100€.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Aika skeptinen oon noihin paikallaan tehtäviin pesuihin.
Suodatin kun ei ole ns "lapivirtaava" vaan umpiperään menee kaasut ja seinämien läpi toiselle puolen kennoa. Jos koitetaan irroittamatta pestä niin muuttuuko paineessa ja kuumuudessa kivettynyt tuhka rakenteeltaan sellaiseksi että menee kennon seinämien läpi? Omana ajatuksena pehmittää tuhkat ja huuhdella vastavirtaan, jos silläkään konstilla mitään saisi irti :)
Tuollainen dokumentti hiukan selventää: https://www.tritonia.fi/download/gradu/5069
Ainakin sivut 61 ja 66..
Polttoväli kennossa ok jos ajaa pelkkää moottoritietä, maantienopeuksissa ei päästä kuin johonkin 100-150km väleihin ja alle 8l mitattuihin kulutuksiin on vaikea päästä. 280r6 w211 farkku
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Suhteessa hinta / vaivannäkö paikallaan tehty pesu on ihan ok vaihtoehto kokeiluun. Paikallinen korjaamo tarjosi tätä vaihtoehtoa. Aineet ja 2h töitä.

Sitä en tiedä mikä on lopullinen tulos ja paljonko tuolla lähtee tuhkaa irti.

Mikäli oma rakkine alkaa seuraavan kerran herjaamaan suodatinta niin aion kokeilla. Ostan aineet itse ja mietin ulkoistanko likaisen työn vai teenkö itse.

Kerro miten huuhtelu onnistui. Oma hommansa tuntuu olevan.

:)
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Kyllähän tuollainen virtaussuuntaan tehty huuhtelu voi olla jopa ihan jees jos tavaraa on seinämillä pidemmällä matkalla ja saa moskan pehmiään/irtoomaan ja siirtymään pidemmälle tiiviimmin, kyllähän sillä taas uutta suodatuspintaa saa esille. Onneks on tuplaloukku niin voi huoletta kokeilla, ei mee hukkaan kun aikaa. Helppo tuo huuhtelu on nyt kotikonstein tehdä kun on kaikki valmiina, jos vaan vielä auttais :D infoon jossain välissä kuinka kävi
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Moottori lämpimäksi ja 50 km maksimi kierrokset moottorissa koko ajan niin jopa on puhtaat paikat.
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Peräkärry vielä perään niin saa lämpöjäkin :lol:
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Fortella näytti olevan aine mikä kaadetaan suodattimen sisään. Virtaus-suuntaa vastaan. Perään kolme litraa kuumaa vettä ja sen jälkeen kuivaus. Videon perusteella irtoaa moskaa paljon.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Jaahas, sitä täytyykin koittaa saada käsiinsä
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuossa yksi video. https://youtu.be/QOudPdcm-yc

:D
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Pesty loukku paikoillaan ja tukkoinen menossa pesuun joku päivä. Nyt on sentään vähän vertailupohjaa tukkoisella ja pestyllä. Keskuspölynimurin moottori puhalluksella loukkuun kiinni ja painemittaus välistä :) täytyy mbar mittari kaivella tallilta tai jostakin niin saa tarkempaa vertailua. Nyt pesty 0,00 bar, tukkoinen 0,05. Ero kuitenkin havaittava, merkityksen näkee sitten käytännössä polttojen välinä/kulutuksessa. Toisen loukun pesen mr musclella, huuhteluun samat 800l/min. Pakkohan se jonkun on kokeilla :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

LiquiMolylla ja Innotecilla on tehokkaita aineita pönttö-paikallaan-puhdistuksiin. Jos ei niillä puhdistu niin pönttö irti ja pesemällä saa aina kuntoon (MB).
Ajaminen kaasu pohjassa tms. ei auta kun tuhkamäärä on liian korkea.

Vaikka täyttöaste on luokkaa 400% niin saattaa mennä vielä pelkällä täyttöasteen uudelleenmäärityksellä, viimeksi eilen yhdestä 204:stä tipahti sillä 66%:iin jonka jälkeen auto saa polton itse tehtyä ajossa.
oulaistenliikenne.fi
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Miten tuo hiukkasuodatimen kuormitusaste oikein tarkoittaa?
Tässä kuva viime tammikuulta. Silloin se oli 22%
Nyt Elokuussa se on noussut 52%Kuva
Kuva

Mitäs tuo mittarilukema tuhkapitoisuuden edellisen korjauksen jälkeen oikein tarkoittaa?[/img]


Miten se nollamääräkalibrointi tehdään?

Onko tämä sitä varten?
Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Ei ole pesut tuottaneet oikeen toivottua tulosta :) parempi kenno lähtee huomenna kokeeksi ultrapesuriin. Huonompi nyt paikoillaan, ensimmäisen polton jälkeen määritti tuhkamääräksi 21 prosenttia ja jo 70km maantieajolla kuormitusaste 78 prosenttia :D
Ja edelliselle vastatakseni, kuormitusaste määrää polttoajankohtaa.
LiquiMolyn dpf pesuaine kokeiltu jo tähän tukkoiseen huuhteluiden lisäksi, ei voi kehua toimivaksi aineeksi tukkeutuneelle suodattimelle, ainoa toimiva puhdistuskonsti taitaa olla rautakanki. Parempi filtteri on sentään jo aikalailla käyttökelpoinen, huomisen ultrapesun jälkeen näkee mitä tuli kun jaksaa vaihtaa paikalleen.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikös dieseltrukeissa ole töpselipolttovastuksia? Päivä pörrätään hallissa ja illalla lyyään roikka seinään. Miksei autoihin saada sellasia?

Mitenkäs tuollasen pömpelin saisi "pestyä" vastavirtaan kaasutoholla?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Pitääkös tuo pesty loukku aina jotenkin nollata starilla vai oppiiko omatoimisesti toisen loukun speksit? Jos tarvii nollauksen niin millä toiminnolla? Tuntuu tuohon loukkuun olevan useampaakin nollausta.. Osaamattomana ei viitsisi särkeä 😂
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Regenerointi -> täyttöasteen uudelleenmääritys.
oulaistenliikenne.fi
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Eli ajetaan ohjainlaitesovituksista regenerointi ja sen jälkeen löytyy edeltä mainittu?
Ajolämpöisellä koneella tuo regenerointi ei ilmeisesti onnistunut?
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Ei onnistu tuo regenerointi lämpimällä eikä kylmällä koneella. Regenerointilämpötila on kunnossa loistaa EI-merkinnällään. Kylmällä koneella nosti pakolämmöt hyvin sinne 650 asteeseen ja viitisen minuuttia poltti jonka jälkeen keskeytys. Jäähdytinneste 81, ahtolämpö 20 ja ennen kattia lämmön tiputti 350 asteeseen. Auton alle on lisätuuletusta ette sula koko laitos.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Onko kaikki mahdolliset vuotopaikat katsottu läpi. Entisessä ajoneuvossani ei regenerointi onnistunut kun ahtopuolella oli pieni vuoto. Sen korjaamisen jälkeen sain polton ajettua. Lämmöt kyllä nousee hurjiin lukemiin, oli itsellekin yllätys kun testerissä loisti samat lämmöt kuin sinulla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Tulipahan mieleen että imusarjan läpät on poissa pelistä, varmaan voisi hiukan vaikuttaa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tankissa riittävästi polttoainetta ? Kyllä lämpötilan pitäisi nousta kun tekee kaikki oikein. Lisätuuletuksista en ole koskaan kuullutkaan.
oulaistenliikenne.fi
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Tuuletus auton alle jottei vällyt sula, sitä se varoitusteksteissä varoitteli :) ei keksi mihin pysähtyy. Regenerointilämpötila on kunnossa, ei.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Eihän vain ole staarin näytöllä muita vikoja päällä (moottoriin).
Star
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

782 sekuntia jäljellä ja alkaa tiputtaa lämpöjä. Käynti edelleen samanlaista paukuttavaa ja pykivää kuin kuumanakin poltolla. Ei vikakoodeja, ainetta tankissa. Poltto kuitenkin ajon aikana toimii. Taidan vaihtaa vaan alkuperäisen loukun paikalleen ja jos liiaksi alkaa murheita tulla niin dpfään liittyvää koodia kaivataan 😁
ari.kivinen81
Viestit: 43
Liittynyt: 20.9.2013 21:46
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja ari.kivinen81 »

Löytyi perimmäinen syykin loukun tukkeentumiselle. Pakosarjan kaksi tulipellin puoleista vaarnaruuvia poikki, vuotoa ei huomannut kun kaikki arvot ok ja on puhallellut kardaanitunneliin niin ei ole kärynnytkään :) lisäksi imusarjan läppäviat jne. Nyt mennään jo yli 700km polttoväleillä alkuperäisellä loukulla. Vaihtoloukuksi hankittu on tukossa, alle 300km poltot tiiviillä pakosarjallakin. Varmuudeksi tuli eropaineanturikin uusittua mutta ei ollut vaikutusta.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

ari.kivinen81 kirjoitti:Löytyi perimmäinen syykin loukun tukkeentumiselle. Pakosarjan kaksi tulipellin puoleista vaarnaruuvia poikki, vuotoa ei huomannut kun kaikki arvot ok ja on puhallellut kardaanitunneliin niin ei ole kärynnytkään :) lisäksi imusarjan läppäviat jne. Nyt mennään jo yli 700km polttoväleillä alkuperäisellä loukulla. Vaihtoloukuksi hankittu on tukossa, alle 300km poltot tiiviillä pakosarjallakin. Varmuudeksi tuli eropaineanturikin uusittua mutta ei ollut vaikutusta.
Nyt sakut on alkaneet uunittaan noita pönttöjä. 375€ hinta hoidolle.
https://www.youtube.com/watch?v=Hyckl7q ... ZdmLHCK0-6
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko pensakoneen katille mitään pesuainetta millä sais katin puhtaaksi :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”