OM642 Öljyn kulutus ja ehkä pakosarja halki...

Vastaa Viestiin
MBMB
Viestit: 26
Liittynyt: 06.3.2016 9:29

OM642 Öljyn kulutus ja ehkä pakosarja halki...

Viesti Kirjoittaja MBMB »

Eli OM642 V6 alkoi vaatimaan yhtäkkiä öljyjen tarkastamista. vaihdosta oli kulunut n.10tkm ja välitarkastuksissa ei öljyä ollut kulunut.
Nyt olikin sitten enää tikun pää vähän märkä ja 0,5l sai kaataa saman tien koneeseen.
Tässä on ajeltu n.5000km ja öljyä lisäilty varmaan lähemmäs 4l...

Kauhutarinat öljynlauhduttimesta sai investoimaan pieneen iphone endoskooppiin, mutta kurahaara olikin oikeastaan vaan pölyinen.
Samalla öljynkulutuksen kanssa alkoi nykimiset kiihdytyksissä ja limp moodiin meno. Autocom antoi vikana "muu vika, alhainen paine".
Todennäköisestihän tuossa on turbo antautumassa, mutta tehtiin siinä tutkinnan ohessa havainto uskomattoman öljyisestä imuputkien y-haarasta ja öljyisistä MAF:eista ja myös MAP oli öljyssä samoin kun ahtoputki.
Kun MAP:in ja MAF:it puhdisti sensorcleanerilla, niin auto pelasi taas ongelmitta jonkin aikaa.
Yhtenä ilmiönä tässä on myöskin tuon huohotin kiekon ulkopuolinen öljyyntyminen. Onkohan siinä jotain mikä voisi rikkoontua ja aiheuttaa öljynkulutuksen dramaattista kasvua?

Toinen ihmetys ilmeni eilen, kun DPF alkoi regeneroimaan niin autoon tuli sisälle todella kitkerä pakokaasun haju. Pakokaasu ei haissut tänään ensinkään ja eilenkin vain pysähdyksissä. Regeneroinnin päättelin ulkona leijuvasta hajusta, tyhjäkäynnin äänestä ja kuumuudesta pakoputkien takana.
ex. OM642 omistaja heitti hajun aiheuttajaksi puhki palaneen pakosarjan tai halkinaisen katalysaattorin... Mutta miksi ei haise käry kokoajan?
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Huohotin "tatin" kalvo rikki. Räkii suoraan moottoriöljyt venakopasta huohotinputkeen. Uus tatti paikoilleen ja vika korjaantuu.
MBMB
Viestit: 26
Liittynyt: 06.3.2016 9:29

Viesti Kirjoittaja MBMB »

"Huohotin tatin" Eli PCV:n (Pressure Control Valve) Kalvo oli kovettunut koppuraksi eikä enää liikkunut.
Tuo OM642:n PCV toimii siten että jousi pitää kalvoa auki jolloin venttiilikopasta on vapaa huohotusyhteys Y-haaraan. Kun sitten tulee ahtoja (eli turbon imupuolelle alipainetta) kalvo menee kiinni.
Minulla tosiaan turbo oli imenyt suoraan venttiilikopassa loiskuvaa öljyä ilman mitään esteitä.
Lopputuloksena ahtopaineanturi sökö, ahtoputkisto ja cooleri öljyssä, Lambda-anturi sökö ja DPF regeneroi 100 km välein!
DPF on nyt tyhjennetty ja ohjelmoitu pois. Aika huima on tuo ero suorituskyvyssä :D
Siihen loppui myös kitkerä pakokaasun käry auton sisällä. Vasemman pakosarjan teräsvillaliitos on mustunut eli vuotokohta siellä jossain tietysti on.
MBMB
Viestit: 26
Liittynyt: 06.3.2016 9:29

Viesti Kirjoittaja MBMB »

Moro taasen!
Pakosarjahan se pirulainen on puhki :evil:
Seuraa kyselyä/ tyhjyyteen huutelua:
Käykö nuo pakosarjat kaikkien OM642:sten kesken ristiin?
Kumpikin kannattanee vaihtaa samaan konkurssiin?
Pakosarjan tiivistettä on kahta mallia, eli pelkkä pakosarjan tiiviste ja yhdistetty pako-, ja imusarjan tiiviste. Pitääkö ottaa palasiksi että tietää kumpiko pistetään?
Onnistuuko vaihto S211:ssa yläkautta, alakautta vai otetaanko moottori irti?
Avatar
maxpower07
Viestit: 158
Liittynyt: 27.1.2008 11:33
Paikkakunta: alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower07 »

Mistä tuon huohotinventtiilin hommasit? koitin katsoa ebaystä, mutta suhteellisen kallis muovimokkula oli sielläkin, edullisimmillaan 112 puntaa + toimituskulut.. saa laittaa jotain linkkiä, jos tietää edullisen verkkokaupan..
W639 130cdi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Millainen oisi yhdistetty imu- ja pakosarjan tiiviste? Nehän on eri puolilla kantta (kansia). Vai onko ne lyöty samaan pakettiin ja myydään yhdellä numerolla?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MBMB
Viestit: 26
Liittynyt: 06.3.2016 9:29

Viesti Kirjoittaja MBMB »

http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-3 ... jY&vxp=mtr

Tuolta myyjältä tilasin huohotusventtiilin.
Pussissa luki Mopar Performance parts. Se mersun pakkaus tuplaa tietysti hinnan.
Millainen oisi yhdistetty imu- ja pakosarjan tiiviste?
A6421410580 tai A6421420080 Tuollaisilla numeroilla mulle tarjottiin muuan kotimaisesta MB osia myyvästä liikkeestä.. Googlettamalla selviää, että toinen on inlet- and exhaust manifold gasket ja toinen exhaust manifold gasket.

Pitää raapasta pakosarja irti ja käydä marmorilta hakemassa kun tietää minkälanen tarvitaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Ymmärsinkö oikein, että vasemman puolen tiivistettä tarvit? A6421420080 on vasemman puolen pakosarjan tiiviste mutta ilmeisesti tuo ei käy ihan joka malliin (oli pakettiautojen & maastureiden alla). Se toinen (A6421410580) oli oikean puolen imusarjan tiiviste.

Jos pistät vaikka YV:nä rekisterinumeron tai runkonumeron, niin eiköhän sillä löydy tiivisteenosanumero. Jos pakosarjan käyttää irti, niin varmaan kannattaa samalla hommata pakosarjan ja turbon yhdyskappaleen välinen tiiviste.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
sl350
Viestit: 10
Liittynyt: 12.11.2007 17:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sl350 »

MBMB kirjoitti:http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-3 ... jY&vxp=mtr

Tuolta myyjältä tilasin huohotusventtiilin.
Pussissa luki Mopar Performance parts. Se mersun pakkaus tuplaa tietysti hinnan.
Millainen oisi yhdistetty imu- ja pakosarjan tiiviste?
A6421410580 tai A6421420080 Tuollaisilla numeroilla mulle tarjottiin muuan kotimaisesta MB osia myyvästä liikkeestä.. Googlettamalla selviää, että toinen on inlet- and exhaust manifold gasket ja toinen exhaust manifold gasket.

Pitää raapasta pakosarja irti ja käydä marmorilta hakemassa kun tietää minkälanen tarvitaan.
Kysyppä olisiko Petehrillä valmiiksi tehtyjä sarjoja tarjolla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8&start=90
MBMB
Viestit: 26
Liittynyt: 06.3.2016 9:29

Viesti Kirjoittaja MBMB »

Tuossa on jo odottelemassa yhdet pakosarjat kokeeksi.
Eihän näihin vanhoihin raaski aivan hillittömästi invesoida...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”