OM642 kulutus

Suksipoika
Viestit: 231
Liittynyt: 10.6.2008 5:02
Paikkakunta: sjk

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Mulla oli 212 350cdi 4maticissa termari rikki niin ei sekään aivan tollaisiin lukemiin noussu, mutta lämmöt nousi nurkkapyöritykses 80 mutta maantiellä putos 60 ja kulutus oli ++++7litraa, ikinä ei päässy alle seiskan, mutta uuden termarin vaihdon jälkeen 5.8l 200km matka, eikä ajotapakaan ihan rauhallisimmasta päästä ollut. Vaikutti aika paljon ja täytyy sanoa, että aika hemmetin pieniruokaisia nuo ovat, kone oli uudempi 265hv.

Luulis kyllä jo että tolla kulutuksella koneen pitäs savuttaakki, eihä se voi millää polttaa kaikkea kun menee tuplana polttoainetta normaaliin verrattuna.

PS: oli muuten kohtuu veemäinen homma vaihtaa se termari vaikka aluksi näytti ihan lapsenleikiltä, mutta yksi pultti olikin niin pitkä ettei tullut pois ennenkuin teki tilaa ottamalla ahtoputken irti ja naftalinjat löysälle.

Naftako ei haise, eikä tuu maahan asti? :roll:
Mersuja laidasta laitaan on ja ollut.

Star @ E-P
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Suksipoika kirjoitti: Naftako ei haise, eikä tuu maahan asti? :roll:
Ei haise eikä valu 😀
Se olisikin kivan helppo selitys.

320 vie vissiin vähän enemmän kuin 350 ettei ihan suoraan voi verrata.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Jospa se koittaa poltella dpf kokoajan. Ihan kuin kumipää kertoi piuhaan ja syvempiä tutkimuksia
Star
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Bomber4 kirjoitti:Jospa se koittaa poltella dpf kokoajan. Ihan kuin kumipää kertoi piuhaan ja syvempiä tutkimuksia
Se kyllä selittäisi. Noh yritän saada tuon CDI203:n kiinni ja tutkimaan.
Suksipoika
Viestit: 231
Liittynyt: 10.6.2008 5:02
Paikkakunta: sjk

Viesti Kirjoittaja Suksipoika »

Valkoinenkuolema kirjoitti:
Suksipoika kirjoitti: Naftako ei haise, eikä tuu maahan asti? :roll:
Ei haise eikä valu 😀
Se olisikin kivan helppo selitys.

320 vie vissiin vähän enemmän kuin 350 ettei ihan suoraan voi verrata.
Nojoo mutta sama moottorihan se kutakuinkin on, toki sillä erolla että 320 vielä 5v loota, vaikka v6 onkin mutta nelivedon takia.? Ei ihan silti tuplana kulutus voi olla erona, ehkä max 2L

Itekkin kääntyisin tuolle dpf puolelle, mutta eikö silloin pitääsi savuuttaa aika raakasti jos siellä poltto päällä on.
Mersuja laidasta laitaan on ja ollut.

Star @ E-P
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Piuhan päähän vaan, katsoo koska viimeksi on tullut onnistunut poltto. Eikai se nyt juuri savuta vaikka poltto on päällä? Kierrokset hieman korkeammalla ja tulee mukava käry auton alta.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Tänään ajelin tuota nurkka-ajoa ja ilmeisesti poltto käväsi päällä. Liikennevaloissa kauhea savupilvi perässä ja selkeä palaneen käry nenässä.

Viimeksi saman käryn tunsin viikonloppuna.

Kuinka usein tuo poltto pitäisi tapahtua? Nyt siis sen 300km välein tapahtunut. Voi olla välissäkin mutten ole huomannut.

Mitkä olosuhteet täytyy täyttyä poltossa? Nopeus? Aika? Matka? Lämpötila?

Jotenkin tuon toimimattomuus oikein tuntuisi loogiselta.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Konehuoneen puolella on se yksi anturi, minkä toimivuus kannattaisi katsoa starilla. Olikohan paine-ero tms. Omassa sonikki teki niin, että starilla poltto päälle kun seuraavaksi auton käynnistää. Sitten vaan motarille ajelemaan pienemmällä vaihteella että kierrokset tarpeeksi korkealla.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Täytyy tsekata. Luulisi sen kyllä antavan jonkun virheilmon jos ei toimi.

Jos koko dpf:n korvaisi suoralla putkella ja aina katsastukseen virittelisi dpf pömpelin paikalleen, olisiko suuri homma. Joo, tiedän, auton alta tuo selviäisi mutta kun sataa räntää...

Staria pitäisi aina näyttää välissä mutta rupeaa tuntumaan muutenkin siltä että jossainvälissä se on oma star hankittava jostain tämän auton kanssa...
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

1000km normi polttoväli.

4maticissa paine-eroanturi yleensä auton alla ja sieltäpä näkee myös sen valtavan yhdistetyn katti/dpf pöntön. Eli etupäässä katti ja heti seuraavana dpf kenno.
Jos sen pois haluaa, niin putki auki, dpf kenno veks, jättää sen katin ja softamuutos.
Katti sen tähden paikalleen, että sillä kehtaa ajella vielä ihmisten ilmoilla, haisee muuten ihan hemmetin pahalle.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

kumipää kirjoitti:1000km normi polttoväli.

4maticissa paine-eroanturi yleensä auton alla ja sieltäpä näkee myös sen valtavan yhdistetyn katti/dpf pöntön. Eli etupäässä katti ja heti seuraavana dpf kenno.
Jos sen pois haluaa, niin putki auki, dpf kenno veks, jättää sen katin ja softamuutos.
Katti sen tähden paikalleen, että sillä kehtaa ajella vielä ihmisten ilmoilla, haisee muuten ihan hemmetin pahalle.
Mitens tuon katsastuksen kanssa? Vuodenvaihteessa uhkailivat että noita ruvetaan seurailemaan.

Vähän on fiilis että tuonne tuo vika lopulta paikallistuu. Jos on kärytellyt nyt ainakin kahteen kertaan 300km matkalla niin onhan se usein. Ja tuo on tosissaan vain ne kerrat kun olen päässyt asiaa haistelemaan.

Onnistuuko kennon poisto putken kautta vai pitääkö pönttö aukaista?
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Vielä ei näy katsastuksessa, kuka tietää tulevaisuudesta.
Juu auki, sehän on äänenvaimentajan kokoinen möykky.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Sitten on vähän dataa. Lähde easy diag.
Ash content of diesel particular filter 0,12g
B60 (exhaust back pressure sensor) 1160mbar
B28/8(pressure differential sensor (DPF)) 16bar
Driving distance since last succesfull particulate filter regeneration 42km

Sitten onkin outoja lukemia
Mileage at last particular filter regeneration 38100km
Current kilometer reading 38142km
Jne.
Onko tuo filtteri vaihdettu 38tkm sitten? Vai mitä tuo tarkoittaa?

Exchaust gas volume flow rate 63,50M3/h eli ilmeisesti ei ahdista?

Jos jotain haluatte, kertokaa niin kaivan.

Ja viimeinen kaupunkiajon kulutus 12L/100km
Mikko>
Viestit: 100
Liittynyt: 11.6.2007 0:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko> »

Valkoinenkuolema kirjoitti: Sitten onkin outoja lukemia
Mileage at last particular filter regeneration 38100km
Current kilometer reading 38142km
Jne.
Onko tuo filtteri vaihdettu 38tkm sitten? Vai mitä tuo tarkoittaa?
Näyttää vain tuon kilometrimäärän noin, ensimmäinen numero puuttuu. Eli laita 1,2,3 jne eteen, niin selkiää.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Luultavasti tyhjäkäynnin lukemia, näyttäis ihan ok, eropaineanturin osalta jäänyt m baarien edestä pois, ei lukualuettakaan ole noin pitkälle.

:)
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

kumipää kirjoitti:Luultavasti tyhjäkäynnin lukemia, näyttäis ihan ok, eropaineanturin osalta jäänyt m baarien edestä pois, ei lukualuettakaan ole noin pitkälle.

:)
Totta, my bad. mbar.

Tyhjäkäyntiä oli joo.

Turbo antaa tuollaista:

Engine speed 578rpm
Intake air pressure 1008mbar
Boost pressure 1009mbar
Exhaust back pressure 1105mbar

Samat kierroksilla:

Engine speed 2414rpm
Intake air pressure 999mbar
Boost pressure 2253mbar
Exhaust back pressure 2710mbar


Mikä tuo pakoputken takapaine on? Mistä se mitataan? Se nousee huolella.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Se mitataan turbon jalasta, kuskin puolella anturi siinä vieressä pystössä.
Sekin ihan ok, pakokaasun vastapainetta, eli pakopainetta voi olla toistakin kiloa enemmän, mitä ahtopainetta näissä kutosissa.

Intake on tässä tapauksessa ilmanputsareitten alipaine, on ainaki puhtaat.
Sit ahtoa reilu 1,2 baaria ja
pakosia noin puoli baaria enemmän.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

On tää... kaikki tuntuis olevan kunnossa ja kulutus älytön.

Ahtopaineet OK. dpf OK. Ei vuoda.

Kitkat on alla, ne varmasti kuluttaa aavistuksen enemmän mutta ei pitäisi näin paljoa.

Jostain hiton syystä kone syöttää soppaa sitten liian paljon.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Lisää tutkimusta vaan.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Jospa jotain hyvääkin,että sillä voi kuitenkin ajaa kokoajan
Star
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Bomber4 kirjoitti:Jospa jotain hyvääkin,että sillä voi kuitenkin ajaa kokoajan
Ei voi, ei ole kohta enää rahaa :lol:
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onko kaikki suuttimen, ilmamassamittarin ja mitä kaikkea siitä moottorin ohjauksesta nyt voikin kalibroida ja nollata sopeutuksia? Just tehty remppaa niin luulisi jotain tarvivan läppien poiston ym. johdosta?

Eropaine tunnistin maksaa noin 50€ eli suht halpa kokeilla jos jostain syystä näyttää jo höpöjä, muttei vikakoodiksi asti.

Sitten tankkiin tuommosta kokeeksi: http://www.bluechem.fi/files/OXI.PT_Oxi ... I_UUSI.pdf

Pari sekoilevaa anturivikaa poistunut pelkästää tuolla kun karstat pois järjestelmästä.
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Aki P kirjoitti:Onko kaikki suuttimen, ilmamassamittarin ja mitä kaikkea siitä moottorin ohjauksesta nyt voikin kalibroida ja nollata sopeutuksia? Just tehty remppaa niin luulisi jotain tarvivan läppien poiston ym. johdosta?

Eropaine tunnistin maksaa noin 50€ eli suht halpa kokeilla jos jostain syystä näyttää jo höpöjä, muttei vikakoodiksi asti.

Sitten tankkiin tuommosta kokeeksi: http://www.bluechem.fi/files/OXI.PT_Oxi ... I_UUSI.pdf

Pari sekoilevaa anturivikaa poistunut pelkästää tuolla kun karstat pois järjestelmästä.
Ymmärtääkseni tuon egr läppien poisto ei varsinaisesti vaadi mitään. Itse egr:n voi tietenkin tappaa muttei sillä kait ole tuohon kulutukseen vaikutusta.
CDI203:sta olen hätyytellyt muttei yhteistä aikaa ole vielä löytynyt. Samalla voisi tuota ohjelmaa katsoa laajemminkin.

Laatikon sopeutin uusiksi. Ei vaikutusta.

Tuota ainetta täytyykin kokeilla. Kiitos.

E: näköjään ihan kulmilla (tai koko kaupungissa) ei ole tuon myyjää. Noita merkkejä on muitakin, onko niistä kokemuksia tai suosituksia vai pitääkö olla nimenomaan tuo?
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Mielenkiintoinen havainto.
Liikkeelle lähdettäessä, kylmä kone. Käyttää ryyppyä tuonne 80asteeseen asti. Ehkä aavistuksen aiemmin. Kierrokset on ainakin siinä noin 900rpm.

Kun lämpö on yli 80, kierrokset noin 500rpm

Välillä kuitenkin huomannut että kierrokset laskee jo 60 asteessa ja toisaalta joskus on kierrokset korkealla vielä yli 80 asteessakin, silloin kun kone on selkeästi lämmin.

Osaako joku valaista tuon systeemin sielunmaisemaa?
Nyt herää kyse että josko ryyppy tms. temppuilee. Käy päällä vähän miten sattuu. Ajossahan tuota ei niinkään huomaa kun kierroksia on muutenkin.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Tarkistappa staarilla moottorin lämpöanturin arvoja. Olen yhdessä 642 huomannut sen näyttävän aina liian kuumaa arvoo.
Star
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Joo ja yleensäkkin kaikkien mahdollisten lämpöantureitten arvoja, oli sitte sisään menevää tai ulostulevaa lämpöä.
Ahtolämpöanturikin kun sekoilee, niin sekin vaikuttaa esim laatikon toimintaan ja pitää kierroksia ylempänä, ei yleensä 211 se anturi hajoile, mutta kannattaa silmäillä varuilta.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

Nyt kun vähän kylmennyt, kulutus on tietokoneen mukaan 13l/100km. Eli jos vertaaa aiempaan virheeseen, tod. kulutus on luokkaa 14,5l/100km.

Nyt tarvittaisiin sitä starillista ihmistä joka osaa vian haun. CDI203:sta edelleen lähes päivittäin hätyytellyt muttei vastaa luuriin.

Samoin kuka osaisi tässä eteläsuomen alueella ohjelmoinnin salat? Voisi sitäkin kokeilla niin kartatkin tulisi käytyä lävitse ja sopeutettua nekin uusiksi.
Valkoinenkuolema
Viestit: 145
Liittynyt: 21.8.2016 12:29

Viesti Kirjoittaja Valkoinenkuolema »

No niin, päivitystä tähänkin.

Luettiin autosta ulos tietokoneelle tuo ohjelma. Auto paljastui jo kertaalleen ohjelmoiduksi. Ohjelman tekijä oli vieläpä tuo joka tuon lukikin ulos. Eli koska auto on saksantuonti, ohjelmointi on tapahtunut siellä. Ohjelmoijan mukaan ei ole koskaan saksaan tähän malliin ohjelmaa tehnyt.

No ohjelma uusiksi ja tähän autoon räätälöity, sopiva.

Nyt ajellut joku sata kilometriä ja lopputulemana se että kulutus tipahti hieman. Tehoihin ei mielestäni ollut suurta eroa, vähän kuitenkin.

Viimeinen tankkaus oli 9,9l/100km. Yli puolet oli kaupunkiajoa joka pienessä kaupungissa on vähän haasteellinen. Kone ei ehdi edes kunnolla lämmetä kun ollaan perillä. Eli käytännössä ryyppy päällä koko ajan.
Toinen puoli oli moottoritietä (ehkä 40%). Siinä ajotietokone näytti 7,5L/100km

Ajotietokoneen näyttö parani hieman. Aiemmin yli litran heitto todelliseen, nyt jotain desejä.
Kalevizer
Viestit: 35
Liittynyt: 30.9.2017 22:35
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Kalevizer »

Onko tuolla ilmansuodattimien vaihdon nollauksella suurta merkitystä, itse en ole edes tiennyt että niin pitäisi tehdä. Omassa vastaavassa autossa moottorin kierrosluku on kylmillä keleillä joskus 900rpm vaikka moottori onkin lämmin, jos painaa automaatti-ilmastoinnin asentoon OFF, kierrokset putoavat sinne ~500rpm. Ja kun painaa auton takaisin päälle ja polkaisee kaasua, niin kierrokset jää sinne 900rpm. Lie latauksen takia pitää kovempia kierroksia kylmässä kelissä, kun kennon vastukset ovat päällä?
S211 320 CDI 4matic -08
Avatar
Magge--
Viestit: 644
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Viikonloppuna tuli käytyä 500 kilsan lenkki kärry perässä, olen ylpeä kun mersu tällä kertaa pääsi mielestäni pienellä kulutuksella normaaliin verrattuna lukeman ollessa 11.1L/100km tankkauksesta mitattuna. 8)

Ja allekirjoituksen veekutonen kyseessä
S212 E350 CDI 4matic -11
W906 318 CDI -08
W903 313 CDI -01
GrandCherokee 2.7crd -02
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”