turbon pitkittäisvälys ja optimointi

Vastaa Viestiin
koobra
Viestit: 29
Liittynyt: 28.4.2012 10:04
Paikkakunta: sielsuntääl

turbon pitkittäisvälys ja optimointi

Viesti Kirjoittaja koobra »

Autona E 280 CDI -07 ajettu 247tkm

kävin tänään hehkut vaihdattamassa ja korjaamolta ystävällisesti ilmoitettiin ennakoivan huollon hengessä, että turbossa on jonkin verran pitkittäisvälystä

Mitä sanovat asiaa puoli miljonaa ajaneet mersukuskit? Pitäisikö olla huolissaan? jos vakiona olisi tarkoitus jatkaa niin en edes murehtisi tästä, mutta kun ajatuksen on ollut teettää optimointi 260hv /600Nm luokkaan, niin mietin että mitenkähän tuo turbo jaksaa lisärasitusta.

Ja entäs / mitäs sitten kun ottaa ja laukeaa, onko siitä enää vaihto-osaksi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Optimointia on myös suorituskykytavoitetta vastaavan kokoinen ahdin. En tiedä enkä tunne alkup. ahtimen speksejä tai rajoja, mutta liian ahdas fööni käy kannen päälle, kun pakopaineet ja -lämmöt nousee. Juuttuvasiipisissä johdinsiivet kuumuu joskus liiaksi, vääntyy ja koppaa kiinni ropeliin.

Ehkä aiheetonta säikyttelyä, en tosiaan tiedä minne sillä föönillä ylensäkään pääsee.

Pitkittäinen välys kuitenkin kaiketi haitallisempi kuin säteettäinen... :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kuva

Heitänpä tänne kuvan millaisex menee tiivistekumi, ilmanottoputken liitoskohta ahtimeen. Huomaa siitä kun öljyllä alkaa sotkea suojakantta ja konepeltiäkin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitettu väärin paikalleen, oliko ahtimen siivet vielä ehjät ?
oulaistenliikenne.fi
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Ehjälle näytti siivet silloin kun vaihdoin.
Hirmu tiukka ja ahdashan se oli laittaa. Kumi ensin putkeen, nystyt reikiinsä ja sitten ahtimeen työntäen kai. Pitäis varmaan käyttää lisäksi liukastetta asentaessa. Kaxhaaraputken suu tässäkin tapauksessa hiukan jo halkeamassa, muttei roiski enää. Purkuosana kelpais ehjempi, mikäli jollakin. Uus saattaa maksaa satkuja 😕
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Uusi maksaa kl:n kautta reilu 500€, noheva muovihitsaa vanhan tai hakee purkaamolta ehjän välipätkän ja vaihtaa sen. Minulta löytyy myös tuohon kraftwerken silikoninen korjausosa. Tuo tiiviste kestää sen 15-20tkm oman kokemuksien mukaan.

Aloittajalle turbon voi huollattaa tai muokata kokonaisuudessaan. Mulla laukesi ahdin 320tkm kohdalla, ja turbotohtori rakensi siitä kokonaan uuden. Voin suositella sitä paikkaa.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: turbon pitkittäisvälys ja optimointi

Viesti Kirjoittaja AK47 »

koobra kirjoitti:Autona E 280 CDI -07 ajettu 247tkm

kävin tänään hehkut vaihdattamassa ja korjaamolta ystävällisesti ilmoitettiin ennakoivan huollon hengessä, että turbossa on jonkin verran pitkittäisvälystä

Mitä sanovat asiaa puoli miljonaa ajaneet mersukuskit? Pitäisikö olla huolissaan? jos vakiona olisi tarkoitus jatkaa niin en edes murehtisi tästä, mutta kun ajatuksen on ollut teettää optimointi 260hv /600Nm luokkaan, niin mietin että mitenkähän tuo turbo jaksaa lisärasitusta.

Ja entäs / mitäs sitten kun ottaa ja laukeaa, onko siitä enää vaihto-osaksi
No, paljonko sitä oli? 0.3mm, 0.7mm, 0.9mm, 1mm vai mitä? Jonkin verran on sellainen termi että voi olla kusetusta että saa remontista nyhtää rahat tai ois pitänyt aikaa sitten jo hoitaa kuntoon....

Tommoinen tiiviste jos maksaa 500eur niin kätevä kaveri tekee siitä mallin ja valaa silikonista tai mallintaa ja tilaa jostain sahpewaysiltä 3d tulostetun aikaspaljon halvemmalla....

Mitä se optimointi liittyy virittämiseen, sehän ei ole parhaan vaihtoehdon löytämistä - se on jo tehty tehtaalla valmiiksi. Viritys on optimoinnin muuttamista eli tehoa saa lisää ja kulkupuoli piristyy mutta kun katsoo dieselautoja takaapäin kiihdytyksessä reippaammassa ylämäessä niin tyhmäkin tajuaa että ne on saastuttavia jo ilman virittelyäkin. Ihan ihmisen keuhkoja kun ajattelee niin se siitä optimoinnista. Onneksi autoilun länsimaissa kuten saksassa ja japanissa ymmärretään että diesel sopii vain laivoihin, vetureihin ja kuorma-autoihin. Ja henkilöautot bensalla, kaasulla tai alkoholilla ja sähköä siihen lisäksi. Autoilun neuvostoliitossa kuten suomi sitten voi pistää vaikka tsernoopelin käryämään takakonttiin ja kutsua sitä optimoinniksi :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Näin lyhkäsesti Wikipedia määrittellee optimoinnin:

Optimointi

Optimointi tarkoittaa optimiarvon tai -määrän, tai yleisemmin parhaan vaihtoehdon etsimistä.

Ei ne kyllä tehtaala ainakhaan tehon puolesta parhaita asetuksia laita nuihin tötteröihin
No Merc at the moment
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

"Tommoinen tiiviste jos maksaa 500eur"

Ei tuo pun. kumitiiviste maksa kuin muutaman hullun kympin, muistaakseni.
Se V-koneen haaraputki kai siis sen 500:n arvoinen, mutta varmaan muokattavissa sekin.
Kuopion hajottamolla ei ollut kuin ehkä jonkun yksrivisen putki, kysäisin samalla kun Ässän ovea ja likasuojaakin. Ei niitäkään.
ToivalanAuto heinäkuun kiinni, mut Biltteemalta sain uuden pumpun tuulilasin pissapoikapesurix. Samalla otin 211:een suodattimetkin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”