OM642 moniurahihna poikki ilman näkyvää/tuntuvaa syytä

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

OM642 moniurahihna poikki ilman näkyvää/tuntuvaa syytä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Noin 60.000 km eli pari vuotta ajettu Gates merkkinen remmi meni yhtäkkiä poikki ja hinuri keikkahan siitä tuli. Remmissä ei näy merkkejä, että olisi sutinut jonkin aikaa ennen katkeamistaan. Ei siis ollenkaan sllä tavalla kuin silloin kun kylmäaine kompressori meni jumiin tai silloin kun kiristinpyörän laakeri petti. Niillä kerroilla etupäästä löytyi kumimujua, remmin vahvikekudoksen langanpätkiä ja palaneen kumin hajua ihan reilusti. Tämä on siis kolmas remmin katkeaminen ajamani reilun 200.000km matkalla. Edellisiin katkeamisiin oli siis aina selvä syy, mutta nyt ei....

Kuumana tuntui kuin vesipumpun laakerista olisi kuulunut epämääräinen hurahtava ääni, kun sitä käsin pyöräytti vauhtiin. Kylmänä ääntä ei kuulunut eikä laakerissa tunnu merkittävää välystä eikä nestevuotoa ole.
Remmi katkesi autoa parkkeeratessa sorapihalla joten ohjaustehostin vähän kävi mielessä että olisiko se syyllinen, mutta sekin pyörii hyvin. 60.000 km sitten vaihdoin uuden remmin sekä samalla kaikki välirattaat ja kiristimen.
Laturilla on ikää vähän enemmän mutta ei yli 100.000km ja senkin laakeri ja vapaakytkin tuntui käsin pyöritettäessä olevani kunnossa..

Vaihdoin kokeeksi vanhan, jostain aikaisemmasta remontista ehjäksi jääneen remmin ja sillä näyttäisi toimivan, kylmää tulee kabiiniin, ohjaustehostin ja lataus pelaavat, eikä ylimääräisiä ääniä koneesta kuulu.

Tilasin kuitenkin jo vesipumpun, jos siellä vaikkapa laakerissa kuula odottaa pääsevänsä vieruskaverin selkään jos nyt kuitenkin sen homman makuun on päässyt. Siihen asti eletään jännityksessä...

Onkohan muille käyny vastaavaa?
Auto siis -06 S211 280CDI

Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tuntuisi ettei vesipumppu voi niin jumittaa että remmin vetäisi poikki. No, eipä voi tietää. Yleensä nuo on olleet ilmastoinnin kumpuran tekosia.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:Tuntuisi ettei vesipumppu voi niin jumittaa että remmin vetäisi poikki. No, eipä voi tietää. Yleensä nuo on olleet ilmastoinnin kumpuran tekosia.
Joo se mullakin kävi mielessä, mutta miten se voisi silleen vähäksi aikaa jumiutua? Nyt kuitenkin tulee hyvin kylmää eikä kuulu mitään uusia kilinöitä tai kahinoita koneesta. Kiristin väpättää silmämääräisesti 5-10mm koneen käydessä.
Vanha Denson valmistama varmaan alkuperäinen kylmäainepumppu meni täysin jumiin kerrasta silloin tasan kaksi vuotta sitten. Siitä oli kampilautas systeemin puolelta öljyt kadonneet. Kylmäainepuolella taas oli kaikki hyvin, eikä metallimöyhyä ollut siellä puolella ja paineet säilyi systeemisssä. Kylmäainetta laitoin uuteen Denson valmistamaan pumppuun ohjeen mukaan muistaakseni 910 grammaa. Öljyä 20ml kuivaimeen. Denson ohje kielsi laittamasta pumppuun kylmäaine öljyä. Ja kielsivät lisäämästä kampi puolellekaan mitään. Katsoin sinne uuden pumpun öljyn täyttö propusta uteliaisuuttani ja siellä oli kirkasta öljyä. Ja kuitenkin toiminut 2 vuotta niin mikähän tässä vois olla.
Pitäneen vaan ajaa rohkeasti mutkaista tietä eteenpäin, työkalut ja remmejä mukana. eiköhän se piakkoin selviä mikä siinä on, vai oliko remmissä jokin piilevä vika.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: OM642 moniurahihna poikki ilman näkyvää/tuntuvaa syytä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

HannuS kirjoitti:Noin 60.000 km eli pari vuotta ajettu Gates merkkinen remmi meni yhtäkkiä poikki ja hinuri keikkahan siitä tuli. Remmissä ei näy merkkejä, että olisi sutinut jonkin aikaa ennen katkeamistaan. Ei siis ollenkaan sllä tavalla kuin silloin kun kylmäaine kompressori meni jumiin tai silloin kun kiristinpyörän laakeri petti. Niillä kerroilla etupäästä löytyi kumimujua, remmin vahvikekudoksen langanpätkiä ja palaneen kumin hajua ihan reilusti. Tämä on siis kolmas remmin katkeaminen ajamani reilun 200.000km matkalla. Edellisiin katkeamisiin oli siis aina selvä syy, mutta nyt ei....

Kuumana tuntui kuin vesipumpun laakerista olisi kuulunut epämääräinen hurahtava ääni, kun sitä käsin pyöräytti vauhtiin. Kylmänä ääntä ei kuulunut eikä laakerissa tunnu merkittävää välystä eikä nestevuotoa ole.
Remmi katkesi autoa parkkeeratessa sorapihalla joten ohjaustehostin vähän kävi mielessä että olisiko se syyllinen, mutta sekin pyörii hyvin. 60.000 km sitten vaihdoin uuden remmin sekä samalla kaikki välirattaat ja kiristimen.
Laturilla on ikää vähän enemmän mutta ei yli 100.000km ja senkin laakeri ja vapaakytkin tuntui käsin pyöritettäessä olevani kunnossa..

Vaihdoin kokeeksi vanhan, jostain aikaisemmasta remontista ehjäksi jääneen remmin ja sillä näyttäisi toimivan, kylmää tulee kabiiniin, ohjaustehostin ja lataus pelaavat, eikä ylimääräisiä ääniä koneesta kuulu.

Tilasin kuitenkin jo vesipumpun, jos siellä vaikkapa laakerissa kuula odottaa pääsevänsä vieruskaverin selkään jos nyt kuitenkin sen homman makuun on päässyt. Siihen asti eletään jännityksessä...

Onkohan muille käyny vastaavaa?
Auto siis -06 S211 280CDI

Kuva
Vähän näyttäisi että herneen kokoinen tai pienempi kivi keskelle hihnaa osunut...

Continental on sitten se hyvä hihna. Laita nyt seuraavaksi semmoinen. Itsellä on kaksi hihnaa mennyt ja juurikin kompuran laakerin hirttäessä ja toinen myöskin vapaarullan hajotessa. Toki hihnoja on muulloinkin vaihdettu. Mersuilla on moniurahihnaa kulutettu täällä noin 450tkm.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 moottori”