PIKA-APUVA! Nyt juuttui virtalukko. Vaihettu, tack!

Luukut, ovet keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

PIKA-APUVA! Nyt juuttui virtalukko. Vaihettu, tack!

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vein lossin aamulla hovimetsurille. Nyt sieltä soitettiin, notta kun auto piti ajaa halliin öljynvaihtoon, niin avain ei kääntynyt virtalukossa kuin I-asentoon eli ohjauslukko aukesi, mutta sen pidemmälle ei avain kääntynyt suosilla.

Lukko ei ole takunnut aikaisemmin mihinkään suuntaan. Mitäs nyt teen - kun pääsen pajalle on pirssi pihassa, mutta ketään ei enää korjaamolla paikalla. He eivät alkaneet purkaa lukkoa, kun ei osiakaan ole. Emännällä on alkuperäinen toinen avain, onko mahdollista että tämä vanha tiirikka toimisi lukossa... itsellä on teetetty vara-avain.
Ei pirssiä oikein voisi pajan pihaankaan jättää, tuosta on vielä kolmisenkymmentä kilometriä kotiin... :x
Viimeksi muokannut Kaapo, 08.6.2007 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Voi toimia paremmin vanhalla tai uudella, eipä noista koskaan tiedä :roll:
Sitä Tiilerin jippoakin vois kokeilla:
- tuurna / vasara yhdistelmällä naputtelee virtalukon pesän suuntaisesti
- toinen kääntelee lukkoa....

Älä vain ruuttaa sinne lukkoon mitään CRC:tä, sit se on 100 jumissa :twisted:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Myös ihan ylös-alas nitkuttelu avaimesta samalla kun kääntelee on usein tehokasta. Ja sitten kun ja jos saat virrat päälle niin älä sammuta autoa ennenkuin lukko on vaihdettu 8)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lucky-Dog kirjoitti: Sitä Tiilerin jippoakin vois kokeilla:
- tuurna / vasara yhdistelmällä naputtelee virtalukon pesän suuntaisesti
- toinen kääntelee lukkoa....:
Jotenkin näinkö?

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Sormet puuttuu kuvasta, ei ole mihin lyödä :shock:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Nyt äkkiä tietoviisaat auttamaan. :ope:
Kaapolle ja Mrs. Kaapolle lupaan kyllä kyydin kotio tänä iltana, se on selvä.
Kivaa se kuitenkin olisi jos joku jipot tietäisi.
® Mesen linttaklubi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Uusi lukkosylinteri kaiketi pitäsi taikoa jostain hetimmiten, jos avaimen saa kääntymään ja vanhan sylinterin otettua pois. Perimätiedon mukaan lukkopesän vaihtaa aivan pihassakin jos muistaa ulkoa tuon poistometodin... avain kai kakkosasentoon, piikki lukonkehyksen reikään ja pökäle vetämällä ulos. En muista varmasti, kun en ole koskaan tuota suorittanut.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jokuhan täällä tiesi sen tynämiitti-vinkin, oliko se nyt 100Kg? :asd:

Ikävä homma. :? Kannattaskoon se alottaa jahtaamalla uutta lukkopesää? Pelaahan se tosin meisselilläkin, jos entisen pesän saa kaivettua irti. :roll:

Mie se koittasin orkkis-aveimella. Oman auton lukot pelaa herkemmin avaimella, joka on kulunut samaan tahtiin lukkojen kanssa. :idea: Ja messinki-avain. :idea:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:Uusi lukkosylinteri kaiketi pitäsi taikoa jostain hetimmiten, jos avaimen saa kääntymään ja vanhan sylinterin otettua pois. Perimätiedon mukaan lukkopesän vaihtaa aivan pihassakin jos muistaa ulkoa tuon poistometodin... avain kai kakkosasentoon, piikki lukonkehyksen reikään ja pökäle vetämällä ulos. En muista varmasti, kun en ole koskaan tuota suorittanut.
Noin se menee. Päistään viistetyillä pyöränpinneillä. (Pinnoilla, suom. huom.) Kevättalavella vaihoin yhen lukon.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kuva on ok :lol:

Riippuen mallista....kahdella puikolla tai vanhemissa yhdellä.
Jälkimäisessä versiossa se musta hela on ruuvattavaa mallia eli aukee kuten ruuvit aukee....vastapäivään.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt työkaverin kyydillä hakemaan KL:stä uutta lukkopesää. Onneksi moinen löytyy hyllystä, kun soitin eli ehkä emme jää taivasalle ensi yöksi. Tai Artohan tuossa jo lupasi kyytiä, mutta veikkaan ettei Tärviölle asti ole tarvis lähteä. Kun on uusi pesä kädessä ja irrotuspuikot odottavat hovimeisselin kertoman mukaan autonpenkillä, niin kai tuo saadaan vaihdettua. Jos vaan avasin kääntyy tarpeeksi. Muuten ollaan ihmeissään.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

"Helppo" hommahan tuo on kun rattilukko lähti päältä ja avain kääntyy ykkösasentoon, avaimen ollessa käännettynä rautalangat sisään ja vapautetaan lukitus, sen jälkeen nostaa vaan pesän pois.

Mulla oli joskus sellanenkin tapaus ettei avainta saanut käännettyä edes ykkösasentoon, rattilukko oli näin ollen tietysti päällä, eipä auttanu muu kun rälläkkä käteen ja halomaan sitä "kaulusta" joka on timanttia :)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, onpahan taas leikitty asentajaa. Oli melko nautinnollista ropata pirssiä kolme aamupäivän kuuminta tuntia aukealla hiekkapihalla ilman tuulenhäivääkään. Auringossa 36 astetta ja auton sisällä sitten jotain... :shock:
Ei meinanut löytyä sitä lukkosylinterin ritoliksen vapauttavaa reikää, oli kai liian valoisaa :twisted:
Siis virtalukon ensimmäinen asento eli ohjauslukon vapautus ei riitä, vaan sen on oltava ns. radioasento, jossa pelaavat jo auton kaikki releet, mutta sytytysvirta ei ole päällä.
124:ssä voi olla eri tavalla - lukkoja on sekä yhdellä että kahdella sokkareiällä. Lossissa on yksi.

Koko savotan kantona kaskessa oli se, että lukko oli ilmeisesti niin seula, että vaikka sähkölaitteiden toiminnan perusteella lukon asento oli oikea, mekaanisesti piikin reikä ja kielen reikä eivät olleet kohdakkoin.
Tökkimistä kesti sen aikaa, että hermo paloi ja väänsin hohtimilla avainta muutaman millin lisää, jolloin oikea aukko löytyi.
Uuden lukon asennus ei vienytkään sitten kuin minuutin verran.

Kiitokset projektista:
1) Pitkämielisesti herrasväki Kaapoa pelipaikalla odottaneelle ja aina Tärviölle asti kuljettaneelle Arto N:lle.
2) Luckyn on-line puhelinneuvonnalle. Tiedustelin ohjeistusta kahdesta korjaamosta, yhdeltä asentajalta sekä Veholta ja ainoat tarkat ja oikeat ohjeet löytyivät lonkalta Dogin autoparantamosta.
3) Kolmas taho olkoon Autokorjaamo Sevi, joka lainasi tuntemattomalle kulkijalle virallisen lukon irrotuspuikon.
4) Forumin myötäeläjille :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei kestä kiitellä :oops:

Pääasiahan on, että Daami on liikenteessä taas :beerhug:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 kori / R & C 107”