TTTTT-ongelma repsikan potkupahvin kanssa - PELLAA

Luukut, ovet keskuslukitus, valot.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

TTTTT-ongelma repsikan potkupahvin kanssa - PELLAA

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tarina alkaa sen verran kaukaa, etten ala kirjoittamaan tästä mitään Loru Sorbusten herrasta -trilogiaa :shock: .
Kyse on tämän lämppärin ohjausboxin vaihtamisesta, se musta laatikko siellä hanskalokeron takana. Lokero on siivosti poistettu ja jonkinlaista nivelakselivartta käyttämällä lootan saattaisi saada irti yläkauttakin, siis lokeron takaa - ehkä, jos on vehkeet.
Mutta ohjeistus neuvoo irrottamaan laatikon alakautta eli jalkatilan yläverhous otetaan pois sitten vaan hommiin.
Mutta nyt on tullut vastaan TTTTT-ongelma. Onko se taitamattomuus, tiedonpuute, työkaluvaje, tilaongelma vai tyhmyys?

Eilen kotiintultua koetin pihassa tunnin verran taistella tuon elementin kanssa, mutta ei. Tuo pahvi ei irtoa. Ne kolme ruuvia yläreunasta on poistettu. Samoin muoviset paksut ruuvit takaa. Mutta verhouslevy ei liiku senttiäkään, vaikka sen kuulemma pitäisi tippua käsiin noiden toimien jälkeen. Koetin nostaa, kääntää, vääntää, vetää, työntää.... ei mitään. Selvä on, notta jos voimaa käyttää lisää, jotain ratkeaa, sen tuntee näpeissä.

Näiden kai pitäisi irrota suht. siististi. Hanskalokeron kauttakaan ei pääsen avittamaan. Tänä aamuna ajon töihin kaikki kiinnikkeet irrotettuna ei se edes rämise. Todella soliidi tämä mersun rakenne
Onko työmenetelmässä vikaa vai miten tuo elementti pitäisi poistaa :shock:
Viimeksi muokannut Kaapo, 30.11.2006 13:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Koitin katella RUS-EPCstä apuja, ei oikein löytynyt. (tai en vaan osannu)
Pittää palata asialle kotosalle kerettyä.
Pro HVM
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Kun ei vaan olisi joskus liimattu kiini sitä pahvia... :roll: :lol:
BMW 318d -09
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

J.T.S kirjoitti:Kun ei vaan olisi joskus liimattu kiini sitä pahvia... :roll: :lol:
Joo, tämä mahdollisuus on otettava huomioon aina kun ostaa Kongon Kabulin suurlähetystön entisen ympäriajetun korin- ja tekniikanvaihtoauton. :lol:

Eiköhän se ahista nyt siitä torvesta, joka toimittaa lehmän hönkäyksen etuoviin. :idea: Se on kiinni siinä paffissa.

Kummallista. Kun irrotin sen palikan toisesta autosta, se suunnilleen putosi käsiin. :shock: Aikaa meni noin 2min.31sek. ja 4 sadasosaa. :shock:

Et vaan osaa? :twisted:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Viikon kysymys: Oletkos peruuttanut sen muovisen keskikonsoliin kiinnittyvän ruuvin kokonaan pois? :idea:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Viikon kysymys: Oletkos peruuttanut sen muovisen keskikonsoliin kiinnittyvän ruuvin kokonaan pois? :idea:
Kyllä, ihan on muoviruuvi irti asti. Milläs se lehmänhenkitorvi on kiinni siitä paffissa? Kovin lujasti en ole voimia käyttänyt, ettei mitään rikkuisi.
Torvesta se tosiaan taitaa nyt muistin mukaan kanittaa, mutta onko joku Kabulin mies sitten tosiaan liimannut sen torven pahviin? :shock: Sitten tulee hauskaa eli vaihto on suoritettava yläkautta jollain taikatempulla.

Pahvia tosiaan saa raotettua muutaman sen yläreunastaan, mutta muuten se ei liiku mihinkään.

Joka tapauksessa vasen kämmen on sentin matkalta auki, kun kojelaudan uumeniin käteni runnoin :x

Taidan siirtyä basilikan puolell piirtelemään, nyt pukkaa todella ajankohtaista aihetta :twisted:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kuis se alapää on........jalkatilasta.......ja se jalkojen puhallus suulake irti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Muistankohan väärin mutta se paksu lattiamatto pitää ottaa alta pois
että pahvi pääsee peruuttamaan rintapeltiä kohti. Siinä pahvin etureunassa on muistaakseni sellaiset kynnet sisäkannakkeina.

Voi olla että aika kultaa muistot :?

Heikki
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pitää koettaa jatkaa vääntöä, eilen matto oli irti. Täytyy sitä suulaketta ryömiä katsomaan tarkemmin, mutta luulisi tuon edes inansa liikkuvan, kun pahvi ei ole millään päälle päin näkyvällä enää kiinni.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Itte olen löytänyt metalli ruuvin vielä sieltä aivan ääri oikealta alareunasta sitä palikkaa. Oiskohan se mahdollisesti jäänyt ottamatta auki, koska et mielestäni maininnut sitä irrottamiesi ruuvien listassa...?
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tässä potilas vielä kaaviona :lol: Lujassa on edelleen, mutta jos tuohon kuvaan viitaten löytyy jotain sanallista vihjettä tai ideaa, niin koetan soveltaa sitä tuolla tallissa.
Läppyrä lienee joskus ollut irti, koska sen oikeasta päädystä on tuotu läpi sisälämppärin pistokkeen johto. Mutta sekään ei koske itse paneelia, kunhan on vain läpivienti tuuletusritilän yhden reiän kautta... piuha on saatettu jopa pujottaa sellaisenaan läpi ja pistorasia on laitettu sen jälkeen, jolloin potkupahvia ei ole tarvinnut edes irrottaa.

Kuva

Jostain syystä ovisuuttimelle menevä putki tuntuisi olevan aika tiukasti kiinni tuossa pahvissa, lieneekö näin tarkoitus vai pitääkö käyttää tässä kohdin voimakeinoja?? Toisaalta jos oven ilmaputken ottaa / saa irti, niin boxin vaihto sujunee sen jälkeen yläkauttakin :shock:

Nyt on pallo hukassa :?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jäikös se oven puoleisessa reunassa alhaalla oleva muovinen ruuvi piirtämättä vaiko huomaamatta? :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu siellä alhaalla oikealla on myös yks ruuvi.
Ja se jalkatilan/oven ilmakanava on kiinteästi tuossa verhouksessa.

Sitten kun saat sen liikkelle niin ainaki omasta se paneli lähtee niin että laskee oikeaa reunaa ensin alaspäin.
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mika.T kirjoitti:Ja se jalkatilan/oven ilmakanava on kiinteästi tuossa verhouksessa.
Jaahas, tilanne muuttuu sitten melkoisesti. Nyt siis aletaankin yrittää irrotella tuota ilmaputkea päistään jollain ilveellä ja uskotaan, että paffi laskeutuu sitten sen seurauksena suosiolla alas.
Vaihdetaan siis taktiikkaa, olin aivan satasen saletti, että ilmaputken pitäisi olla irrallinen elementti :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Kaapo kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Ja se jalkatilan/oven ilmakanava on kiinteästi tuossa verhouksessa.
Jaahas, tilanne muuttuu sitten melkoisesti. Nyt siis aletaankin yrittää irrotella tuota ilmaputkea päistään jollain ilveellä ja uskotaan, että paffi laskeutuu sitten sen seurauksena suosiolla alas.
Vaihdetaan siis taktiikkaa, olin aivan satasen saletti, että ilmaputken pitäisi olla irrallinen elementti :shock:
No nyt kehtaan sanoa että se kuuluu siihen pahviin mukaan se ilmakanava joka menee oveen. Muistelin sitä mutta kun niin pirun pitkä aika kun on tullut hajotettua ässää :?

Heikki :D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nooh? Uutisia? :idea:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Nooh? Uutisia? :idea:
Alan hiljalleen nostaa kädet pystyyn tuon pahvin kanssa ja hankkia nivelakselisen holkkiavaimen varren, jolla boxin saa (ehkä) irrotettua yläkautta, puolethan siitä on näkyvissä jo hanskalokeron kauttakin. Onhan minulla 126:n purkukirja, ja tietenkin tuo repsikan alapahvi on kaiketi ainoa osa, josta ei ole komponenttikaavaa eli tuon ilmaputkiston kiinnityskuvaa - se tuntuu olevan niin lujassa, että irrotus sujuu vain päreinä. Tai sitten olen tehnyt koko ajan jotain täysin päin persiitä :shock: , joka ei olisi mikään ihme sekään.

Oliko siinä purkuautossa se ilmaputki irrallinen. Jos ei, niin kummasta päästä ja millä ilveellä se lähti irti.
Jotain vilunkia tässä nyt on, kyllä tuota 126:n kojelautaa ja konsoleita on ennenkin purettu ja koottu paljon pidemmällekin ja ilman ohjeita, ja silti onnistuttu melko helposti....
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ja pahvin kummastakin alanurkasta on ne muoviset ruuvit irti? Tumputuskäsinelokeron alta kolme? Se ilmaputki on pahvissa kiinni, ja se pahvi tippuu sieltä suunnilleen syliin kun ruuvit avaa. :shock: Himppu piti muistaakseni työntää taaksepäin ja kääntää kulmittain. :idea:

Onko tässä vuokrattava kohta vesitaso ja lennetävä Tärviölle, vai onko siellä jo rapakot jäässä? :shock: Johan nyt on markkinat ja huomenna toripäivät, jos se paffi ei ala sieltä irrota. :shock:

Pidämme joulukuussa aiheesta laivaseminaarin, jos muu ei auta. :idea:


P*rkele yhet pahvit nyt käy aikuisia miehiä ihan pellenään pitämään! :protest:

:lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: P*rkele yhet pahvit nyt käy aikuisia miehiä ihan pellenään pitämään! :protest: :lol:
Kyllä ne käyvät, ja syykin löytyi. Mutta sen kanssa puljaaminen tietää taas lisää ties mitä ropleemaa ja väkästystä. Sivupaneeli pitää siis ensin irrottaa, mutta sen on osin kynnyslistan alla ja jalkatilan muun verhouksen alla, töpseli irti sivupahvista jne ties mitä.... Kas tässä selvitys aiheesta:

Kuva

Taidan hyökätä yläkautta :? mutta senkin onnistuminen riippuu aivan siitä, kuinka paljon boxin liittimessä on vapaata piuhaa, jotta sitä saa vedettyä tarvittavat sentit ylöspäin :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jassoo, eipä se muuta sitten varmaan tarvitsekaan jumiakseen. :? No, nyt saat rauhan repiä sen laatikon vaikka kardaanitunnelin kautta ulos, en ahdistele enempää, tiedonjano eli kummastus ja uteliaisuus on nyt ruokittu. Uskon, ettei se paffi lähde sieltä nyppäämällä. :idea: :(
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, pitää alkaa asennoitua tilanteeseen sen vaatimalla tavalla eli letkeällä otteella ja hermoilematta eli tulenpunaisella veetutuksella :twisted: Näin saadaan särjettyä mahdollismman paljon komponentteja homman yhteydessä. Kauan se kesti tuon kantavan sivupaneelin huomaaminen itseltäkin. Tosin mikä muukaan voi olla lopputulos puolipimeässä ja käsikopelolla projektia tekemällä.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Kaapo kirjoitti:Tosin mikä muukaan voi olla lopputulos puolipimeässä ja käsikopelolla projektia tekemällä.
Sehän selviää elokuuhun mennessä, mikäli vaimokin siinä lähettyvillä oleili. :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

tilanne vaikuttaa jumiutuneen paikoilleen :shock: voisko sitä pahvia muokata hieman esim. moottorisahalla :idea: leikkaa sahalla potkupahviin reijän :wink: hoitaa hommat sitä kautta ja sen jälkeen pikaliimalla pala takaisin :D

kaverilla oli aikoinaan jää-autona saappi 99/90/900 en mie muista :nocando: siihen oli kumminkin viheliäinen vaihtaa lämppärin moottori särkemäti paikkoja :evil: kah iso rälläkkä käteen ja kojelautaan kätevä hole mistä sen sai vaihettua 8)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7121
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites.... Saakos siitä vanhasta paikoillaan olevasta boxista sitä johtoliitintä irti yläkautta. Heittää uuden sinne johtojen nokkaa killumaan... :shock:


En ole tuota ajatellut kun omista reuhkoista tuo paneli irtoaa ilman kommervenkkejä. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[hyödytöntä jaahaamista]

Ahaa. Luulin, että Kaapo oli jo irrottanut sivupaffin, joten en käynyt kommentoimaan. :D Tutkin kerran piruuttani purkuohjeita ja niissä luki, että vänkärin puolen sivupaneeli pitää riipaista ensin poispoikkeen.

[/hyödytöntä jaahaamista]

Voimaa! :ope:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sivupaffista puheenollen, se kynnyslistahan lähtee irti ihan nyppäämällä, sitten vaan karmin "tiiviste" sivuun ja paffi pois. Ei pitäs olla amerikantemppu sekään. Sitten irrotat sen lämppärin pistokkeen ja sen kuuluisan potkupahvin. :lol:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jyrpiinnyin ruokatunnin ratoksi ja Phil Collinsin biisiä Against All Odds hyräillen suunnistin rautakauppaan päässä mielikuva yläväylään suunnilleen sopivasta nivelhylsystä.
Jos boxin jatkeena oleva piuha olisi lyhyt, koko reissu olisi turha ja alaverhousten purku edessä.

Boxi oli irti ja kourassa kolmessa minuutissa, liittimen piuha yletti aina hanskalokerosta ulos asti. Vanha loota irti ja ensitoteamus oli, että kaikki 12 nastaa olivat kytketyt, kun varaosalootassa ei ollut nelosnastaa ensinkään, sen kohdalla vain umpivalu. Muutoin boxi istui paikoilleen toisessa kolmessa minuutissa.
Nyt on jännäkakka, notta pelaako uusi loota ja miten tuon eroavaisuuden johdosta - sen näkee kotimatkalla; edes tämän episodin johdosta en ole niin kyllästynyt elämääni, että olisin käyttänyt auton lämpimäksi tallissa :shock: :lol:
Mutta muuten boxin vaihto ei yläkautta ole mikään temppu, säästyy paljolta huseeraamiselta ainakin tässä tapauksessa.

Kiitos kaikille ketjun osanottajille tuesta, nyt peukut, varpaat ja ..... pystyyn, että loota pelaisi edes sinne päin :?
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti: ja ..... pystyyn, että loota pelaisi edes sinne päin :?
On jo, toivotaan tosiaan, että loota toimii. :vayrynen:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, koeajo työmatkan merkeissä kahteen suuntaan on tehty. Suureksi iloksi ja ratkiriemuksi :D on todettava, että boksi pelaa kuin Einsteinin ajatus - kummallekin puolelle tulee omanlaistaan ilmaa rullien asennon mukaan ja sisälämpötila pysyy tasaisena eli säädettynä.
Aikaisemminhan kuski sai joko täyskylmää tai täyskuumaa ilman välimuotoja ja repsikka sitten mitä sattuu, kuskin rullan asennosta riippuen.

Samalla ikkunoiden huurtumistaipumus hävisi, syytä siihen en tarkemmin tiedä.
Yhtä kaikki nyt on todistettu myös se, että vanhemman mallin regleri toimii myös faceliftatussa mallissa. Nelosnastan puuttuminen ei näytä vaikuttavan mihinkään... tiedä sitten mikä funktio sillä on alunperin ollut.
Vaan onpa lystiä matkustaa ilman että lämpöjä saa vievata edestakaisin ja leikkiä raitisilmasuuttimilla.

Suurkiitokset HVM:lle osatoimituksesta, sovitaan lunnaskäytäntö yyveellä.

Kohde oli hyvin esillä ja pitkän piuhan ansiosta voitiin siis vaihtaa yläkautta. Tehtävään sopiva "kolmen minuutin meisseli" alempana (joka muuten on ainoa hommassa tarvittava työkalu).

Kuva

Kuva
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Lunnaskäytäntö lie seuraava:

-Lähetät hajallisen laatikon mjo33400:lle. :idea:

-Lopun saat säveltää itse. :idea:

Pääasia on, että vehkeet pelaa, hienoa! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 kori / R & C 107”