Airmaticin takaiskari (kolahdus takaa)

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Airmaticin takaiskari (kolahdus takaa)

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Onko kukaan vaihtanut Airmaticciin takaiskareita? Oliko syynä outo kolahtelu, kun rengas tipahtaa alaspäin esim. hidastetöyssyn yli ajaessa? Juutuubissa joku hemmo kertoili, että saattaisi iskari olla tiensä päässä. Itselläkin oli kolahtavan eli kuskin puolen iskari kerännyt päällensä melkoisen öljy/pölykerroksen. Pitäisi varmaan joskus käyttää irti ja tarkistaa, onko siinä jotain väljää.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EJ1PCyH1C2A[/youtube]

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ootko kokeillut narinaa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

hotari kirjoitti:ootko kokeillut narinaa
Itse en ole kokeillut mutta pirssi on minun aikanani käynyt kerran katsastuksessa, kerran suuntauksessa ja kerran muuten vaan mersupajalla alustan tarkastuksessa ja koko tuon ajan on ko. kolahdus kuulunut. Myös edellisen omistajan toimesta on alustaa tarkasteltu ja ääntä etsitty. Iskaria ei tietääkseni ole vielä irrotettu ja testattu.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
maucca
Viestit: 27
Liittynyt: 22.11.2011 0:43

Viesti Kirjoittaja maucca »

Mulla on farkku airmaticilla kolissut takapäästä kaksi kertaa. Kummallakin kerralla iskari sökö.
Todennäköisesti se iskari on loppu jos on öljyinen, testaamalla selviää ja on helppo irroittaa.
wissin mukaan ei tarvitse vaihtaa pareittain.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

maucca kirjoitti:Mulla on farkku airmaticilla kolissut takapäästä kaksi kertaa. Kummallakin kerralla iskari sökö.
Todennäköisesti se iskari on loppu jos on öljyinen, testaamalla selviää ja on helppo irroittaa.
wissin mukaan ei tarvitse vaihtaa pareittain.
Kiitoksia vinkistä. Kohta on katsastuksen aika – pitää katsoa silmä kovana iskaritestiä, josko vasen puoli oisi heikompi.

Joo. WIS tosiaan sanoo, ettei ole pakko vaihtaa pareittain. Kuitenkin suosittelevat, jos niillä on ajettu yli 150 tkm.

Tuossa on tuntunut perä jotenkin omituiselta, jos kovemmin kiihdyttää vähän epätasaisella, kuten oululaisella noppakiveyksellä. Iskari voisi senkin selittää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

En lähtis ihan suoriltaan sitä iskaria mestaamaan....minulla on nimittäin tuossa ässässä kolissut oikealta takaa jo helmikuusta 2010, eikä kukaan ole löytänyt syytä, eikä iskari ole lopussa vieläkään :roll: Mutta tämä kolina esiintyy vain talvella....nimismiehen kiharalla ja just reippaasti hidasteiden yli ajettua!? :eec:

Tolppaa ei ole kyllä käytetty irti kertaakaan, enkä siksi tiedä minkälainen se kiinnitys on yläpäässä, mutta jotenkin ainakin minulla tuntuu tulevan senverran ylhäältä kolina, että sanoisin välyksen löytyvän tolpan yläpään kiinnityksestä? :roll:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

piippu kirjoitti:En lähtis ihan suoriltaan sitä iskaria mestaamaan....minulla on nimittäin tuossa ässässä kolissut oikealta takaa jo helmikuusta 2010, eikä kukaan ole löytänyt syytä, eikä iskari ole lopussa vieläkään :roll: Mutta tämä kolina esiintyy vain talvella....nimismiehen kiharalla ja just reippaasti hidasteiden yli ajettua!? :eec:

Tolppaa ei ole kyllä käytetty irti kertaakaan, enkä siksi tiedä minkälainen se kiinnitys on yläpäässä, mutta jotenkin ainakin minulla tuntuu tulevan senverran ylhäältä kolina, että sanoisin välyksen löytyvän tolpan yläpään kiinnityksestä? :roll:
Ässän iskarin päässä jos on airmatik niin on perinteinen narinahela jonka saa vaihettuu :wink: :idea: :arrow:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Messersmith
Viestit: 57
Liittynyt: 13.9.2012 12:13

Viesti Kirjoittaja Messersmith »

Messersmith kirjoitti:Kopaus kuuluu takapäästä pienissä montuissa, ja esim. risteyksen yli kiihdytettäessä uran kohdalla. Joskus tuntuu kuin olisi pullo joka pyörii takaluukkua vasten. Kopaus on pieni mutta kuuluu harmillisesti. Onko muilla vastaavaa? En tiedä tuliko tarpeeksi selkeästi selitettyä :? Ai niin, auto on E200 cdi -09 s211
hotari kirjoitti:
piippu kirjoitti:En lähtis ihan suoriltaan sitä iskaria mestaamaan....minulla on nimittäin tuossa ässässä kolissut oikealta takaa jo helmikuusta 2010, eikä kukaan ole löytänyt syytä, eikä iskari ole lopussa vieläkään :roll: Mutta tämä kolina esiintyy vain talvella....nimismiehen kiharalla ja just reippaasti hidasteiden yli ajettua!? :eec:

Tolppaa ei ole kyllä käytetty irti kertaakaan, enkä siksi tiedä minkälainen se kiinnitys on yläpäässä, mutta jotenkin ainakin minulla tuntuu tulevan senverran ylhäältä kolina, että sanoisin välyksen löytyvän tolpan yläpään kiinnityksestä? :roll:
Ässän iskarin päässä jos on airmatik niin on perinteinen narinahela jonka saa vaihettuu :wink: :idea: :arrow:
Mullakin kuuluu vielä tuo kopaus, en saanut kommentteja silloin kun kyselin.
Olisko narinoissa ja iskareissa se vika. Autosta noustessa kuuluu tosiaan kyllä narinaa, takapäästä, ei etupenkin paikkeilta :shock:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Just viime viikol vaihoin W220 narinat
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Pistetäänpä tännekin väliaikatietoja / loppuraporttia. Iskarin vaihdolla ainakin tämä kolina loppui.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Hommasin aikoinaan ässään uudet ilmajouset joka nurkkaan ja koska ne oli kiinalainen tehnyt, oli takajousien alapäässä olevat narinanivelet niin huonot, että vaihdoin ennen asennusta sinne uudet nivelet. Ensiasennusnivelissä oli siis ainakin millin klappi.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ram kirjoitti:Hommasin aikoinaan ässään uudet ilmajouset joka nurkkaan ja koska ne oli kiinalainen tehnyt, oli takajousien alapäässä olevat narinanivelet niin huonot, että vaihdoin ennen asennusta sinne uudet nivelet. Ensiasennusnivelissä oli siis ainakin millin klappi.
Kyllähän maailmaan kaikkea mahtuu. :D Tämä oli Bilsteinin tekemä. Ilmeisesti samalta linjalta pukkaa Mersullekin menevää kamaa, koska johdossa oli painettuna tähti ja 211:n varaosanumero.

211:n iskareissa on ihan tavallisen kuminivelet. Vissiin ajatelleet, että kuminen riittää, koska kuorman kantaa erillinen jousi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

näitä W211 ja W220 jousitus hommia ei kannattas sekotella samassa topikissa kun ne on aikalailla erilaisista osista kasattuna.
Toinen puhuu toisesta ja toinen toisesta. Mitään selvää ei saa. :lol:

Takanahan 211:ssä on ihan perinteisesti erilliset iskari ja jousipussi.
Ässässä ne on rakennettu samaan pakettiin.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Miten on 211 mallissa tehty airmatikki ?

Olen itse nähnyt vain 211 koppia, joissa takapää ilmajousitettu ja niissä on ilmajousi ja iskunvaimennin erikseen. Onko airmatikkimallissa takapää kuitenkin edellä kuvatulla tavalla toteutettu ja entäpä etupää ?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

211 Airmatikin takapää on samanlainen kuin "tavis" farkun.
pl. tietenkin jäykkyys ja korkeussäätö.
Eli jousi ja iskari on erillään.

Edessä on sitten samantyylisesti ässän kanssa jousi ja iskari samassa tolpassa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

OK.. Tämä selvä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Joo. Tämmöinen:

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”