w211 ilmajousien tilalle teräsjouset

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Onkos se totta että tuo pussin vaihto tarkoittaa takasillan laskemista alas ja pakoputkiston irroittamista, kuten tuolla arnottin ohjeessa sanotaan?

https://www.arnottindustries.com/ftpManual/A-2536RR.pdf

Aika hankalasti on rakennettu jos ei muuten onnistu.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Se takasillan raottaminenhan on lisäilmasäiliöiden paikalleen sijoittamista varten eikä Arnottissa niitä ole niin miksiköhän pitäisi laskea? Alkuperäisiäkin laittavat takasiltaan kajoamatta kun irrottavat säiliöt (mikä tosin tehtaan ohjeiden vastaista, tiedä sitten onko niin pahasta).
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Ei ole välttämättä pahasta, mutta takuuta on sitten lisäsäiliön irrotuksen jälkeen tasan 0 päivää :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Lisäsäiliön irrotukseen Ei tarvitse aisnaskaan farkussa ruveta nimimerkillä 2x ilman otettu
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

Huomasin tuossa, että Arnottille on ilmestynyt kunnon vaihtosarja eli sisältää kaikki tarvittavat hilppeet, mitä ilmajousituksen vaihtoon tarvitsee. Tuotenro: C-2278. Mahtaakohan kukaan kotimaan puljuista viitsiä hankkia kyseistä sarjaa? Oikeastaan se elektroniikan ohituspalikkakin riittäisi, loput roippeet saa kyllä muualtakin. Asennusohjeetkin löytyy kuvien kera, mutta liekö tuo taka-apurungon alaslasku välttämätöntä?
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

No nyt se sitten alkoi täälläkin vasen takanurkka tippumaan ja herjaa mukavasti mittarissa. Ei kai muuta kuin uutta pussia alle. Myös akku oli finaalissa joten, sekin meni uusiksi. Saa nähdä mikä seuraavaksi pamahtaa :lol:
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

Uusi ilmapussi on nyt paikoillaan ja ainakin yhden pakkas yön jälkeen perä pysyy ylhäällä. Tutkin pois otettua ilmapussia, mutta en kyllä mitään näkyvää vikaa siitä löytänyt. Ainut mikä ehkä saattoi olla vuotopaikka, oli lisäsäiliön putkenlähdössä olleet alumiinin runsaat hapettumat. Siinäkään ei varsinaista reikää näkynyt. Toki ilmapussin sähköventtiilikin on saattanut temppuilla. Paljekumi on täysin ehjän näköinen ja puhdas. Näin jälkikäteen olisi ensin kannattanut tutkia tuo lisäilmasäiliön ja putken liitoskohta.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Meillä on muuten uutta "billet osaa" niihin lisäsäiliön lähtöihin.

Vähän niinkuin vaihtosäiliö periaatteella vaihdetaan siihen uusi noin 4mm seinämällä oleva lähtö joka ei muuten sitten enää hapetu puhki ennen pussin loppumista.

Elä hukkaa sitä ehjää pussia :wink:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Aki P kirjoitti:Meillä on muuten uutta "billet osaa" niihin lisäsäiliön lähtöihin.
Minä oon ihmetellytkin että miksi tuollaista ei ole vaan ompas kuitenkin :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

Kertokaapa, miten tuon irrallisen pussin saa helposti testattua, onko ehjä vai ei? silmämääräisesti vaikuttaa ehjältä. :roll:
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Hyvin usein vuotaa juuri se lisäsäiliön lähtö, todennäköisesti myös toisella puolen kuplisi jos suihkauttasit sinne saippuavettä.
Suosittelen tarkistamaan, suihkupullo on must näissä vehkeissä.
Olen korjaillut noita vuotavia lähtöjä liimalla ja klemmareilla, jos natsa ei ole hapettunut puhki, ja jos on, niin sorvilla pyöryttää uuet natsat ja ticcaa kii, nii ei tarvi olla koko pakettia uusimassa.
Tuon rempan ois voinu sunki autoon muutamalla eurolla tehä. Pukkaa sinne vanhaan pussiin ilmaa ja anna olla kylmässä, saippuavettä siihen liitokseen niin näät.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

No eipä ollut puhki tuo lisäsäiliön nasta, eikä itse paljekaan ollut puhki tai murtunut mistään. Täytyy seuraavalla kertaa, kun ajaa montunpäälle, niin tutkia tuo toinenkin puoli. On ainakin yksi nurkka uusittu, joten ei enää montaa jäljellä :lol: Tuo irrallinen pussi täytyy kyllä tutkia ja laittaa talteen, jos osoittautuu ehjäksi.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

tähtireki kirjoitti:Huomasin tuossa, että Arnottille on ilmestynyt kunnon vaihtosarja eli sisältää kaikki tarvittavat hilppeet, mitä ilmajousituksen vaihtoon tarvitsee. Tuotenro: C-2278. Mahtaakohan kukaan kotimaan puljuista viitsiä hankkia kyseistä sarjaa? Oikeastaan se elektroniikan ohituspalikkakin riittäisi, loput roippeet saa kyllä muualtakin. Asennusohjeetkin löytyy kuvien kera, mutta liekö tuo taka-apurungon alaslasku välttämätöntä?
Ja autoihin joissa pelkkä takapää pusseilla löytyy myös ja ne ei tatte edes mitään ohituspalikkaa,vaan liitin irti tasosäädön ohjausmodulilta.Toimii valonsäädöt ym. Ohje löytyy ihan arnottsin sivuilta. Siinä farkkuun setti: https://www.arnottindustries.com/part_M ... d1031.html

Omani kun muutin rautajousille,niin en apurunkoa avannut,tosin ilmapussit oli tyhjät kun rupesin purkamaan.
tähtireki
Viestit: 22
Liittynyt: 02.5.2012 21:00
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja tähtireki »

Jaahas, vihdoinkin näihin saa tuon arnottin muutos-sarjan myös kotimaasta.
JMtech- kauppaa tuota sarjaa, hinta on tosin aika tyyris. Vielä kiinnostaisi kokemukset tuosta setistä ja mitä konttorin sedät ovat mieltä. :wink:
kt9228
Viestit: 1
Liittynyt: 23.6.2014 17:12

Laitoin tommosen Arnottin sarjan...

Viesti Kirjoittaja kt9228 »

Moro.
Tilasin Arnottin euroopan edustajalta tuon sarjan Hollanista kesällä normi ilmaperäiseen mersuun.
Vaihdoin kalikat paikalleen, ihan bolt on hommaa. Jousien saaminen paikalleen oli pientä kikkailua mutta kun navan sai väännettyä tarpeeksi alas, meni jousi sitten paikalleen. Auto oli nosturilla ja siinä sai kätevästi käytettyä painovoimaa avuksi kun laittoi kasaan päin, eli parrua lattian ja alatukivarren väliin ja autoa laskettiin alas. Näin sai tukivarret ym pultit paikalleen. Muuten ok homma, mutta minusta perä jäi liian alas. Tai korkeus olisi ok mutta sitten jouset saisi siis olla jäykemmät. Nyt jos on 3 ihmistä takapenkillä perä on turhan lintassa. Tuota pakettia etsiessä en löytänyt vaihtoehtoisia jäykkyyksiä/mittoja jousille. Vain siis tuo 1 sarja siis oli tarjolla. Onko muilla samoja huomioita?
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tuosta sarjasta en tiedä mitä suikkalakit on mieltä,mutta omani olen 2 kertaa leimannut ja ei mitään ole mainittu. Ja onhan tämän foorumin ainakin yhdellä käyttäjällä rautajouset ihan rek.otteessakin eli muutoskatsastettu. Asianomainen kertokoon lisää jos haluaa.
Öljypoltin
Viestit: 5
Liittynyt: 17.6.2008 0:12

Viesti Kirjoittaja Öljypoltin »

Tarviiko airmaticin poistamiseen ostaa tuo kallis sarja? Saako iskareiksi / jousiksi laitettua jotkut tarvikkeet vai pitääkö olla juuri tuo arnott setti? Lähinnä tarkoitan et onko koko iskaritorni rakenne aivan erilainen. Valojen korkeudensäätöpotikkahan tuossa tulee mukana ja jotain muuta mut hinta 1600$ oli köyhän mielestä silti aika kova kertapommina.

Eli käykö airmatic autoon perus rautamallin iskarit ja jouset? Joku ilmeisesti on laittanut muitakin kun tuota settiä ymmärsin. Olis 211 hankinta edessä ja juuri kyseinen yksilö sattuu olla ilma-alustalla ja muut ei tällä hetkellä ole oikein vaihtoehtoja. En oo vielä varma onko matic molemmissa päissä vai ainoastaan takana. Auto on -02 sedani.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Sedaniin menee rautajousimallin kamat suoraan.Koppahan on sama alustasta riippumatta.Eteen normaalit tolpat ja taakse rautajousimallin alatukivarret ja jouset.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mistä saa rautajousten tilalle pussit? :lol:

Kyllä ilmaperä pelaa moitteettomasti, mutta aamulla rötkötti vieterikeula tontissa. :?
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Etujousen vaihdossa menee melkein enemmän aikaa auton tunkkaamiseen ja pyörän irrotukseen kun siihen,että sulla on tolppa pöydällä. Itse jousen vaihtoon olis suositeltavaa olla kunnon puristin.Kiinan paskoilla tappaa vaan ittensä. Puolituntia per puoli tupakkitaukoineen,jos on kunnon vehkeet.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Siihenhän ne rautajousten hyvät puolet jääkin. Paitsi että ilmajousisessa ei tartte edes jousipuristinta, riittää muutama klikkaus starilla. :lol:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Oliko näihin saatavana jotain hyväksyttyjä muutos sarjoja?
Jos, niin mistä ja mihin hintaan?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
tuutsoni
Viestit: 67
Liittynyt: 20.3.2011 12:55
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja tuutsoni »

Jube kirjoitti:Oliko näihin saatavana jotain hyväksyttyjä muutos sarjoja?
Jos, niin mistä ja mihin hintaan?
Jos en ihan väärin muista niin nykyään alustasarjat ei tarvitse olla TUV- hyväksyttyjä, voin kyllä olla väärässäkin. Itse asensin tänään W211 farkkuun rautajouset ilmapussien tilalle ( toinen puoli rötkötti kentässä ja toinen yläasennossa jumissa) täytyy laitella sitten kesällä ilmat kuntoon, huoltaa samalla myös kompuran jne. Tuolla koivukorjaamossa kun näillä pakkasilla viitsi olla yhtään pakollista pidempään. Muutossarjan tilasin täältä

http://www.topparts.fi/mod_shop_a4f2367 ... ension_fin

tulevat parissa päivässä postikuluitta ja ihan Arnott:sin paketissa :)

Niin ja tasonsäätöherjat eliminoin sillä, että purin venttiilit irti pusseista ja tein pussin sisään menevään osaan 5 mm kierteen ja kiersin sinne 5 mm pidätinruuvin. Sitten vaan ilmaputki ja sähköpistoke kiinni ja venttiili jemmaan. 8)
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Eikö mitään herjaa tule vaikka takapaksin pakkaa täyteen? Kai ne rautajouset sen verran menee kasaan että tasonsäädön ohjainlaite pyytää alustan nostoa.
tuutsoni
Viestit: 67
Liittynyt: 20.3.2011 12:55
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja tuutsoni »

tähtikuljettaja kirjoitti:Eikö mitään herjaa tule vaikka takapaksin pakkaa täyteen? Kai ne rautajouset sen verran menee kasaan että tasonsäädön ohjainlaite pyytää alustan nostoa.
En ole vielä kokeillu isommalla kuormalla, voihan siinä kyllä tulla tietokoneelle pieni pulma kun tasonsäätö pyytää nostoa ja putkissa onkin jo paine.... Aika näyttää miten käy.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

tähtikuljettaja kirjoitti:Eikö mitään herjaa tule vaikka takapaksin pakkaa täyteen? Kai ne rautajouset sen verran menee kasaan että tasonsäädön ohjainlaite pyytää alustan nostoa.

Ei ainakaan minun kokemukseni mukaan tule. Ajeltu viiden hengen kuormalla ja joku kassikin takapaksissa lisäksi.
-Tomi-
Viestit: 24
Liittynyt: 01.11.2012 17:58

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Nyppää pistokkeen irti tasonsäädön modulista,niin ei tule mitään herjoja tasosäädöstä. muutaman vuoden ajelin sedanin tukivarsilla ja rautajousilla Asuntovaunun kanssa ja ilman.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Leemu kirjoitti:
Ei ainakaan minun kokemukseni mukaan tule. Ajeltu viiden hengen kuormalla ja joku kassikin takapaksissa lisäksi.
Sinultako ei oltu tehty muuta kuin napattu jouset pois? Ettei vaan joku osaaja ollut koodannut Airmaticia pois?

Jos pelkästään anturiherjat poistetaan vastuksilla niin ei ihan maalaisjärkeen mene se että auto vastuksista tunnistaa jousien olevan poissa eikä toimi kuten rikkinäisillä jousilla: jousituksen vaatiessa tasonsäätöä pumpataan ilmaa ja jos ei auto nouse tulee ruutuun vikailmoitus (eri asia haittaako se ilmoitus menoa).
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1913
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

-Tomi- kirjoitti:Nyppää pistokkeen irti tasonsäädön modulista,niin ei tule mitään herjoja tasosäädöstä. muutaman vuoden ajelin sedanin tukivarsilla ja rautajousilla Asuntovaunun kanssa ja ilman.
Mitenkäs sinulla Xenonit tuon jälkeen toimi?
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

tähtikuljettaja kirjoitti:
Sinultako ei oltu tehty muuta kuin napattu jouset pois? Ettei vaan joku osaaja ollut koodannut Airmaticia pois?

Jos pelkästään anturiherjat poistetaan vastuksilla niin ei ihan maalaisjärkeen mene se että auto vastuksista tunnistaa jousien olevan poissa eikä toimi kuten rikkinäisillä jousilla: jousituksen vaatiessa tasonsäätöä pumpataan ilmaa ja jos ei auto nouse tulee ruutuun vikailmoitus (eri asia haittaako se ilmoitus menoa).
Ei ollut airmatic vaan pelkkä takajousitus ilmalla. Ei purettu muuta kuin jousiin liittyvät komponentit pois. Johdot auki liittimistä ja putket tukkoon.
Osaaja koitti koodata systeemiä pois, mutta ei onnistunut ihan pikkuvaivalla. Annettiin olla kun ei tullut mittaristoon häiriöilmoituksia, starilla toki näkyi että ilmajousitus on rikki :lol:

Mitään huijausvastuksia tms. ei siis asennettu. Simppelisti liittimet irti, rautaa alle ja on the road :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”