E200 CDI takarenkaat kuluvat ulkoreunoistaan

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

E200 CDI takarenkaat kuluvat ulkoreunoistaan

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Olen ihmetellyt joitakin viikkoja takarenkaiden huomattavaa kulumista ulkoreunoistaan. Olen ajanut autolla nyt n. 9 tkm, ja sinä aikana takarenkaiden uloin kolmannes on kulunut käytännössä sileäksi. Havaittuani renkaiden huomattavan kulumisen n. kuukausi sitten, varasin ajan nelipyöräsuuntaukseen. Kulmat jäivät säätämättä, koska molemmat raidepäät todettiin väljiksi. Veholla todettiin myös etupyörien laakereiden vaativan kiristämistä. Muita välyksiä ei havaittu. Näitä korjauksia varten auto menee huomenna pajalle, jonka jälkeen on tarkoitus tehdä uusiksi tuo nelipyöräsuuntaus.

En ole toistaiseksi keksinyt syytä renkaiden kulumiselle. Viikko sitten ennen työmatkalle lähtöä nostin rengaspaineita lähelle valmistajan ilmoittamia täyden kuorman arvoja (n. 2,4 eteen / 2,8 taakse). Aiemmin olin pudottanut rengaspaineet heti auton hankkimisen jälkeen bensatankin luukussa ilmoitettuihin normaalipaineisiin. Voisiko olla mahdollista, että tehtaan ilmoittamat kevyen kuorman paineet ovat liian alhaiset ja tuhosivat renkaat? Ohessa pari kuvaa tämänhetkisestä tilanteesta. Oikeanpuoleinen takarengas on kulunut selvästi voimakkaammin. Renkaat ovat vakiokokoiset 205/60 R16, ja paineita on tarkkailtu kylmistä renkaista digitaalisella mittarilla.


Kuva

Kuva
Jacka
Viestit: 20
Liittynyt: 27.9.2011 7:52
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jacka »

En kyllä tiedä mistä tuo voi johtua, mutta itsellä W211 (-04, 200CDI) kummatkin takarenkaat söi samalla tavoin kun sulla, mutta sisäreunoista. Tehtiin nelipyöräsuuntauksia mutta vikaa ei löytynyt. Vasta asiansa osaavassa mersuhuollossa vika löytyi väljistä "narinaheloista". Sen jälkeen on takapyörätkin kuluneet todella tasaisesti...
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

nivelet kuntoon ja suuntaukseen, loppuu kuluminen :wink:
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Viikko sitten vaihdatin raidetangonpäät ja samalla kiristettiin etupyörien laakerit. Tänään sain auton viimein nelipyöräsuuntaukseen Vianorille. Samalla vaihtui alle talvikiekot. Ohessa suuntausraportti, josta viisaammat voinevat päätellä kaikenlaista.

Kuva

Asentajan mukaan aurausta oli selkeästi sekä edessä että takana. Hän sanoi, että Caster-kulmatkin ovat takana hiukan pielessä, mutta niitä ei ainakaan Vianorilla voi säätää. Onko tämä nyt sitten Veholla tehtävissä oleva homma. Vianorilla sanottiin kuitenkin, ettei Casterin heitolla ole tässä tapauksessa suurta vaikutusta renkaan kulumiseen. Irroitettuja kesäpyöriä tarkastellessa todettiin, että takarenkaat olivat loppujen melko tasaisesti loppuunajetut.

Jousituksesta hävisi jonkin verran ylimääräisiä lotinoita raidepäiden vaihdon jälkeen. Kuitenkin hidastetöyssyn ylityksessä kuuluu edelleen ulosjoustossa etuoikealta selvä kumahdus, joka muistuttaa selvästi viallisen "koiranluun" antamaa ääntä. Mikähän tällainen kolahtelija voisi olla W211:ssä? Alustaa on käyty ammattilaisten toimesta läpi pariinkin kertaa, eikä välyksiä ole havaittu raidepäitä ja laakereita lukuun ottamatta.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Asentajan mukaan aurausta oli selkeästi sekä edessä että takana.

Lapun mukaan edessä on ollut haritusta. Eipä sillä väliä.
Hän sanoi, että Caster-kulmatkin ovat takana hiukan pielessä, mutta niitä ei ainakaan Vianorilla voi säätää. Onko tämä nyt sitten Veholla tehtävissä oleva homma.
Takana ei säädetä eikä mitata casteria. Kaikkia kulmia jotka ovat säädettävissä voi säätää muuallakin kuin merkkiliikkeessä.
Vianorilla sanottiin kuitenkin, ettei Casterin heitolla ole tässä tapauksessa suurta vaikutusta renkaan kulumiseen. Irroitettuja kesäpyöriä tarkastellessa todettiin, että takarenkaat olivat loppujen melko tasaisesti loppuunajetut.
Casterilla (edessä) ei ole merkitystä kulumiseen. Eikä camberillakaan kun se ei ole ihan tolkuttomasti pielessä. Voi olla että sitä tarkoittivatkin.
Jousituksesta hävisi jonkin verran ylimääräisiä lotinoita raidepäiden vaihdon jälkeen. Kuitenkin hidastetöyssyn ylityksessä kuuluu edelleen ulosjoustossa etuoikealta selvä kumahdus, joka muistuttaa selvästi viallisen "koiranluun" antamaa ääntä. Mikähän tällainen kolahtelija voisi olla W211:ssä? Alustaa on käyty ammattilaisten toimesta läpi pariinkin kertaa, eikä välyksiä ole havaittu raidepäitä ja laakereita lukuun ottamatta.
Vakaajan päätytankojen alanivelet, iskarit.
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Taisi mennä itsellä vähän termit sekaisin. Luultavasti Vianorin kaveri puhui ihan oikein...

Lieneeköhän vakaajan päätytankojen alanivelien välykset jotenkin hankalasti todettavissa, kun ammattikorjaajat ko. välyksiä havainneet. Kolinan aiheuttajana voi hyvinkin olla myös iskari. Mene ja tiedä..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ne ovat nimenomaan hankalasti todettavissa. Kaikista "välyksettömistä" on kuitenkin kolinat loppuneet kun on laitettu ensin vakaajannupit ja tarvittaessa vielä iskarit uusiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”