Airmatic & 4matic etupussin / -iskarin vaihtaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Airmatic & 4matic etupussin / -iskarin vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Edessä olisi w211 Airmaticin etuiskunvaimentimen/ilmajousen vaihtaminen ja kysyisin tietäjiltä/tekijöiltä eroaako ko. operaatio jotenkin kaksivetoisen Airmatic-alustaisen etuiskarin vaihdosta? Osahan on erilainen ts. haarukka hieman syvempi koska vetoakseli etupyörälle tulee siitä välistä.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Onpa outoa, kun ei kukaan kommentoinut. Mulla W211 4-matic airmatic ja ylätukivarsi vaihtoon pallonivelen vuoksi. Pitää poistaa Ilmajousi ensin, että pääsee puslapultteihin. Mitä pitää huomioida, että ilmajousi lähtee sieltä?
1. Onko sisällä pitkäksi puristava kierrejousi?
2. Jääkö ilmanpaine sisälle,kun pneumatiikkaputken (olisko du 3mm) ottaa irti? Miten tyhjäksi?
Enpä ole löytänyt netistä halkileikkauskuvaa ilmajousesta.
(Nämä auohuollot on hieman hakusessa, kun tuli ajettua n.20v työsuhdeautolla ja nyt pitää taas opetella.)
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Jostain foorumilta löysin kommentin. "Ilmajousen ilmat ulos helpoiten taivuttamalla paperiliitin suoraksi ja sillä pinaen 4mm letkun reiästä venttiiliin." Toimi, ilmajosuen yläpään sai näin painumaan kasaan, mutta sisällä täytyy olla kierrejousi, koska puskee silti melko suoraksi. Sain kuitenkin yläpään näin irti. Sitten 5sm:n nestekaasupolttimella lämpöä ylätukivarteen. Haarakiilatyökalu väliin ja lekaa päähän > pallonivel irti.
Halvin 16mm lenkkiavain poikki ja hitsasin hydrauliputken jatkoksi. Sopiva taivuttelu ja mahtui jarrupääsylinterin läheltä mutteriin. (Takaisn laitto onkin sitten vaikeampi, varsinkin kun ilmajousi on vielä alapäästä paikoillaan.) Räikkälenkillä ilmajousen vierestä onnistuin saamaan puslapultit aukenemaan ja pois. Onhan pallonivelessä toki välys, vain pystysuunnassa, jotain 0,5mm, mutta kyllä katsastaja helvetisti renkutti sen löytämiseksi.
Ylätukivarsi on nyt irti. Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Mistä sopiva ylätukivasi?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

SUTII-4 kirjoitti:Mersun paska konstruktio, kun on pallonivel puristettu suoraan ylätukivarteen. Saadaan myytyä varaosia? Mieluummin laittaisin mallin, jossa nivelen saa pulteilla irti ylätukivarresta. Oi, kun olisi helppo vaihtaa.
Takavetoisessa se onkin tuollainen pulteilla irrotettava. Olisiko katsottu 4-vetoiseen liian heikoksi?
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Miste Ato myy seuravaa: W211 320CDI 4-matic 165kW eli oikea malli: Kuljettajan puoli etu-yläpää

MOOG
Tukivarsi, pyöräntuenta
MOOG - Viite: ME-TC-1961
71.88 €

Määrä :

Lisää koriin

Varastossa / Lähetetään huomenna
Lähetys: ILMAISEKSI
(kaikki yli 100.00 € tilaukset)

Tässä mallissa on pallonivel irroitettavissa pultein, mutta mahtuukohan ilmajousen kanssa? Alkuperäinen varsi 365€
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Piti olla. Miter Auto
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sinne saattaa vielä parin baarin paine, vaikka ilmat koettaa päästääkin pois. Ainakaan ei mulla testerillä tyhjennettynä laske paljon 3 baaria alemmas. Kyllähän se jaksaa silläkin paineella pöngätä aika hyvin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Ilmajousen palje oli täysin pohjassa, kun laskin 2-pilarinostimella auton jarrulevyn tolppaa vasten . Yhtään ei enää pihissyt ilma ulos, joten ulostyöntyessä pitäisi sisällä olla alipaine, jos venttiili pitää. Silti puskee lisää pituutta. Ei riitä käsivoimat pohjaan puristamiseen.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

SUTII-4 kirjoitti:Ilmajousen palje oli täysin pohjassa, kun laskin 2-pilarinostimella auton jarrulevyn tolppaa vasten . Yhtään ei enää pihissyt ilma ulos, joten ulostyöntyessä pitäisi sisällä olla alipaine, jos venttiili pitää. Silti puskee lisää pituutta. Ei riitä käsivoimat pohjaan puristamiseen.
Mihin pyrit tällä kommentilla? Ei siellä sitä teräsjousta nyt kuitenkaan sisällä ole (ellei lasketa jotain venttiilissä olevaa millimetrin jousta).
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Yritän ymmärtää rakennetta. Kunpa olisi halkileikkaus. Mihin voi jäädä ylipainetta, kun tein kuten yllä kirjoitin? Saattaa uuden varren laitto onnistua noinkin, vaikka ilmajousi on alapäästä paikoillaan.
Nyt yritän hankkia oikeanlaisen Vasen/etu/ylävarren.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jousihan on kaksikammioinen. Väliventtiili taitaa olla kiinni virrattomana. Paassekö toiselta puolelta paine sinne tyhjennetylle puolelle, kun jousi palaa perusasentoonsa? :nocando:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Rakenne ja toimintakaavio ei ole mulle selvä, mutta hyvähän tuolla on ajaa, ja nyt opettelen jossain määrin omakorjausta.
Korjaushistoriaa:
Takailmajousi oikealla. Al-säiliö vaihdettu korjattuun n. 165tkm. Meni 0,5 v ja piti vaihtaa kokonaan. n. 170tkm.
ERG-venttiili ohitettu ohjelmassa, kun ei mennyt turbo päälle.
Vasen takailmajousi vaihdettu n. 176tkm.
Avatar
Olli Lajunen
Mersutohtori
Viestit: 559
Liittynyt: 01.10.2005 13:52
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Etutolpassa on myös iskunvaimennin samassa vastustamassa kasaanpainumista.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Ilmajousi

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Joo, "paperiliitintyhjennys" tyhjentää kait yläpään ja väliventtiili ei tasaa ilmoja yläpäähän. Jonkinlaisen semi-active kaavion löysin ja huonoja leikkauksia netissä. Ihmettelen lisää, kun oikea ylävarsi hankittu.
KuvaKuvaKuvaKuva
SUTII-4
Viestit: 15
Liittynyt: 30.8.2015 21:09
Paikkakunta: Valkeakoski

Ylätukivarsi

Viesti Kirjoittaja SUTII-4 »

Enpä osannut muokata juttua, niin uusi kommentti. Osa Saksasta eBay/Autoparts, alkuperäisen oloinen, sopi paikalle kivutta. Ilmajosi oli kiinni alapäästä ja siten haittana. Staria en hommassa käyttänyt, enkä liikoja osia purkanut. Auton kompura nosti jousen ok.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 alusta”