w211 moottoriäänet

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Joo, noista paikoistahan lähinnä takapenkin alus ja hattuhylly vaikuttaa ajomeluun.

Mutta tosiaan, omassa autossanihan on jokin selkeä vika, jonka takia melu on kamala. Ainakin osasyy lienee irronneissa ja hapristuneissa eristeissä.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Vaimennus on nyt aloitettu tuhlaamalla 1,5m^2 STP Black Goldia takakylkiin (2 kerrosta). Seuraavaksi vuorossa pyöräkotelot ja kontinpohja. Siitä sitten edetään takapenkin alle, jalkatiloihin, kardaanitunneliin, tulipeltiin ja mahdollisesti vielä oviin. Lisäksi hyllyssä odottaa uudet moottorin ja vaihteiston tukikumet, sekä uudet takakelkan puslat.

Paljon on eristyksessä puutteita, 80-lukulaiset Mersut on vähintään yhtä hyvin eristetty, ja niissä sentään on todella paljon löysempi alusta ja pienemmät vanteet.

Kattoverhoilun kanssa on vähän niin ja näin, kattoa vaimentamalla saa helposti laajaa peltiä vaimennettua, mutta kattoverhoilun irroitus on oma jumppansa.

Aivan loistavaa tavaraa nuo nykyaikaiset butyylimatot, ei enää ikinä tartte ostaa bitumia! :lol:

Toivottavasti tämä jotain auttaa. Ja jos ei auta, niin jos nyt edes musiikki kuuluis vähemmän ulos. :wink:

Edit: Jossain vaiheessa on vielä tarkoitus käsitellä pyöräkotelot ja osa pohjasta alustamassalla. Myös sisälokareihin ajattelin liimailla palaset vaimennusmattoa. Onpahan ainakin yritetty. Ja kuulunee perän vollotuskin paremmin, kun muut äänet kaikkoaa 8)
sompio
Viestit: 136
Liittynyt: 14.11.2007 20:42
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mazzalla on ihan oikea asenne tuohon musiikin ulos kuulumiseen.
Joskus jo haulikkoa hamuillut tuon JUMBB...JUMBB äänen suhteen kun on aamuyöstä lähikadulta kuulunut.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mistäpäin noita mattoja kannattaa hommailla? Itellä varmaan tuo kääntyvä takapenkki edesauttaa metelin kantautumista peräkontista matkustamoon.

Oon miettinyt saisiko siihen selkänojan taakse jotain superlonihässäkkää tms. asennettua kahdesta palasta, että ne oisivat periaatteessa symmetriset penkkeihin nähden. Kun selkänojat oisi pystyssä, kääntäisi ne niin päin, että selkänojan ja em. hässäkän sauma ei oisi kohdakkain mutta jos vain toisen puolen avaa, saisi ne käännettyä niin päin, että saumat olisivat kohdallaan. Olipas taas tajunnanvirtaa. :shock:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Hinta/laatu/määrä -suhteeltaan ehdottomasti parasta on juuri tuo STP Black Gold. 4,5m^2 laatikko 2,2mm levyä maksaa Mätänetissä 99€. Siitä riittää kyllä puuhasteltavaa pitkäksikin aikaa. Tuo on todella helppoa ainetta käsitellä, sinolilla vaan pinnat puhtaaksi ja saksilla sopivaksi leikattu pala paikalleen. Kapealla maalitelalla voi rullailla maton tasaisesti paikoilleen.

Jos haluaa pehmeämpää tavaraa, eli vaikka juuri penkkien välin tiivistykseen tai korleampien taajuuksien vaimennukseen, niin sopivaa tavaraa löytyy vaikkapa etralta: Putkien eristämiseen tarkuitettu solukumi on hyvää tavaraa, mutta kallista. Saa myös joistain rautakaupoista. Jos saa ostettua pienemmän erän kuin monen metrin rullan, niin varmasti hinta laskee.

Nyt tilanne on se, että kerkesin tuossa äitienpäivän kunniaksi vaihtamaan moottorin ja vaihteiston tukikumit, asentamaan pohjapanssarin, liimailemaan vielä puolet takapyöräkoteloista, ja kasaamaan verhoilut takaisin. Nyt ei ole kummempaa mittaria käytössä, mutta ostan sellaisen ensi viikolla. Nyt kännykällä mitattuna melun keskiarvo laski noin pari desibeliä muutaman mittauksen otoksella. Korvalla ei juuri eroa kuule, mutta moottorista ei enää kantaudu matalaa jurinaa, vaan pelkkä dieselin rallatus. Lisäksi takaa ei kuulu enää niin teräviä ääniä tien poikkisaumoissa, ja erityisesti parkkipaikkapyörittelyssä montuista kantautuvat äänet loistaa nyt poissaolollaan. Etiäpäin on siis menty! Myöhemmin lisää aiheesta.

Nyt muuten kuuluu paljon selkeämmin joku laakerivika takaa. Joko perästä tai pyöränlaakerista. Mitään välystä tai rohinaa ei tunnu, mutta jo pari vuotta on kuulunut vaimeaa jurinaa, joka vahvistuu hiukan oikealle käännyttäessä.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mittasin tänään melua Testo 815 -mittarilla.

Vakkarissa 100km/h:
-Karkealla asfaltilla 72dbA/91dbC, korville ikävää jyrinää
-Sileällä asfaltilla 70dbA/89-90dbC, huomattavasti miellyttävämpää, joskin hieman kovaa hurinaa

Tuosta pitäis olla ainakin helppo parantaa :lol:

Nyt on käynnissä kuskin jalkatilan vaimennus. Tympeät nuo lattiamatot ja kaapelikourut, jää moni paikka vaimentamatta kun ei ole aikaa kunnolliselle purkamiselle. Tänään saattaa ehtiä myös takapenkin alusen.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kuskin puolen lattian eristyksellä oli iso merkitys jalkatilan meluun. 100km/h nopeudella karkealla asfaltilla melu jalkatilassa laski 76->72dbA, vaikka kardaanitunneli ja osa lattiasta jäi tilan puutteessa eristämättä.

Seuraavaksi vänkärin puoli ja takapenkin alus. Jossain vaiheessa sitten takajalkatilan ja takakontin kimppuun. Jos innostusta riittää, niin sitten ovet ja takaluukku.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Vänkärinpuolen lattia, takapenkin alus ja kontinpohja on eristelty jo aikaa sitten. Vähän tietyt äänet vähenee, tuoden toisia ääniä esiin.

Mielenkiintoinen huomio on se, että takapenkkiläisillä melu on n. 3dBA pienempi kuin etupenkkiläisillä. Löytyneeköhän tulipellistä miehen mentävä reikä? Joku kaunis päivä pitää käydä tutkiskelemaan. Rattiakselin kumi näyttää ehjältä, mutta on selkeästi hieman väljä ja narisee toisinaan.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

TM:n mittauksia aiheesta, 100km/h, etu/taka, dBA:

Mercedes-Benz E280 A 64/64
Mercedes-Benz E200K A (2005) 64/64
Mercedes-Benz E270 CDI T 65/67
Mercedes-Benz E220 CDI (2002) 66/67
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Dieselit on takaa 3db meluisampia?????
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Meluisampaahan tuolla takapenkillä normaalisti on niin suomalaisissa kuin ulkomaisissakin mittauksissa. Koskee myös muita automerkkejä ja -malleja.

Mutta mullapas onkin hiljaisempaa 8)

Ps.
67-65=2
67-66=1
Mistäs se 3dB tuli? :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 kori”