S211 Comand50 sammuu mersun logon näyt jälkeen ja syö akkua

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

S211 Comand50 sammuu mersun logon näyt jälkeen ja syö akkua

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Omassa w211 -06:ssa ilmaantui vika jonka seurauksena Comand ei toiminu ja auto purki akun 3 vuorokaudessa niin ettei lähteny käyntiin. Lepovirran suuruudeksi mittasin pihtivirtamittarilla 0.9A.

Yksikkö joka virran söi löytyi seuraavasti. Etukonsolissa oleva ohjausyksikkö A40/3 saa virtansa kuljettajan puoleisen oven sivussa olevan sulakerasian sulakkeen F28 kautta. Tämä sulake EI kuitenkaan vaikuttanut virrankulutukseen vaan taka SAM:n F6 vaikutti, joten virtaa syövä yksikkö oli takakontissa.

Tässä linkki MOST väylän komponentteihin
https://www.dropbox.com/s/0355o1200fb4x ... 9.pdf?dl=0

MOST väylää isännöi yksikkö nimeltä audio gateway AGW. Ohjausyksikön tehtävä on nostaa herätevirta muille yksiköille. Se lähtee käyntiin vasta saatuaan MOST väylää pitkin viestit niiltä yksiköiltä jotka väylässä ovat kunnossa ja vastaavat.
Kun en tiennyt mikä yksikkö on rikki käytin alla olevan kuvan mukaista MOST linkkiä ohittamaan puhelinyksikön ja navigaattoriyksiköt. Ne olivat kuitenkin molemmat ilmeisesti kunnossa, koska väylä ei lähtenyt toimivaan vaikka ne molemmat vuorollaan ohitin tuon adapterin avulla. Vika oli siis mitä ilmeisimmin itse AGW yksikössä.
Kuva


Otin yksikön irti. Tuossa minun autossa se oli tyyppiä Becker 6031 .
Avasin päällykannen ja sisällä oli kaksi prosessoria OASIS Most väylää varten ja ST:n tekmä kontrolleri ja sen ulkoinen RAM piiri.
En saanut kuvaa tähän litettyä, mutta ehkä drop box linkki toimii
https://www.dropbox.com/s/crydbyrg1o605 ... 7.JPG?dl=0

Mikroskoopin alla ja fluxin avulla kolvasin kaikki prosessoreiden jalat joka sivulta. Samalla huomasin että ST:n prosessorin yhden sivun jalat olivat koholla piirilevyn pinnasta. Samalla kun kolvi lämmitti ja sulatti tinaa, prosessorin jalka painahti hieman piirilevyä vasten.
Tämän operaation jälkeen Comandi alkoi toimimaan ja radio, navi ja puhelin myös. Samoin virrankulutus lepotilassa tipahti jonnekin alle 100mA:n.

Katselin ebaysta ja netistä käytettyjä AGW yksiköitä, mutta niiden tyyppimerkintä osoitti aika monen olevan vanhemmista malleista. Hintahaarukkaa oli 27€ -200€ joten ei se iso kustannus ole vaikka ostaisi varalle yhden AGW:n jos tuo korjaus ei olisikaan ollut vielä lopullinen. Nyt on viikon pelannu hyvin.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”