Thermo Top 5 EVO ongelmia

Valvoja: Kaapo

Vastaa Viestiin
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Thermo Top 5 EVO ongelmia

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Kirjoitampa tarinaa mitä tapahtui tässä syksyn aikana mersun S211 Webaston kanssa.
Kyseessä on siis v 2012 hankkimani "tarvike Webasto" joka ei siis kytkeydy mersun CAN väylään muuta kuin erillisen CAN purkin kautta. Itse Webastossahan on Webaston oma W-bus jonka kautta langaton kaukosäätö HTM1100 ohjaa webaston päälle sekä ajastukset yms.

Nyt vuonna 2020 webasto ei kesän jälkeen enään startannut. Yritti kyllä mutta lopetti leikin heti alkuunsa. Polttoainepumppu alkoi kyllä naputtamaan lupaavasti, niinkuin aina ennenkin, mutta neljä-viisi yritystäkään ei muuttanut tilannettta. Siispä Webaston Thermo test 2.13 ohjelma tietokoneeseen ja USB adapterilla kiinni konetilassa olevaan w-bus johtoon.

Siellähän oli ilmoitus että FLAME MONITOR MEAUREMENT FAILED. Ja sehän tarkoittaa mielestäni että liekkivahti on sökö. No, eikun weasto irti ja liekkivahtia etsimään. No eihän tässä sellaista olekaan vaan hehkutulppa toimii PTC vastuksena ja liekin palaminen mitataan kyseisestä hehkutulpasta sähköisesti. Paikallisesta Oulun vasaraperällä sijaitsevasta Paakkarin tarvikeliikkeestä tilasin kyseisen hehkun sikamaisella 99 Euron hinnalla. Hintahan ei ole Paakkarin vika vaan Webasto hinnoittelee varaosat törkeän korkeiksi. Toimitus oli nopea ja siitä pisteet Paakkarille. Tuli kyllä mieleen että seuraava Webasto onkin Binaari, se Venäläinen. Siihen osat on ainakin Venäjällä murto osan Webaston varaosien hinnasta.

Laitoin uuden hehkun paikoilleen mutta ei vaikuttanut mitään. Pari kertaa pöläytti vähän savua, mutta ei pysynyt päällä.

Tuon hehkun kanssa saa muuten olla varovainen. Noin 4mm neliskulmainen moottorin hiilen näköinen puikko, joka varmaan helposti menee poikkikin. No, mulla kävi tuuri, eikä uusi eikä vanhakaan hehku katkennut

No tästä tuumin että oliskohan mun webastossa nyt ohjainkortti sökö.
Etsin varaosa webastoa ympäri Eurooppaa ja venäjää ja sitten Saksan ebaysta löytyikin samanlainen mutta uudempi ja todella vähän käytetyn näköinen laite.
Laitooin huutokoneen vauhtiin ja 228€ sen sitten sainkin hankittua ja se tuli viikon päästä paikalliseen postiin.

Paketin avattuani huomasin että Saksan kaveri oli ottanut siitä minulle tärkeimmän osan, elikkä ohjainkortin pois. No tästä vimmastuneena aukaisin laitteen ja tein siitä aukaisu hommasta saksaksi höpötetyn videon jonka laitoin Youtubeen. Toki "ei julkiseksi" laitoin sen videon ja laitoin siitä linkin Webaston myyjälle.
No tämä pyyteli anteeksi ja sanoi itsensäkin tulleen huijatuksi, koska oli itsekin sen hommannut eBaystä. Hän maksoi mulle sitten ohjainkortin hinnan. no se hyvä.

No ei se lähtenyt senkään saksan webaston palopesällä käymään, mutta onneksi siinä tuli mukana DP-42 pumppu. Laitoin astiasta polttoainetta sillä pumpulla ja käynnistin webastoa HTM-100 kaukosäätimellä niin sitten se yhtäkkiä lähtikin toimimaan.
Sitten kytkin auton oman pumpun ja sieltä tulevan polttosaineputken paikoilleen, käynnistin pumpun Webaston Thermo Test ohjelman komponentti testaus valikon kautta 120 sekunniksi ja sitten ainetta alkoi pikkuhiljaa tulemaan putken päästä. Ja nyt se toimii sieltäkin kautta tulevalla poltoaineella.

Lopputuloksena luulen että auton pumppu oli vain niin paljon hörsinyt ilmaa kesän aikana niin, että useatkaan käynnistysyritykset eivät auttaneet. Kaikkiaan tuo mun webasto on 8 vuoden aikana käynnistetty 1220 kertaa.


Aiheeseen liittyviä kuvia löytyy täältä

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0jJOX8tMGP0pDV
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.”