Kampiakselin hihnapyörän irroitus

Vastaa Viestiin
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Kampiakselin hihnapyörän irroitus

Viesti Kirjoittaja jps »

Hajosi hihnapyöra ja pitäis vaihtaa uusi tilalle. Vaan kun se on varsin tiukassa kiinni. Miten ja millä olette lukinneet moottorin, jotta se ei pyöri kun yrittää pulttia auki? Tai, mitä konsteja olette käyttäneet tuon perkeleen pultin avaamiseen?
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

sehän on vaan sellainen ranneliike niin irtoaa

avain tuetaan hyvin paikalleen ja sitten start
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Itse käytin rassausmiitissä siihen tehtyä järeää työkalua, jolla sai hihnapyörästä pidettyä kiinni, kun metrin varrella avasi pulttia. Sieltä se pitäisi rassaustallin nurkasta löytyä.... Vai siksikö sitä rassauspäälikkö minulta kyseli, kun on vissiin hukassa?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

ram kirjoitti:Itse käytin rassausmiitissä siihen tehtyä järeää työkalua, jolla sai hihnapyörästä pidettyä kiinni, kun metrin varrella avasi pulttia. Sieltä se pitäisi rassaustallin nurkasta löytyä.... Vai siksikö sitä rassauspäälikkö minulta kyseli, kun on vissiin hukassa?
Eipä ole hukassa, se on mulla, mutta se ei sovi. Tai sitten minä vaan en osaa
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Itse käytin rassausmiitissä siihen tehtyä järeää työkalua, jolla sai hihnapyörästä pidettyä kiinni, kun metrin varrella avasi pulttia. Sieltä se pitäisi rassaustallin nurkasta löytyä.... Vai siksikö sitä rassauspäälikkö minulta kyseli, kun on vissiin hukassa?
Eipäs liioitella ja nimitellä. Mielestäni se on siro työkalu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

AK47 kirjoitti:Eipäs liioitella ja nimitellä. Mielestäni se on siro työkalu.
On ononon :-). Sopihan se sinne kun väänteli hihnapyörän kolot sopivaan asentoon, hyvä työkalu. Ja sitten 1,5 m vääntimellä auki.
Mutta mikä mahtaa olla kiristystiukkuus pultille?
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

perkeleen pultin
Näillä tiedoilla sanoisin että jossain 320-360Nm paikkeilla.
Lisätarkennus moottorin tyypistä voisi edesauttaa jotakuta tietämään tarkemmin :?
oulaistenliikenne.fi
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

Oops, taitaapi olla M 112, eli 3.2 litranen bensa v-kutonen. Laitetaanko sinne myös kierreliimaa?
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Äh, no nyt ei ole minulla tietoa momentista :( joku varmaan tietää...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Itse laitoin sen niin tiukalle kuin noilla työkaluilla sain. Kirteeseen en laittanut lukitetta. Väännin taisi tosin olla vaan metrinen.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

ram kirjoitti:Itse laitoin sen niin tiukalle kuin noilla työkaluilla sain. Kirteeseen en laittanut lukitetta. Väännin taisi tosin olla vaan metrinen.
Sama homma. Superissa tuo hemmetin pultti ei meinannut pysyä millään kiinni. Pikkuisen auttoi OM606:n pultti OM603:seen paremman jousirikan ansioista mutta kyllä sekin piti vetää liiman kanssa niin tiukkaan kun vaan vehkeistä irti lähti.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

JPS soitellaa illemmasta tai maanantain niin kerron
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Piti käväistä työpaikan koneella niin muistaessani tarkistin; momentti M112 kampiakselin pultille on 200Nm+90 astetta ja pitää käyttää uutta pulttia.

Rehellistä tietoa :wink:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

140:ssä ei toki V6:sta ole koskaan ollutkaan.
Mutta kai se tuolla momentilla jo kiinni pysyy, oli moottori mikä hyvänsä.

600:ssa momentti oli muistaakseni 400nm
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Vissiin on sitten M104 kyseessä. Mikan ohje pätee aika hyvin.

Jos on pultin kannan alla 4 jousiprikkaa, niin 400 Nm (10.9 -pultti). Jos on vaan yksi paksu, oudon mallinen välilevy, niin se 370 Nm:iin (8.8 -pultti). Ei tartte asteita kiristykseen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mika.T kirjoitti:140:ssä ei toki V6:sta ole koskaan ollutkaan.
Mutta kai se tuolla momentilla jo kiinni pysyy, oli moottori mikä hyvänsä.

600:ssa momentti oli muistaakseni 400nm
Ei, mutta Autodatan mukaan R129:ssä on ollut :wink:
M104 momentit tulikin edellä Roiston toimesta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Roisto tietää ja Roisto muistaa kaiholla.

Mää taisin täräyttää "tunteella" koneen kans.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
jps
Viestit: 520
Liittynyt: 15.1.2006 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jps »

Jeps, SL:ssä on M112:nen v kutonen. Eikä siinä ole prikkoja ollenkaan, vain venyvä pultti. Vääntelin tuo Dealerin ohjeen mukaan ja kyllä se viimenen osuus meni "veri ikenistä pursuten " momentilla. Pelkäsin jo että väännin katkeaa kun taipui varsin paljon.
Mutta kiitos kaikille neuvoista ja vertaistuesta.
Kun sinua provosoidaan, älä provosoidu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”