1991 W140 3.2 päästöongelma?

Vastaa Viestiin
Finn
Viestit: 2
Liittynyt: 11.7.2018 21:13

1991 W140 3.2 päästöongelma?

Viesti Kirjoittaja Finn »

Terve.

Nyt tarvittais hieman neuvoja eli tuli hylky katsastuksessa päästöistä. Katsastuksessa mitatut arvot ohessa.

Kuva

Tuon jälkeen vaihdettiin katalysaattorit 2 kpl Mufflexin 098-CAT034 ja vanha lambda-anturi Mersun omaan. Tänään kävin korjaamolla mittauttamassa arvot ja HC oli tyhjäkäynnillä jo yli 200.

- auto käy normaalisti ts. vääntö ja tehot tallella
- bensankulutus 'normaali' eli 10...12 l/100 km
- muutama vuosi edellisen omistajan toimesta tehty täysi kansiremontti (tarkasta sisällöstä ei tietoa)
- jäähdytysnestettä ei katoa
- tulpat Bosch F8DC4, ajettu ehkä 3 tkm
- tulpanjohdot 'punaiset' ts. jotkin tarvikejohdot, arviolta muutaman vuoden ikäiset
- ilmansuodatin uudehko
- polttoainesuodatin vaihdettu
- käyntilämpö termostaattikopasta mitattuna n. 87...90 astetta
- maantieajoa saanut usemman tuhatta km ts. ei tukossa
- pakoputkistossa ei tunnu olevan vuotoja
- tyhjäkäynti normaali
- lievä bensantuoksahdus ympäristössä auton käydessä
- jne.

Mistä lähteä hakemaan vikaa?
Finn
Viestit: 2
Liittynyt: 11.7.2018 21:13

Viesti Kirjoittaja Finn »

Tuon jälkeen homma on hieman edennyt ja yksittäisiä vaivoja on saatu kuntoon mutta päästöjä ei edelleenkään eli:

Autossa on ollut monivammaa ts. osa asioista on ollut ihan persiillään (jako pielessä kaksi hammasta) ja osa osista on ollut loppuun kuluneita kuten virranjakajan kansi ja pyörijä jne.

Vaihe vaiheelta käynti on parantunut mutta CO ja HC pysyvät vaan itsepintaisesti koholla.

Uutta:
- tulpat, Bosch
- tulpanjohdot, Bosch
- puolan johto, Bosch
- pyörijä, Bosch
- virranjakajan kansi, Bosch
- lambda, original MB
- tietokoneen lämpötila-anturi
- jne.

Edellinen omistaja on teettänyt muutama vuosi sitten täyden kansiremontin ja ko. korjaamo oli onnistunut kokoamaan jakopään kaksi hammasta pieleen ts. imuakselin ajoituksen muunnin on ollut väärässä laidassa koottaessa. Nyt tuokin saatiin kuntoon ja jakopään merkit ovat kohdillaan.

Nyt kohonneitten päästöarvojen lisäksi tuli semmonen oire, että kylmänä kun käynnistää tarttee painaa hieman kaasua että käynnistyy. Ja tuossa vaiheessa tyhjäkäynti humppaa paikoitellen ylös-alas n. 300 rpm verran. Sitten pelittää ja vetää kohtalaisen hyvin.

Ajossa toimii kuin unelma mutta paikoillaan kun polkaisee P-asennossa kuuluu vaan "MÖÖÖÖÖ!" eikä meinaa kierrokset nousta. Sitten kun viimein nousee 2500...3000 rpm asti niin johan kiertää kevyesti.

Nesteet eivät katoa eikä pölläyttele sinistä, mustaa eikä valkoista.

Olisko tuo - erityisesti tyhjäkäynnin nopea humppaaminen - oire MAF:n vikaantumisesta? Vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Kaasupolkimen liike opetettiin opetettiin virallisella Mersu-korjaamolla uudelleen jakopäähomman jälkeen. Samalla nollattiin ruiskun oppimisarvot. Miten pitkään tämänikäiseltä autolta ottaa uusien arvojen oppiminen? Onko kyse kilometrien, ajoajan vaiko ajosuoritteitten lukumäärästä?

Viikolla päätin sitten tilata uuden OEM MAF:n ja imusarjan tiivisteen. Jos noilla ei tilanne korjaannu otetaan suuttimet irti ja lähetetään tarkistukseen/huoltoon.

Neuvoja otettaisiin silti vastaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”