alipainepumppu W140

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
veke
Viestit: 4
Liittynyt: 05.4.2007 11:17

alipainepumppu W140

Viesti Kirjoittaja veke »

Tarvitsisin 7-napaisen alipainepumpun (keskuslukko/niskatuet)
300SE/3.2S W140 vm-92. Mistä ja paljon€?
Avatar
markku
Herrasmies
Viestit: 241
Liittynyt: 30.9.2005 17:19
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja markku »

Tällaista voisi sovittaa paikoilleen. Lue ohjeet mahdollisesti tarvittavista adaptereista.
Norsumersu
veke
Viestit: 4
Liittynyt: 05.4.2007 11:17

alipainepumppu W140

Viesti Kirjoittaja veke »

Kiitos Markku... mutta löysinkin käytetyn pumpun (S 500), eikä ollut kallis 150 eskoa / toimii taas!!!
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kumpaankohan, peräkontissa vai takapenkin alla olevaan pumppuunko liittyy valojen korkeussäätö ? Ei näköjään toimi. Mitä toimintoja pitäis hävitä samalla ?
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tuleeko alipaineletku katkaisijalle asti, vai muistanko väärin. Jotenkin on jäänyt tollanen kuva 124 tutkiessa.
Meinaan, että jos olis irronnut pyöritettävältä katkaisimelta. Muissa laitteissa en ole vieläkään huomannut puutteita. Vuotohan pitäis kai vaikuttaa samassa piirissä oleviin, mutta mitäs ne on ?
Ei kai valojen korkeussäätö ole suoraan koneen alipainepumpusta riippuva ?
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

dealer kirjoitti:Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee :whistle:
® Mesen V8 Klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Nyt ovat pakkasten myötä halvaantuneet myös imuovet ja peräkontin lopullinen kiinnivetokin. Kahvan kyllä imaisee sisään. Tässä aiemminhan meni jo valojen korkeussäätö.
Kumpaan pumppun nämä sitten liittyivät. Toinen pumppuhan oli se ylellisyys pumppu jonkun mukaan, mutta kumpi peräkontissa vai takapenkin alla. Tieto hävisi varmaan kesällisen kaatumisen myötä.
Viittais vaan, että peräkontin lukitus ja kahvan liikket tulee eri pumpuilta.
Rassasin pari vuotta sitten peräkontin jutut kuntoon, mutta kun en millään muista kumpi :twisted:
Eikös nämä em. puutteet ole niitä "ei mukavuuspumpusta", vaan siitä tärkeämmästä johtuvia.
Ovet menee kyllä lyömällä ihan kiinni, mutta kontin luukku ei millään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Dieselissä ja Bensassa on mun mielestä vähän erilaiset systeemit mutta mulla ainakin dieselissä näin:

-Muistaakseni valojen korkeussäätö tulee moottorin alipainepumpulta.

-Imuovet on takakontin pumpulla.

-Takaluukun sulkija ja kahva + keskuslukko taisivat olla takapenkin alapuolisen pumpun perässä. Myös nuo kaatuvat takaniskatuet on takapenkin pumpulla. Koita toimiiko muut..
® Mesen V8 Klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

LiQQe kirjoitti:Dieselissä ja Bensassa on mun mielestä vähän erilaiset systeemit mutta mulla ainakin dieselissä näin:


-Muistaakseni valojen korkeussäätö tulee moottorin alipainepumpulta.

-Imuovet on takakontin pumpulla.

-Takaluukun sulkija ja kahva + keskuslukko taisivat olla takapenkin alapuolisen pumpun perässä. Myös nuo kaatuvat takaniskatuet on takapenkin pumpulla. Koita toimiiko muut..


+ naku minullakin

+ Hui helkkari ! Kerran mennyt alipainepumppu perusteellisesti.
Jarrutehostin hävisi ja meniköhän pykällyksetkin (automaatti) repiviksi.

+ katapultti niskatukia en muistanutkaan. Pitää kokeilla kunhan seuraavan kerran käynnistän. Olen pitänyt ne jatkuvasti alhaalla takalasista näkyvyyden parantamiseksi

Joku päivä yritti myös vähän hirttää kaasua päälle. Ei palautunut välittömästi kengän nostolla. Eikai sielläkin ilmaa käytössä :shock: .

Seisottanut nykyään Möhköä useitakin päiviä ja ajellut tarpeet Toyolla tai Tenavalla. Riippuen, mikä kulloinkin lämmin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

650000tuttavuus kirjoitti:Jarrutehostin hävisi ja meniköhän pykällyksetkin (automaatti) repiviksi
Joo automaatti tarvii kans alipaineohjauksen. Veikkaisin kyllä että joku liitos falskaa tai kumiletku haljennut jostain. Luultavasti useampikin vuoto.
650000tuttavuus kirjoitti:Joku päivä yritti myös vähän hirttää kaasua päälle. Ei palautunut välittömästi kengän nostolla. Eikai sielläkin ilmaa käytössä :shock:
Tuohon ei ole kyllä mitään vihjettä.. :roll: Ettei olisi joku kovan pakkasen aiheuttama ilmavaiva polttoaineensyötössä tai pumpulla. :shock:

Erikoista jos ei takaluukun kantta saa ollenkaan kiinni. Pitäisihän sen ihan mekaanisesti lukittua. :?
® Mesen V8 Klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

LiQQe kirjoitti:
Erikoista jos ei takaluukun kantta saa ollenkaan kiinni. Pitäisihän sen ihan mekaanisesti lukittua. :?
Kyllä se kiinni pysyy, muttei mene tiukasti loppuun asti, minkä pruukkasi vetää sillä imulla. Jää tavallaan siis ihan näkyvästi raolleen.
Yritin kyllä lyödä melko kovasti ja voimakkaasti painasemallakin.
Muistelen kyllä itsekin sieltä kontin remppa-ajalta, että se veti lopun alipaineella ja sitten jäi johonkin tiukempaan hakaan, minkä jälkeen löysäsi paineet.

Ajelin kyllä tänään, että jos olis alkanu pelittämään lämmettyään.
Voikohan sinne kehittyä vettä, joka sitten pitempään seisoessa -30 asteen pakkasessa halkaisee vaikka putken.
Kuljettajan ovi on antanut merkkejä toimimattomuudesta joskus ennenkin pakkasella (korjautunut itsestään), mutta nyt se epidemia näyttää levinneen muihinkin.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Rupesin oikein kaivamaan niin löytyi vähän kuvia jos selventäis tilannetta :roll:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva[/img]
® Mesen V8 Klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kaksi ylintä kuvaa ei oikein kerro mitään :roll:
Kolmannessa valojen säätöä, mutta mistä yksiköstä lähtö (koneen pumpulta ?) :?:
Loput kertoo paremmin mistä lähtö mihinkin toimintoon (ovien sulkemiseen, keskuslukkoon jne.)
Tosin vähän epäselvä kummasta kontin sulkeminen ja kummasta kahvan liikuttelu. Kyllä ne selviää tutkimalla, kunhan ilmat lämpenee.

Muistaakseni vaihdoin viimex molemmat elementit peräluukkun. Lisäksi oli joitakin liittimiä rikki mm. pumpun päässä. Ostin niitä nippeleitä Veholta.

Halvattu kun hävis nekin omat kuvat. Laitoin silloin tänne muistiin niitä korjausjuttuja.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Näyttäis johtuvan tuolta hankalimmassa paikassa olevasta pumpusta, siis peräkontin vas etuosassa. Ellei sitten putki jossakin poikki.

Valojen korkeus oli konehuoneen pumpulta. Yksi liitos oli irronnut.

Takapenkinalus pumpulla kaikki liittimet kiinni ja takaniskatuetkin retkahtaa normaalisti.

Kaivettava joku lämminpäivä peräkontin verhoilu auki. Jos ei vikaa siellä sitten jossakin matkanvarrella pilleissä :twisted:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Imuluukuista

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Kuva

Muistaako kukaan, onko tuo isompi lekkeri se joka vetää kontinluukun lopun kiinni ?
Pienempi taisi vetää ja vapauttaa jonkun säpin päälle ja auki.
Kahvalle tulee sitten eri pumpulta imu.

Löysin kuvia, joita otin pari vuotta sitten, mutta kun tuo entinen, hyvämuisti on turhan lyhyt :( .
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

No nyt on sitten tutkittu viimeinenkin pumppu. Menin sieltä mistä aita matalin ja poistin peräkontista vain vas kyljen sisustan. Sai juuri ja juuri kaivettua pumpun sieltä etuseinän pehmusteiden kupeesta. Testailua ja tutkimista vuorotellen mikä letku vuotaa, sekä imeksintää ja painetta jopa polkupyörän pumpulla. Ei mitään selvää rikkoa kuitenkaan löytynyt. Olisko ollu kovan ja pitkän pakkasen töitä. Luukun verhoukset käytin myös irti sulkijoita tutkaillessani.
No oppina taas se, (kunhan vaan muistaisi) että peräkontin sulake nro 9 (30A) kannattaa käyttää irti heti ensmäisnä. Saattaa nollata virhetilan jo silläkin. :idea:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Kopioin tän tähän kun tuli yhdelle kaverille tehtyä tälläinen korjausopas imuoville ja jotain etupenkkien ilmapusseistakin. Toivottavasti tästä on jollekkin hyötyä :D

"Tutkiskelin tuota alipainesysteemiä. Imuovethan toimii alipaineella. Niiden pumppu on takakontissa vasemman puolen verhoilun sisällä. Koita painaa toimiva imuovi niin että se imeytyy kiinni ja kuuntele takakontista niin huomaat äänen. Koita aivan ensiksi ottaa sieltä kontista 30Amp. sulake nro. 9 pois vaikka minuutiksi ja laita takaisin. Sitten koita laittaa etuovi siihen kohtaan että pitäisi imeä. Jos pumppu yrittää imeä ovea mutta mitään ei tapahdu, on siellä vuotoa jossain. Jos taas pumppu ei sano mitään etuovien kohdalla niin ovesta on luultavasti mikrokytkin hajalla.

Kuva pumpun sijainnista:
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/4lt8jm.jpg

Pumppu nousee helposti:
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/4lt8vn.jpg

Tuossa on kaavakuvaa siitä miten alipaineputket kytketty:
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/imuovet.jpg

Jokaiselle ovelle lähtee oma alipaineputki pumpulta. Ne on merkattu kirjainkoodeilla:

VR = Vor rechts = Oikea etuovi
HR = Hinter rechts = Oikea takaovi
VL = Vor links = Vasen etuovi
HL = Hinter links = Vasen takaovi
HD = Hinter D? = Takakontin kansi
SK = Mikä lie. Ei tietoa.

Tässä vielä kuva pumpun päältä. Letkuissakin oli merkattu lapulla samat kirjainyhdistelmät.
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/35ypu.jpg

Sieltä peräkontin pumpulta lähtevistä alipaineletkuista voi tutkia vuotoja vaikka pyöränpumpulla (:lol:) tai ihan imemällä. Puhaltaa ei kannata ettei mene kosteutta hirveästi sinne.

Itse ovissa on tälläiset alipaine-elementit vetämässä ovea kiinni. Uskoisin ainakin että ne on nuo. Eli tuossa kuvassa ylhäällä oikealla alipaine"kello".
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/2942_11 ... 4584_n.jpg

Sitten ne ristiselän tuet. Niille tulee ilma takapenkin istuinosan alla olevalta pumpulta. Takapenkkihän nousee tosi helposti kun vääntää istuinosan etureunan alla olevia pikakiinnikkeitä yhtäaikaa ja nostaa vaan ylöspäin. Pumppu on siinä aivan oikeanpuolimmaisena muutaman ohjausboksin vieressä.

Tässä olis kuva.
http://koti.mbnet.fi/liqqe/Mese/ristisel%e4ntuet.gif

Sun autossa on vaan tuo rulla nro. 14 eikä ollenkaan tuota 17 kun se on vain niissä jossa on monta ilmapussia penkissä. 77 ja 80 on takapenkkien pusseille mutta niitäkään ei taida sulla olla."
® Mesen V8 Klubi
650000tuttavuus
Viestit: 2120
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

SK = Mikä lie. Ei tietoa.

Muistaakseni tämä menee sinne kontin sivupeltiin, josta tupsauttaa lopuksi paineet pois. (Taittaa jopa ottaakin ilmaa sisäänsä tuota kautta.)


Joo ei ole muuta ilmaa istuimissa kuin tuo ristiselän tuki pullistelemassa.

Minulla saattaa olla nimenomaan silloin tällöin häikkää siinä kuskinoven mikrokytkimessä. Jätti imaisematta kiinni yhtäkkiä jopa vielä viimeviikollakin. Silloin kuitenkin kontti ja muut ovet pelitti. Tämäkin korjaantui sitten välittömästi sulaketta irti käyttämällä.
Teki tuon jo eka kerran kolme vuotta sitten kovalla pakkasella Vuokatissa olessa.

Se kuljettajan ovi näyttää jäävän hyvin vähän raolleen muihin verrattuna vielä imun jälkeenkin. Mutta siitähän sitä on eniten kuljettukin. (tällä viikolla maanantaina paukkui 400 tkm täyteen. Unohtui tietenkin ottaa kuva just tasalukemasta Kuopiosta tullessa.)
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Pari kuvaa autosta vois kompensoida tuota unohtunutta mittarilukeman dokumentointia :D
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Monissa tapauksissa se sulakkeen irrottaminen hetkeksi auttaa. Varsinkin kovilla pakkasilla voi käydä niin, ettei systeemi kehitä tarpeeksi jännitettä oven tai takaluukun imaisuun. Järjestelmä koittaa itsekseen kolme kertaa ja jos homma ei suju, menee kyseisen oven kohdalta vikatila päälle. Siis yhden oven jumpittelu ei tilttaa koko systeemiä. Vikatilaan meno suojaa pumpun moottoria palamiselta.

Xenon-valoissa ei ole korkeudensäädölle rullaa ollenkaan, vaan tuikut säätyvät automaattisesti, kun virta on päällä ja valot kytketään.

Takaluukku jos ei imaise loppuun asti, niin luukun sisäpuolella vähän rekisterikilven yläpuolella on sivusuunnassa liikkuva katkaisin (verhoilun sisällä, reiät kummankin puolen. En nyt muista kumpaan suuntaan sitä piti siirtää, jotta luukku sulkeutuu normaalisti painamalla imusysteemin ohittaen. Ohjekirjasta löytyy, nyt ei ole tässä saanteissa.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 kori”