Ilmastoinnin pulma.

Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

No jostakin tuo paine tehdään. Jos ei matalapainepuolen kaasusta niin sitten se on lämpöä. Toimiiko flekti keulassa ja onko kenno puhdas. Koetin lukea aiempia viestejä mutten hoksannut tästä mainintaa. :oops:
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Autossa karvalakkivarustus eli ei takaosan ilmastointia.

Hihnapyörän naamapinnassa kaikki pyörii eli kaiketi veto on päällä kompurassa.

Muuttuvatilavuuksinen kompressori kyseessä.

Aienmmin kun testasin niin höyrystin pääsi vain 12 asteeseen, sitten 16 ja nyt ei alle 20. Mutta en muista olisiko ollut ulkolämpötila sama.

Se että vähän aikaa toimii huonosti mutta kun moottori lämpenee alkaa tehot hävitä lopullisesti... Ne närhenmunat on vielä putsaamatta.

Toki sulakkeet on ehjiä mutta vois nekin vaihtaa jos on hapettuneet.

Paha aavistus että kompuraa joutuu etsimään...

Voikohan kompuraa pakko-ohjata ilman staria koska starissa ei ole kunnon pakko-ohjausta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Paneelin testivalikosta saa jotain kokeiltua.

Aiemmin linkitetty pdf sanoo:
8. ACC Flap/Vent, Engine Fan and A/C Compressor Test Menu

Press the Residual Heat and Ventilation (REST) button and Recirculate Air Button for greater than five seconds with ignition on (position 2) or with engine running

Test Parameter NR.13: allows the A/C Compressor to be tested by varying its Capacity from; Off, 1%, 2%, 3% up to 98%, 99%, On.

Maksimi ohjaus normaalisti 70% (700mA) niin en tiedä mitä tapahtuu jos sitä kokeilee ylittää. Tuollahan voi kuitenkin kokeilla jumpata sitä ohjausventtiiliä jos vaikka olisi jumissa.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Sprinter99
Viestit: 136
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Miinus varmaan rungon kautta. Plussa tulee johtoja pitkin.
Kuinka monta johtoa kompuralle tulee?

Kuivain on tarkistettu, että lämpötila ennen ja jälkeen sama.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tänään pitikin korjata astianpesukonetta, vikaa ei sieltäkään löytynyt mutta liitinten irtikäyttö sai koneen pelaamaan taas. Pitääkö kaiken hajota ilman kunnollista näkyvää vikaa :D

Mersusta:

Pitää vaihtaa alkuperäinen paneli takaisin kun varaosassa lcdnäyttö epäselvä ja ei saa luettua ainakaan alinta riviä missä nuo arvot näkyy.

Kokeiltavahan tuota on kun siellä semmoinen hieno ominaisuus on.

Eipä ennen ja jälkeen kuivainta lämpöjä ole mitattu vaan mitattiin anturin rungosta ja se vastasi starin lukemaa.

Ei saanut altapäin katsottua ja ylhäältäpäin kännykälläkin kuvaamalla vaikea sanoa mutta näyttäisi että maajohto ja sitten toinen johto kuoren sisässä. Siellä voi olla siis parikin piuhaa sen kuoren sisässä.

Pitää koettaa saada tämä pukille/nosturille niin pääsee katselemaan paremmin.

Yksi epäilys on kun alkaa tuntua ne moottorin kumit niin lopuilta ettei vaan ole moottorin huonosta tukikumeista johtuen joku piuha käynyt tiukalla kompuralta tai kylmäainelinjan päällä painoa tms Pitääpä sekin tutkia.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Internetin kuvissa näkyy kompuran päällä olevassa 2-nap liittimessä vain yksi johto. Solenoidin maajohto on ruuvattu kompuran kylkeen. Luulisin että tuossakin on virranvalvonta kun kerran tuhkakupin valollekin se on laitettu. Eli vikakoodi tulisi huonosta kontaktista.

15bar painetta kuitenkin kertoo että jotain tapahtuu. Matalapaineinen kaasu muuttuu korkeapaineiseksi. :D Keulan kennollahan se pitäisi muuttua nesteeksi kun tarpeeksi jäähtyy.

Tätä pohtiessa otin lämpökameran mukaan ja kävin katsomassa miltä näyttää kun noin 20 asteessa tilataan hyttiin kylmää.

Aluksi kenno lehahti kuumaksi ja flektin käytyä täysillä hetkisen se jäähtyi 20 astetta. En älynnyt ottaa siitä kuvaa kun ihastelin tapahtumaa. :oops:
Kuva

Sitten kenno alkoi lämmetä uudestaan ja jäi tuollaiseksi toisesta päästä kuumaksi ja toisesta kylmäksi.
Kuva

Kuva

Ja putket lokasuojan päällä.
Kuva
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kimlahti kirjoitti:Internetin kuvissa näkyy kompuran päällä olevassa 2-nap liittimessä vain yksi johto. Solenoidin maajohto on ruuvattu kompuran kylkeen. Luulisin että tuossakin on virranvalvonta kun kerran tuhkakupin valollekin se on laitettu. Eli vikakoodi tulisi huonosta kontaktista.

15bar painetta kuitenkin kertoo että jotain tapahtuu. Matalapaineinen kaasu muuttuu korkeapaineiseksi. :D Keulan kennollahan se pitäisi muuttua nesteeksi kun tarpeeksi jäähtyy.

Tätä pohtiessa otin lämpökameran mukaan ja kävin katsomassa miltä näyttää kun noin 20 asteessa tilataan hyttiin kylmää.

Aluksi kenno lehahti kuumaksi ja flektin käytyä täysillä hetkisen se jäähtyi 20 astetta. En älynnyt ottaa siitä kuvaa kun ihastelin tapahtumaa. :oops:
Kuva

Sitten kenno alkoi lämmetä uudestaan ja jäi tuollaiseksi toisesta päästä kuumaksi ja toisesta kylmäksi.
Kuva

Kuva

Ja putket lokasuojan päällä.
Kuva
Voi ihmettä. Lämpökamerahan olisi hyvä monessa muussakin asiassa.

Mikähän niiden hinta on nykyään...

Täytyy palata asiaan kun saa altapäin katseltua kompuran johtojen ja putkien tilanteen. Samoin pitää se kylmäaineen määrä selvittää mitä oli ja oliko oikea määrä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Alle 300eur taisi olla tuo oma laite kun sen muutamia vuosia takaperin ostin. On ollut helppo katsoa mistä kylmä pyrkii mökkiin ja onhan se kiva kun on leluja. Näkee ruuvit kipsilevyistä ja korvatulehduksen kissalta. Osoittautunut varsin monipuoliseksi kodinkoneeksi. :lol:

Tämmöinen:
https://www.thermal.com/compact-series.html

Nykyään saattaa löytyä parempiakin. :roll:
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Sprinter99
Viestit: 136
Liittynyt: 12.11.2018 12:22

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Tuollasen pitäis näyttää sininen piste lauhduttimella jos vuoto, kun kylmäainetta vielä tarpeeksi? Vois näyttää sen jopa moottori sammuksis?

Kokeile ottaa kuva kuivaimesta, jos jollain auto missä se helposti näkyillä.
Avatar
kimlahti
Viestit: 80
Liittynyt: 28.11.2005 8:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Allekirjoituksen esimerkissä kuivain näkyi kuskin lampun takana. Tuloputki kuvassa alareunassa.
Kuva
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tämähän ei ole selvinnyt kun ei ole ollut tilaisuutta tutkailla asiaa. Talvella tietysti ei haitannut ettei jäähtynyt kun vain asetti lämmitystä sopivaksi. Tosin kovemmilla pakkasilla eli yli 20 asteen pakkaslukemilla ei meinannut lämmityslaitteen teho riittää.

Tästä tuli ajatus että närhenmunat on kuin onkin jumittunut johonkin puoliasentoon.

Nyt sitten lopultakin oli tilaisuus purkaa pyyhkijät pois ja kaivella munat kouraan. Putsaus karoille ja sylintereille (hionta 1000 vesihiomapaperilla) ja kasaus.

Eipä taida olla vika sielläkään. Molemmissa käämeissä 22.5Ohm vastus ja toimivat irroitettuna rungosta. Kun kytki autoon niin napsahtivat ensin aina toinen ja sitten toinen. Kasasin paketin ja kokeilemaan... Ei hyvä. Kun asetteli max ja min lämpöjä munat napsahteli ja karat liikkui mutta lämmön suhteen oli vaikeaa... Ei jäähtynyt eikä lämmennytkään.

Myös pumppu pyöri - no pyöri milloin pyöri. Pumpulle ei varsinaista ohjausta testerissä löytynyt.

Pikkuisen saa jäähtymään enempi kun kytkee ilmastoinnin pois päältä :D Kylmällä moottorilla ilmastointi toimii hetken ajan ja antaa noin 2 astetta viileämpää kuin ulkoilma.

Mitähän testailisi ensi kesänä ;) Siis seuraavaksi?' :roll:

Epäilyt kääntyy ohjainlaitteeseen. Se alunperin herjasi jotain koodia toistuvasti mutta kaikki pelasi silti. Sitten kun tää ilmastointi ei pelannut vaihdoin paikalle liettuan purkajien mestarinäytteen eli näyttöön oli kopsahtanut jotain ja pikseleitä pimeänä. Vaihdoin vanhasta (-03) näytön siihen liettuna purkuosaan (-04) ja ei mitään koodeja mutta näyttö hieman himmeä siinä... Sama varaosanumero mutta versio tietty pikkuisen uudempi.

No, se hyvä puoli asiassa oli, että sai irroiteltua pyyhkijät ja putsattua sen messinkisen liukupinnan moottorista ja voideltua mekanismit. Nyt pitäisi pyyhkijöiden pelata taas, sateita ootellessa....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sprinter99 kirjoitti: 27.6.2020 22:17 paisuntaventtiili laskee paineen höyrystimelle
tarkista kuivaiman lämpötila ennen ja jälkeen.

Kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä.... mittarit kiinni.
Millaiset lukemat aiheuttaisi epäilyä kuivaimen tukkoisuuteen tms?

Hankala oli mitata yhdellä mittarilla kun tilanne elää siinä jatkuvasti. "kylmästä" lähtiessä eli ulkona jotain 28 ja kuivaimen lämpö n 32 nousi 38.5 asti. Sitten vaihdoin kennolle menevään linjaan niin sehän oli jo 50 ja nousi 57 asti. Tosin tässä vaiheessa systeemi mennyt pois päältä tms ja alempi linjakin jo 55-58 asteinen.

Sinäänsä paksumpi höyrystimelle menevä putki kylmenee alussa ja ohuempi lämpenee. Sitten menee kumpikin kuumaksi kun jotain tapahtuu.

Mutta mitähän siellä jossain tapahtuu???

Nyt ois taas aikaa ihmetellä ton keksinnön sielunelämää.

Mitään satasen antureita ei pysty ostamaan kokeilumielessä. Tottahan vika korjataan kun se ensin varmistuisi.

Se nyt selvinnyt että moottorin lämpötila ei vaikuta asiaan. Alussa ilmastointi yrittää toimia ja tulee maksimissaan 2 astetta ulkoilmaa viileämpää. Sitten kun se ilmastointi on jonkin aikaa poissa päältä ja sen käynnistää uudelleen niin sama viileän hönkäys toistuu ja taas se loppuu. olipa moottorin lämpö mikä tahansa. Vesiventtiilit näytti toimivan kun ne putsattiin ja testattiin.

Ehkä seuraavaksi lainaamaan b10/6 anturia ja kontrollipanelia ehjästä autosta. Kaiketi prefaceliftin panelilla voi testata faceliftiäkin?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei jaksanut tässä kuumuudessa lähteä kaverin luo mittaamaan millainen toimivan B10/6 anturin sielunelämä on ja onko eroa tuohon omaan. Mutta netistä löytyi tiedot w210 anturista ja sen arvoista eri lämpötiloissa. Eroa on omaan w220 anturiin, eli tämä nostaa vastusta vähemmän kylmetessään, muttei se selittäisi miksei toimisi, mutta toisaalta en löytänyt w220 osalta WIS dokumenttia jossa anturin lämpötila/vastus arvot olisi kerrottu. Tämä jää siis auki paremman tiedon puutteeseen tässä vaiheessa. Käytännössä NTC vastukset on suunnilleen samanlaisilla käyrillä mutta perustaso erilainen erilaisissa.

Mielenkiinto siirtyi sitten Mou:n mainitsemaan kompressorissa olevaan venttiiliin. Sain käyttöpanelin himmeästä näytöstä katseltua sen verran auringon paisteessa että tosiaan pystyy säätämään 0-100% välillä sitä. Säätö näyttää toimivan kyllä. Oletuksena oli 70% Ja kun sen laski tarpeeksi alas alkoi puskea lämmintä ja kun se oli 70% tai 100% niin puski viileää, muttei juurikaan viileämpää kuin viimeaikoina. Yllättäen kun antoi olla sen 13 kohtaisen testivalikon "päällä" ilmastointi ei kytkeytynyt pois tai pikemminkin kykeni ylläpitämään viileää henkäystä hyvinkin 10 minuuttia mitä siinä odottelin se poissa päältä kytkeytymista. Vasta kauppareissun paluumatkalla lopetti viilentämästä.

Solenoidin seudulle tuleva johto on vähän hankalassa paikassa ylhäältä päin. Ehkä alhaalta pääsee siihen paremmin käsiksi, voisi mitata sille tulevan jännitteen kun pääsee siihen käsiksi. Hieman elämää nähneen näköinen johto ja liittimestä jäi pala käteen kun sitä puristelin sokkona. Voihan siellä olla hapettumaa tai oikkariakin. Mutta liian ahtaassa paikassa kuumassa paikassa. Kai pitäisi tutkia aamuyöstä kun lämpö laskee 20 asteeseen :D

Jotain elämää sielläkin siis olisi olemassa solenoidissa. Mutta tämäkin jää vähän auki.

Pitänee hommata lisää lämpömittareita ja mitata niillä eripaikkojen lämpöjä yhtäaikaa ja ottaa homma videolle. Sit on aikaa katsella rauhassa mitä sillä hetkellä tapahtuu kun se viilennys kuolee pois.

Tarkoitus siis vaihtaa vain rikkinäinen osa. Jos se löytyy... Mikään ei ole selkeästi kunnolla rikki. Siitä tulikin mieleen että kun poistelin japanin sos systeemiä yms japanin juttua ja muuttelin eurooppalaisemmaksi, niin monta ohjainlaitetta oli niihen kytketty. Ilmastointikin liittyy tosi moneen ohjainlaitteeseen. Voisikohan olla että asetuksissa ja parametreissä on nyt jotain sopivasti pielessä ja ei siksi pelaa...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin. B10/6 anturin arvot W220 tapauksessa ovat:

10 C 4.9-5.9 KOhm
20 C 3.0-3.7 KOhm
30 C 2.0-2.4 KOhm
45 C 1.0-1.3 KOhm

WIS kautta ei löytynyt, mutta DAS simulaattorin kautta kun "tutki" anturia, niin sai mittausohjeen josta nuo arvot löytyivät.

Nyt pääsee mittailemaan anturia :)
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas noin, käteen sattui lappu johon olin raapustellut havaintoja kun painemittarit oli autossa kiinni kesemmällä ulkolämpö taisi olla jotain 18-20 astetta eli testiä ajatelle sattui viileä päivä.

Kun auto oli seissyt aikansa paineet on korkea ja matalapainepuolella seuraavat:

LOW HIGH
4,9 5.0

Sitten auto käyntiin ja paineet muuttuvat seuraavasti:

LOW HIGH
3,3 7,5
3,6 8,5
3,5 10,5
4,4 10,0

Kun ilmastoinnin kytki pois paineet oli
5,5 7,5

Mylly seis ja tietenkin unohtui katsella kelloa ja eikun uusiksi (tasasin paineet mittarilla kun eivät halunneet tasaantua kovinkaan nopeasti).

Ennen starttia:

LOW HIGH
7,0 7,0

START

3,6 12,5 15 sek.
3,8 13,75 30 sek.
3.85 11,25 45 sek.
4,2 8,75 60 sek.

Eli ensimmäisen 30 sekuntia alkaa toimia ja sitten alkaa alamäki.

Käsittääkseni paineet pitäisi auton sammuttamisen jälkeen tasaantua melko nopeasti. Mutta näin ei tapahdu (olisiko venttiilissä vikaa)???

Sammutus -> 4.9 / 10.25 bar
2 minuuttia 5,1 / 9,5 bar
5 minuuttia 5,3 / 8,5 bar
15 minuuttia 5.38 / 7,6 bar

Enpä osaa sanoa onko normaali nopeus vai liian hidas... Ei kai se liian nopeasti tasoitu?

Konmmenttia missä vikaa, että saa ensikesäksi kuntoon :D

Ensviikolle on aika kylmäaineen poistoon ja jos huomattavsti väärä määrä kokeillaan muuttuuko oireilu tarkasti oikealla määrällä.
Sitten toki muutakin diagnoosia auto AC asiantuntijan toimesta.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja et »

Onko tuohon vaihdettu uusi kompura, ja tietenkin kuivain?

Tuossa esimerkki kuva R134a LogPh diagramista. Siinä mennään pakkaselle, eli on vain esimerkki kuva.
https://www.danfoss.com/media/7472/cool ... -r134a.png

Y-akseli on paine ja punaiset numerot vastaava lämpötila.
(X-akseli on Entalpia eli faasimuutos. Mollier juttuja aineen olomuodon vaihtumisesta)

(1a) on paksumpi letku kompuralle, eli imulinja.
(1) on kompura
(2) on kompuran nostama paine lauhduttimelle, auton keulalle.
(2)-(3) on lauhdutin, missä tapahtuu faasimuutos kaasusta nesteeksi.
(3) on paisuntaventtiili höyrystimen kyljes.
(4) on paisuntaventtiilin laskema paine höyrystimelle.
(4)-(1) on höyrystimessä tapahtuva faasimuutos nesteestä höyryksi eli kaasumaiseksi.

En ole tutkinu, kuinka nopeasti paineet tasaantuu, kun kompura sammuu, koska seurannu imulinjan painetta. Kompuran tehtävä on imeä.
Tuo että paineet tasaantuu hetken kuluttua, vaikka kompura pyörii, viittais rikkinäiseen kompuraan, koska paineiden pitäis nousta kuumakaasulinjas, jos kuivain tai paisuntaventtiili tukossa.
Imulinjan paine pitäis taas laskea pirusti, jos ei saa kylmäkierrosta kylmäainetta, eli esimerkiksi kylmäainevajaus, niin painemittari näyttäis jotain alle barin, eli -30°C, mikä ei voi pitää paikkaansa.

Jos tuos on joku muutuvageometrinen kompura, niin sen toimintaa en tiedä, mutta tuskin paineet kuuluu tasaantua, ilman että kylmää tulee kabiiniin, ellei ole kompuran sähköises ohjaukses jotain vikaa. Kai noihinkin jotain sähköjä menee, jos ei ole mäntäkompressori?

-------------
Ensiksi tietenkin kannattaa tutkia, onko ylitäyttöä, eli kylmäaine kyllä kiertää, mutta ei tapahdu faasimuutoksia, kuten jossain Vito keskustelussa, missä toises oli maksimi 600grammaa ja toises 800, vai miten niissä oli määrät...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei ole vielä kompuraa vaihdettu kun pitää ensin selvitä mikä paikka ei pelaa. Kuivain toki vaihtuu aina kompuran kanssa. Tolla kompuralla on ajettu 200tkm+ joten voihan se olla hyvinkin väljä paska jo. Tosin se tekee kyllä yli 15 bar paineen heti alussa.

Muuttuvatilavuuksinen kompressori kyseessä ja se tässä erityisesti aiheuttaa sen tulkintavaikeuden ainakin itselle.

Kompurassa on joku oma solenoidi/venttiili mutta mitä se siellä tarkalleen tekee on jäänyt vähän epämääräiseksi (säätääkö kompuran tilavuutta vai kylmäaineen virtausta vai molempia???). Samoin miten sitä voisi testimielessä ohjata. Ilmastoinnin käyttöpanelista saa väkisellä muutettua kompuran ohjausta 0-100% ja jos pistää 100% se parantaa hieman toimintaa ja pidentää jonkinasteisen viileän tuloaikaa tilanteesta riippuen 15-30 minuuttiin. Mutta höyrystin ei mene ikinä sinne lähelle nollaa. Jossain 12-16 asteessa on saattanut käydä.

Ollut mielessä että voiko paisuntaventtiili olla liian auki tai se kompuran solenoidihässäkkä jumittaisi tai ei muutoin toimi.

Ensviikolla menee tutkittavaksi, kylmäaineen määrä ensin ja sitten muuta tutkimista.

Starista en ole löytänyt kompuralle ohjausta, samanlaista niinkuin on siinä auton omassa ohjainlaitteessa 0-100%. Starissa on vain 70% mainittu ja että onko se 70% tai 0% niin sekin on hieman epäselvää.

Yhdessä volvossa oli kerran kylmäainetta jostain syystä aika reilusti liikaa. Tais olla 950g normi määrä ja sieltä tuli pois jotain 1150-1250 luokkaa. Se kyllä toimi silti normaalisti. Oli niin paljon ylimääräistä että jäi ihan mieleen moinen erikoisuus. Varmaan syötetty vahingossa automaattiin väärä määrä grammoja ja painettu start nappia ja menty kahville :D Tosin ei kai sinne saa nuin paljon liikaa jos auton moottori ei käy ja se kompura toimi siellä.

Ilmastoinnin ohjainlaite on vaihdettu heti alussa kun se antoi vikakoodia, mutta sekin oli käytetty.

No, katsellaan mistä auto AC mies vian löytää.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Olipa hetki aikaa starilla katsella ilmastoinnin sielunelämää.

Näköjään kompressoria voi ohjata vain ilmastoinnin itsensä huoltotilassa portaattomasti (starilla pystyi ohjaamaan vain 0 tai 70%). Painaa sisäkierron ja reset nappulaa joitakin sekunteja niin tulee läpän kuva näyttöön ja sieltä kelaa vasemmanpuoleisella lämpötilasäätönappulalla viimeisen eli parametrin 13. Sitten oikeanpuolisella voi säätää 0-100% ja starikin näyttää samat sitten. 0-9% kohdalla stari sanoo ettei kylmästöinti ole päällä mutta 10-100% on.

Eipä tuo ihmeemmin jäähdyttänyt (siis ei ollenkaan) vaikka pakko-ohjasi. Siellä ei siis tapahdu höyrystymistä höyrystimessä jostain syystä. Oudolta näytti sisätilan anturi joka on siinä säätöpanelissa. Se nousi 37 asteeseen asti vaikka sisällä oli suunnilleen sama kuin ulkona eli noin 20 astetta. Otin ohjaiyksikön näppeihin ja sehän tuntui paikoitellen lämpimältä, oisko lämmittänyt itse itseään... No, voihan sekin olla paskana.... Toisaalta kun pisti sen lämpöanturin ritilän ilmavirtaan, laski noin 26 asteeseen mitä muutkin anturit pääosin näyttivät. Viimeksi kyllä anturin ropeli pelasi, nyt ehkä ei.

Jotenkin on tullut mieleen että w220 sähköt olisi voinut toteuttaa paremmin.... Ne joko hajoilee, sekoilee tai kastuu tms. No, katsotaan mitä keskiviikkona selviää. Nyt vuorostaan tuli kerran koodi B12 eli kylmäaineen paineen tunnistimesta... B1333, katkos.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma. Mikä kompura olisi hyvä?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kas niin, asia selveni huomattavasti.

Ainetta tuli pois 950g ja meni sisään saman verran. Oli siis oikea määrä laitettu edellisessä täytössä. Öljyä tuli pois 10g.

Alipainetta kun ruvettiin tekemään kuului klonks-ääni. Kuulema se viittaa että joku mäntä on ollut jumissa. Täytön jälkeen toiminta oli paineiden perusteella entistäkin heikompaa, nosti korkeapaineen enää 7-8 bar asti ja matalapainepuoli huiteli 4-5 kieppeillä. Pakko-ohjaus panelista 100% ei juurikaan vaikuttanut asiaa kuin hetkeksi jolloin paine nousi 1-2bar mutta laski takaisin em arvoihin.

Arvio että kompura sökö.

Jahah, originaali maksaa 1200eur ja eipä ole sellaisessa mitään järkeä muutaman tonnin vehkeessä. Mikäs olisi hyväksi havaittu vaihtoehto?

Denso lienee alkuperäisen merkki ja kaiketi sellaista voisi ajatella jos hinta ei karkaa. Ei ole aiemmin mitään kokemusta muista kuin magneettikytkimillä olevista kompuroista niin ei osaa sanoa juuta eikä jaata.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja et »

Mites tuo Latvialainen, kaiketi euroopan suurin turbopaja? Niillä on uusia, käytettyjä ja kunnostettuja.
https://nerings.com/en/home/dzesesanas_ ... estaureti/
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

Mä en uskoisi kompuran olevan lopussa, mutta tuo kompuran perässä oleva solenoidi voi olla. Ainakin mailmalla on ollut vastaavia juttuja joissa pelkkä solenoidin vaihto riittäisi. Se kai ohjaa jotenkin kylmäainekiertoa ja siten säätelee kylmän tuottoa.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 02.9.2021 7:15 Mä en uskoisi kompuran olevan lopussa, mutta tuo kompuran perässä oleva solenoidi voi olla. Ainakin mailmalla on ollut vastaavia juttuja joissa pelkkä solenoidin vaihto riittäisi. Se kai ohjaa jotenkin kylmäainekiertoa ja siten säätelee kylmän tuottoa.
Mulle on jäänyt solenoidin toiminta mysteeriksi. Mitä se mahtaa tarkalleen ottaen tehdä?

Onkohan kellään rikkinäistä punppua niin voisi tutkia mitä tämä keksintö on syönyt?

Voihan se olla että se klonk kuului solenoidin karasta? Jos se siis ohjaa jotain venttiiliä joka kylmäainelinjassa sopivasti.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti: 02.9.2021 0:02 Mites tuo Latvialainen, kaiketi euroopan suurin turbopaja? Niillä on uusia, käytettyjä ja kunnostettuja.
https://nerings.com/en/home/dzesesanas_ ... estaureti/
Hyvä linkki, kiitos vain. Ei näyttänyt pikaisesti olevan A0002309111 tai A0012301011 numerolla ja 105mm hihnapyörällä. 120mm hihnapyörällä oli ainakin ja denso 320-480eur, ei paha.

Tuota 105mm hihnapyörällistä ei meinaa löytyä mutta 110 jo kyllä ja 100mm myös.

Jossain näin neljään sataan densoa mutta siinä ei ollut 105mm hihnapyörää.

Pitänee mittailla tuota alkuperäisen hihnapyörää tarkemmin kuin rullamitalla.

Kai se mitataan hihnan kohdalta v uran harjasta... Sivuthan on jonkin verran korkeemmalla...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Kotiläksyjä: gf83.55-p-2100-02a.
Refrigerant compressor.JPG
Refrigerant compressor.JPG (187.22 KiB) Katsottu 9237 kertaa
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti: 02.9.2021 18:44 Kotiläksyjä: gf83.55-p-2100-02a.

Refrigerant compressor.JPG
Joo, Roisto jo kertoikin kyseisen dokumentin numeron. Kävin wississä katsomassa tota ja onhan se oma hommansa kun etsii sieltä sen dokumentin. Numero kyllä autta mutta ei suoralla haulla, en tiedä toimiiko muilla suoralla dokkarin haulla. tää ei kyllä ole ikinä niin löytänyt mitään. manuaalisesti pitää selailla.

Eniway niitä kuvia kun tuijotteli ja luki kuvausta niin varsin perverssiltä vaikuttaisi toiminta:

Jos tajusin yhtään sinnepäin niin kun tarvitaan kylmää ja suuri työisku venttiili avaa kanavan mäntien alapuolelta imupuolelle ja kompura imee painetta alemmas jolloin männät liikkuvat mielellään enempi taaksepäin. Ja kun pitää saada vähemmän kylmää niin mäntien taakse ohjataankin korkeapainepuolen painetta ja männät ei halua tehdä taaksepäin liikettä ja veivikoneisto pysyy paikallaan. Mäntä siis on se säätömäntä myös??? Luulin että siellä olisi erillinen sylinteri vaikka joka kääntää sitä säätölevyä... :shock:

Joo, voihan se venttiilikin olla sökö ja ei jaksa ohjata enää. Siinä ois jousi, käämi ja ehkä anroidirasia. Jos jousi kuoleentunut niin ei tule kylmää, jos käämi ei pelaa ei tule kylmää. Jos aneroidirasia tms on puhki toiminta kaiketi heikkenee siinäkin tapauksessa.

Nyt kun vielä selviäisi minne menee piuha joka ohjaa tota ihmeventtiiliä niin piippais sen piuhan ja pakkosyöttäis siihen jatkuvaa 12v... Näkis mittee tapahtuu ja sit vois katsoa piuhasta tietty kun säätöpanelista säätää 0-100% että tuleeko sinne sitä PWM:ää.

No, tänään rupesi satelemaan niin venttiilin ohjaus ja piuha jää toiseen kertaan selviteltäväksi.

Jokatapauksessa systeemi pitää tyhjentää jos venttiili tai kompura vaihdetaan eli siihen tarvii taas ulkopuolista apua. Tälle vuodelle tuota keksintöä ei enää näytä tarvitsevan. No, jospa googlaisi mistä tuommoisen venttiilin löytäisi...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti: 03.9.2021 0:09
tähtikuljettaja kirjoitti: 02.9.2021 18:44 Kotiläksyjä: gf83.55-p-2100-02a.

Refrigerant compressor.JPG
Joo, Roisto jo kertoikin kyseisen dokumentin numeron. Kävin wississä katsomassa tota ja onhan se oma hommansa kun etsii sieltä sen dokumentin. Numero kyllä auttaa mutta ei suoralla haulla, en tiedä toimiiko muilla suoralla dokkarin haulla. Tää ei kyllä ole ikinä niin löytänyt mitään, manuaalisesti pitää selailla.

Eniway niitä kuvia kun tuijotteli ja luki kuvausta niin varsin perverssiltä vaikuttaisi toiminta:

Jos tajusin yhtään sinnepäin niin kun tarvitaan kylmää ja suuri työisku venttiili avaa kanavan mäntien alapuolelta imupuolelle ja kompura imee painetta alemmas jolloin männät liikkuvat mielellään enempi taaksepäin. Ja kun pitää saada vähemmän kylmää niin mäntien taakse ohjataankin korkeapainepuolen painetta ja männät ei halua tehdä taaksepäin liikettä ja veivikoneisto pysyy paikallaan. Mäntä siis on se säätömäntä myös??? Luulin että siellä olisi erillinen sylinteri vaikka joka kääntää sitä säätölevyä... :shock:

Joo, voihan se venttiilikin olla sökö ja ei jaksa ohjata enää. Siinä ois jousi, käämi ja ehkä anroidirasia. Jos jousi kuoleentunut niin ei tule kylmää, jos käämi ei pelaa ei tule kylmää. Jos aneroidirasia tms on puhki toiminta kaiketi heikkenee siinäkin tapauksessa.

Nyt kun vielä selviäisi minne menee piuha joka ohjaa tota ihmeventtiiliä niin piippais sen piuhan ja pakkosyöttäis siihen jatkuvaa 12v... Näkis mittee tapahtuu ja sit vois katsoa piuhasta tietty kun säätöpanelista säätää 0-100% että tuleeko sinne sitä PWM:ää.

No, tänään rupesi satelemaan niin venttiilin ohjaus ja piuha jää toiseen kertaan selviteltäväksi.

Jokatapauksessa systeemi pitää tyhjentää jos venttiili tai kompura vaihdetaan eli siihen tarvii taas ulkopuolista apua. Tälle vuodelle tuota keksintöä ei enää näytä tarvitsevan. No, jospa googlaisi mistä tuommoisen venttiilin löytäisi...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja et »

Tuossa vasemmalla on mäntäkompura, missä magneettikytkin.
Oikealla muuttuvatilavuuksinen joka pyörittää kesää-talvea, eli älytöntä. Uudemmissako magnettikytkin lisänä ???
https://www.youtube.com/watch?v=ItvfKv0iRPY

Tuossa selitetään se PWM solenoidin toiminta.
Muuttuvatilavuuksinen keksitty, ettei pikkuautot kyykkää, kun normi mäntäkompura lähtee päälle magneettikytkimellä :) , ja hihna ei katkea jos kompura jumii...
https://www.youtube.com/watch?v=DPuYF0eNK6M

Tässä testataan muuttuvatilavuuksista suoralla virralla ja todetaan kompuran olevan kunnossa.
HUOM ! Toiminta todennetaan painemittareilla ja selitetään solenoidin toiminta. Katsotaan myös diagnostiikka ohjelmalla anturien näyttämiä arvoja.
Kompuran ohjausvirta solenoidille on hukassa. ja epäilee anturivikaa. Paineanturi ?
https://www.youtube.com/watch?v=vvd72Eb_Z5c

Kylmäainekierron toiminta.
https://www.youtube.com/watch?v=hjjIbOKY3g8

Tuos kunnostetaan vanha vanha mäntäkompura.
https://www.youtube.com/watch?v=CD5lLC5v6PE
https://www.youtube.com/watch?v=MangGmPZc6g

Videoita on tuubi täynnä, ja saattaa löytyä parempiakin.
Jos järjestelmäs on kylmäainetta, niin testaa suoralla virralla kompuran toimintaa, eli suora virta on 100%, ja solenoidia voi testata auto sammuksiskin.

Jos päättää vaihtaa kompuran, niin kylmäainekierto ei tiedä minkälainen kompura on kiinni, kunhan se toimii.
Solenoidi ohjataan PWM signaalilla, ja vois olettaa ettei auton sähkötkään tiedä minkälainen kompura on kiinni, jos solenoidi toimii samalla tavalla.
Hihnoja saa eri pituisia kumialan liikkeistä tai autovaraosa liikkeistä.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 03.9.2021 7:13 Mitenkäs nämä?

https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/56617
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... dc-/318460
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/49464

Mulla pitäs olla uusi solenoidi jossain... Voin myyä, jos kiinnostaa.
Joo, toi denso saattais olla oikee tähän tapaukseen. Mittasin hinhapyörää niin urien ulkoharjasta on noin 100mm ja sivulaippojen kohdalta 105mm. Kumpi sit lie se mitä ilmoittavat... Ei kyllä kovin iso ero toi 5mm. Jos on väärän kokoinen ja ei hihna kiristy sopivasti voi vanhasta ottaa hihnapyörän ainakin väliaikaiseksi patentiksi.

Venttiili pittää koettaa testailla tuleeko sinne asti ohjausta kunnolla ja auttaako väkisin ohjaus mitään. Sitten onkin se että nuita venttiileja on aikas monta erilaista aliexpressissä ja muuallakin tarjolla. Tarkoittaa että pitää tyhjentää systeemi ja sit vasta pääsee venttiiliä mittailemaan ja vertailemaan. Jos siihen paikantuu vika ja sattuisi olemaan sopiva niin voisi sen ostaakin.

Pitää nyt vielä koettaa jaksaa mittailla mitä tonne solenoidille tulee ja mitä sen ohjaus täydellä virralla sanoo.

Se klonk ääni kun imettiin alipainetta kyllä mietityttää että oisko mäntä tosiaan jumissa vai voisiko niin selvän äänen pitää solenoidin kara. Mäntä voi näköjään mennä jumiinkin jos semmoinen puolipallon näköinen laakeripallura pääsee pois paikaltaan... Kaikkea sitä juutuupista löytyy. Herrat korjasi erittäin paskaisessa ympäristössä kompuran jumin... Huhhuh. Mutta juminut mättä rikkoisi mielestäni sen hihnapyörän "sulakkeen"
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti: 03.9.2021 4:53 Tuossa vasemmalla on mäntäkompura, missä magneettikytkin.
Oikealla muuttuvatilavuuksinen joka pyörittää kesää-talvea, eli älytöntä. Uudemmissako magnettikytkin lisänä ???
https://www.youtube.com/watch?v=ItvfKv0iRPY

Tuossa selitetään se PWM solenoidin toiminta.
Muuttuvatilavuuksinen keksitty, ettei pikkuautot kyykkää, kun normi mäntäkompura lähtee päälle magneettikytkimellä :) , ja hihna ei katkea jos kompura jumii...
https://www.youtube.com/watch?v=DPuYF0eNK6M

Tässä testataan muuttuvatilavuuksista suoralla virralla ja todetaan kompuran olevan kunnossa.
HUOM ! Toiminta todennetaan painemittareilla ja selitetään solenoidin toiminta. Katsotaan myös diagnostiikka ohjelmalla anturien näyttämiä arvoja.
Kompuran ohjausvirta solenoidille on hukassa. ja epäilee anturivikaa. Paineanturi ?
https://www.youtube.com/watch?v=vvd72Eb_Z5c

Kylmäainekierron toiminta.
https://www.youtube.com/watch?v=hjjIbOKY3g8

Tuos kunnostetaan vanha vanha mäntäkompura.
https://www.youtube.com/watch?v=CD5lLC5v6PE
https://www.youtube.com/watch?v=MangGmPZc6g

Videoita on tuubi täynnä, ja saattaa löytyä parempiakin.
Jos järjestelmäs on kylmäainetta, niin testaa suoralla virralla kompuran toimintaa, eli suora virta on 100%, ja solenoidia voi testata auto sammuksiskin.

Jos päättää vaihtaa kompuran, niin kylmäainekierto ei tiedä minkälainen kompura on kiinni, kunhan se toimii.
Solenoidi ohjataan PWM signaalilla, ja vois olettaa ettei auton sähkötkään tiedä minkälainen kompura on kiinni, jos solenoidi toimii samalla tavalla.
Hihnoja saa eri pituisia kumialan liikkeistä tai autovaraosa liikkeistä.
Joo, magneettikytkimellä kun kytketään kompura päälle ja myllyssä 5000rpm niin on siinä paikat kovilla. Siinä mielessä muuttuva on ihan ok. Mutta on tossa muuttuvassa tosiaan se että sehän kuluu kokoajan.

Juu jonkun videon nuista näinkin, kun googlailin mahdollisia vokapaikkoja. Jonkinasteista solenoidin toimintaa havaittiin kun käänsi 70%-100% panelista huoltovalikosta säätämällä. Mutta vaikutus kesti vain hetken. Korkeapaine nousi vähän, sit alkoi taas tasoittua, en kerennyt nähdä paljonko kun nousin auton sisältä huoltolaitteelle niin kesti muutaman sekunnin. Tossa wis kuvassa on joku aneroidirasian tyylinen piirrettynä ja diaphgram viittaa kalvorasiaan tai vastaavaan josta saadaan vertailupaine - oiskohan se puhki, sehän näyttäisi olevan solenoidissa?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215”