Ilmastoinnin pulma.

Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 03.9.2021 7:13 Mitenkäs nämä?

https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/56617
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... dc-/318460
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/49464

Mulla pitäs olla uusi solenoidi jossain... Voin myyä, jos kiinnostaa.
Jahah. Taas lämmintä pohjolan liikenteen hallissa. Motivaatio solenoidin /kompuran vaihtoon nousussa :D

Löytyisikö se solenoidi vielä jostain? Voisin kokeilla vaihtaa sen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti: 27.6.2022 1:30
Mou kirjoitti: 03.9.2021 7:13 Mitenkäs nämä?

https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/56617
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... dc-/318460
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/49464

Mulla pitäs olla uusi solenoidi jossain... Voin myyä, jos kiinnostaa.
Jahah. Taas lämmintä pohjolan liikenteen hallissa. Motivaatio solenoidin /kompuran vaihtoon nousussa :D

Löytyisikö se solenoidi vielä jostain? Voisin kokeilla vaihtaa sen.
Löytyy. Paketin kyljessä "PC008-2".
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 27.6.2022 7:25
AK47 kirjoitti: 27.6.2022 1:30
Mou kirjoitti: 03.9.2021 7:13 Mitenkäs nämä?

https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/56617
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... dc-/318460
https://www.qp24.de/de/kompressor-klima ... benz/49464

Mulla pitäs olla uusi solenoidi jossain... Voin myyä, jos kiinnostaa.
Jahah. Taas lämmintä pohjolan liikenteen hallissa. Motivaatio solenoidin /kompuran vaihtoon nousussa :D

Löytyisikö se solenoidi vielä jostain? Voisin kokeilla vaihtaa sen.
Löytyy. Paketin kyljessä "PC008-2".
Kompuran varaosanumerot on

A0002309111
A0012301011

Kyseessä pitäisi olla Denson 7SEU17C

Jos tuo olisi sopiva tähän, niin hierotaan kauppoja, ja mikseipä olisikin. Olikos se tarkoitus olla siihen edelliseen, voisi hyvinkin olla sama kompura ollut siinä ja varmaan juuri oikean kokoinen solenoidikin. Tuo PC008-2 kookletettuna on koodi monen merkkisiin kulkineisiin joissa denson kompura - 7SEU kompuroihin, joten voisi se käydäkin.

Kiinostus korjailla rikkinäisiä kohtia nousi huomattavasti, kun ärsyttävin vika eli istuintunnistin matto - itseasiassa sen vaihto, saatiin ensimmäisenä tehtyä. Vanhan ässän karvalakkipenkki on monimutkaisempi kuin nissan mikra. Ennen talvea täytynee vaihtaa kuskin penkkiin myös lämmitysvastus kun ei se nyt niin mahoton homma taida olla sekään.

Kesällä se toimiva AC kompura on melkeimpä V8 moottoria tärkeämpi :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti: 28.6.2022 2:19
Mou kirjoitti: 27.6.2022 7:25
AK47 kirjoitti: 27.6.2022 1:30

Jahah. Taas lämmintä pohjolan liikenteen hallissa. Motivaatio solenoidin /kompuran vaihtoon nousussa :D

Löytyisikö se solenoidi vielä jostain? Voisin kokeilla vaihtaa sen.
Löytyy. Paketin kyljessä "PC008-2".
Kompuran varaosanumerot on

A0002309111
A0012301011

Kyseessä pitäisi olla Denson 7SEU17C

Jos tuo olisi sopiva tähän, niin hierotaan kauppoja, ja mikseipä olisikin. Olikos se tarkoitus olla siihen edelliseen, voisi hyvinkin olla sama kompura ollut siinä ja varmaan juuri oikean kokoinen solenoidikin. Tuo PC008-2 kookletettuna on koodi monen merkkisiin kulkineisiin joissa denson kompura - 7SEU kompuroihin, joten voisi se käydäkin.

Kiinostus korjailla rikkinäisiä kohtia nousi huomattavasti, kun ärsyttävin vika eli istuintunnistin matto - itseasiassa sen vaihto, saatiin ensimmäisenä tehtyä. Vanhan ässän karvalakkipenkki on monimutkaisempi kuin nissan mikra. Ennen talvea täytynee vaihtaa kuskin penkkiin myös lämmitysvastus kun ei se nyt niin mahoton homma taida olla sekään.

Kesällä se toimiva AC kompura on melkeimpä V8 moottoria tärkeämpi :D
Jaa on näköjään laatikon päädyssä vielä "QKG-03071" koodi, mutta se ei nopean googlettelun jälkeen oikeen johtanut mihinkään. SLK:hon tuon ostin kun siinä ilmastointi hävisi satunaisesti tai veti kennon jäähän. Vaivoihin auttoi uusi etusami ja sisäkennon jääanturi. Tuo jäi vaihtamatta.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sain moun lähettämän venttiilin, niin taas motivaatio tutkia ilmastointia kasvoi. Kiitos kovasti.

Kompura on hieman kallellaantakaa katsoen vastapäivään ja solenoidin saattaisi saada vaihdettua paikoillaan kun pääsee altapäin rassaamaan.

Nosturi/pukkiaikaa vartoessa pengoin minne se kompuran ohjauspiuha (sininen jossa vihreä juova) menee ja se näyttää menevän oikeanpuoleiseen sulakerasiaan konepellin alla. Siellä etummainen valkea liitin esestäpäin vasemassa reunassa ennen ensimmäistä releä.

Sain siitä mittailtua auto käynnissä ja ilmastointi päällä noin 82-83% pulssisuhteen, kun ilmastointi poissa niin pulssisuhde putosi nollille. Jännite pomppi vaatimattomassa 0-0.9v välimaastossa, pääosin 250-400mV. Mikä tuntuu tosi matalalta. Säätöpanelista 0-100% ohjatessa pulssisuhde oli nollissa ensimmäisen 10% aikana sitten pelasi suhteellisen lineaarisesti hieman yli 90% asti ja loput 10% sekoili lähelle nollia taas.

No, se kompuran liitin oli noin 1x1mm pinni. Paljonkohan siitä kestää mennä virtaa läpi? Jos täräyttäisi suoraan akulta sinne 12v...

Unohdin tietty mitata venttiilin kelan vastuksen mikä olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisenä...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti: 14.7.2022 12:43 Unohdin tietty mitata venttiilin kelan vastuksen mikä olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisenä...
Mitä jos se olis 11 ohmia?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 14.7.2022 16:46
AK47 kirjoitti: 14.7.2022 12:43 Unohdin tietty mitata venttiilin kelan vastuksen mikä olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisenä...
Mitä jos se olis 11 ohmia?
Joo, sun lähettämässä paketissa luki kuulakärkikynällä kirjoitettuna 11 Ohm siinä, eli oot vissiin mitannu sen korkeimman omakätisesti?

Mutta ei tullut mitattua paikallaan olevasta onko siellä piuha poikki tms muuta kuin 11 Ohm. Tarkoitus oli mitata se, mutta se unohtui kun metsästin sitä piuha reittiä. Kompuran liittimessä piuha näytti vihreältä jossa sininen raita, mutta lopunperin toisessa päässä piuhaa se olikin sininen piuha jossa vihreä raita. Kai siinä on lämpö tehnyt tehtävänsä tai valmistuksessa mennyt värimerkintä ryssimällä?

Kun pääsen himaan kaivan yleismittarin esiin ja mittaan ton paikallaan olevan venttiilin kelan vastuksen ensitöikseni.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Mistä WIS-kammo, onko mukavampi ryömiä auton alla kuin tarkistaa johdotukset/värit ruudulta?
Liitteet
W220_A9.JPG
W220_A9.JPG (30.24 KiB) Katsottu 4117 kertaa
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja Mou »

AK47 kirjoitti: 14.7.2022 21:53
Mou kirjoitti: 14.7.2022 16:46
AK47 kirjoitti: 14.7.2022 12:43 Unohdin tietty mitata venttiilin kelan vastuksen mikä olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisenä...
Mitä jos se olis 11 ohmia?
Joo, sun lähettämässä paketissa luki kuulakärkikynällä kirjoitettuna 11 Ohm siinä, eli oot vissiin mitannu sen korkeimman omakätisesti?
juu Ihan itse siitä uudesta kiinasolenoidista. Mää luulin että arvuuttelit yleisesti ja mietit ohmin-lakia ja virran määrää saamasi jännitteen perusteella.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti: 15.7.2022 7:45 Mistä WIS-kammo, onko mukavampi ryömiä auton alla kuin tarkistaa johdotukset/värit ruudulta?
Se siinä kompuran päässä oli lähes kokonaan vihreä ja vain pieni hiven sinistä. Kuitenkin sulakeboksissa ei ollut yhtään sen väristä mutta oli sininen jossa kapea raita vihreää. Ratkesi mittaamalla. Auton alle ei onneksi tarvinnut ryömiä.

Toi wis on testerikoneessa ja sen käynnistely aina hidas prosessi, tuokin kytkis löytyi googlella jenkkiforumilta nopeemmin. Lisäksi tosiaan wis ei ole oikein sujuva käyttää ainakaan omasta mielestä, oisko erinäisiä tietoja turhaan esityt tunnit se kammo?

Onhan se hyvä että joku osaa wissistä löytää vaikka mitä ihan käden käänteessä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Huomasin että toi ilmastoinnin käyttöpaneli on jostain syystä koko ajan hämärämoodissa. Päivällähän tausta pitäisi olla muistaakseni valaistu ja tumma teksti. Nyt on teksti valaistu ja tausta tumma.

Liekkö valoisuusanturivika vai asetuksissa vikaa?

Panelihan on kasattu kahdesta facelift paneelista, 02 ja 04 päivätyistä muistaakseni ja lähinnä vanhemmasta otettu näyttö uudemman näyttövikaisen varaosaksi. Piirikortit oli kyllä erilaisia, ehkä syy siinä toimimattomuuteen.... Alkuperäinen herjasi aina jotain herjaa vikakoodeihin (vaikka toimi kyllä) ja siksi sen vaihdoin. Vikakoodi hävisi mutta näytön hämäryys tuli tilalle.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mou kirjoitti: 15.7.2022 8:15
AK47 kirjoitti: 14.7.2022 21:53
Mou kirjoitti: 14.7.2022 16:46 Mitä jos se olis 11 ohmia?
Joo, sun lähettämässä paketissa luki kuulakärkikynällä kirjoitettuna 11 Ohm siinä, eli oot vissiin mitannu sen korkeimman omakätisesti?
juu Ihan itse siitä uudesta kiinasolenoidista. Mää luulin että arvuuttelit yleisesti ja mietit ohmin-lakia ja virran määrää saamasi jännitteen perusteella.
Joo, jos kela on 11 Ohm ja käyttöjännite vähän yli 12v niin reipas amppeeri ois virta, mikä varmasti on sopiva venttiilin liikutteluun. Mutta alle voltin jännitteellä siellä ei kyllä mikään liiku minnekkään. Mietin oisko tässä samantyylistä kuin rekisterikilven valossa eli kun se kärähtää tai menee oikkariin niin syötettävä jännite on 0.3V luokkaa eikä 12V ja korjaantuu osan vaihdolla vasta.

Jos olisi fiksumpi, voisi tosiaan kokeilla mitä tapahtuu kytkemällä uusi solenoidi liittimeen ennen sen vaihtoa. :idea: :shock:
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahah. Muistin mitata alkuperäisen ja vielä paikallaan olevan solenoidiventtiilin vastuksen ja se oli n 12.4-12.5 Ohm Ostamassani tarvikkeessa (alkuperäisiä ei saa) se oli 11.2Ohm

Kela tuskin vanhassa rikki. Kai se on sitten kara jumissa?

Starilla löytyi KLA alta päivä ja yöasetus AC näytön paneliin, näyttäisi toimivan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kirjoittelin muka tänne jotain mutta minne lie se hävinnyt...

Mitä enemmän tutkii, sen kummemmaksi menee. KLA asetukset eivät vaihdukkaan automaattisesti vaikka muutetuiden asetusten mukaan pitäisi valoanturin (missä lie - peilissähän on parikin) mukaan vaihtaa automaattisesti. Nyt kokoajan päällä päiväasetus mikä kyllä juuri ja juuri toimii valoisassa ja hämärässä.

Toinen tosiaan se että kun ohjaa vanhaa solenoidia irtoakulla niin jäähdytystä ei saa päälle, mutta vanha ja uusi solenoidi sähköisesti suunnillen samanlaisia. Olin kuulevani jonkinlaista ääntä kun kytki 12v akun siihen vanhaan paikallaan olevaan solenoidiin. Ehkä se ei olekkaan jumissa ja saattaisi "toimia".

Aiemmin ehdotettu käsittääkseni kuivainta (tukkoista) ja linjojen lämpöjä mitattavaksi.. No, ei ole sattunut saataville lämpökameraa millä voisi kuvata miten ne linjat käyttäytyy kun se ilmastointi sen hetken yrittää toimia. Perinteisillä mittareilla ei saa oikein hyvää kuvaa asiasta kun konetilassa on moottorista lämpöä ja se sotkee mittausta.

Illalla kun testasin KLA panelin valoasijata oli 17 astetta ulkona. Auto käyntiin ja vasen ja oikea suutin jäähtyi n 15.x lämpöihin samoin kuin höyrystimen anturi. Vain 2 astetta ulkolämpöä alemmas siis. Sitten parissa kolmessa minuutissa höyrystimen lämpö nousi ja nousi 20.x asteeseen eli yli 3 astetta ulkolämpöä korkeammaski. Taas odottelua pari kolme minuuttia niin laski taas sinne 15 lukemiin ja taas sitten nousi 20.x asteeseen ja sitten tulikin pitkästä aikaa ACOff ledi palamaan. "Uudella panelilla vissiin ensimmäisen kerran". Miksi höyrystin nostaa lämpöä kuumemmaksi kuin ulkolämpötila vai tuleeko konehuoneen lämpö jo mukaan asiaan?

Eipä tässä oikein osaa muuta enää tutkia kuin alkaa vaihtelemaan osia:

1. Solenoidi
2. Kompura
3. Kolmas ohjauspaneli
4. Paisuntaventtiili
5. SAM
6. Närhenmunat (putsattu ja testattu jo ja pitäisi toimia.

???
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Sisävalaistuksesta vaan sen verran että peilin valoanturit (eteen ja taakse) säätää pelkästään peilien himmennystä. Sade/valoanturin tieto ohjaa valoja.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti: 19.7.2022 21:17 Sisävalaistuksesta vaan sen verran että peilin valoanturit (eteen ja taakse) säätää pelkästään peilien himmennystä. Sade/valoanturin tieto ohjaa valoja.
Juu, en ole kyllä muita valoon perustuvia antureita lötänyt autosta.

Olen hieman kuuklaillut ilmastoinnin pulmia mersuissa...

https://www.youtube.com/watch?v=FwIlOk_6HU8

https://www.youtube.com/watch?v=_Zn4YCknq3U

Ihan kun lukisi lääkärikirjaa, alkaa epäillä kaikkia tauteja :shock: :roll: :D

Pittää kai tyhjennyksen yhteudessä katsoa saako putkistoa tutkittua tollaisella 5.5mm käärmekameralla jossa ledivalo...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

W220 ei kuitenkaan ollut listalla tuossa putkiongelmassa. TIPS:istä tuollaiset vinkit löytyisi mutta palvelun hintaa on vedätetty viime vuosina aika reippaasti ylös ja vaatii vielä Y-tunnukset (tiedä sitten kuinka tarkasti tutkivat onko firma oikealla toimialalla).
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti: 22.7.2022 18:20 W220 ei kuitenkaan ollut listalla tuossa putkiongelmassa. TIPS:istä tuollaiset vinkit löytyisi mutta palvelun hintaa on vedätetty viime vuosina aika reippaasti ylös ja vaatii vielä Y-tunnukset (tiedä sitten kuinka tarkasti tutkivat onko firma oikealla toimialalla).
Joo, ei ollut sillä mersun itsensä tekemällä listalla. Mutta voishan toi olla samantyylistä letkua. Ollut japanissakin - ehkä kuumalla alueella tuo kottero niin saattanut sisus irtaantua?

Tips ei tietenkään kinkkiversiossa toimi niinkuin ei moni muukaan. Täytyy noita kuukletella ja juutupettaa hakusanoilla.

Oireethan ois kyllä melko liiankin sopivia. Painelukemat aika samoin käyttäytyy. Ja se että hetken pelaa ja sit menis sisus ruttuun ja hyytyis ja kun paineet tasaantuu niin ruttu poistuu ja taas pelaa hetken kunnes alkaa paine imupuolella alentua ja silloin menee taas tukkoon. No, täytyypä tyhjennyksen yhteydessä koettaa saada imuputki irti ja kameraa sisään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja et »

Etkös sä testannu kompuran toiminnan jo vuosi sitten?
https://www.youtube.com/watch?v=vvd72Eb_Z5c

Jos vastaava video pitäis olla mersusta ja samasta mallista, niin en tiedä löytyykö.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Ilmastoinnin pulma.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

et kirjoitti: 22.7.2022 23:33 Etkös sä testannu kompuran toiminnan jo vuosi sitten?
https://www.youtube.com/watch?v=vvd72Eb_Z5c

Jos vastaava video pitäis olla mersusta ja samasta mallista, niin en tiedä löytyykö.
Onhan tuota ihmetelty jo useastikkin. Ei käyttäydy ihan samalla lailla joka kerta, vaihtelua ilmenee.

Samanlaisiahan nuo muuttuvatilavuiset joissa venttiili ovat automerkistä riippumatta (denso).

Tosiaan tänään katsoin panelista (näyttää korkeapainepuolen paineen ei matalapainetta) että kylmänä on 6.7bar ja noin minuutissa nousi sinne 14.0 bar asti ja sitten alkoi laskea takaisin (joinakin päivinä nousee 15 bar asti). Jos sammuttaa tai odottaa hetken saa taas paineen korkeapainepuolella nousemaan ja kennot noin 15 asteisiksi kun ulkona 22. Matalapaine ei laske alle 3 bar ikinä ja pyörii 3-5 bar kieppeillä ja toki pitempään seisoessa on kumpikin puoli smoissa 6-7 bar lukemissa. Kun vielä pelasi niin matalapuolella oli jotain 2-3 bar kieppeillä.

Tää onkin jokavuotinen motivaatio tutkia kun lämmintä tulee viikoksi tai kuukaudeksi. Motivaatio laskee kun syksy tulee. Sitten murheena on miettiä tuleeko lämmintä tai lämpeääkö penkinlämmitin tai ratti :D

Periaate olisi ettei vaihdeta ehjiä osia kun ei oo ainakaan semmoiseen varaa. Mutta periaatetta rikkoen on toi solenoidiventtiili hommattu. Vaihdetaan se ja samalla koetetaan tarkistaa imupuolen letkun mahdollinen tukkoisuus.

Jos ei nuissa vikaa, niin pakko alkaa vaihtamaan kompuraa ja siitä sitten muihin komponentteihin.

En löytänyt enää videoita kun mittarit oli kiinni autossa joten muistin varaisia nuo tiedot siltä osin.

Joissakin autoissa ilmastoinnin vian ratkaisee kuulemma paalauskone :shock: Itse kyllä mielelläni tutkin ja mukavahan se aina on vika löytää ja korjatakin vaikkei käyttöauton korjaamista miksikään huvittelumuodoksi voi sanoa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215”