Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

S500 jyristeli aina vaan enempi ja enempi. Moottorin ja laatikon kumit olikin hankittu jo aikaa sitten mutta koska hommaa sanottu hankalaksi se on jäänyt tekemättä.

Mittarissa on nyt n 209tkm. Ikääkin autolla on 18v.

V8 moottorisessa on kieltämättä hankalan ahtaat tilat tältä osin. Oikea puoli tosiaan helpompi. Kuskin puolella paljon ahtaampaa. Laatikon tukikumissa ei muuta hankaluutta kuin että laatikon kannattimeen tulevat pulttien kannat on tosi matalat ja avain tai itseasiassa hylsy lipsuu helposti.

Yläpultit moottorin kumien osalta lähti parhaiten lyhyellä muistaakseni 16mm lenkkiavaimella jossa tosi loiva taitos lenkin päässä. Yläpultti nousee parhaiten moottoriin päin kallistamalla ja myös samasta suunnasta menee helpoiten paikalleen. Alapultit ihan hylsy tai piippuavaimella jota pidän tässä huonona.

Sitten se hankala asia eli vanhojen ujuttaminen pois ja uusien paikalleen saanti. Tämä tosiaan vieläkin ahtaampaa kuin yläpulttien irroitus. Moottoria nostettiin öljypohjasta noin 10cm, siihen asti että pakoputkisto alkoi ottaa runkoon kiinni. Ennen nostoa laatikon tukikumin alaruuvit löysättiin. Ehkä olisi pitänyt ottaa koko lootan kumituki pois ja antaa olla sen peltisen tukiraudan varassa joka kiinni pohjassa 6 pultilla.

Moottorin nosto ei ihan riitä. Piti oikealla puolella löysätä etuvakaajaa (airmatic) oikealta puolelta jotta vanhan tukikumin sai pois ja uuden ujutettua paikalleen, poistosuunta siis taaksepäin. Vasemmalla eli kuskin puolella taasen poistosuunta eteenpäin ja edessä on ohjauksen servohässäkän valussa n 2cm patti joka vaatii että ohjaus servon 4 pulttia irroitetaan tai ainakin löysätään reilusti jotta poisto eteenpäin onnistuu.

Mielenkiintoinen havainto oli että moottorin noston jälkeen kun tunkki oli vielä koria kannattamassa alapulteista toinen oli n 2-3mm pielessä reikään nähden. Mutta kun kevennyksen poisti ja auto oli omilla renkaillaan koko painolla reijät olivat täysin kohdillaan. Kaiketi joku paikka liikahti sen 2-3mm kun runkoon kohdistui normaali kuormitus ????

Sanoisin että on ihan tarkoituksella tehty jokapaikkaan jotain eteen että ei saa vaihdettua kätevästi. Olisi nyt tehty luukku pyöräkotelon suuntaan josta voisi vaihtaa vartissa. Nyt meni kaikkiin kolmeen 3.5h aikaa.

Toivottavasti tästä olisi jotain apua M113 moottoristen tukikumien vaihdossa.

Moottorin värinättömyys oli mieluisaa havaita, itseasiassa tuntuu että n 2000-4000 rpm alueella jossa oli kummassakin päässä pahin ravistuskohta auton kulkuhalut tuntuivat paranevan kun kiihdytti reippaasti :)

Haittapuolia vaihdosta on sitten se että alustan kolinat, kitinät ja narahtelut kuuluu nyt selvimmin kun jyrinä poistunut ja niille pitää ruveta keksimään jotain.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mou »

Pakoputket oon aina joutunu ottamaan pois tieltä. Ja piipuhylsy on ollut paras 16mm yläpulttien avaamiseen. Apparin puolella tarvinnut teipata avain startin takia.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nuo on tosiaan sitä ahtaammassa mitä isompi moottori. Joskus vielä niin, että juuri ja juuri saa vanhan kasaan painuneen pois mutta kas uusi ei sovikaan menemään paikalleen ilman lisätoimenpiteitä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mou
Viestit: 1632
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Mou »

208 korissa on sellanen hauskuus että kutos'koneisessa ei mahdu vaihtamaan ilman kylmäkompuran irroitusta, mutta kasissa mahtuu. Just sen verta pidempi kone eteenpäin.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jep, tämä siis yksi tapa V8/W220. Monet ottaneet pakoputkia pois, mutta on se ahdas kuskin puolella sittenkin.

Vähän hirvitti tunkata kun tiesi että putki ottaa kiinni runkoon.

Vaikka startti tiedossa ja ensin sovittelin lyhyttä avainta niin piti kokeilla toisella kulmalla olevaa pitempää ja kun sitä otti pois se lipsahti starttiin ja pikkasen kipinöi mutta ei tullut tuhoa - vaikka sen tiesi että tuossa se on.

No, nuilla kumeilla sitten ajaa paaliin tämän vehkeen.

Kumit oli kyllä ehjiä mutta painunut jotain 5-10mm

Vielä on tekemättä se kampiakselin anturin kaliprointi joka tulee tehdä anturin tai moottorikumien vaihdon yhteydessä. Pitäneekin lähteä samointein sitä tekemään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jostain syystä kampiakselin anturin kalibrointi (hammaskehäadaptaatio) ei halunnut onnistua kuormitusalueella 1 - n3 jäi kuittaantumatta ja sitten loppui läppäristä akku.

Pitää katsoa onko se niin ettei testerin tarvitse olla auki vaan se kuittaantuu kun kerkeää... Viimeksikin oli jotain tämäntyyppistä pulmaa.

Kovin ei kiihdytyksiä voi tehdä muun liikenteen seassa edes motarilla. Pitäisi odotella vissiin yöaikaa jotta on tilaa saada eri kuormituksia. Kai mäkinen maasto tai raskas kuorma ajaisi saman asian mutta nyt piti mennä näillä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ajelin ja ajelin ja ei se enää alkanut kuitata sitä kuormitusalue 1 ja n3 kohtaa.

Meneekö se jotenkin lukkoon kun on testeri sammunut tai auto lukittu tms???

No, nollasin tänään koko paskan uudestaan ja ajelin ja ajelin. Eikö mitä sain vain1 ja 2 alueen n1 sinne ilmaantumaan ja ei sitten millään ne muut. Vaikeeta ajella kun liikennettä ja suht tasasella ajelee. Vaikea saada kuormitusta tarpeeksi ilman että kortti vaarassa lähteä.

Pitänee katsella yöaikaa josko silloin olisi vähempi liikennettä.

Mitenkähän ne tämän kalibroi tehtaalla?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Moottorin ja laatikon tukikumien vaihto

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Joo, kuormitusalue 1 ei saanut millään n3 arvoa - saati n4

Ja miten lie sitten onko n4 jälkeen vielä lisää adaptaatiolle varattuna "lokeroita"... Vaikea on suomen motarillakaan yölläkään saada edes nuo aikaiseksi.

Onkos kukaan saanut jotenkin näitä kattavammin tonne adaptoitua?
Liitteet
20210706_015245.jpg
20210706_015245.jpg (961.77 KiB) Katsottu 5669 kertaa
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 voimansiirto”