W220 täristäääää

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

W220 täristäääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

:shout: Hermo alkaa kiristymään tuon ässän kanssa, kun tärisee niin maan perusteellisesti näissä Suomen nopeuksissa....ei pysty laulamaan autossa, kun tulee väkisin semmonen ikävä vibra ääneen :protest:

Eli ongelma alkoi pikkuhiljaa jo kesärengassesongin kynnyksellä ja aattelin että johtuu noista parivuotta vanhoista kitkoista ja rauhoittuu kesätassuihin hypätessä....mutta EI. Ajoin sitten hampaat kalisten kesätassut finaaliin aatellen että sitten uusilla kumeilla kyyti tasoittuu...mutta nyt kun uudet merkkirenkaat alla, ei muuttunut sitten yhtään :evil: Noh, tuumailin sitten että eihän se voi olla muuta kuin nuo loppuun hinkatut jarrut ja vaihtelin levyt & palat molempiin päihin + herkistelin paikat availemalla kaikki suojakumit ja putsailin & jarrurasvan kanssa takaisin kasaan (oli muuten etusatuloissa pari mäntää meleko hyvin jumissa rikkoutuneen suojakumin takia, josta en tiennyt mitään...ei tuntunut ajossa! :shock: ) Mutta ei edelleenkään rauhoitu tuo vapina!

Vanteet oli todella hyvin muodossaan ja renkaat asettui pikkupainoilla kohilleen. Autoon on vaihdettu moottorin tyynyt, laatikon takatyyny, kardaanin tuki ja rättilaippa, taka-apurungon etutyynyt reilu vuosi takaperin ja niveliltään PITÄISI olla kunnossa (renkaat kuluu todella tasaisesti ja kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä....tällä siis ajetaan vain ja ainoastaan matka-ajoa 350km/käynnistys) mutta voiko olla vielä jotain mitä en ole tajunnut edes ajatella tärinän aiheuttajaksi? Tärinä alkaa ärsyttävästi 80km/h nurkilla ja jatkuu tuonne 130km/h tienoille, mutta katoaa vauhdin noustessa, mutta niin tekee korttikin, joten ei voi käyttää :lol:



ps. miten hitossa tuo käsijarrun kiristäjä-linkku auton alla väännetään "nollille"? Jätin nimittäin käsijarruhilut laatikkoon, kun ei sopinut sitten millään uudet hihnat uusiin rumpuihin....ei saa riittävästi löysiä sinne vaijerinpäähän että saisi kengät "nojaamaan" sitä stopparia mikä navassa on vaijerilevittäjän kohdilla! Ei ole mitään mistä pyöritellä löysälle ja vaijerit liikkuu kevyesti, mutta silti on ikäänkuin veto päällä ja kengät ei tosiaan mahdu rummun sisälle (tullut "muutaman" kerran kakkosneloseen ja vitoihin noita käsijarruja räplättyä tässä 20 vuoden aikana, että ihan tuttu systeemi se rummun sisusta, mutta tuo ässän vaijerin jakaja siellä pohjassa täysi mysteeri noihin aiempiin verrattuna :help: )
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
teppo
Viestit: 352
Liittynyt: 16.6.2007 0:32
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja teppo »

Risa vetoakseli täristää ihan samalla tavalla kuin rengaskin.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Hmm....tutkitaas vetaria tarkemmin! Takajarruja laitellessa kyllä molempia vetareita renkutin ja hyvin liukui pituussuunnassa, kun jossainhan tuo liuku hirttänyt kiinni ja sitten täristää, mutta en kyllä katsellut sillä silmällä, että josko ne tosiaan niveliltään ehtoossa :shock:

Iskarit kans yksi mysteeri, tosin ei tunnu ajossa pahalta....edes verrattuna muihin ässiin ja VIIMEKSI katsastuksessakin ihan ok, mutta tästä alkaa olemaan vuosi ja iskareilla takana sen 230tkm :roll: (milläs iskarit todetaan tuonne ilmapussien sisälle, jos ulkoisia vuotoja ei kuitenkaan ole? )
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Re: W220 täristäääää

Viesti Kirjoittaja piippu »

piippu kirjoitti: .....ps. miten hitossa tuo käsijarrun kiristäjä-linkku auton alla väännetään "nollille"? Jätin nimittäin käsijarruhilut laatikkoon, kun ei sopinut sitten millään uudet hihnat uusiin rumpuihin....ei saa riittävästi löysiä sinne vaijerinpäähän että saisi kengät "nojaamaan" sitä stopparia mikä navassa on vaijerilevittäjän kohdilla! Ei ole mitään mistä pyöritellä löysälle ja vaijerit liikkuu kevyesti, mutta silti on ikäänkuin veto päällä ja kengät ei tosiaan mahdu rummun sisälle (tullut "muutaman" kerran kakkosneloseen ja vitoihin noita käsijarruja räplättyä tässä 20 vuoden aikana, että ihan tuttu systeemi se rummun sisusta, mutta tuo ässän vaijerin jakaja siellä pohjassa täysi mysteeri noihin aiempiin verrattuna :help: )

No joo-o.....käsijarrut tuli tehtyä, eikä ongelma ollut yksin tuon vaijerin jakajan, vaan käsijarrukengät, mitkä Sakasta tuli muiden jarruhilppeiden joukossa oli täyttä pa*kaa :evil:

Eilen aloin uudella innolla niitä kenkiä rumpuun tunkemaan, mutta luovutin valtavien voimasanojen sinkollessa pitkin hallia ja hain aamulla jälleen uudet kengät, ja johan alkoi sopimaan :shock:


Oli "pikkasen" eroa samaan autoon tarkoitetuissa kengissä ja päällimäiset on ne mitkä sopii!
Kuva

Kuva
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Jaa-a.....tärinätkin jatkuu edelleen 8)

Nyt veikkauksia, tai ihan tukeva faktakin kelpaa....eli tämä tärinä on nyt tässä talven aikana tullut erittäin tarkkaan huomioitua johtuvaksi jostain muualta, kuin rengas/vanne, tai jarrujen suunnalta :arrow: Esim. ehtoolla kun ajoin tänne toiseen osoitteeseen sen 350km ei mitään hämminkin ja meno oli oikeasti suorastaan nautinnollista, mutta tänä aamuna....voi r*stus mikä vibra!

Tärisee ihan siitä 40km/h vauhdista aina satasen paremmalle puolen ja pahenee moottorijarrutuksessa :idea: Tärinän jopa kuulee selvänä resonointina ympäri autoa jos heittää esim. 60 vauhdista pienempää vaihdetta niin että kone jarruttaa kunnolla ja tämä tärinä, silloin kun heti liikkeelle lähdettäessä alkaa, rauhoittuu jossain 20-40km ajolla (eli kun paikat lämpeää?)

Kysymys: Voiko perä tehdä tuollaisen vibran ilman että pitäisi ääntä, tai olisi muuten käsiin väljän tuntuinen? Vai tuleeko tämä nyt laatikosta (sekin tehtiin uusiksi 3-4v takaperin) ? Kardaani rempattiin/tasapainoitettiin viimekesänä ja kannatinkumi on kunnossa....tärinän taajuus muuttuu suoraan ajonopeuden mukaan, eikä vaikutusta vaihteella/kierroksilla, mutta liian tiheää tärinää johtuvaksi renkaista/jarruista (nämäkin mahdollisuudet kokeiltu oikein käytännössä)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Kyllä toi kardaanilta kuullostaa. Mäkin olen joskus kolinoita joutunut kauan etsimään, kun en ole uskonut uuden osan olevan jo rikki. Eli vaikka se kardaani on just kuntoon laitettu, ei se tarkota, etteikö se voisi olla aiheuttaja. Joku pultti jääny löysälle, viallinen osa tms. Kannatinkumi vaikka jotenkin vinkasllaan tai jotain :?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuo kyllä kävisi parhaiten järkeen tuon tärinän kanssa.....vetarit ja renkaat jarruineen pyörii hitaammin kuin tämä tärinä, mutta kardaani tosiaan menee varmasti samoilla "taajuuksilla" , jos ei sitten rempatun laatikon sisällä pääakseli vatkaa laitoja pitkin, tai pinjoni perässä, mutta nämä luulisi tuntuvan jo käsikopelolla? :roll: (kardaanin tekijä tosin mainitsi ohimennen että jos ei tuolla remontilla värinät katoa, niin sitten johtuu perästä....mutta en vain nyt osaa oikein siihen yhdistää, että mikä siellä olisi porsinut, joka tuollaista tekisi, eikä kuitenkaan muuten tunnu :oops: )


Edit. Entäs turbiini? Laatikkoremontin yhteydessä turbiini kävi avauksessa jossain ammattipajassa Turussa ja vahvistettiin, mutta voiko se oireilla noin satunnaisesti?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Bensamese
Viestit: 13
Liittynyt: 27.10.2013 9:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bensamese »

Löytyikö vika?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ei ole selvinnyt...tosin en ole kyllä ehtinyt oikein siihen keskittymään ja koittanut ajella muilla kulkuneuvoilla :?

Mutta kai se pitää tosiaan tuo rempattu kartaani kiskaista vielä kerran lattialle ja vaihtaa kannatinlaakeri vielä uudempaan, ja oikein keskittyä siihen paikalleen asemointiin.....jos ei sillä tokene, niin koitan kaivella jostain purkuromusta toisen perämurikan kokeelle, kun se kardaanikorjaaja tosiaan sitäkin väläytteli, ja jos ei silläkään, niin sitten se laatikkoremontin yhteydessä "korjattu" / vahvistettu turbiini on p*ska :evil:


Onko bensamesellä samoja oireita? :(
Viimeksi muokannut piippu, 25.4.2014 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onko vika tärinä vai kumina ... ?

tuleeko vika jos moottori jarruttaa jyrkkään alamäkeen ryömintä vauhtia dee päällä ?

onko autossa viri ohjelmaa ?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tärinä....joka esim. risteykseen tultaessa ja samalla kepillä pakottaessa pienempää vaihdetta sisään (siis kunnon moottorijarrutus) kuuluu kuminanakin :shock: Mutta paha sanoa mistä tuo kumina tulee, kun ainakin tähän asti pitänyt sitä ihan korin resonointina tärinän lisääntyessä....voiko se kertoa jotain tarkentavaakin ? :roll:

Ja "vika" on siis päällä aina kylmänä liikkeelle lähdettäessä ihan pohojammaan tasamailla tasaisella vauhdillakin....tasaantuu reilummalla yhtämittaisella ajolla, mutta tärinä löytyy kyllä aina moottorijarrutuksessa


Edit. On ohjelmoitu....kahdellakin eri toimittajan softalla (siis vaihdettu kokeilumielessä, ei päällekkäin :lol: )
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Bensamese
Viestit: 13
Liittynyt: 27.10.2013 9:29
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Bensamese »

Ei ole, koitan vain "imeä" kaiken tiedon mikä liittyy tähän malliin.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, äkkiseltään pari asiaa tulee mieleen, jatketaan, onko autoa madellettu ?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

:D Kyllä autoa on pudotettu sentti-pari testerillä alemmas, että sain kesäkumeilla kaaren ja renkaan välin tasaiseksi 8) (EI siis mikään "sikalintta", vaan ihan senverran, että oikeastaan kukaan ei pysty silmämääräisesti sanomaan onko sille tehty mitään). Mutta tärinä alkoi vasta vuoden kuluttua madalluksesta (~30tkm) ja kaksi vuotta ohjelmoinnista, jonka jälkeen alustan paikat käyty ainakin kolmeen kertaan läpi (vaihdettu toinen etu alatukivarsi, koiranluut ja yksi ulompi raidetangonpää) ja kardaani uusittu kaikilta osin. Samoin kumityynyt moottoriin, laatikkoon ja taka-apurungon etupäähän....iskarit ok.

Pyöränkulmat säädetty kesävanteilla (kahteen kertaan, alustan osien vaihdon yhteydessä ja sen jälkeen) ja kumit kuluu niin tasan, että ei voi enää tasaisemmin kulua, mutta jos valittaa pitää, niin onhan tuo vähän levoton ajaa kuitenkin, eli paimentaa saa tätäkin kokoajan, oli alla alkuperäiset 17" talvirenkaat, tai 19" kesäkumit :roll:

Tärinä ei tunnu rattiin, vaan koko auto tutisee..... :pappa:


edit. Senverran pitää vielä korjata, että tuossa kun ehtoolla heilautin taas tänne toiseen osoitteseen (350km) niin meno oli poikkeuksellisen rauhallista tärinöiden osalta (risteyksihän tuossa välillä ei ole kuin 8kpl, joten meleko "tasakaasua" on koko väli) .....MUTTA! Suljetulla moottoriradalla kokeiltaessa alkaa joku hemmetin super värinä +140km/h vauhdissa joka tuntuu ja kuuluu meleko pahasti ja oli pakko himmata het välittömästi (huom! Ei ole tapana ajella tuollaisia nopeuksia normaalin liikenteen mukana) Että mikä hitto se oli ja mistä se tuli....sanoisin jopa että olisi voinut tulla laatikon sisältäkin perstuntuman mukaan :escape:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä kyllä :)

yks varma paikka ainakin w211 korissa joka aiheuttaa tärinöitä yms. , madalluksen jäljiltä, on etu-ylätukivarren puslat. Jollei niitä höllää ja kiristä ajo asennossa. Samanlaisethan löytyy w220 korista.

Toinen mikä kuulllostaa tutulta on tuo vapina/kumina , itsellä tekee tätä myös : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=141004&

mulla on kaikki käytännössä uusittu, laatikko ja turbiini jne , silti tekee tuota edelleen. En mä muuta keksi kuin että se on ominaisuus joka on vain vahvistunut viritysten myötä. Vakio 270cdi tekee mielestäni tätä myös mutta se on niin pientä ettei sitä suurin osa ihmisistä sitä edes huomaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”