Sinnikäs airmatikkivuoto / vika

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mullahan oli exässä tuota perän itsestään ylösnousemista. Korjaantui kun vaihdon sen venttiiliblokin sinne kompuran päälle.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kuinka tuo järjestelmä toimii kokonaisuudessaan. Lataako kompura sinne vasemmalla edessä olevaan säiliöön aina ja kokoajan ns. täyden paineen (10bar?) josta annostellaan venttiiliblokille, ja sitäkautta tolpille tarvittava määrä, esim. 7bar? Vai miten se takapää voi nousta jos paine on sama etu/takatolpilla?

Siis että blokissa sisäinen vuoto, joka pääsee livahtamaan takatolpille sammuksissa?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

paine ei nouse, vaikka tolppa nousee (niin kauan kun ei pohjaa).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

MHe kirjoitti:paine ei nouse, vaikka tolppa nousee (niin kauan kun ei pohjaa).
Nyt en ihan ymmärtänyt :oops: Siis jos sammuttaessa järjestelmässä on vaikka 7bar painetta ja korkeus on tuolla paineella oikea, eli korkeusanturit on pysäyttänyt nousun/laskun oikeaan korkeuteen, niin miten se perä voi nousta sammuksissa jos kerran painetta ei mistään tule lisää? :shock:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

piippu kirjoitti:
MHe kirjoitti:paine ei nouse, vaikka tolppa nousee (niin kauan kun ei pohjaa).
Nyt en ihan ymmärtänyt :oops: Siis jos sammuttaessa järjestelmässä on vaikka 7bar painetta ja korkeus on tuolla paineella oikea, eli korkeusanturit on pysäyttänyt nousun/laskun oikeaan korkeuteen, niin miten se perä voi nousta sammuksissa jos kerran painetta ei mistään tule lisää? :shock:
Varmaan kyse semantiikasta. Tolpan paine ei suuremmin nouse, kun korkeus nousee mutta siellä on enemmän ilmaa. Jos tuolla on vuoto, joka päästää painetankista pikkuisen ilmaa vuotamaan tolppaan, niin nurkka kyllä nousee mutta tolpan paine pysyy samana, jos ei siis nouse niin paljon, että tolppa olisi maksimipituudessaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Niin joo..tottakai :oops: Jumitin ajatuksen taas siihen, että pieneenkin korkeuden muutokseen pitäisi paineen muuttua :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juuri näin... tämä tuntuu olevan äärettömän vaikeaa ymmärtää (sama juttu puhutaanko ilmasta vai polttoainepuolella nesteen virtauksesta)... paine muodostuu vain ja ainoastaan siitä millaista kuormaa ilmapalkeen 'pullotettu ilma' kannattelee. Tyhjä Tolppa taas ei nouse yhtään milliä ennenkuin kuormaa vastaava paine on saavutettu. Liikeessä sitten virtausvastukset ja liikekitkat hieman lisäävät omiaan yhtälöön.

Eli yleisesti: Yksikään pummpu ei muodosta painetta vaan tilavuusvirtaa. Kun väliaineen virtausta ahdistetaan alkaa paine nousemaan ennen kuristavaa kohtaa (tarvitaan paine-ero että virtausta ahdistavan kohdan yli tapahtuu). Jos väliaineen virtaus estetään kokonaan nousee paine siihen arvoon mihin pyörittävän moottorin teho vs pumpun kierrostilavuus riittää, tai rajoitusventtiili sen antaa nousta. Jos taas väliaine ajetaan tiettyyn suljettuun tilavuuten, paine nousee väliaineen kokoonpuristuvuuden (bulkkimodulin) suhteessa siihen kuinka paljon 'enemmän' alkuperäsitä tilavuutta enemmän väliainetta tilavuuteen ahdetaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Mullahan oli exässä tuota perän itsestään ylösnousemista. Korjaantui kun vaihdon sen venttiiliblokin sinne kompuran päälle.
Venttiiliblokki uusittu... Kompura uusittu (poistanee sitä kautta ylimääräistä ilmaa), suodatin vaihdettu, etutolpat vaihdettu.

No, ne hemmetin o-renkaat vaihtamatta. Voisiko erittäin pieni vuoto etutolppien yläpään o-renkaissa aiheuttaa että perse nousee ylös useita senttejä eli selvästi havaittavasti. Ei ole taas tänään tehnyt tuota perän nostoa...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Juu, nyt näyttää että nostaa seisoessa aina perän. Kun ovet aukaisee huomaa että ylhäällä taas ollaan ja laskee normikorkeudelle.

Tähän liittyen arvailuja että anturi takana sökö, mutta kuitenkin toimii kun avaa ovet... Oisko can väylässä pulmaa kuitenkin...

Toinen mikä aiheuttanut joillakin pulmaa kiihtyvyysanturi. Vaikutustapa epäselvä.

Kolmantena se pieni vuoto etutolppien o-renkaista, voisiko se sotkea asiaa. Itseasiassa tämä helpoin selvittää. En vaan ole kerennyt hankkia sopivia o-renkaita.

No, tuon vaivan kyllä kestää kunnes pääsee kesälomalla rassaamaan pulmakohtia kuntoon.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei viallinen taka-anturi saa autoa nousemaan parkissa. Jos nousee säännöllisesti niin tee testi, ota ohjainlaite ja/tai anturi irti sen jälkeen kun auto on mennyt lepoon. Huomaat että ei vaikuta alustan käytökseen levossa kun se ohjainlaite ei tee mitään säätöjä sen jälkeen kun auto on mennyt lepoon (kunnes herää taas esim. oven avaamisesta).

Mikä mörkä se CAN-väylä on? Se on vain nippu kierrettyjä johtopareja. Ilmeisesti tarkoitat fyysisen väylän sijasta jotain CAN-väyllä roikkuvaa ohjainlaitetta. Miksi sitten ei puhuttaisi siitä ohjainlaitteesta eikä CAN-väylästä (koko auto on kiinni CAN-väylässä tavalla tai toisella). Ei ole CAN-väylästäkään kiinni se levossa nousu, Airmatic ohjainlaite kun on silloin levossa.

Kiihtyvyysanturit vaikuttavat alustan kovuuteen, iskareiden säätöihin, ei alustan korkeuteen. Vikaa niissä voi olla mutta eivät saa autoa nousemaan parkissa.

Miten se etutolppien pieni ilmavuoto kulkeutuu takajousiin? Jospa unohdettaisiin tämäkin ajatus (siis siltä osin kun puhutaan perän noususta itsekseen parkissa).

Mistäs se uusittu venttiiliblokki on peräisin? Joku käytetty vai uusi kiinalainen varaosa? Se perän nousu kun edellyttää paineilmaa eikä sitä oikein levossa (parkissa) tule muualta kuin painesäiliöstä. Etutolpista teoriassa voisi karata mutta silloin etupään pitäisi laskea takapään noustessa ja tasapainopaineen saavuttamisen jälkeen jää siihen. Tässä kohtaa pitäisi useamman venttiilin vuotaa samaan aikaan.

WIS sanoo että painevaraajan paine on 13 -16 bar'ia.

Turhapa näitä samoja asioita on monen eri henkilön kerrata, oleellinen tuli jo edellä kerrottua. Jos haluaa etsiä miten etutolpasta ulkoilmaan vuotava ilma kulkeutuu takatolpalle tuulen mukana niin kukapa sitä kieltää tekemästä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Viallinen anturi on kahden muun airmatikkiomistajan mukaan aiheuttanut perän nousua.

Ei oikein huvittaisi irroitella anturia tai ohjainlaitetta virrat päällä. Ainakin anturin joutuisin irroittamaan auton alla ollessa ja ei ole tullut sellainen temppu mieleen.

Tämä on feislifti ja tuntuu feisliftit toimivan erilailla kuin prefeisliftit toimiessaankin siis. Suhauttelee erilailla ja lepotilaan tai tilasta siirtymä kuulema erilainen

Nuo siis muiden kertomia ja luettuja kokemuksia.

Can väylän herjoja autossa on ilmennyt eri laitteilla. Se onko oikosulku vai katkos vai molempia ja missä onkin kysymys. Voi olla ohjainlaitepuolen tai piuhoituksen/liittimien vikaakin. Miksi ei voisi olla? Auto on vanha ja sieltä on purettu varmaan sata metriä japsien asentamia lisähärvelijohtoja joissa oli yksi can filtteri/blokkeri tms. Nämä can herjat epämääräisiä ja satunnaisia. Voi olla joku väylään huuteleva laitekkin joka vaan sinne huutelee pitää sen väylän hereillä. Ei se mörkö ole, mutta en siihenkään nyt luottaisi että kunnossa on.

Kiihtyvyysanturit erään netistä luetun kokemuksen mukaan on aiheuttanut alustan noisemista ja jäämistä ylös. Tämä tosiaan laskee kyllä kun alkaa ajella.

Etutolppien o-rengasvuoto on ainoa vuoto/vika koko järjestelmässä mitä on löytynyt.

Venttiiliblokki on hologrammipaketista ja uusi (eka viestissä mainittu osien laatu ja valmistaja ja asennusjärjestys)

Painesäiliöstä se ilma tulee, en ole kuullut muuten kompuran käyvän omia aikojaan kuten joskus teki. Satunnaisesti teki perän nostoa ennen osien uusimistakin jos oikein muistan.

Painevaraajan paine on ohjearvoissa samoin testeissä kaikki ok.

En usko että etutolpasta vuotava ilma siirtyy tuulen mukana takatolppaan.

Vika on erikoinen mutta käytön kannlta ei estä ajamista.

En osaa sanoa miten nopeasti perä nousee kun en ole vierestä seurannut. mutta 8 tunnissa se nousee niin ylös kun nousee.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jahas. Tänään päätti kompuran etupäästä irrota se nylonletku. Ajelin pihaan ja kaikki oli kuten ennenkin. Sitten piti nostaa autoa mökkiasentoon jotta saa tunkkia auton alle...

Alkoi suhina ja alusta rupes laskemaan ja lopunprin laski pohjiin asti...

No, se hemmetin letku oli irti. Kovin paljoa enempi sitä ei voi kiristää ettei korkkaa kaikki paskaksi.

On kyllä kelvoton systeemi käyttää ja ylläpitää koko airmatikki.

Nyt sitten kiristetty sen mitä uskalsi ja katsotaan pysyykö kiinni.

Onneksi teki ton pihassa jossa löytyi tunkkia ja työkaluja.

Jos jotain positiivista asiassa niin kokeilin lukita auton ja mentiin kahville ja palatessa alusta ei ollut noussut kuten on tehnyt jo hyvän aikaa ajon jäljiltä... Nyt menossa uusintatesti asiasta. Tosin se parin metrin siirto siinä pihassa ei ole virallisesti ajokerta.

fiftysixty tunnelmissa odotellaan huomista. Edit: roskia kävin viemässä ja oli nostanut taas joka nurkan ylös. Niin vähän arvelinkin edellee tekevän...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AK47 kirjoitti:
On kyllä kelvoton systeemi käyttää ja ylläpitää koko airmatikki.
No niin tulihan se sieltä.
Tuo W220 airmatikki on kyllä suoraan sanottuna täys paska. Ei ikinä enää pihaan tuollasta viritelmää.
Autona ihan kiva (mutta ei lähelläkään W140 "rakenteellista jämäkkyyttä") jos sitä saisi alunperin rautajousilla...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
On kyllä kelvoton systeemi käyttää ja ylläpitää koko airmatikki.
No niin tulihan se sieltä.
Tuo W220 airmatikki on kyllä suoraan sanottuna täys paska. Ei ikinä enää pihaan tuollasta viritelmää.
Autona ihan kiva (mutta ei lähelläkään W140 "rakenteellista jämäkkyyttä") jos sitä saisi alunperin rautajousilla...
En ole kyllä tätä mitenkään mielestäni kehunut. Toimiessaan ihan kelvollinen ajella mutta suorittamillani huolloilla pitäisi kyllä jo saada pelaamaan ( kompura, venttiiliblokki, suodattimet, etutolpat bilsteininä). ABC on kyllä toimiessaan hurjasti parempi ja vuotokin selkeä löytää :D

Ja näin syntymäpäivänä Ässä juhlisti merkkipäivää makaamalla maassa kun piti lähteä lottoamaan :D

Tossa välissä kompuran liitin kerkesi jo irrota. Kiristin järjellä kun ei noita voi rikkoakkaan.

Kai se on joka hemmetin letku vaihdettava jotta saa tiiviin.

Veholta ei kuulema saa kuin lyhyitä pätkiä ja etolan putki hieman erimittaista. Saako mistään piuhaa orkkiksena tai parempilaatuisena metritavarana?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ruuvimeisseli

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Veholtakin saa metritavarana. Olisko joku karkeesti sanottuna 10m kieppi siinä pussissa. Varma tieto on.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Veholtakin saa metritavarana. Olisko joku karkeesti sanottuna 10m kieppi siinä pussissa. Varma tieto on.
No sithän se on kyseltävä uudestaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 alusta”