W220 keskuslukitus

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

W220 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja piippu »

No niin, noh...nysse ässä meni rikki :?

Villejä veikkauksia mitä tapahtui, kun tuossa ystävänpäivänä suoritin päiväpuhteita menestyksekkäästi ässällä ja kotiinpäin palaillessa poikkesin tutun kukkakkaupan kautta vaimolle sylillisen ruusuja muiden hemmotteluiden kruunuksi :hutsu: niin jumankauta sylillisen takaluukkuun iskemisen jälkeen ja ajoon lähdön aikan kuuntelin että jo nyt pitää merkillistä ääntä takarontista...siis sama ääni mitä kuuluu kun "järjestelmät herää" ovet avattua, mutta asteen kovempana. Tästä suivaantuneena tuikkasin keskikonsolin napista ovet lukkoon (automaattilukitus poissa käytöstä) ja hetken perästä "surina" lakkasi ja kaikki hyvin......kunnes.

Pääsin kotitalliin ja ulos autosta...ok. Vasen takaovi auki ja omat jutut pois autosta ja tupaan...sitten paluu takaluukulle sylillistä ruusuja hakemaan. What!... Takaluulun napit ei reagoi mihinkään. Sitten kuskin ovelle...joo aukeaa kuten kuuluukin, mutta samalla havainto että kaikkien muiden ovien lukkonupit alhaalla :shock: Keskikonsolista ovien avausnapista painallus, mutta ei tapahdu mitään. Ei mitään vaikutusta takaluukun avausnapista. Vasen takaovi kuitenkin aukeaa, vaikka "nuppi" on alhaalla :huh: kumpikaan oikeanpuolen ovista EI aukea.

Sitten hakemaan oikein avainta (tähän asti menty keylessgo kortilla) ja epäluuloisena rauta-avainta takaluukun lukkopesään, jota ei ole käytetty viimeiseen 9vuoteen :roll: ...luukku aukeaa ja sylillinen ruusuja pääsee ansaitulle paikalle :pusuposkelle: :hutsu: ....mutta jäi epäselväksi mikä tuon nyt tuli.

Avaimella takaluukun avattua ovessa olevan takaluukun avausnapin merkkivalo paloi merkiksi että luukku on auki...eli joku yhteys on olemassa, mutta itse nappi, niin ovessa, kuin takaluukussa ei reagoi mitenkään. Samoin itse avaimesta painellessa ovet lukkoon&auki, vilkut vilkkuu ja sisävalot ja saattovalot pelaa kuten kuuluukin, mutta ovet ei reagoi mitenkään...ei kiinni, ei auki. Kuskin oven "nuppi" on ylhäällä, kaikki muut alhaalla, mutta vasen takaovi kuitenkin aukeaa ulkokahvasta :huh: Penkin kaikki ilmasäädöt toimii auton käydessä aivan kuten kuuluukin (minulle sanottiin joskus että nämä pelaa samalla pumpulla mitä ovetkin? )


Eli summa-summaarum...mistä lähdetään liikkeelle diagnoosissa, kun *ria ei ole? :oops: ....HELP! :supersad:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ekana pumpun sulakkeen tarkistus, vänkärin puolen takajalkatilassa luukku, muistaakseni ainoo keltainen sulake. Vaikka ei ois palanutkaan niin resetti voi auttaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

No niin...vähän on hidas tempo tässä ässän ihmettelyssä :oops: Muttakun ei oo ehtiny...ennen kuin nyt pikaisesti.

Se oli tosiaan ainut keltainen sulake ja kärähtänyt :D Ei ollut taskussa kuin 15amp sulakkeita, mutta niillä jo sai riittävän diagnoosin, että joku jää "hakkaamaan" takaluukun vasemmassa kyljessä, missä on oikeastaan kaikki "älylaitteet" ja keskulukituksen pumppu. Siis heti kun uuden sulakkeen laittoi, alkoi aika kova "tump-tump-tump-tump" paukutus ja oikein sisävalot välkkyi samaan tahtiin.

Ei vaikutusta paineliko ovia lukkoon/auki avaimesta, koetaulusta tai mistään ja aivan sama jatkui vaikka paiskasi kaikki ovet kiinni, tai auki...tai no oli sekunnin hiljaisuus kun painoi avaimesta ovia lukkoon, mutta mikään oven lukkonuppi ei kuitenkaan reagoinut mitenkään, eikä myöskään ovien "soft close" toiminut...eli kai se on *rin päähän hankkiuduttava, vai tilaanko suosista uuden keskuslukituksen pumpun?

Pystyykö kotikonstein paikallistaa hankaako tuolla nyt joku soft close toiminto, vai ihan lukitus vastaan? Takaluukku on vihoitellut sen faceliftin ulostyöntyvän sulkukielekkeen osalta jo useamman vuoden ja "kieli" jää usein puoliksi ulos....eikä takaluukun "imusulku" ole toiminut kunnolla enää pitkiin aikoihin, vaan oppinut paiskaamaan luukun kerrasta kiinni :oops:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Joko sulla on siellä vuoto jossain linjassa tai sitten pumpun sisukalut on töhkääntyny ja se hirtää kii niin että sulaka laukee. Siellä on sellaset typerät kumilätkät mitä hoitaa venttilin virkaa 'jakolevyssä', ja se pyörivät osat on jotain bakeliittiia mitkä hankaa toisiaan vasten ja voi kerätä tahmaa.

Mulla teki oma pumppuyksikkö samaa sulakkeen polttoo, hommasin käytetyn osan belgiasta. Avasin sitten oman pumpun siltä osin kun se oli nopeeta tarkistaa ja putsasin sen mutta ei siinä silmämääräsesti näkyny mitään ongelmaa ja pumppu pyöri iloisesti ennen ja jälkeen korjauksen kun syötti jännitettä. Vanha yksikkö on mulla nyt hyllyssä kun vaihtariyksikkö on paikoillaan, eikä ole päässyt testaamaan tuota. Rikoin pari letkukiinnitintäkin siitä vanhasta pumpusta kun pähkin miten se kampa siitä kyljestä irtoo...

Jenkkifoorumilta löyty ohjeet tuon pumpun putsaukseen.

Starissa on testit eri toiminnoille mutta jos alipaine karkaa jo ennen ja käyttöaika ylityy niin vaikee sitä on diagnosoida. Jos käytetyn yksikön hommaat niin muista että se pitää koodata starilla olemassaoleville varusteille, mutten sama homma jos lähtöautossa on hiluja mitä ei ole fyysisesti kytketty kohdeautossa, ja pumppu polttaaa ittensä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuommoista ei oile tullut vastaan mutta ymmärsin että yli 9 vuotta olet 220 kanssa taivaltanut - ilman staria :shock: :eec: :huh:

Oisko aika laittaa semmoinen kotistari harkintaan :D Varsinkin kun nyt heti hajosi nuin pahasti :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

:lol: Joo tämä on kyllä paha takaisku ja olisihan se stari kyllä kätevä olla käsillä jos tämä nyt tällaiseksi alkaa ässän kanssa menemään, että "jatkuvasti" jotain :D Laitoithan siitä starista toki jo aikapäiviä viestiä, mutta jäi silloin regoimatta :oops:

Onhan tuota starin nokassa käyttänyt...viimeksi kävin lucky-dogilla ohimennen varmistumassa mitä se airmatic haluaa viime huhtikuussa, sitä ennen taisi olla 2016 kun jotain ihmeteltiin samassa pajassa, mutta sitä aiempaa en edes muista...ei tuolle ole tosiaan tarvinnut mitään ihmeempiä normi huoltojen lisäksi tehdä, kun auto vaan toimii, paitsi nyt (kilometrejä on nykyään jotain +400tkm ja ostaessa tammi-helmikuussa 2010 oli 147tkm)


Mutta joo, Kiitos MHe vastauksesta! Täytyy kokeilla kaivella pumppua esiin, jos siitä tosiaan saa jotain osia irti, ja vähän googletella mitä maailmalla noista tiedetään...en ole vielä edes youtubesta kokeillut josko sielläkin joku valmis video? Sanoisin eilisellä kokeilulla että ennemmin se pumppu on jumissa, kuin että olisi vuoto jossain...äänestä päätellen, kun se alkaa jumputtamaan vajaan sekunnin syklissä ikäänkuin yrittäen pumpata, mutta ei osat liiku ja siksi sisävalotkin himmenee aina kun yrittää käynnistyä.

Mullahan on muuten jossain jemmassa sellainen alipainesysteemien testaussarja mittareineen ja pumppuineen, että jos sieltä saisi jopa kokeiltua kaikki piirit vuodon varalta... :tuumaus:
Viimeksi muokannut piippu, 19.2.2019 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

piippu kirjoitti::lol: Joo tämä on kyllä paha takaisku ja olisihan se stari kyllä kätevä olla käsillä jos tämä nyt tällaiseksi alkaa ässän kanssa menemään, että "jatkuvasti" jotain :D Laitoithan siitä starista toki jo aikapäiviä viestiä, mutta jäi silloin regoimatta :oops:

Onhan tuota starin nokassa käyttänyt...viimeksi kävin lucky-dogilla ohimennen varmistumassa mitä se airmatic haluaa viime huhtikuussa, sitä ennen taisi olla 2016 kun jotain ihmeteltiin samassa pajassa, mutta sitä aiempaa en edes muista...ei tuolla ole tosiaan tarvinnut mitään tehdä, kun auto vaan toimii, paitsi nyt (kilometrejä on nykyään jotain +400tkm ja ostaessa tammi-helmikuussa 2010 oli 147tkm)


Mutta joo, Kiitos MHe vastauksesta! Täytyy kokeilla kaivella pumppua esiin, jos siitä tosiaan saa jotain osia irti, ja vähän googletella mitä maailmalla noista tiedetään...en ole vielä edes youtubesta kokeillut josko sielläkin joku valmis video? Sanoisin eilisellä kokeilulla että ennemmin se pumppu on jumissa, kuin että olisi vuoto jossain...äänestä päätellen, kun se alkaa jumputtamaan vajaan sekunnin syklissä ikäänkuin yrittäen pumpata, mutta ei osat liiku ja siksi sisävalotkin himmenee aina kun yrittää käynnistyä.

Mullahan on muuten jossain jemmassa sellainen alipainesysteemien testaussarja mittareineen ja pumppuineen, että jos sieltä saisi jopa kokeiltua kaikki piirit vuodon varalta... :tuumaus:
No, nuin vähillä vaivoilla ei ois stari vielä maksanut itseään takas :D

Ja nuin hyvällä tuurilla lotto vetämään :D

Mulla tuli enempi vikakoodeja 500km ajolla :D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Lotton on vetämässä jatkuvalla pyynnillä, mutta kai ne kaikki tuurit on käytetty tuohon autoon...kun ei ole tullut lotosta 10€ enempää ainakaan vuoteen :pappa:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Ääh!...olipas youtubes paljon videoita ässän keskuslukon pumpusta, että aivan tuli jo ähky :D En jaksa nyt tällä puhelimella alata linkkejä raapustamaan, mutta paljon tuli jo opittua...ja myös se, että joko tässä faceliftissä on erillainen systeemi mitä noissa videoiden pre facesissa, tai sitten nämä minulla olevat dynamic-istuimet on varustettu omalla pumpullaan, koska videoiden perusteella perus penkkien ilmasäädöt pelaa samalla keskuslukon pumpulla ja minulla taas penkit kyllä pelaa hierontoineen ja g-voima pullisteluineen ym. vaikka keskuslukon pumpussa ei ole edes sulaketta, saatika että se muutenkaan nyt toimisi :shock:

Noh....katotaan kun saa otettua oikein ajan kanssa ihmettelyyn. Se nyt ainakin selvisi myös miten putkistot irroitetaan pumpusta, että välttyy MHe:n kokemalta kiinnikkeen rikkoutumiselta...enkä vielä edes tiedä miten tuon kylkipahvin saa auki takaluukusta ja missä se pumppu oikeasti on, kun vetokoukun avauskahva on ainakin edessä, että pahvin saisi käännettyä pois ja kahva on juuri siinäkohtaa missä videoissa on pumppu, mutta eiköhän sekin selviä :)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Koukun kahva lähti muistaakseni ihan ruuvin aukaisulla, koukku piti ohjeen mukaan vapauttaa ensin roikkumaan... mulla voipi olla kotikoneella vielä WIS doccarit tallessa pdfksi tulostettuina... se pumppuyksikkö on siellä selkänojan vieressä ainakin prefacessa mutta kahva pitää irroittaa kuitenkin... joo olis pitäny tutkia juutubee ensin kun alkoi hutkia :oops:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

ohhoh, veljeskansan poijjaat on ahkeria, tuoltahan kohta löytyy niin kattava koko auton huolto-opas että sindelfingenin poppoo ottaa kohta nuo töihin tai tekemään uusiin malleihin WISsiä

edit linkkiä ei saa kuntoon kun sulkumerkit häirittee?

https://w220.ee/Pneumatic_System_Equipment_(PSE)_Pump
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Päivitetääs tämänkin kuulumisia...en ole saanut tuolle keskuslukitukselle VIELÄ tehtyä mitään :oops: :shout:

Mutta kovin on nyt herkillä tämä mersu...pesin autoa ja painepesurilla esihuuhtelua huiskiessa ihmettelin että kovin on kova paine muka pesurissa, kun aina vilkut välähti kahvojen yli sumun pyyhkäistäessä :shock: Sitten seuraavaksi käsin auton kimppuun ja pienikin pesukintaan hipaisu kahvoihin väläytti vilkkuja ja kunkin oven sisältä kuului joku rapsahdus (ilmeisesti oli ilmaa vailla, mutta sitä ei nyt tule kun sulake irti pumpulta) ja lopuksi vielä ihan letkulla hellästi huuhdellessa sama homma...aina kun vesi valahti jonkun ovikahvan yli, väläytti auto vilkkuja ja yritti joko avata tai sulkea ovia :shock: Miksi se nyt alkoi noin herkäksi, eikä ole koskaan ennen tuollaista tehnyt :roll:

HUOM! Tämä on siis keylessgo varusteella ja lukot kuuluu aueta kahvaan kädellä koskiessa, ja pikkunapilla kahvassa lukitaan :ope:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kuokitaanpas tässä topikissa:

Mites tuo takaluukun avaus. Kun painaa avaimesta luukkua auki avautuminen kestää ja kestää. Sama juttu jos painaa luukun avausnappia. Saa odotella hyvinkin 5 sekuntia.

Mistä päin asetuksia tuota voisi lyhtentää että aukeaa heti eikä joskus.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

AK47 kirjoitti:Kuokitaanpas tässä topikissa:

Mites tuo takaluukun avaus. Kun painaa avaimesta luukkua auki avautuminen kestää ja kestää. Sama juttu jos painaa luukun avausnappia. Saa odotella hyvinkin 5 sekuntia.

Mistä päin asetuksia tuota voisi lyhtentää että aukeaa heti eikä joskus.
No, eipä ole selvinnyt mistä takaluukun aukaisuaikaa voisi muuttaa.

Nyt sitten päätti takaluukun kromikahvamekanismi sylkäistä tiivisteensä ulos. Ja kahva jumiin lähes joka kerta.

Ostin uuden kahvan jossa siinäkin kyseinen tiiviste vähän irti.

Pitänee liimata tiivisteet takaisin ja vaihdella mekanismit.


Mutta uusi ominaisuus on nyt se että kun kuskin tai kartanlukijan oven avaa takaluukku aukeaa itsestään - muttei joka kerta.

Sitten kun menee painamaan luukun kiinni saattaa joutua painamaan sen kiinni kymmenenkin kertaa ennenkuin suostuu sulkemaan luukun lukon eikä pompsauta auki...

Mikäs tuota tekisi?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215 kori”