MB A W168 ilmamassamittari (MAF/ECU) on korjattavissa

Vastaa Viestiin
MBman
Viestit: 3
Liittynyt: 27.11.2010 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

MB A W168 ilmamassamittari (MAF/ECU) on korjattavissa

Viesti Kirjoittaja MBman »

On pitkä kertomus, mutta jos Baby-Benzissäsi on alla kuvattua vikaa niin saattaa kannattaa lukea läpi.

Waappu/A140/w168 (rakkaalla lapsella on monta nimeä) alkoi käyttäytymään oudosti. Oireita oli mm. huono käyntiin lähtö; tuntui kuin akku olisi huonossa latingissa ja pyörittäisi starttia laiskasti, Waappu kulki myös kuin kengurubensalla, koneen käynti huojui ja vaelteli omia aikojaan, kerran jopa sammui kesken ajon eikä meinannut uudellen käynnistyä.

Ensimmäisenä tuli tee-se-itse -korjaajalle mieleen, että kone ei saa polttoainetta. Kun pa-suodattimen vaihto ei auttanut niin oli vietävä auto "marmoritiskin" äärelle.
Korjaamo diagnosoi vian olevan moottorin ilmamassamittari/ohjainyksikössä. Koko paketti pitää tilata Saksasta asti tehtaalta, toimitusaika parisen viikkoa. Ei pysty kuulemma korjaamaan vaan on tilattava uusi osa. Tehtaan pitää ohjelmoida se juuri sinun autoosi, ei pysty korvaamaan esim. kolariauton osalla. Hintaa tuolla paketilla on 1880 € plus asennus. Kääk ! :shock:
Onko mitään järkeä maksaa pari tonnia neljän tonnin auton korjauksesta? Siltä istumalta homma ei vaikuttanut järkevältä, joten googlettamaan löytyiskö netistä mitään asiasta.

Aikani surffattuani törmäsin W168 entusiasti Lofty's Homepage -sivustoon http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.1.htm, josta löytyi paljon asiaa W168:sta. Sieltä löytyi otsikko Mass Air Flow Sensor Failure, jossa vakuutettiin, että yksikön pystyy korjaamaan - ja jopa aika edullisesti.
Sain sivustolta sellaisen käsityksen, että kyseessä on aika yleinen vika.

Otin yhteyttä sivustolla mainittuun firmaan Nottinghamiin ( www.ecutesting.com ) ja tiedustelin onko paketti todella korjattavissa. Herra langan toisessa päässä vakuutti, että ovat korjanneet niitä muutamia tuhansia kappaleita ja antavat työlleen kahden vuoden takuun. Loftyn sivuston mainitseminen antoi vielä -15% alennuksen työstä. Niinpä täytin firman sivustolla lomakkeen, mihin tuli tiedot autosta ja osan lähettäjästä. Sen jälkeen irroitin osan autosta (kolmella ruuvilla kiinni... paljonkohan korjaamo olisi veloittanut "asennuksesta"?)
Postitin osan Englantiin. Suomen postista saamallani seurantakoodilla seurasin paketin matkantekoa, sen saavuttua vajaan viikon kuluttua Ecutestingille, sain myös heiltä sähköpostilla siitä tiedon. Kaksi päivää sen jälkeen tuli soitto, että osani on korjattu ja tiedusteltiin kuinka haluan maksaa korjauksen & palautusrahdin. Sain vielä sähköpostiini yksityiskohtaiset ohjeet kuinka menetellä.
Maksettuani luottokortilla sain maksun saapumisesta Ecutestingiltä kuitin sähköpostiini. Muutama tunti sen jälkeen tuli edelleen sähköpostiin tieto, että paketti on luovutettu UPS:lle ja lähtee Suomeen. Mukana tuli seurantakoodi paketille. Tosin ei sitä kauaa ehtinyt seurailla kun vuorokauden kuluttua paketti tuotiin kotiovelle...

Osaan oli liimattu sinetit ja numerokoodi. Jos sinetit murtaa on takuu mennyttä. Joten ei muuta kuin osa takaisin kiinni autoon, akun kaapelit takaisin kiinni ja jännittyneenä vääntämään starttiavainta...
Lähti käyntiin ja vieläpä tosi helpon tuntuisesti. Koeajolle. Ei nykimistä, vastaa kaasuun herkästi jne. Perhana, tämähän toimii kuten pitääkin!

Ja mitä tämä lysti sitten maksoi? Kaikkiaan alle 300 €... :D
Muutaman kympin olisi vielä säästänyt jos olisi malttanut odottaa pakettia takaisin hitaammalla rahdilla.
Ecutestingin palvelu oli ammattimaista ja mielestäni edullistakin.
En löytänyt netin avulla Suomesta elektroniikkakorjaamoa, joka olisi korjauksen tehnyt. Mutta jos sellainen löytyy niin korjaus onnistuu varmasti Suomessakin. Luultavasti ei ihan tee-se-itse -korjaajan hommaa kuitenkaan.

Toivottavasti tästä tarinasta on joskus jollekulle epätoivoiselle murheen alhoon suistaneelle Waapun omistajalle jotain hyötyä!
mersu_ville
Viestit: 18
Liittynyt: 07.12.2011 16:30

Viesti Kirjoittaja mersu_ville »

Meillä emännän kulkupeli on muutaman kerran mennyt "kontalleen" ja kun käyttää sammuksissa pelaa taas, tietokone ilmoitti jotakin siihen suuntaan että se ilman ohjaus yksikkö vai mikä se mutikka nyt sitten olikaan taitaa aiheuttaa ongelmia. Nyt taas pelannut monta kuukautta ilman ongelmia mutta hyvä tietää että sen saa korjattua, minäkin arvelin että mallia -99 A140 on ns, tiensä päässä jos siihen pitää ostaa parin tonnin osa. :(
Joten ilolla otan vastaan tämän tiedon, taidan kertoa paikalliselle korjaamollekkin, ovat varsin rehellisiä näiden vanhojen korjauksen kanssa. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W168 moottori”