Autossa on joku termostaatti - ilmeisesti jossain jäähdytinnesteen kierrossa, niin miksi tuo olisi parempi vaihtaa toiseen (jossain luki 87 asteiseen tms.)?

Mitä tuo termari tekee

Samalla kun käytin autoa Kahvimaalla sen toisen takalaakerin vaihdossa niin mainitsin tuosta hihnan vinkumisesta - kaveri purki nopeasti sen mitä pystyi ja kokeili saako kiristettyä (pojapanssari poisAMmattilainen kirjoitti:Mikäs hihnankiristimessä vikana,vai tarkoitatko sitä pelkkää rullaa? MUISTA löysätä lukituspultti ennenkuin kääntelet siitä kireyden säädöstä.Jos kiristin pitää ääntä niin sitten rullaa vaihtoon
OKHarvinaisenViisasMies kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu.![]()
Kyllä, termareissa on eroja.
Tuurilla ne seilaa mersutkin, sinulle on sattunut vahingossa toimiva pilipali-termari.Daimler kirjoitti:onon.Mulla on ollut dieselissä nyt 3 vuotta halvin ad-varaosamaailmasta ostettu termari...kyllä se kohta leikkaa kiinni..HVM kirjoitti:Termariksi sitten Wahler tai Beru, ei tarvitse vaihtaa heti uudelleen ja toimii kuten on suunniteltu.![]()
Kyllä, termareissa on eroja.![]()
Vinkuu ja kitisee eikä kiristynytAM kirjoitti:No se pelkkä kiristinrulla ei vaikuta siihen kiristyvyyteen,lähinnä menee vaihtoon vain jos ääntää.Itse kiritysmekanismi siis rikki/jumissa tai voisiko hihna vain olla niin venynyt ettei kiristysvara riitä...
Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissädry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä![]()
Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakottiJani kirjoitti:Automaattinen kyllä, mutta erilainen kuin diisselissädry kirjoitti:Tuossa Matikissa (M103.985) on kuin onkin automaattinen hihnankiristin - lienee samanlainen kuin tiisseleissä![]()
![]()
Ihmetyttää kyllä, miten se voi siten hajota ettei vara riitä.
Melko pitkälti on sitä säätövaraa siinä, vaan kai sekin mahdollista on.
Tuossahan on mekaaninen perus-säätö, ja sitten sellainen automaattihärveli mikä pitää kireällä
Vai onko maticissa erilainen kuin muissa M103:ssa
Ei kai se niin iso homma ole, voipi olla että kiristin piti irrottaa paikaltaan.ahonen v kirjoitti:Kyllä siinä tosiaan jotain automaattia on, koska mulla on se surullisen kuuluisa pultti poikki sieltä alapäästä, ja hihnan vaihto onnistu kun pakotti
käsin kiristimen jousta löysälle ja muljautti hihnan pois.
Onkohan miten isohomma vaihtaa uusi "kiristyspultti"? uusiahan saa kl:stä
Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.ahonen v kirjoitti:Minä oon siinä uskosa että tuo pultti on vaan hihnan vaihtoa varten.
Eli sillä pakotetaan kiristimen jousi löysälle![]()
No, tuo rinkula siellä on vielä jäljellä, mutta tuo kierretanko puuttuu
Jep, jep. Näinhän se. Omaankin (tosin M102) jouduin sen kiristyspulttihässäkän alapään silmukan vaihtamaan. M102:ssa on tuon kiristinmulikan sisällä kumijoustin. Kun kiristinpultille annetaan jenkaa, antaa kumijousi periksi ja sisäosa kääntyy enemmän kuin ulko-osa. Kiristimen viisari näyttää sitten tämän kiertymäeron ja samalla kireyden. Kun sisäosa on lukittu keskipultilla kiinni pitää kumiosa kireyden ja antaa tarvittaessa periksi hihnan vähähtelyjen mukaan. Joissakin malleissa oleva iskari vaimentaa vielä tätä värinää. Rikki tuo voi mennä siten, että kumiosa pääsee irti vulkanoinnistaan. Tällöin hihna ei kiristy vaikka asteikon mukaan se olisikin kireällä. Tieten voihan siitä laakerikin mennä mutta sitä ei tapahtune yhtä useasti kuin työkonemalleissa.Jani kirjoitti:Kyllä se tuolla kiristetään, ja juuressa oleva viisari näyttää kireyden.
Keskipultilla lukitaan keskiö oikeaan kireyyeen, automaatti pitää sitten löysät pois![]()
Aika pahassa raossa sen tangon toinen pää on, ei saa pois irroittamatta koko systeemiä.