
Hommahan tehtiin todella pitkän kaavan mukaan. Ensin ostin pikkuvikaisen webaston, tulisi kuulema pikku puhdistuksella kuntoon. No perehdyin aiheeseen ja piirikorttihan siitä oli mennyt, kuten webastoista yleensäkin, mutta enhän minä sitä ostaessa tiennyt.
Ensimmäinen vaihe oli siis webaston kunnostus. Otin lainaan toimivan webaston ja mittailin siitä jännitteet ja pumpun taajuudet eri tilanteissa. Näiden tietojen mukaan kaverit rakensivat uuden kortin puhtaalta pöydältä.
Loppu olikin helppoa. Asensin webaston kuskin puolelle, kuten turboissa kuuluukin tehdä. Vaparissa webaston virallinen paikka olisi vänkärin puolella. Polttoaineen otin suoraan siirtopumpun imupuolelta. Uutta linjaa piti vetää 20cm. Mersussa pystyy käyttämään webaton termotop Z -mallia, jossa ei siis ole omaa vesipumppua. Kytkin lämmityslaitteen pumpun toimimaan webaston kanssa. Näin saa muuten webaston ohjeidenkin mukaankin tehdä. Pumpun kytkemiseksi käytetään kahta vaihtavaa relettä. Idea on kytkeä kumpikin virtajohto webaston sen käydessä. Erottamalla vesipumppu lämmityslaitteesta webaston toimiessa ei sotketa lämmityslaitteen toimintaa. Webaston virtajohtona pitää muuten käyttää vähintään 2.5. neliön johtoa. Sopiva vesiletku on 19mm:stä.
Asennustarvikkeita löytyy muuten laakeriliikkeistä. Ostin pakokaasuletkua, polttoaineputkea ja haaroituskappaleen polttoaineputkeen. Hinta jäi alle viidesosaan webaston myymiin tarvikkeisiin verrattuna, vaikka osat ovat juuri sellaisia kuin asennusohje määrää.
Nyt toimii siis webasto. Kotimaisella ohjainkortilla toiminta poikkeaa alkuperäisestä siinä, ettei mitään ihmeellisiä vikatiloja ja häiriöitä ole, vaan laite toimii kunnolla. Savutusta eikä käryä ei myöskään tule. Käynistykset ja osa- ja täysteholle siirtymiset tapahtuvat nopeammin kuin alkuperäisellä. Parempi olla kuitenkaaan kehumatta enempää, sillä testit jatkuvat.
Lämmityslaitteen puhallin on vielä kytkemättä. Nyt kiinnostaisikin tietää, kuika te muut olette homman hoitaneet?