Tulin minä kaapista ulos
Ja arvaa mikä oli lopputulos?
Sanoi mulle töissä pomo
Painu täältä v-ttuhun Datsunin omistaja
Tulin minä kaapista ulos
Ja arvaa mikä oli lopputulos?
Iskältä pimeni vintti
Kun poikansa onkin Datsunin omistaja
Kuljen foorumin muodin mukana, ostin siis punaisen porrasperäisen Datsun Sunnyn. Vuosimalli on jotain 80-90-lukujen vaihteen tietämiltä. Moottori on myynti-ilmoituksen mukaan 1.5-litranen, auton perässä lukee kuitenkin 1.6. Kesärenkaita ei tarvinnut onneksi ottaa tallinnurkkiin pyörimään, mutta talvirenkaat on aika hyväkuntoiset. Jos vessa kestää kevääseen asti, niin poltan sitten nastat talvirenkaista pois (toholla) ja niistä tulee kesärenkaat. Sisältä auto haisee pahalle, koitan tupakoida ikkunat kiinni, niin eiköhän se odööri siitä parane. Ostin myös vessanraikastimelta "tuoksuvan" wunderbaumin. Takapenkillä on heinää. Kuskin oven säilytyslokerossa on kaljapullonkorkkeja ja pikimusta sytytystulppa. Autosta löytyy jopa mankka joka ei muista kanavia ja 1/4-kaiutinjärjestelmä. Siis yksi neljästä toimii. Katsastettu lokakuussa. Makso melkein kolmesataa.
Ostin auton ihan vaan työmatkaa (40km suuntaansa) varten, kun Mersulla on Viagra-kompleksi päällä. Tavoitteena oli siis ostaa joku katiska joka kuskaa minut paikasta A paikkaan B sekä kaheksan tunnin päästä paikasta B paikkaan A. Kyllä tuo ainakin rapian parisataa kilsaa on jo kestänyt, eiköhän ainakin toinen mokoma lisää mene.
Mutta eihän tämän auton funktio pelkästään siinä ole. Ei. Sillä myös auton viihdearvo on jotain aivan sanoinkuvaamatonta.

Kun pääsin Jämsään, vastaan tuli joku satunnainen sankari, jolle näytin nyrkkiä. Keskimmäinen sormi ei totellut nyrkkiinpuristumiskäskyä. Se hemmo sitten teki käsilaukkukäännöksen ja lähti perään. Jouduin pysähtymään ysitien risteyksessä POTS-merkille. Siihen se em. satunnainen sankari tuli ihan perään kiinni. Poljin kaasua provosoivasti ja lähdin risteyksestä kytkin savuten täyskaasukiihdyttämään ylämäkeen. Potkua tuntui olevan koneessa aika lailla, kakkoselle vaihdon yhteydessä potkaisi neljä kertaa ja kolmosella jossain neljän tonnin kierroksilla alkoi pot-pot-pot-potkia toden teolla. Ihmetykseni oli suuri, kun kaveri pyyhkäisi vaivatta ohitseni, vaikka NisMo antoi kiihdytyksessä imusarjansa viimeisenkin aivastuksen. Ohittavan auton kuski näytti minulle nyrkkiä, hänellä oli näköjään peukalo epänotkeampi kuin muut sormet. Siinä toisessa autossa oli kuitenkin tehoa 10hv/rengas vähemmän kuin minun autossa per neljä rengasta. Jotain vikaa ratsunissa ilmeisesti, paarma suuttimessa tai jotain. Alkoi vähän naurattamaan että miten laiskoja autoja on joskus tehty. Ja jotkut vielä ostaa niitä.
Jos nyt joku ei tajunnut, niin ko. nyrkinheiluttelu on Jämsän primitiivisten käsimerkkien hokema "Maistuisko kaffe, tuu essolle. Niin ja ostin muuten autonkin". Essolle mentiin ja naurettiin datsunille. Kerroin autosta sen minkä tiesin, eli merkin ja värin. Naurettiin lisää. Lähdin kotiin ja hekotin koko matkan. Taitaa tässä katiskassa olla sitä jotain, kun kerta näin mukavaa on matkanteko.

Jaa. Olipa pitkä intro.
Eli siis asiaan:
Tein tän topikin kun piti kysyä että miten toi mittaristo lähtee irti ja toimiiko nopeusmittari sähöllä vai vaijerilla. Onkos niille mittarinvaloille sulake jossain? No?
Ai niin. Oot sää Rässi kyllä aikamoinen arkisten tilanteiden antisankari, kun tommosta gaggakasaa ropotat kuntoon. Restecp-pisteet nousee kohisten!

edit. jos nyt jotain jäi kiinnostamaan niin se toinen auto oli tommonen vähän äkäsempi kauppakassi