Vilkaisin Mercedes w124:n korjaamo-CD:a. Noista peristä oli monta kymmentä sivua juttua. Sen verran paljon oli siis tavaraa, että seuraavassa voi olla virheitä.
Malleissa 124, 129, 140, 170, 201 ja ilmeisesti vielä 202, 208 ja 210 (mutta ei 126) on ilmeisesti käytetty samaa perää. Sitä on ollut saatavana kolmena tyyppinä: tavallinen, ASD, ja ASR. Näissä on kussakin omat sisuskalut. ASD-mallissa on kolmisakarainen liitos kardaaniin, muissa nelisakarainen, Ruuvinreikien koot vaihtelevat, samoin vetoakselin liitokset. Nämä voi luultavasti vaihtaa kopasta toiseen. Koppa ja sisuskalut ovat samoja eri automalleissa, paitsi kopan takakansi riippuu automallista. Kopan koko luultavasti riippuu lautaspyörän koosta.
Isolle lautaspyörälle on 4 eri kokoa, joita on käytetty seuraavasti:
168 mm: 124, 201
185 mm: 124, 129, 201, 170, 202, 208, 210
198 mm: 129, 140, 202, 208, 210 (ei 124)
210 mm: 124, 129, 140
Erilaisia periä on siis kymmenittäin, sillä erilaisia välityssuhteita on paljon. Korjaamo-CD:ssa on tarkat kuvat ja tiedot hammaspyörien hampaiden lukumääristä, kiristysmomenteista, yms.
Mainitussa 300 CE-24 autossa (124.051) on 210 mm lautanen. Välitykselle on automaatissa kolme vaihtoehtoa:
-4-v. aut: 3,27, hampaat 49:15
-5.v. aut: 3,69, hampaat 48:13
-USA-mallit: 3.06, hampaat 52:17.
Öljytilavuus on 1,3 litraa.
-Jos haluat lisää kiihtyvyyttä, niin vaihda nopeampi perä. Vaikutus lienee selvempi kuin peltipakosarjalla.
-Takakansi on CD:n mukaan tiivistetty liimalla.
-Huohotin on kopassa ylhäällä ja oikealla, takaa katsottuna.
-ASD-perän jälkiasennukseen ei ollut ohjetta. CD kyllä sisältää lukuisan määrän jälkiasennusohjeita erilaisille varusteille. -Voi olla, että jälkiasennus onnistuis niin, että perän lukon kytkeminen kävisi erillisellä kytkimellä, joka antaisi perään sopivasti hydraulipainetta. En ole kuullut, että kukaan olisi kokeillut.
-CD:lta ei käynyt ilmi, onko jossain edellä luetelluissa malleissa osittainen kitkalukko. Kuvissa ei sellaista näkynyt. Joissain erikoismalleissa saattaa olla erikoisperiä.
Moottorista: CD:lla on pitkä lista 124:n tyypillisiä vikoja. Suurin osa moottoreiden vioista koskee uusimpia moniventtiilisiä dieselmoottorisarjoja. 300-24:n moottori on 104.980 KE, josta ei ollut mitään hälyttävää mainittu edes kannen vuotamisesta.
Jos on tarkoitus enemmänkin tehdä hommia auton kanssa, niin suosittelen hankkimaan CD:n vaikkapa Saksan eBay:sta, se maksaa noi n 60 euroa. Jos saksa ei ole hallussa, niin ehkä tuon löytäisi jostain muualta jollain muulla kielellä.
http://search.ebay.de/w124-cd_W0QQfkrZ1QQfromZR8