MB 124 huolto ja miten se tehdään.
MB 124 huolto ja miten se tehdään.
Usein kysellään miten ja mitä kaikkea huollossa pitäisi autolle tehdä.
Kerron nyt 124 - mallin osalta miten homma hoidetaan - jotain varmasti jää mainitsematta ja jotain turhaakin voi olla mukana.
Voitte vapaasti neuvoa ja muistuttaa (kiitos!), lisäilen sitten jos katson tarpeelliseksi.
Toivon ettette ole pahoillanne vaikka poistan viestejänne tästä topicista, tarkoitus on koota tähän vain huolto-ohje jota voitte olla mukana tekemässä.
On topic - puolelle on tullut todella paljon topiceja ja viestejä niihin, siellä kirjoittelu on varsin vapaata ja yllättäen ( ) useille jutuille saa nauraa katketakseen.
Kiitos siitä aktiivisille käyttäjille.
No niin... >
Öljymerkit yms. ovat tässä niitä mitä minä juuri nyt käytän.
Minulla on tapana huoltaa autoni vähintään kerran vuodessa niin, että teen ns. "ison huollon".
Vuodessa kilometrejä tulee 30000-35000.
Autoni on -88 300D.
Asiaan.
Tällä kertaa teemme myös kaikki ns. lisätyöt.
Huoltoa varten tarvitsemani osat:
-Ilmansuodatin
-Polttoainesuodatin
-Pa-esisuodatin
-Öljynsuodatin, propun tiivitse, O-renkaat
-Ohjaustehostimen suodatin
-Castrol Lightec 10w40 noin 7,5 litraa
-ASD peräöljy "Veho" noin 1,5 litraa
-Total AT42 noin 1,5 litraa
-Pakkasnestettä 4 litraa
-Jarrunestettä 1 litra
-Suihkuvaseliiniä
-Aseöljyä
-Akkuvettä
-Lasinpesunestettä
Työkalut:
- Räikkä ja 19 mm +13 mm + 10 mm hylsyt
- Rengaspainemittari
- 14 mm kuusiokoloavain
- Pikkuräikkä ja 8 mm hylsy
- Pieni taskulamppu
- Rengasrauta
- Meisseli
- 9 mm lista-avain
- Jarrujen ilmauspullo / letkua ja pullo
- Paineilmapistooli
jatkuu...
Kerron nyt 124 - mallin osalta miten homma hoidetaan - jotain varmasti jää mainitsematta ja jotain turhaakin voi olla mukana.
Voitte vapaasti neuvoa ja muistuttaa (kiitos!), lisäilen sitten jos katson tarpeelliseksi.
Toivon ettette ole pahoillanne vaikka poistan viestejänne tästä topicista, tarkoitus on koota tähän vain huolto-ohje jota voitte olla mukana tekemässä.
On topic - puolelle on tullut todella paljon topiceja ja viestejä niihin, siellä kirjoittelu on varsin vapaata ja yllättäen ( ) useille jutuille saa nauraa katketakseen.
Kiitos siitä aktiivisille käyttäjille.
No niin... >
Öljymerkit yms. ovat tässä niitä mitä minä juuri nyt käytän.
Minulla on tapana huoltaa autoni vähintään kerran vuodessa niin, että teen ns. "ison huollon".
Vuodessa kilometrejä tulee 30000-35000.
Autoni on -88 300D.
Asiaan.
Tällä kertaa teemme myös kaikki ns. lisätyöt.
Huoltoa varten tarvitsemani osat:
-Ilmansuodatin
-Polttoainesuodatin
-Pa-esisuodatin
-Öljynsuodatin, propun tiivitse, O-renkaat
-Ohjaustehostimen suodatin
-Castrol Lightec 10w40 noin 7,5 litraa
-ASD peräöljy "Veho" noin 1,5 litraa
-Total AT42 noin 1,5 litraa
-Pakkasnestettä 4 litraa
-Jarrunestettä 1 litra
-Suihkuvaseliiniä
-Aseöljyä
-Akkuvettä
-Lasinpesunestettä
Työkalut:
- Räikkä ja 19 mm +13 mm + 10 mm hylsyt
- Rengaspainemittari
- 14 mm kuusiokoloavain
- Pikkuräikkä ja 8 mm hylsy
- Pieni taskulamppu
- Rengasrauta
- Meisseli
- 9 mm lista-avain
- Jarrujen ilmauspullo / letkua ja pullo
- Paineilmapistooli
jatkuu...
Viimeksi muokannut dealer, 21.10.2005 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ensin ajetaan autolla reipas lenkki jotta öljyt notkistuvat.
Aloitan vaihtamalla öljyt ja suodattimet.
Perän täyttöproppu auki, sitten tyhjennysproppu.
Järjestys on tärkeä, ei ole mukavaa huomata laskettuaan öljyt ulos että joku on edelliskerralla vääntänyt täyttöpropun niin lujaan ettei sitä saa auki.
Astia alle ja jätetään valumaan, peräöljy on jäykkää tavaraa.
Etupäästä "pohjamuovit" pois.
Moottoriöljyn poistoproppu auki ja öljy valumaan.
Vaihteiston kanssa sama homma - täyttöproppu ja tyhjennysproppu auki.
Peräöljyn poistoproppu kiinni, ja paineilmalla puhallus täyttöpropusta tiivistäen reiänympärys; näin varmistetaan huohottimen aukiolo, erityisesti jos joku perän stefoista on vuotanut.
Öljyä perään niin paljon kuin sopii ja proppu kiinni.
Lukkoperään siis ASD-öljy, tavalliseen esim. Mobil HD-A 85w90.
Vaihteiston tyhjennysproppu kiinni ja öljyt sisään ; tavallista automaattivaihteistoöljyä niin paljon kuin mahtuu ja proppu kiinni...
Moottoriöljyproppuun uusi tiiviste ja proppu kiinni.
Mikäli propun kanta on yhtään huono, kannattaa varata seuraavaksi kerraksi uusi proppu KL-varaosista hintaan 1,70 €.
Kuusikulmainen hylsy on oikea avain...
Seuraavaksi vaihdetaan öljynsuodatin.
Kannen mutterit auki ja kansi pois.
Pieni astia viereen , ja nostetaan suodatin sinne ettei moottoritila sotkeennu.
Suodattimen kannen tiiviste ja kannessa olevan "tikun" 2 pientä O-rengasta uusitaan.
Em. "tikussa" on suodattimen ilmauskanava, se pitää ehdottomasti puhaltaa paineilmalla auki.
Uusi suodatin paikalleen ja kansi kiinni.
Kaadetaan moottoriin uudet öljyt.
HUOM ! Ei liikaa !
Yleisin malli eli 200D öljytilavuus on 6,5 litraa, mutta 6,2-6,3 on riittävästi, öljytaso ei tarvitse olla ihan ylämerkissä.
Jos öljyä on vähänkään liikaa, se vaahtoutuu ja aiheuttaa ongelmia.
Käytä moottoria niin että öljynpaine nousee ja tarkasta öljytaso tikusta.
jatkuu...
Aloitan vaihtamalla öljyt ja suodattimet.
Perän täyttöproppu auki, sitten tyhjennysproppu.
Järjestys on tärkeä, ei ole mukavaa huomata laskettuaan öljyt ulos että joku on edelliskerralla vääntänyt täyttöpropun niin lujaan ettei sitä saa auki.
Astia alle ja jätetään valumaan, peräöljy on jäykkää tavaraa.
Etupäästä "pohjamuovit" pois.
Moottoriöljyn poistoproppu auki ja öljy valumaan.
Vaihteiston kanssa sama homma - täyttöproppu ja tyhjennysproppu auki.
Peräöljyn poistoproppu kiinni, ja paineilmalla puhallus täyttöpropusta tiivistäen reiänympärys; näin varmistetaan huohottimen aukiolo, erityisesti jos joku perän stefoista on vuotanut.
Öljyä perään niin paljon kuin sopii ja proppu kiinni.
Lukkoperään siis ASD-öljy, tavalliseen esim. Mobil HD-A 85w90.
Vaihteiston tyhjennysproppu kiinni ja öljyt sisään ; tavallista automaattivaihteistoöljyä niin paljon kuin mahtuu ja proppu kiinni...
Moottoriöljyproppuun uusi tiiviste ja proppu kiinni.
Mikäli propun kanta on yhtään huono, kannattaa varata seuraavaksi kerraksi uusi proppu KL-varaosista hintaan 1,70 €.
Kuusikulmainen hylsy on oikea avain...
Seuraavaksi vaihdetaan öljynsuodatin.
Kannen mutterit auki ja kansi pois.
Pieni astia viereen , ja nostetaan suodatin sinne ettei moottoritila sotkeennu.
Suodattimen kannen tiiviste ja kannessa olevan "tikun" 2 pientä O-rengasta uusitaan.
Em. "tikussa" on suodattimen ilmauskanava, se pitää ehdottomasti puhaltaa paineilmalla auki.
Uusi suodatin paikalleen ja kansi kiinni.
Kaadetaan moottoriin uudet öljyt.
HUOM ! Ei liikaa !
Yleisin malli eli 200D öljytilavuus on 6,5 litraa, mutta 6,2-6,3 on riittävästi, öljytaso ei tarvitse olla ihan ylämerkissä.
Jos öljyä on vähänkään liikaa, se vaahtoutuu ja aiheuttaa ongelmia.
Käytä moottoria niin että öljynpaine nousee ja tarkasta öljytaso tikusta.
jatkuu...
Avataan ohjaustehostimen öljysäiliön kansi, itse olen imaissut imuvaihtajalla säiliön tyhjäksi.
Avataan keskeltä 10 mm mutteri, jolloin valkoinen muoviosa ja jousi lähtevät pois.
Sitten voi nostaa suodattimen ylös vaikkapa kapeakärkisillä pihdeillä, ja laittaa uuden tilalle.
Jousi, muovi ja mutteri paikoilleen.
Säiliöön laitetaan tietysti öljyä merkin osoittamaan kohtaan asti.
Itse olen käyttänyt MB ohjaustehostinöljyä, muukin tehostimeen sopiva kuulemma käy (esim. ATF)
Vaihda ilmansuodatin.
Kotelon voi puhaltaa puhtaaksi pölystä.
Polttoaineen esisuodattimen voi vaihtaa ilmansuodatinkotelon ollessa pois paikaltaan.
Varsinainen polttoainesuodatin irrotetaan avaamalla sen keskellä oleva 19 mm ruuvi.
Moniurahihnan päälle voi laittaa jotain rättiä suojaksi.
Em. ruuviin vaihdetaan O-rengas / renkaat.
Uusi suodatin kannattaa kaataa valmiiksi täyteen poltooainetta - puhtaasta astiasta, EI vanhasta suodattimesta...
Kiinnitysruuvi kiristetään kohtuudella.
Moottori voi vaatia pitemmän starttauksen vaikka suodatin on valmiiksi täytetty, ellei ole niin "sahata" pitää varsin pitkään.
jatkuu...
Avataan keskeltä 10 mm mutteri, jolloin valkoinen muoviosa ja jousi lähtevät pois.
Sitten voi nostaa suodattimen ylös vaikkapa kapeakärkisillä pihdeillä, ja laittaa uuden tilalle.
Jousi, muovi ja mutteri paikoilleen.
Säiliöön laitetaan tietysti öljyä merkin osoittamaan kohtaan asti.
Itse olen käyttänyt MB ohjaustehostinöljyä, muukin tehostimeen sopiva kuulemma käy (esim. ATF)
Vaihda ilmansuodatin.
Kotelon voi puhaltaa puhtaaksi pölystä.
Polttoaineen esisuodattimen voi vaihtaa ilmansuodatinkotelon ollessa pois paikaltaan.
Varsinainen polttoainesuodatin irrotetaan avaamalla sen keskellä oleva 19 mm ruuvi.
Moniurahihnan päälle voi laittaa jotain rättiä suojaksi.
Em. ruuviin vaihdetaan O-rengas / renkaat.
Uusi suodatin kannattaa kaataa valmiiksi täyteen poltooainetta - puhtaasta astiasta, EI vanhasta suodattimesta...
Kiinnitysruuvi kiristetään kohtuudella.
Moottori voi vaatia pitemmän starttauksen vaikka suodatin on valmiiksi täytetty, ellei ole niin "sahata" pitää varsin pitkään.
jatkuu...
Pakkasnesteitten vaihto on 124:ssä helppo homma.
Syylärissä on tyhjennysproppu, se näkyy alakautta.
Löysää ensin paisuntasäiliön korkki paineiden poistamiseksi järjestelmästä, ja avaa sitten tyhjennysproppu.
Lohkon kyljessä pakosarjan alla on toinen proppu, 17 mm kannalla - sen saa auki hylsyllä, jatkolla ja räikällä.
Kun nestettä ei enää valu, väännä ruuvit kiinni ja täytä järjestelmä vesi-pakkasneste-seoksella.
Järjestelmä ei tarvitse erillistä ilmausta, paisuntasäiliön kautta saa kaadettua kaiken - jopa konetta välillä käyttämättä.
Alavesiletkua voi puristella kun säiliö alkaa täyttyä.
Jarrunesteiden vaihdossa olisi syytä olla kaveri joka pitää huolen ettei säiliö pääse tyhjenemään, takapiirin osa säiliöstä ei näy kuin tarkasti katsoen ja se tyhjenee pian polkiessa.
ABS - jarrullisessa autossa ilman pääseminen säiliön kautta järjestelmään aiheuttaa todellisia vaikeuksia saada järjestelmä ilmattua.
Mikäli kuitenkin vaihdat jarrunesteet itse, aukaise yksi ilmaruuvi kerrallaan , laita letku ilmaruuvista astiaan ja painele rauhallisesti jarrua 10-15 kertaa kunnes letkusta tuleva neste on kirkasta.
Kun olet vaihtanut jarrunesteet, vaihda myös kytkinnesteet.
Laita etujarrusatulan ilmaruuvista letku kytkinsylinterin ilmaruuviin ja avaa molemmat.
Painele sitten rauhallisesti jarrua kymmenkunta kertaa.
Tämänjälkeen voit vielä vaihtaa nesteet säiliöön, siellä on nyt osittain vanhaa kytkinnestettä...
Ruuvit kiinni ja hatut päälle.
Ellet saa ilmaruuveja auki, älä väännä niitä kuitenkaan poikki.
Ilmaruuvin päähän kohtisuoraan lyöminen voi auttaa, ruuvi saa mennä näkyvästi linttaankin eikä se haittaa.
jatkuu...
Syylärissä on tyhjennysproppu, se näkyy alakautta.
Löysää ensin paisuntasäiliön korkki paineiden poistamiseksi järjestelmästä, ja avaa sitten tyhjennysproppu.
Lohkon kyljessä pakosarjan alla on toinen proppu, 17 mm kannalla - sen saa auki hylsyllä, jatkolla ja räikällä.
Kun nestettä ei enää valu, väännä ruuvit kiinni ja täytä järjestelmä vesi-pakkasneste-seoksella.
Järjestelmä ei tarvitse erillistä ilmausta, paisuntasäiliön kautta saa kaadettua kaiken - jopa konetta välillä käyttämättä.
Alavesiletkua voi puristella kun säiliö alkaa täyttyä.
Jarrunesteiden vaihdossa olisi syytä olla kaveri joka pitää huolen ettei säiliö pääse tyhjenemään, takapiirin osa säiliöstä ei näy kuin tarkasti katsoen ja se tyhjenee pian polkiessa.
ABS - jarrullisessa autossa ilman pääseminen säiliön kautta järjestelmään aiheuttaa todellisia vaikeuksia saada järjestelmä ilmattua.
Mikäli kuitenkin vaihdat jarrunesteet itse, aukaise yksi ilmaruuvi kerrallaan , laita letku ilmaruuvista astiaan ja painele rauhallisesti jarrua 10-15 kertaa kunnes letkusta tuleva neste on kirkasta.
Kun olet vaihtanut jarrunesteet, vaihda myös kytkinnesteet.
Laita etujarrusatulan ilmaruuvista letku kytkinsylinterin ilmaruuviin ja avaa molemmat.
Painele sitten rauhallisesti jarrua kymmenkunta kertaa.
Tämänjälkeen voit vielä vaihtaa nesteet säiliöön, siellä on nyt osittain vanhaa kytkinnestettä...
Ruuvit kiinni ja hatut päälle.
Ellet saa ilmaruuveja auki, älä väännä niitä kuitenkaan poikki.
Ilmaruuvin päähän kohtisuoraan lyöminen voi auttaa, ruuvi saa mennä näkyvästi linttaankin eikä se haittaa.
jatkuu...
Itse huollan autoni työpaikallani eli nosturi on käytössä.
Tarkistan isommassa huollossa muutamia kohtia, kerrotaan nyt niistä.
Auton ollessa nostettuna tarkista että jouset ovat ehyet.
Takajousetkin ovat usein alapäästä poikki, katkeamista ei näe kuin pikku peilillä tai irrottamalla renkaan.
Jarruletkujen murtumat ja takajarruputkien ruosteisuus kannattaa katsoa.
Jos jarruputket ovat ruosteessa niin että niistä lohkeilee paloja, odotettavissa on putkien vaihto eteen asti.
Usein putki pettää jarrudynamometrillä - tai hätäjarrutuksessa kun on kyse elämästä tai kuolemasta.
Samalla näkyy iskarien vuodot, jos on vuotoa niin uusia voi tilailla samantien, vuotava iskari ei kauaa kestä.
Tarkista että vetoakselin kumien pienemmät klemmarit eivät ole löysällä.
Pakoputkisto ja sen kannakekumit ovat yksi tarkastuskohde.
Polttoaineputki vuotaa usein takapyörän etupuolelta, sen voi korjata kumiletkulla ja klemmareilla.
Jarrupalojen kuluneisuus näkyy lampun avulla renkaita irrottamatta.
Öljyvuotoja voi olla kampiakselin etustefassa ja perän stefoissa sekä vaihteiston takastefassa.
Moorttorin etupään ollessa öljyinen vuoto saattaa olla myös alipainepumpussa.
Kardaanin kuminivelten kunto tarkistetaan silmämääräisesti ja kardaania heiluttelemalla.
Samalla näet tukilaakerin kumin kunnon.
Käsijarruvaijerien kuori voi olla poikki, se aiheuttaa talvella ongelmia veden päästessä vaijerin sisään ja jäätyessä.
Käsijarruvaijerien liitoskohdassa oleva "linkku" kannattaa ehdottomasti rasvata vaikkapa WD40:llä, ja tarkistaa että se ylipäätään liikkuu.
jatkuu...
Tarkistan isommassa huollossa muutamia kohtia, kerrotaan nyt niistä.
Auton ollessa nostettuna tarkista että jouset ovat ehyet.
Takajousetkin ovat usein alapäästä poikki, katkeamista ei näe kuin pikku peilillä tai irrottamalla renkaan.
Jarruletkujen murtumat ja takajarruputkien ruosteisuus kannattaa katsoa.
Jos jarruputket ovat ruosteessa niin että niistä lohkeilee paloja, odotettavissa on putkien vaihto eteen asti.
Usein putki pettää jarrudynamometrillä - tai hätäjarrutuksessa kun on kyse elämästä tai kuolemasta.
Samalla näkyy iskarien vuodot, jos on vuotoa niin uusia voi tilailla samantien, vuotava iskari ei kauaa kestä.
Tarkista että vetoakselin kumien pienemmät klemmarit eivät ole löysällä.
Pakoputkisto ja sen kannakekumit ovat yksi tarkastuskohde.
Polttoaineputki vuotaa usein takapyörän etupuolelta, sen voi korjata kumiletkulla ja klemmareilla.
Jarrupalojen kuluneisuus näkyy lampun avulla renkaita irrottamatta.
Öljyvuotoja voi olla kampiakselin etustefassa ja perän stefoissa sekä vaihteiston takastefassa.
Moorttorin etupään ollessa öljyinen vuoto saattaa olla myös alipainepumpussa.
Kardaanin kuminivelten kunto tarkistetaan silmämääräisesti ja kardaania heiluttelemalla.
Samalla näet tukilaakerin kumin kunnon.
Käsijarruvaijerien kuori voi olla poikki, se aiheuttaa talvella ongelmia veden päästessä vaijerin sisään ja jäätyessä.
Käsijarruvaijerien liitoskohdassa oleva "linkku" kannattaa ehdottomasti rasvata vaikkapa WD40:llä, ja tarkistaa että se ylipäätään liikkuu.
jatkuu...
Alustan nivelten tutkiminen.
Takapyörä:
Heiluta renkaasta molemmin puolin kiinni ottaen eri suuntiin, voimakkaasti.
Välystä ei saa tuntua mihinkään suuntaan.
Mikäli välystä tuntuu, et saa sitä yksin paikallistettua vaan tarvitset avustajan heiluttamaan renkaasta.
Narinanivelen välys tuntuu kun nostat renkaan koholle alatukivarren ulomman pään alta ja väännät rengasraudalla alatukivarren ja vetoakselin nivelen välistä.
Työnnä rauta etupuolelta väliin.
Taka-apurungon etummaiset kumityynyt näet parhaiten kun otat takarenkaan pois.
Mikäli 3-4 senttimetrin paksuinen keskiosa näkyy alumiinin värisenä, kirkkaana, kumityyny on vaihdettava.
Rikkinäisyys aiheuttaa ajossa kumahtelua kaasua pumpatessa.
Takapyöränlaakerissa ei saa olla lainkaan välystä.
Laakeria ei voi kiristää, ellei mutteri ole jäänyt löysälle.
Etupyörä.
Etupyöränlaakerissa pitää olla vähän välystä.
Ohjearvo on 1-2 sadasosamillimetriä päittäin.
Renkaasta heiluttaessa tällainen välys tuntuu - kyseessähän on kartiorullalaakerit.
Raidepäiden välykset tuntuvat renkaasta heiluttaen, samoin apusimpukan välys.
Alapallonivelen välys tuntuu kun nostat renkaan koholle alatukivarren ulomman pään alta ja väännät rengasraudalla alatukivarren päältä nivelen vierestä.
Ohjausiskunvaimentimen kunto on tutkittavissa vain irrottamalla sen toinen pää; iskari hidastaa liikettä selvästi kun vetelet sitä eestaas.
jatkuu...
Takapyörä:
Heiluta renkaasta molemmin puolin kiinni ottaen eri suuntiin, voimakkaasti.
Välystä ei saa tuntua mihinkään suuntaan.
Mikäli välystä tuntuu, et saa sitä yksin paikallistettua vaan tarvitset avustajan heiluttamaan renkaasta.
Narinanivelen välys tuntuu kun nostat renkaan koholle alatukivarren ulomman pään alta ja väännät rengasraudalla alatukivarren ja vetoakselin nivelen välistä.
Työnnä rauta etupuolelta väliin.
Taka-apurungon etummaiset kumityynyt näet parhaiten kun otat takarenkaan pois.
Mikäli 3-4 senttimetrin paksuinen keskiosa näkyy alumiinin värisenä, kirkkaana, kumityyny on vaihdettava.
Rikkinäisyys aiheuttaa ajossa kumahtelua kaasua pumpatessa.
Takapyöränlaakerissa ei saa olla lainkaan välystä.
Laakeria ei voi kiristää, ellei mutteri ole jäänyt löysälle.
Etupyörä.
Etupyöränlaakerissa pitää olla vähän välystä.
Ohjearvo on 1-2 sadasosamillimetriä päittäin.
Renkaasta heiluttaessa tällainen välys tuntuu - kyseessähän on kartiorullalaakerit.
Raidepäiden välykset tuntuvat renkaasta heiluttaen, samoin apusimpukan välys.
Alapallonivelen välys tuntuu kun nostat renkaan koholle alatukivarren ulomman pään alta ja väännät rengasraudalla alatukivarren päältä nivelen vierestä.
Ohjausiskunvaimentimen kunto on tutkittavissa vain irrottamalla sen toinen pää; iskari hidastaa liikettä selvästi kun vetelet sitä eestaas.
jatkuu...
Rasvaa ovenrajoittimet (paukkuvaan rajoittimeen rasva ei auta, pitää vaihtaa) ja ovien ja luukkujen lukot.
Erityisen tärkeää on rasvata ovien ja takaluukun lukkopesät, itse käytän niihin aseöljyä.
Jos virtalukko takertelee, ÄLÄ rasvaa sitä vaan vaihda ensi tilassa uusi lukkopatruuna - 50 € sijoitus säästää paljolta vaivalta.
Rasvaa kattoluukun kiskot ja akun navat.
Tarkista renkaiden ilmanpaineet.
Mikäli seisontajarrupoljin painuu liian syvälle mutta jarru pitää, säädä käsijarrukenkiä lähemmäs.
(onnistuu pyöränpultin reiästä meisselillä, taskulampulla katsoen)
Auton alla on myös vaijerin pituuden säätö, sitä tarvitsee säätää erittäin harvoin.
Tarkista akun nestemäärä.
Täytä lasinpesunestesäiliö, muista että talvi tulee vähintään kerran vuodessa - pesunesteenkin pitää kestää pakkasta.
Puhdista lasinpesimen sulka.
Rasvaa lasinpesimen koneiston liukukappale, mielellään joka öljynvaihdon yhteydessä jollei useamminkin:
Laita virta päälle ja lasinpyyhin päälle.
Katkaise virta niin että sulka jää osoittamaan lasin ylänurkkaan, silloin liukukappale on niin ulkona kuin se yleensä tulee.
Väännä suojamuovi irti lasinpyyhkijän varrelta.
(uusia saa mm. KL-varaosilta)
Laita lasin suojaksi paperia tms. ja suihkuta liukuun vaseliinia.
Tarkista että suuttimien ylivuotoletkut ovat päältäpäin kuivat - ellei, vaihda kaikki.
Konepellin alta näet myös iskarien yläkumien kunnon, murtumat kumissa tai suoranainen hajoaminen näkyvät kyllä.
Mikäli autosi moniurahihna kitisee kiusallisesti, katso onko kiristimen rulla suorassa hihnaan nähden.
Pienikin poikkeama aiheuttaa kitinää, joka korjaantuu hihnan vaihdolla vain hetkeksi.
Vika ei ole kiristinpyörän laakerissa vaan siinä keinuosassa missä pyörä on kiinni; sen keinun laakeri on kulunut.
Tietysti vaihdat laakerin tarvittaessa.
Pieni vinkki; osta varalle kaasuvaijerin päätykappale, se hajoaa ennemmin tai myöhemmin ja maksaa alle euron.
Erityisen tärkeää on rasvata ovien ja takaluukun lukkopesät, itse käytän niihin aseöljyä.
Jos virtalukko takertelee, ÄLÄ rasvaa sitä vaan vaihda ensi tilassa uusi lukkopatruuna - 50 € sijoitus säästää paljolta vaivalta.
Rasvaa kattoluukun kiskot ja akun navat.
Tarkista renkaiden ilmanpaineet.
Mikäli seisontajarrupoljin painuu liian syvälle mutta jarru pitää, säädä käsijarrukenkiä lähemmäs.
(onnistuu pyöränpultin reiästä meisselillä, taskulampulla katsoen)
Auton alla on myös vaijerin pituuden säätö, sitä tarvitsee säätää erittäin harvoin.
Tarkista akun nestemäärä.
Täytä lasinpesunestesäiliö, muista että talvi tulee vähintään kerran vuodessa - pesunesteenkin pitää kestää pakkasta.
Puhdista lasinpesimen sulka.
Rasvaa lasinpesimen koneiston liukukappale, mielellään joka öljynvaihdon yhteydessä jollei useamminkin:
Laita virta päälle ja lasinpyyhin päälle.
Katkaise virta niin että sulka jää osoittamaan lasin ylänurkkaan, silloin liukukappale on niin ulkona kuin se yleensä tulee.
Väännä suojamuovi irti lasinpyyhkijän varrelta.
(uusia saa mm. KL-varaosilta)
Laita lasin suojaksi paperia tms. ja suihkuta liukuun vaseliinia.
Tarkista että suuttimien ylivuotoletkut ovat päältäpäin kuivat - ellei, vaihda kaikki.
Konepellin alta näet myös iskarien yläkumien kunnon, murtumat kumissa tai suoranainen hajoaminen näkyvät kyllä.
Mikäli autosi moniurahihna kitisee kiusallisesti, katso onko kiristimen rulla suorassa hihnaan nähden.
Pienikin poikkeama aiheuttaa kitinää, joka korjaantuu hihnan vaihdolla vain hetkeksi.
Vika ei ole kiristinpyörän laakerissa vaan siinä keinuosassa missä pyörä on kiinni; sen keinun laakeri on kulunut.
Tietysti vaihdat laakerin tarvittaessa.
Pieni vinkki; osta varalle kaasuvaijerin päätykappale, se hajoaa ennemmin tai myöhemmin ja maksaa alle euron.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Pikkulisäyksenä olisi nimittän toi kepin rasvaus
Varsinkin ensimmäisten pakkasaamujen saavuttua saattaa kepissä esiintyä aamuisin jäykkyyttä
Vanhat voiteet ja pöly sittaantuvat kepin juureen ja sivuttaisliike saattaa olla melkein mahdotonta
Siis nythän on kyse vaihdekepistä
Eli se suojakumi ylös...ruiskutus CRC:tä..kunnon vatkaukset ja sitten perään ruiskuvaseliinia...lisää vatkausta.....juurikummi takaisin
Varsinkin ensimmäisten pakkasaamujen saavuttua saattaa kepissä esiintyä aamuisin jäykkyyttä
Vanhat voiteet ja pöly sittaantuvat kepin juureen ja sivuttaisliike saattaa olla melkein mahdotonta
Siis nythän on kyse vaihdekepistä
Eli se suojakumi ylös...ruiskutus CRC:tä..kunnon vatkaukset ja sitten perään ruiskuvaseliinia...lisää vatkausta.....juurikummi takaisin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Mikäli polttimoita on palanut, "palaneen polttimon merkkivalo" kertoo sen.
Jos joudut vaihtamaan polttimon, muista että "wattimäärä" pitää olla oikea, muuten valojen valvontayksikkö herjaa edelleen palaneesta polttimosta.
Esim. takaparkki on 10-wattinen, samalla kannallahan saa viisiwattistakin mutta sitä ei pidä laittaa.
Koeaja auto, kokeile että lämmintä tulee lämmityslaitteesta, avaa vielä konepelti ja tarkista moottorin öljymäärä, jäähdytysnesteen määrä ja muutkin nestetasot.
Kiinnitä erityistä huomiota vuotoihin, katso myös auton alle ettei mitään nestettä tipu...
Mitähän vielä ?
Mitä unohtui ?
Jos joudut vaihtamaan polttimon, muista että "wattimäärä" pitää olla oikea, muuten valojen valvontayksikkö herjaa edelleen palaneesta polttimosta.
Esim. takaparkki on 10-wattinen, samalla kannallahan saa viisiwattistakin mutta sitä ei pidä laittaa.
Koeaja auto, kokeile että lämmintä tulee lämmityslaitteesta, avaa vielä konepelti ja tarkista moottorin öljymäärä, jäähdytysnesteen määrä ja muutkin nestetasot.
Kiinnitä erityistä huomiota vuotoihin, katso myös auton alle ettei mitään nestettä tipu...
Mitähän vielä ?
Mitä unohtui ?
tiileri sanoo:"Polttoaineen esisuodattimen voi vaihtaa ilmansuodatinkotelon ollessa pois paikaltaan.
Varsinainen polttoainesuodatin irrotetaan avaamalla sen keskellä oleva 19 mm ruuvi.
Moniurahihnan päälle voi laittaa jotain rättiä suojaksi.
Em. ruuviin vaihdetaan O-rengas / renkaat.
Uusi suodatin kannattaa kaataa valmiiksi täyteen poltooainetta - puhtaasta astiasta, EI vanhasta "
Itse täytän tuon varsinaisen suodattimen vaihdettuani karkeansuodattimen, eli lasken uuden karkeasuodattimen läpi uuden suotimen täyteen löpöä (sehän valuu sieltä ihtekseen jos ei ole letkupuristinta laitettu). Tulee samalla 'ilmattua' karkeasuodatin, ja on yksi purkki vähemmän viemässä tilaa.
Hyvät on tiilerin ohjeet !
Varsinainen polttoainesuodatin irrotetaan avaamalla sen keskellä oleva 19 mm ruuvi.
Moniurahihnan päälle voi laittaa jotain rättiä suojaksi.
Em. ruuviin vaihdetaan O-rengas / renkaat.
Uusi suodatin kannattaa kaataa valmiiksi täyteen poltooainetta - puhtaasta astiasta, EI vanhasta "
Itse täytän tuon varsinaisen suodattimen vaihdettuani karkeansuodattimen, eli lasken uuden karkeasuodattimen läpi uuden suotimen täyteen löpöä (sehän valuu sieltä ihtekseen jos ei ole letkupuristinta laitettu). Tulee samalla 'ilmattua' karkeasuodatin, ja on yksi purkki vähemmän viemässä tilaa.
Hyvät on tiilerin ohjeet !
miksi manuaaliin atf / dexronia?
Vaihteiston tyhjennysproppu kiinni ja öljyt sisään ; tavallista automaattivaihteistoöljyä niin paljon kuin mahtuu ja proppu kiinni...
Re: miksi manuaaliin atf / dexronia?
Jep, mersun käsiaski toimii ihan hyvin ATF:llä. Vai mitä meinasit?hez.zu kirjoitti:Vaihteiston tyhjennysproppu kiinni ja öljyt sisään ; tavallista automaattivaihteistoöljyä niin paljon kuin mahtuu ja proppu kiinni...
Pro HVM
laatikosta
miksi manuaaliaski ei pelaisi 85W90:llä
laatikosta
ei hinnasta ole kysymys, vaan siitä että onko siitä haittaa jos manuaalilaatikossa on esim 85w90 öljyt?
Re: laatikosta
mersun manuaali laatikkoon KUULUU ATFhez.zu kirjoitti:ei hinnasta ole kysymys, vaan siitä että onko siitä haittaa jos manuaalilaatikossa on esim 85w90 öljyt?
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
laatikosta
manuaaliin: dexron II vai III? kumpi parempi?
vastatkaa kiitos! en ole mikään mersuntuntija ja kysyn vain siksi että pääsen vaihtamaan laatikon öljyt oikeisiin, koska autossani on tällä hetkellä 75w90:t.
vastatkaa kiitos! en ole mikään mersuntuntija ja kysyn vain siksi että pääsen vaihtamaan laatikon öljyt oikeisiin, koska autossani on tällä hetkellä 75w90:t.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 19.9.2007 9:18
MB 124 huolto ja miten se tehdään.
Hyvin sanottu!
Re: laatikosta
Ei maha olla nuin tarkkaa, riittää halavampi D II:nenkin.hez.zu kirjoitti:manuaaliin: dexron II vai III? kumpi parempi?
Pro HVM
Ai miten huolto tehdään? No otetaan huoltokirja ja veistellään mattopuukolla potunpuolikkaaseen kohokuvio että Heinämäen korjaamo ky, kirjotellaan kilometrimäärä, kastetaan pottu musteeseen ja tärskästään siihen vihkoon potulla leima perään = Valmis myyntiin.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Re: laatikosta
Kyllä mersu suosittaa käytettäväksi automaattiöljyä niin automaatti,kuin mekaanisissa vaihteistoissa.mainitsemasi öljy viskositeetiltaan vaikuttaisi olevan enemmän perä öljyltä.syy miksi ei noin jäykkiä öljyjä ole hyvä laittaa vaihteistoon on vaihteiston pää ja sivu-akseleiden pituus.hez.zu kirjoitti:manuaaliin: dexron II vai III? kumpi parempi?
vastatkaa kiitos! en ole mikään mersuntuntija ja kysyn vain siksi että pääsen vaihtamaan laatikon öljyt oikeisiin, koska autossani on tällä hetkellä 75w90:t.
kun jäykkä öljy laatikon pyöriessä litistyy hammaspyörien välissä,pakottaa se pyöriä voimakkaasti poispäin toisistaan,mikä sitten käy akseleiden(joissa hammaspyörät on)laakereiden päälle,myöskin hammaspyrien laakerointi ei saa riittävää voitelua näin jäykällä ölyllä puhumattakaan synkroonien toiminnasta.
veikkaan että yllätyt kun vaihdat automaatti öljyt sinne,vaihtaminenkin alkaa sujua kevyemmin.
tuohon aiemmin esillä olleeseen polttimoiden vikamerkkivalon herjaamiseen sen verran että jos haluaa jostain syystä laittaa 10w:n tilalle esim 5w:n niin merkkivalo-ongelmaa ei synny kun vaihtaa aina molemmin puolin saman wattimäärän hehkut.järjestelmä reagoi vain vastus eroihin..
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
III:nen luokitukseltaan parempaa ja vielä kun laittaa täyssynteettistä niin aina parempi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi