Ei se ässän kones huonoo tykkää niistä TB öljyistä aivan sama vaikka laitat 10w-30 moniastetta....ja ajelet jonkun aikaa pelkästään niillä ja vaikka vaihdat 1000km välein pari kertaa....niin mäkin tein tuolle mun mersulle enkä laittanut mitään fortea mut baana ajon jäljiltä oli melko paskaa mosassa....mut huuhtelu öljyinä oli TB HPD:t
Aivan sama vaikka näillä vanhoilla lekoilla ajaa normaali öljyillä mut vaihtaisi vaikka 5000km välein ja vaihtuuhan noi nytkin 7000km välein ja on synteettiset.....ja kesällä 10w-60
Lauantaina vaihdoin erään tutun diissel meseen öljyt (190D 2.5TD) niin huomasin et paljon nopeemmasti mustas mitä mun auto....enkä ole konetta aukaisut... tai siis alakertaa....
Päättelin että huolellinen öljyn vaihto on poikaa...tarvittavan useasti....
Sellaista huomiota on kanssa tehty et ralliformula on melko paskaa kun se synteettisen muovi palaa sinne koneeseen kiinni.... vasta yksi mitsun kones oli melko ruma sisältä....omistaja kehui et kuinka on vaihdettu öljy aina ralliformuloihin
Pitkät öljyn vaihtovälit on perseestä....ja aiheuttaa konees sisältä pikeentymistä....
Viime vuonna kaasutin experin kojussa asc/tuninki näyttelyssä tuli äijjä kauppaan ihmeaineita ei siis huumeita

vaan kaiken maaliman litkuja
-vähentää öljyn kulutusta...tuumasin ei häivy tikusta öljyä...
-Tämä putsaa suuttimia...en tarvi laitan joskus 2T öljyä....tai kiikutan suuttimet pajalle....(Pasi tarkistaa ja vaihtaa tarvittaessa kärjet...)
-eikä ole mun autossa muutakaan vikaa...(paitsi pieni moottori)
- tuumaili et sulla on sitten joku uusi auto....
- sanoin et ei ainakaan volokkari...ne vie jo uutena...

vaan vanha taksi mese...enkä kärsi savuutus enkä nakutus enkä öljynkulutus ongelmista.....ja jos savuuttaa lisään ahtoja tai isonnan turboa...
Meni kauppias hiljaiseksi...tuumasin et myy opelmiehille
ei muuta Kun HVM putsaa ne nostajat kerran yhdestä 605 pösöstä putsattiin ja lioitettiin.....ja täyttetiin polttoöljyllä kone....pestiin sisältä ...ja ongelmat katos

isot pojat puhui et joskus 123 diiseleistäkin puoli millii ajetuista olisi kans lioiteltu vehon toimesta koneita...yksi vanha vehon asentaja kertoili....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...