Eli JuhaE, oliko tuo sama moottori 201 ja 124 malleissa? Ja wikipediasta ei vielä löydy vaihto-ohjeita
Lämmityslaitteen puhaltimen moottori
Jaahas, olis näköjään itsellä pian työn alla tuon moottorin vaihto. Vai onko siitä kyse, kun puhallin "raklattaa"? Tänään lähdin töistä, niin ei ensin meinannut edes toimia, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen toimi.
Eli JuhaE, oliko tuo sama moottori 201 ja 124 malleissa? Ja wikipediasta ei vielä löydy vaihto-ohjeita
Eli JuhaE, oliko tuo sama moottori 201 ja 124 malleissa? Ja wikipediasta ei vielä löydy vaihto-ohjeita
Äh, ja minä kun toivoin, että sen olisi voinut tehdä edes puolilämpimästi auton sisätiloissa.. Täytyy toivoa, että lämpimät jatkuu ensi viikolle. Saakos noita ihan helposti Boschilta/KL:stä? Onko hyllytavaraa, vai saako odotella viikkokaupalla. Ei meinaan äskenkään hörähtänytkään, kun kävin kokeileen virtoja päällä..
Voiko siellä muuten olla jokin muu vika kuin itse moottori, kun se ei tosiaan lähde enää edes käyntiin? Aika nopeaan meni vialle, kun ekan kerran oireili vasta viime viikolla. Tai no, olihan se joskus rallatellut hiljakseen, mutta nyt siis iski oikein reilua rallattelua ja on nyt kahteen kertaan tehnyt täyden lakon..
Voiko siellä muuten olla jokin muu vika kuin itse moottori, kun se ei tosiaan lähde enää edes käyntiin? Aika nopeaan meni vialle, kun ekan kerran oireili vasta viime viikolla. Tai no, olihan se joskus rallatellut hiljakseen, mutta nyt siis iski oikein reilua rallattelua ja on nyt kahteen kertaan tehnyt täyden lakon..
No niin, tässä on pohdiskelujen myötä tultu siihen johtopäätökseen, että lämppärin moottorista on hiilet loppu. En ole vielä ehtinyt edes alkaa hommaan. Nyt olis sopivan pienet pakkaset, niin voisin alkaa joku ilta hommiin (no, odotellaan pikkaisen kipakampaa pakkasta ensin
)..
Tiileriltä mitään arviota ajasta, joka tuohon moottorin vaihtoon menee? Itsehän kerron sen ajan luonnollisesti noin neljällä, tarkoitus kun on samalla myös näpsiä kuvia mekkaa varten ja tehdä kaikenlaisia virheitä matkan varrella. Eli pura - kokoa - pura - kokoa uudestaan - huomaa, että vielä yksi nippeli unohtui - pura - kokoa vielä kerran
(lisäilen kohtapuoliin muiden merkkien alle kuvien kera ohjeistusta Seatin lukkomekanismin voitelusta
) Tarkoitus vielä tehdä homma kahdessa vaiheessa, eli ensin otan moottori poes, puran sen ja tutkin, voisiko hiilet vaihtamalla selvitä hommasta. Eli jos nyt aloitan, niin onko vanha moottori kourassa kymmeneltä tänä iltana vaiko huomisaamuna? 
Uusi moottori maksaisi KL:ssä 138 e, hiilet Boschin huollossa varmaan jotain 10-20 e. HVM-tapaan voisin tietysti käyttää yhden kiinalaisen kulmurin varahiiliä, jos näyttäisivät sopivan.
Tiileriltä mitään arviota ajasta, joka tuohon moottorin vaihtoon menee? Itsehän kerron sen ajan luonnollisesti noin neljällä, tarkoitus kun on samalla myös näpsiä kuvia mekkaa varten ja tehdä kaikenlaisia virheitä matkan varrella. Eli pura - kokoa - pura - kokoa uudestaan - huomaa, että vielä yksi nippeli unohtui - pura - kokoa vielä kerran
Uusi moottori maksaisi KL:ssä 138 e, hiilet Boschin huollossa varmaan jotain 10-20 e. HVM-tapaan voisin tietysti käyttää yhden kiinalaisen kulmurin varahiiliä, jos näyttäisivät sopivan.
Moottorin vaihdossa menee alle tunti aikaa.
Hiilien vaihdossa menee 7 tuntia sisältäen hiilien vaihtotyön, koeajon, toiseen kertaan purkamisen, uuden moottorin hakemisen ja jälleen kasauksen.
Tahtoopi olla nimittäin nekin pinnat kuluneet joihin hiilet vastaavat.
Pelkkä moottori maksaa muutaman kympin, ainakin 124:ään käy Volvo 850:stä ja jos vielä halvemman haluaa niin Harakiri - Chinese - pilipali - osana Renault Twingon moottori.
Hiilien vaihdossa menee 7 tuntia sisältäen hiilien vaihtotyön, koeajon, toiseen kertaan purkamisen, uuden moottorin hakemisen ja jälleen kasauksen.
Tahtoopi olla nimittäin nekin pinnat kuluneet joihin hiilet vastaavat.
Pelkkä moottori maksaa muutaman kympin, ainakin 124:ään käy Volvo 850:stä ja jos vielä halvemman haluaa niin Harakiri - Chinese - pilipali - osana Renault Twingon moottori.
Senpä tähden olisi tarkoitus tutkia, onko ne kollektoripinnat niin paljon kuluneet, ettei kannata vaihtaa hiiliä. Boschin huoltoliikkeestä täällä sanoi, että yleensä max kertaalleen voi noihin hiilet vaihtaa.. Minulla tosin on todennäköisesti käynyt jo niin, että hiilet on loppuun kaluttu, hiilien jousetkin on loppuun kaluttu ja piuhat jo puolessa välissä menossa kollektorin kitaandealer kirjoitti: Tahtoopi olla nimittäin nekin pinnat kuluneet joihin hiilet vastaavat.
Pelkkä moottori maksaa muutaman kympin, ainakin 124:ään käy Volvo 850:stä ja jos vielä halvemman haluaa niin Harakiri - Chinese - pilipali - osana Renault Twingon moottori.
Tuo 850 tieto on hyvä tietää. Minä luulin, että tarkoitit sillä tuota 201:stä, josta tässäkin topicissa oli alunperin puhe (jaa, pitäiskö tästä pätkäistä loput topicista oikeaan paikkaan
No niin, nyt on vanha moottori irti. Aikaa meni 1,5 tuntia siihen saakka, kun moottori oli kädessä, sisältäen kuvien näpsimistä joka välissä. Ollaan siis aikataulusta edellä; jos olisi ollut uusi moottori (ei irtomoottori) käsillä, olisi aikaa mennyt enintään 0,5 tuntia lisää sen asennukseen.
Mutta eihän se käy laatuun, että ensin luvataan nelinkertainen aika ja sitten kulutetaan aikaa vain kaksinkertaisesti
Nyt on siis käytetty vielä toiset 1,5 tuntia keittiön pöydällä vanhan moottorin tutkimiseen. Tulokset ovat karut. Ei auta vaihtaa hiiliä, kun on kollektorista kuluneet kuparit jo melkein kaikki pois
Noin 2 mm paksu näyttäisi alunperin olleen.. Näköjään hiilien "ankkuri" syö kollektoria tehokkaasti sen jälkeen, kun itse hiilet ovat loppu 
Uusi irtomoottori varaosaliikkeestä (siis ei KL:stä) 64 euroa, oli kuulemma samalla varaosanumerolla 850:ssä ja 124:ssa.. Eli ihan "virallisestikin" käyvät keskenään päikseen
Ikävä kyllä siivet eivät meinaa millään lähteä irti vanhasta. Vaikuttaa jopa siltä, että jos enempi moukaroi, menevät ne palasiksi ja joutuu ostamaan koko moottoripaketin
Saapa nähdä aukeaako.
P.S. Korjauskertomuskin ilmaantuu mekkaan kuvien kera, jahka homma on bueno. Voisin tietysti tuosta purkuosuudesta jo höpöttää, mutta nyt ei jaksa enää
Mutta eihän se käy laatuun, että ensin luvataan nelinkertainen aika ja sitten kulutetaan aikaa vain kaksinkertaisesti
Uusi irtomoottori varaosaliikkeestä (siis ei KL:stä) 64 euroa, oli kuulemma samalla varaosanumerolla 850:ssä ja 124:ssa.. Eli ihan "virallisestikin" käyvät keskenään päikseen
P.S. Korjauskertomuskin ilmaantuu mekkaan kuvien kera, jahka homma on bueno. Voisin tietysti tuosta purkuosuudesta jo höpöttää, mutta nyt ei jaksa enää
Erittäin hyvä huomio!JS kirjoitti:Hieman tuota voisi varmaan tarkentaa. Kyseessä taitaa olla ilmastoimaton malli. Muuten ohjeet suunilleen samat, potilas eri.
Ilmastoidussa kaksi akselia ja kaksi iroitettavaa tuuletinta.