124 ohjaustehostin APUA !

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

124 ohjaustehostin APUA !

Viesti Kirjoittaja epk »

no nyt on pelko perseessä että meninkö tehostajan rikkomaan/simpukan.

Simpukka vuosi siitä alimmista 17mm ruuvin juuresta, joten vaihdoin siihen sen tiiviste prikan(siellähän on jousi + pari muuta osaa ruuvin alla, onko ylipaine venttiili vai mikä ?) . Samalla simpukasta ja tehostajast öljyt pois.

ruuvi kiinni ja helyt myös, ne meni oikein päin sinne. Sitten tehostajaan uusi suodatin ja öljyä perään, piripintaan->auto käyntiin ja siinä mietiskelin muita hetken aikaa, joku puol minuuttia ja sitten hokasin että nyt lisää öljyä tehostajaan, olikin jo tehostaja tyhjänä. Sinne meni se 0.5l mitä tuli poiskin ja nyt on max rajassa.

Nyt on sellainen että kun auto on käynnissä ja kääntää ratista kumpaan suuntaan tahansa niin on tulee heti pieni nykäisy ennenkuin alkaa tehostaa, muuten pelittää ok.

Kerkeskö tuo tehostaja ottaa itseensä kun hetken kävi kuppi tyhjänä vai mitä hittoa :cry:

oon koittanut ilmata kääntämällä rattia ääripäästä ääripäähän, mutta pieni "pykälä" on kun lähtee kääntäämään rattia. Ajossa ei mielestäni tuota pykälää ole. Ja voi olla kuuluu pientä tehostajan ääntä kun ajossa kääntelee rattia, tai en tiedä, hulluksi tässä tulee kun ei tiedä missä nyt mättää :roll:

ajatuksia ?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Siellä simpukassa on iso kasa kuulia. Oiskohan nyt "kuulat sekaisin"? :idea: :(
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7252
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pumppu ei tuosta vielä hajoa. Mutta simpukassa voi olla jotain irrallaan. :shock:

Ei ehkä kannata ajella. Tai ainakin ajaa varovasti jos sattuu jostain kumman syystä niin että simpukka jumii johonkin kohtaa. :shock:

Simpukan räjäytyskuvia kenelläkään :?:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:Pumppu ei tuosta vielä hajoa. Mutta simpukassa voi olla jotain irrallaan. :shock:

Ei ehkä kannata ajella. Tai ainakin ajaa varovasti jos sattuu jostain kumman syystä niin että simpukka jumii johonkin kohtaa. :shock:
Mie vähän ounastelen jotta kuularivi rulahti pois paikoiltaan... :roll: Vannomaan en mene, en ole asiantuntija, ellette tätä jo tienneet. :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29487
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se että järjestelmä pyörii jonkinaikaa liian vähillä öljyillä tuskin rikkoo mitään.

En ole simpukkaa koskaan purkanut ... Mikan peräänkuuluttama räjäytyskuva olisi omiaan helpottamaan tätä aihetta.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2343
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ruuvi 116 käytettiin auki ja siihen vaihdettiin tiiviste.

sitä minäkin että tuskin öljyyn hetkellinen vähyys rikkoi mitään koska olihan siellä nyt "jämät" vielä voitelemassa + pieni määrä uutta.

tuntuu vaan hullulta, että mitä hittoa tuossa nyt meni vikaan.

ja öljyt on muuten nyt ruskeat, uudethan oli keltaiset ja läpinäkyvät. Jos en kovin väärin tulkitse niin sen verran sakeaa on että oisko jopa pienen pientä metallin hilettä seassa.


se 116 ruuvi, painaa tappia jousivoimalla kohti simpukkaa, joka sitten jossain kohdassa ohjausta vapautuu ja päinvastoin, johtuen simpukan sisällä olevasta levystä/rattaasta jossa on korkein kohta painaa tuotaa "venttiiliä".
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

HVM kirjoitti:
Mie vähän ounastelen jotta kuularivi rulahti pois paikoiltaan... :roll: Vannomaan en mene, en ole asiantuntija, ellette tätä jo tienneet. :lol:
Ei ne kuulat ulkopuolisen pultin irrotuksessa pääse minnekkään, atomeiksi se pitää purkaa ennekuin alkaa kolina kuulumaan :lol:

Yhtkkiä sanoisin, että ilmaa siellä järjestelmässä on edelleen.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vaan miten ilmata , ajan kanssa vaankö ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29487
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, ajoa vaan niin ilmautuu - ainakaan minä en tiedä / ole tarvinnut muuta konsteja.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Nyt on muuten kunnossa tuo ohjaus, mutta tietyissä kohdissa simpukka/tehostin huutaa kun kääntää esim. parkkipaikalla. Ajossa suoraan mentäessä ei.

kuvissa näkyy nyt simpukan pohja ja kysyinen tiivisterengaskin mikä vaihdettiin.


"ruuvi käytettiin auki ja siihen vaihdettiin tiiviste. Ruuvi, painaa tappia jousivoimalla kohti simpukkaa, joka sitten jossain kohdassa ohjausta vapautuu ja päinvastoin, johtuen simpukan sisällä olevasta levystä/rattaasta jossa on korkein kohta painaa tuotaa "venttiiliä". "

Näkyy tuo levy paksuna viivana tuossa pultin aukossa simpukassa.

Pultti kuvassa näkyy hylsyn kärki, piirsin valkoisella kohdan jolla se tapaa levyn korkeinta kohtaa, koho kohta on kun ohjaus on keskellä. kärki osa menee tuon paksumman läpi vaikka kuvassa tuossa järjestyksessä onkin.


Ei kait se tuosta nyt voi huudella kummia tehostin, jos tuo tappi nyt olisi sattunut eri kohtaan missä se oli ?

Kuva Kuva
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hei mites vaikuttaa asiaan että tehostaja on tandem, eli asd:lle myös "pumppuna" ??


pitäiskö nyt ilmata jostain vielä lisäksi ???
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös siellä toisella puolella ole ne ASD:n öljyt, nehän eivät missään vaiheessa olleet pois? Eli tuskin, mutta voihan sen ilmata jos haluaa:

Ilmausruuvi on perässä, muistaakseni takaapäin katsottuna oikean puoleisen vetarin tumpin "päällä". ASD rele irti, navat 8 ja 10 yhteen sen pistokkeesta ja auto käyntiin. Ilmausruuvia auki ja ilmat pois jos niitä löytyy.

Mutta tuskin tosiaan siinä vikaa. Itselläni tuo jurina on aina ilmoittanut milloin tehostimessa liian vähän ainetta (2 kertaa 400tkm aikana) mutta siitähän tässä ei ole varmasti kyse.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

epk kirjoitti:hei mites vaikuttaa asiaan että tehostaja on tandem, eli asd:lle myös "pumppuna" ??
Tehostajan pumppu ja ASDn pumppu on samoissa kuorissa, mutta eri systeemit ne on. Ei pitäs voia vaikuttaa.
Pro HVM
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla jurisi tehostin omassa autossani 1,5 vuotta tehostinöljyjen vaihdon jälkeen, melkein tappiin käännettäessä mutta loppui pitkän ajan kuluttua :lol: .En tiedä mistä johtui kun öljyä oli riittävästi ja kaikki muutenkin kunnossa.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no jurina on kyllä ollut vähemään päin, että jotta kaipa se on vaan kovaa ajoa kuten ennenkin :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”