kiertokangenhelat vaihtoon

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
Smuge
Viestit: 125
Liittynyt: 14.1.2007 14:41
Paikkakunta: Kotka Kustoms

kiertokangenhelat vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Smuge »

Päivää.


Nyt tarvitsen apua kuinka irroittaa kiertokangenhelat kotikonstein :?

Olen kokeillut vähän ruuvipenkissä käyttää sopivin hylsyin ja ei tullu yhtää mitää vaik lämmitti samal :cry: :cry:

Tilanne muuttui sellaiseksi että pakko ne on sieltä saada ja uudet sisälle... :evil:
Mada mada dane

W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3675
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No jos kotikonstein on aivan pakko saada vanhat pois, niin kokeile pakkasta lämmön sijaan. Se pronssi tms, mikä lejeerinki onkaan josta nuo helat on tehty, laajenee lämmetessään hitosti enemmän kuin se rauta josta kanget on tehty.

Mutta asiantuntevalla pajalla joutunet kankia joka tapauksessa käyttämään uusien helojen asentamiseksi. Ja vielä sopiviksi protsaamiseksi, jos sattuvat ehjinä kotiasennuksesta selviämään. :shock:

Kallista ei helojen vaihdon teettäminenkään ole. Muutaman kympin maksamisella voi säästää isonkin summan. :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juu ei muuta ku veivit koneistamolle niin siellä ne irroittaa vanhat vaurioittamatta kankia ja mankeloivat uudet paikoilleen.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Smuge
Viestit: 125
Liittynyt: 14.1.2007 14:41
Paikkakunta: Kotka Kustoms

Viesti Kirjoittaja Smuge »

Sain helat vaihdettua ilman vaurioita :D


Välineinä oli: iso ruuvipenkki, sopiva hylsy helaan (koko 11 mulla), putkenpätkä toiselle puolelle, butaanikynä...

Laittoi putkenpätkän, kangen ja sopivan hylsyn joka mahtuu reiästä mutta ottaa helan mukaan ruuvipenkkiin hyvin tiukasti kiinni. Lämmitti kynällä reilusta ja uskalsi vääntää niin hetken kuluttua lähti :kuningasajatus:

Pitää katsoa tarkasti kun laittaa uuden holkin takaisin ja EI käytä sitä hylsyä millä otti pois vaan kahdella laudan pätkällä, molemmille puolille yksi, röppöä/öljyä sisäpinnoille REILUSTI ja pehmeän hitaasti vääntää kiinni ja viimeistely hylsyllä.

Näin toimi minulla.

Vanhoissa heloissa olivat luvut 03-85 ja uusissa 07-05 eli vuosiluvut, uudemmissa havaitsin ainakin isommat öljyuran sisällä...
Mada mada dane

W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
Avatar
Smuge
Viestit: 125
Liittynyt: 14.1.2007 14:41
Paikkakunta: Kotka Kustoms

Viesti Kirjoittaja Smuge »

Nyt tuli takaisin laitossa tehnyä pieni kämmi joita ei saa taahtua ja onkin vuorossa uusien mäntien etsiskely :evil: :evil:

Elikkä opitaan taas jotain ja maksetaan mukavia oppirahoja :protest: :ttu:
Mada mada dane

W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
MJF
VW-1,6D-superturbottaja
Viestit: 611
Liittynyt: 03.10.2005 22:42
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja MJF »

No mikäs meni mönkään? :shock:
Avatar
Smuge
Viestit: 125
Liittynyt: 14.1.2007 14:41
Paikkakunta: Kotka Kustoms

Viesti Kirjoittaja Smuge »

Aloin laittamaan olkatappia ja meni pikkuisen vinoo alkaen kaapimaan männästä palaa irti :cry: =entinen

Elikkä opittii että käytetään korjaamolla ja seurataan vaa vierestä :lol:


Löytyykö keneltäkään mäntiä ja kiertokankia? :?: :!:
Mada mada dane

W201 -85 2.0i
W124 TE Brabus 3.6 4matic
+puolen tusinaa muita projekteja
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

No ku käyt koneistamolla tahi jonnii oikeen ammatitmiehen luona ni näytä sitä mäntää, menikö tosiaa nii huonoo kuntoo. Seuraavan kerra kiretäen ja samalla painaen, kyll täytyy lähtee meneen iha käsin alkuun. Ja mäntä ensi lämpöseeen ja männäntappi pakastimeen ni menöö helposti alkuun. Väkisi ei saa yrittää suoraan viilapenkissä. Sillo menöö kyll vinohon.
VALMET 5oo -69
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

M102:ssahan pitäisi männäntapin mennä käsin paikoilleen. :shock: Ei kai hela mennyt ryttyyn? Vai onko nyt kyseessä joku muu tappi?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3675
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

OT: Tulipa muuten mieleen, jotta tarviiko tuossa koneessa protsata männäntapin sovitus kangen ylähelaan, vai sopiiko sellaisenaan? :shock:

Oman kokemuksen mukaan tuo sovitus täytyy aina tehdä, vaan MB-koneesta kun en tiedä? :roll:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:OT: Tulipa muuten mieleen, jotta tarviiko tuossa koneessa protsata männäntapin sovitus kangen ylähelaan, vai sopiiko sellaisenaan? :shock:
Kyllä ainakin WIS:n ohjeissa neuvotaan tekemään. Ohjearvo helan reiälle 22,007 – 22,013 mm.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

JuMu S kirjoitti:OT: .... protsata männäntapin sovitus kangen ylähelaan....
Kyll minulta on aina koneistamo pytäny männät että tapin mukaa rotsaa kiertokangen yläpään helan.

Mutta eikös Smukkelilt ollu nyt menny mäntä ruvelle ko alotti tappii tunkee.
VALMET 5oo -69
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”