Ensimmäisenä lasketaan pois nesteet järjestelmästä, proppu löytyy oikealta puolelta jäähdytintä. Älä laske nesteitä viemäriin tai maahan, varsinkaan viemäriin. Sorsilla kirveltää hapetusaltaalla p*rsettä jos sinne lasketaan myrkkyjä.
Näissä muovi-alumiini jäähdyttimissähän on sitä ongelmaa että ne käyvät ikääntyessään vuotamaan päätyjensä välistä. Tähän ei ole oikeastaan muuta järkevää lääkettä kuin jäähdyttimen vaihtaminen. Minun tapauksessani vuotokohta oli yläpuolen päädyn kulmassa.
Jäähdytttimen irroittaminen aloitetaan poistamalla "flektitunnelia" paikoillaan pitävät jouset nostamalla niitä ruuvitaltalla ylöspäin. Tunneli lähtee nyt pois paikoiltaan nostamalla, se voidaan siirtää flektin päälle syrjään. Vesiletkut irrotetaan jäähdyttimen päästä, varaa kunnollinen klemmariavain, varsinkin alavesiletkun kiristin on usein jumissa ruosteen takia. Sujuu tämä toki klemmarista riippuen 6-7mm lenkkiavaimellakin.
Jäähdytin on kiinni samanlaisilla, hieman suuremmilla jousilla yläkulmistaan. Nämäkin nostetaan pois paikoiltaan. Jäähdyttimen etupuolella on samanlainen tunneli kuin takapuolellakin. Tunneli on kiinni jäähdyttimessä olevissa hahloissa, nosta tunnelia ylöspäin irrottaaksesi sen.
Irrota nestepinnan anturin (bensiinimallit) johto, ja nosta jäähdytin pois paikoiltaan.
Tähän asti kaikki selvää. Jäähdyttimiähän verrattiin tottakai keskenään ennen purkamisen aloittamista, ja varmistettiin että ne ovat identtiset

Motonetin ääliöiden iloksi on todettava että onneksi aloitin remontin vasta klo 17.10.

Vaan mieshän ei lannistu vähästä.



Seuraavaksi puretaan vähemmän käytetystä alakerran paskahuussista palloventtiili, josta saaduilla palikoilla tulpataan oletetut öljynkierron reiät. Tai niin luullaan, paskahuussi-insinöörit ja aikuisviihde(hydrauliikka)insinöörit eivät ole katsoneet asiakseen viettää yhteistä saunailtaa suunnittelun merkeissä, yhteinen standardi puuttuu.

Jälleen sovelletaan.


Koesovitus. Mutterit ovat liian paksut, mirkeli laulamaan, ja muttereita ohkaisemmiksi.

Uusi koesovitus. Mutterit ovat liian paksut vieläkin, jos niitä ohentaa lisää ne muuttuvat prikoiksi, ja niitä on jo ennestäänkin.



Vaihdamme prikkoihin.


Tässä vaiheessa on hermo niin riekaleena että välipalaksi pestään viskokytkin ja imetään nortti. Yksintein kustaan autotallin lavuaariin että sen takia ei tarvitse enää pitää uutta seisokkia.

Jäähdytin nostetaan paikoilleen, romut kasataan paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaessa, paitsi etummainen tunneli.


Lopulta jäähdytin onkin sitten paikoillaan:
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0822.jpg
Niin viuhottaa valot taas kerran, niitä suuntaillaan sitten jahka tässä vähän rauhoitutaan.

Ainii, tälleen tuluppasin ne reiät, ja ihan turhaan. No, eipä mäne paskoo ainakaan.

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0821.jpg
Siunattu hulluus...


0,oo1 pistettä motonetille. Desimaali siitä että syyläri oli sentään Behr-merkkinen=orkkis.
