Lämmityslaitteen puhaltimen moottori

Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Jaahas, olis näköjään itsellä pian työn alla tuon moottorin vaihto. Vai onko siitä kyse, kun puhallin "raklattaa"? Tänään lähdin töistä, niin ei ensin meinannut edes toimia, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen toimi.

Eli JuhaE, oliko tuo sama moottori 201 ja 124 malleissa? Ja wikipediasta ei vielä löydy vaihto-ohjeita :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29486
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laittelen jahka seuraavan kerran vaihdan moottorin - ellei joku ehdi ensin. :roll:
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Hmm, sehän voisin olla vaikka minä, joka ehtii ensin :lol: Onko eroja 201 ja 124 välillä, kuinka se vaihdetaan? Eihän tässä hommassa tarvi koko kojelautaa purkaa, eihän :? Lyhyet step-by-step ohjeet, niin enköhän tuosta itsekin jatka eteenpäin..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29486
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu, ei muuta kun digikamera mukaan ja kuvia sitä mukaa kun vaihdat moottoria...

Konepelti pystyyn ja sieltä purkamaan, suojamuovit ja tuulilasinpyyhinkoneisto pois niin moottori löytyy.
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Äh, ja minä kun toivoin, että sen olisi voinut tehdä edes puolilämpimästi auton sisätiloissa.. Täytyy toivoa, että lämpimät jatkuu ensi viikolle. Saakos noita ihan helposti Boschilta/KL:stä? Onko hyllytavaraa, vai saako odotella viikkokaupalla. Ei meinaan äskenkään hörähtänytkään, kun kävin kokeileen virtoja päällä.. :evil:

Voiko siellä muuten olla jokin muu vika kuin itse moottori, kun se ei tosiaan lähde enää edes käyntiin? Aika nopeaan meni vialle, kun ekan kerran oireili vasta viime viikolla. Tai no, olihan se joskus rallatellut hiljakseen, mutta nyt siis iski oikein reilua rallattelua ja on nyt kahteen kertaan tehnyt täyden lakon..
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No niin, tässä on pohdiskelujen myötä tultu siihen johtopäätökseen, että lämppärin moottorista on hiilet loppu. En ole vielä ehtinyt edes alkaa hommaan. Nyt olis sopivan pienet pakkaset, niin voisin alkaa joku ilta hommiin (no, odotellaan pikkaisen kipakampaa pakkasta ensin :lol: )..

Tiileriltä mitään arviota ajasta, joka tuohon moottorin vaihtoon menee? Itsehän kerron sen ajan luonnollisesti noin neljällä, tarkoitus kun on samalla myös näpsiä kuvia mekkaa varten ja tehdä kaikenlaisia virheitä matkan varrella. Eli pura - kokoa - pura - kokoa uudestaan - huomaa, että vielä yksi nippeli unohtui - pura - kokoa vielä kerran :lol: (lisäilen kohtapuoliin muiden merkkien alle kuvien kera ohjeistusta Seatin lukkomekanismin voitelusta :oops: ) Tarkoitus vielä tehdä homma kahdessa vaiheessa, eli ensin otan moottori poes, puran sen ja tutkin, voisiko hiilet vaihtamalla selvitä hommasta. Eli jos nyt aloitan, niin onko vanha moottori kourassa kymmeneltä tänä iltana vaiko huomisaamuna? :D

Uusi moottori maksaisi KL:ssä 138 e, hiilet Boschin huollossa varmaan jotain 10-20 e. HVM-tapaan voisin tietysti käyttää yhden kiinalaisen kulmurin varahiiliä, jos näyttäisivät sopivan. :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29486
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Moottorin vaihdossa menee alle tunti aikaa.

Hiilien vaihdossa menee 7 tuntia sisältäen hiilien vaihtotyön, koeajon, toiseen kertaan purkamisen, uuden moottorin hakemisen ja jälleen kasauksen. :lol:

Tahtoopi olla nimittäin nekin pinnat kuluneet joihin hiilet vastaavat.

Pelkkä moottori maksaa muutaman kympin, ainakin 124:ään käy Volvo 850:stä ja jos vielä halvemman haluaa niin Harakiri - Chinese - pilipali - osana Renault Twingon moottori.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

dealer kirjoitti: Tahtoopi olla nimittäin nekin pinnat kuluneet joihin hiilet vastaavat.

Pelkkä moottori maksaa muutaman kympin, ainakin 124:ään käy Volvo 850:stä ja jos vielä halvemman haluaa niin Harakiri - Chinese - pilipali - osana Renault Twingon moottori.
Senpä tähden olisi tarkoitus tutkia, onko ne kollektoripinnat niin paljon kuluneet, ettei kannata vaihtaa hiiliä. Boschin huoltoliikkeestä täällä sanoi, että yleensä max kertaalleen voi noihin hiilet vaihtaa.. Minulla tosin on todennäköisesti käynyt jo niin, että hiilet on loppuun kaluttu, hiilien jousetkin on loppuun kaluttu ja piuhat jo puolessa välissä menossa kollektorin kitaan :lol:

Tuo 850 tieto on hyvä tietää. Minä luulin, että tarkoitit sillä tuota 201:stä, josta tässäkin topicissa oli alunperin puhe (jaa, pitäiskö tästä pätkäistä loput topicista oikeaan paikkaan :roll: ). Jos siis 850:n moottori käy, niin se täytyy tsekata tietysti. Boschin huollosta edelleen sanoi, että ei ainakaan yleismallin moottorit käy, kun ovat liian pieniä. No, täytyy ottaa vanha irti ja lähteä sen kera hakemaan korvaavaa tilalle :wink:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Yritin jakaa tämän topikin tuolta w201 sähkö osiosta tänne niiden viestien osalta minkä oletin käsittelevän 124:sta. Toivottavasti meni suunnilleen oikein. :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

No niin, nyt on vanha moottori irti. Aikaa meni 1,5 tuntia siihen saakka, kun moottori oli kädessä, sisältäen kuvien näpsimistä joka välissä. Ollaan siis aikataulusta edellä; jos olisi ollut uusi moottori (ei irtomoottori) käsillä, olisi aikaa mennyt enintään 0,5 tuntia lisää sen asennukseen.

Mutta eihän se käy laatuun, että ensin luvataan nelinkertainen aika ja sitten kulutetaan aikaa vain kaksinkertaisesti :lol: Nyt on siis käytetty vielä toiset 1,5 tuntia keittiön pöydällä vanhan moottorin tutkimiseen. Tulokset ovat karut. Ei auta vaihtaa hiiliä, kun on kollektorista kuluneet kuparit jo melkein kaikki pois :shock: Noin 2 mm paksu näyttäisi alunperin olleen.. Näköjään hiilien "ankkuri" syö kollektoria tehokkaasti sen jälkeen, kun itse hiilet ovat loppu :D


Uusi irtomoottori varaosaliikkeestä (siis ei KL:stä) 64 euroa, oli kuulemma samalla varaosanumerolla 850:ssä ja 124:ssa.. Eli ihan "virallisestikin" käyvät keskenään päikseen ;) Ikävä kyllä siivet eivät meinaa millään lähteä irti vanhasta. Vaikuttaa jopa siltä, että jos enempi moukaroi, menevät ne palasiksi ja joutuu ostamaan koko moottoripaketin :cry: Saapa nähdä aukeaako.

P.S. Korjauskertomuskin ilmaantuu mekkaan kuvien kera, jahka homma on bueno. Voisin tietysti tuosta purkuosuudesta jo höpöttää, mutta nyt ei jaksa enää ;)
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Korjauskertomus lisätty mekkaan :D
kliks

Nyt pelaa lämppäri ja on hiljainen. Samalla tuli purettua ja huollettua lasinpyyhkijän mekanismi. Siitä ilmaantuu myöhemmin oma korjauskertomuksensa :wink:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Voi mahoton miten hyvä korjausohje, toimitko mahdollisesti opetushallinnon tehtävissä? :shock: :D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29486
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veppe teki sellaiset ohjeet että ammattilaisenkin on helppo antaa tunnustusta; Upeaa ! :D

Siivet moottorista saa parhaiten irti kun lämmittää sen akselin päätä kuten kerroitkin ohjeessa.
Sihen hommaan erittäin kätevä on pikkuinen kaasusytkäri, josta saa 1000 asteen (mainoksen mukaan) pistoliekin.
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Hieman tuota voisi varmaan tarkentaa. Kyseessä taitaa olla ilmastoimaton malli. Muuten ohjeet suunilleen samat, potilas eri.

Ilmastoidussa kaksi akselia ja kaksi iroitettavaa tuuletinta. :roll:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

JS kirjoitti:Hieman tuota voisi varmaan tarkentaa. Kyseessä taitaa olla ilmastoimaton malli. Muuten ohjeet suunilleen samat, potilas eri.

Ilmastoidussa kaksi akselia ja kaksi iroitettavaa tuuletinta. :roll:
Erittäin hyvä huomio! :D Joka tosin oli minulla tiedossa, mutta en viime yönä muistanut kirjoittaessani. Etsiessäni käytettyä moottoria Jyväskylässä olisi ollut edullisesti saatavilla, mutta oli ilmastoidun mallin moottori ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”