Terve kaikille,
omaan 1998 vm. Mersun farmari diesel-version (c220d w202). Kesän jälkeen alkoi ilmenemään aamukäynnistysprobleema siten
että EPC-valo palaa tiettyyn lämpötilaan saakka (yleensä 2 viiva 60astetta) ja useiden sammutusten/käynnistysten jälkeen
valo sammuu poikkeuksetta ja auto toimii taas kuin unelma. Jos koitan ajaa kun EPC päällä, ei autossa ole voimaa.
Olen käyttänyt Veholla mutta eivät vielä ole löytäneet vikaa. Löysivät maihin lyövän piuhan moottorin lauhduttimen alta, joka
aiheutti lukuisia hälytyksiä testeriin. Tuon korjaus ei kuitenkaan poistanut aamuista EPC ongelmaa. Ongelmaan liittyy aina
moottorin savuttaminen ja epätasainen käynti. Mutta kun EPC sammuu (n. 15minuutin lämmityksen jälkeen), kaikki toimii kuin unelma.
Mitäköhän seuraavaksi!!!
//Peter
C220 D aamukäynnistysongelma (EPC valo)
Morjens Peter ja tervetuloa Meseläisten joukkoon !
Vanha kunnon 220D on pilattu Lucas-pumpulla, useimmiten käyntiongelmien aiheuttaja löytyy sieltä.
On tyypillistä että pumpun johtonippu hankaa itsensä puhki lauhduttimen kulmaan.
Joskus sopivan johdon ottaessa maattoon palaa ohjainlaitteesta jotain, onneksi harvoin.
Viidentoista minuutin lämmityskäytön tarve kuulostaa siltä ettei vika olisi ilmavuodoissa ... niitähän noissa on vaikeuttamassa kylmäkäynnistyksiä mm. muovisissa polttoaineputkissa ja niiden O-renkaissa.
Mitä vikatesti kertoo ?

Vanha kunnon 220D on pilattu Lucas-pumpulla, useimmiten käyntiongelmien aiheuttaja löytyy sieltä.
On tyypillistä että pumpun johtonippu hankaa itsensä puhki lauhduttimen kulmaan.
Joskus sopivan johdon ottaessa maattoon palaa ohjainlaitteesta jotain, onneksi harvoin.
Viidentoista minuutin lämmityskäytön tarve kuulostaa siltä ettei vika olisi ilmavuodoissa ... niitähän noissa on vaikeuttamassa kylmäkäynnistyksiä mm. muovisissa polttoaineputkissa ja niiden O-renkaissa.
Mitä vikatesti kertoo ?
kiitosta vaan:-)
vikatestissä tuli esiin vino pino virheilmoja mutta kun olivat korjanneet maavuodon ja koeajaneet auton, ei sen jälkeen vikoja esiintynyt. jossain vaiheessa puhuivat jostain lämpötila-anturista, joka olisi antanut virheen mutten ole varma. tällä hetkellä hiukan epävarmaa mistä on kysymys...
Mutta se on varmaa että mitä kylmempi aamu, sen kauemmin kestää että EPC sammuu.
//Peter
vikatestissä tuli esiin vino pino virheilmoja mutta kun olivat korjanneet maavuodon ja koeajaneet auton, ei sen jälkeen vikoja esiintynyt. jossain vaiheessa puhuivat jostain lämpötila-anturista, joka olisi antanut virheen mutten ole varma. tällä hetkellä hiukan epävarmaa mistä on kysymys...
Mutta se on varmaa että mitä kylmempi aamu, sen kauemmin kestää että EPC sammuu.
//Peter
Imuilman lämpötila-antureita noista menee rikki, osa maksaa parikymppiä ja vaihdossa ei mene kuin minuutti aikaa.
Se ei kuitenkaan tuollaista vikaa aiheuta.
Ellei koeajolla ollut käyntiongelmia ei ole välttämättä vikojakaan muistissa, seuraavan EPC-valonpalamisen/käyntihäiriön jälkeen luultavasti on ja vikatesti pitäisi ottaa uudelleen.
Voisit katsoa kulkeeko polttoaineputkissa ilmaa kylmäkäynnistyksen aikana; kaveri starttaa ja sinä katsot taskulampun kanssa niitä kirkkaita putkia konetilassa.
Jos ilmaa näkyy kannattaa ensin vaihtaa ne kirkkaat putket O-renkaineen ja kokeilla sitten uudelleen.
Kannen kupeessa oleva polttoaineenlämmitin voi olla rikki, joskus on vika ollut myös pa-suodattimen jalassa.
Se ei kuitenkaan tuollaista vikaa aiheuta.
Ellei koeajolla ollut käyntiongelmia ei ole välttämättä vikojakaan muistissa, seuraavan EPC-valonpalamisen/käyntihäiriön jälkeen luultavasti on ja vikatesti pitäisi ottaa uudelleen.
Voisit katsoa kulkeeko polttoaineputkissa ilmaa kylmäkäynnistyksen aikana; kaveri starttaa ja sinä katsot taskulampun kanssa niitä kirkkaita putkia konetilassa.
Jos ilmaa näkyy kannattaa ensin vaihtaa ne kirkkaat putket O-renkaineen ja kokeilla sitten uudelleen.
Kannen kupeessa oleva polttoaineenlämmitin voi olla rikki, joskus on vika ollut myös pa-suodattimen jalassa.