S124, peräk.sähköt, relekytkentä ja vikapolttimovalo palaa

Vastaa Viestiin
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

S124, peräk.sähköt, relekytkentä ja vikapolttimovalo palaa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Autossa oli jo jonkin aikaa ollut koukku kiinni, mutta sähköistys puuttui. Tuumasta toimeen ja sähköistystä yrittämään toimimaan. Alkuperäistä johtosarjaa ei ollut käytettävissä, joten homma piti hoitaa jollain muulla tavalla.

Isot pojat olivat varoittaneet varkaiden käytöstä eli että ei kannata varastaa suoraan sähköjä takaa vilkuista, jarruvalosta ja parkeista. Samaan hengenvetoon pojat sanoivat, että relekytkennällä homma toimii eikä polttimon vikavalo pala :arrow: ei kun leikkimään releiden kanssa.

Liitännät ovat jotakuinkin näin:
- päävirran releille varastin sähköantennilta, joka ei ole toiminnassa
- takaa parkeilta, vilkuilta ja jarruvalolta ohjaussignaali omille releille eli näiltä varastettiin vain ohjausvirta, ei siis päävirtaa
- maadoitus rungosta
- koukulta johdot kiinni releisiin

Kytkennät kiinni ja vielä lopullinen tarkastus, ettei virhekytkentöjä ollut tullut, ja eikun auto käyntiin. Sitten kokeilemaan vilkkuja, parkkia ja jarrua :arrow: releet naksuu niin kuin pitääkin. Sitten vielä varmuuskokeilu peräkärryn kanssa :arrow: siellähän valot vilkuttavat niin kuin pitääkin.

Homma meni melkein putkeen. Ainut ongelma on, että polttimon vikavalo palaa :roll: (ja polttimoiden pitäisi kaikkien olla ehjiä), vaikka yritin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tehdä sen välttävän relekytkennän. Lisäksi huomasin sellaisen 'piirteen', että kun parkit on päällä kärryssä (niin kuin pitääkin) ja painaa jarrua/laittaa vilkun päälle, peräkärryn parkit hieman välkkyvät jarrun painalluksen/vilkun tahdissa.

Käytin aika paksuja johtoja virran ja ohjaussignaalien vetämiseen. Virtajohto taisi olla 4mm johtoa ja takaa varastetut ohjaussignaalit 1.5mm johdolla. Voisiko nuo olla syynä tuohon välkyntään ja erityisesti vikapolttimovalon palamiseen. Vikapolttimovalo palaa, vaikka katkaisen päävirran kulun releille, ohjaussignaalijohdot tietenkin ovat tuolloinkin kiinni releissä. Tulipa mieleen, että tuottaako liian paksut johdot liian paljon resistanssia tuolle vikapolttimosysteemille?

Menenkö siis kauppaan ja ostan ohuemmat johdot tilalle?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole johtojen paksuudesta kiinni.
painaa jarrua/laittaa vilkun päälle, peräkärryn parkit hieman välkkyvät jarrun painalluksen/vilkun tahdissa
Kärryssä vähän huono maadoitus.

Missä vaiheessa vikavalo syttyy ?
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

dealer kirjoitti:Ei ole johtojen paksuudesta kiinni.
Jaahas, eipä ainakaan helpota vastauksen hakemista, jos näin tosiaan on.
dealer kirjoitti:Kärryssä vähän huono maadoitus.
Kokeilukärry oli aika vanha yksilö, joten syy voi toisaan olla siinä.
dealer kirjoitti:Missä vaiheessa vikavalo syttyy ?
Hmm...se ei syty heti vaan vasta jarrupolkimen painamisen jälkeen. Pitänee vielä uudemman kerran tarkistaa, että kaikki polttimot ovat VARMASTI ehjiä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29490
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinäpä se sitten jarruvalopiirissä on vika.
Joko polttimo rikki tai olet kytkenyt sen releen väärin ... tosin kerroit että se naksahtaa jarrua painaessa jolloin sen pitäisi olla OK.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Releet naksui kaikki niin kuin pitääkin. Pitää tosiaan käydä nuo polttimot uudelleen läpi.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Andy kirjoitti:Releet naksui kaikki niin kuin pitääkin. Pitää tosiaan käydä nuo polttimot uudelleen läpi.
Voi närhen munat ja nyyrikin nyppöset. Tää oli taas tätä. Kaksi kertaa olin tarkastanut, että kyllä ne jarruvalot palavat. Kyllä. Ja siis ei. Toinen jarruvalo oli tietenkin päässyt taivaaseen.

Lohdutukseksi alla kuva vankilasta :roll: vaikutteita saaneesta kytkennästä. Kauniisti kytketty ja näppärästi puulle asetettu, mutta TOIMII. Eikä sitten naureta :jerkit:.
Kuva
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Re: S124, peräk.sähköt, relekytkentä ja vikapolttimovalo pal

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Andy kirjoitti:Tulipa mieleen, että tuottaako liian paksut johdot liian paljon resistanssia tuolle vikapolttimosysteemille?

Menenkö siis kauppaan ja ostan ohuemmat johdot tilalle?
Sitä resistanssia tulee nimenomaan ohuista johdoista! :ope: :ope: :!:

Sen takia käytetään nimenomaan paksumpia johtoja, kun virrankulutus on suuri, jotta jännitehäviöiltä yms vältyttäisiin, isommissa johdoissa resistanssi on siis pienempi, kuin ohuissa! :ope:

Välkkyminen tosiaan johtuu aika satavarmasti huonosta maasta, olikos se perävaunupistokkeen maadoitus kunnossa? :ei_tajuu: Onko perävaunun valojen maadoitus mitenkä toteutettu? Meneekö valojen maa rungon kautta, vai suoraan johtoon? :shock: Jos olis hapettumaa... :roll:

Ite oisin ekana veikannu tuon polttimon vikavalon syyksi sitä, että herätteet on varmaan ryöstetty vaan toiselta puolen autoa, joten siellä puolella on pienempi resistanssi/suurempi kuorma kuin toisella puolen autoa, niin tämä vikavalojen aivoboksi voisi luulla, että toisella puolen on polttimot palaneet... Ainakin 240:n volvon älyboksi on aika herkkä, ei tarvi olla kuin erimalliset (merkkiset) polttimot, kummatkin siis 5W, niin herjas jo että olis polttimo rikki... :shock:

Mutta jos oli jarruvalon polttimossa vika, niin ei siinä sitte mitään! :)

Edit: Eiku joo, onhan tuossa näköjään parkit kummaltakin puolelta otettu... :shock: Oikein! :pappa:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”