Audi vanne ---> MB ?
Audi vanne ---> MB ?
Noniin, nyt guruille kysymys, sopiiko -95 vuoden A4 Audin vanne tuohon W124 Merssuun?? Jostai semmonen muistikuva käsitys jäänyt että Audin vanne menee mersuun..
® Mesen Porkkana-klubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Re: Audi vanne ---> MB ?
Jako on sama, mutta keskireikä mättää. Mersussa 66,6, Audissa 57,1mm.Jussi L. kirjoitti:Noniin, nyt guruille kysymys, sopiiko -95 vuoden A4 Audin vanne tuohon W124 Merssuun?? Jostai semmonen muistikuva käsitys jäänyt että Audin vanne menee mersuun..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Juu, näinhän se olikin..Easy Rider kirjoitti:Tarvikevanteet voipi sopivalla sovitteella käydäkin, orkinaaliset ei.klasukoo kirjoitti:Kyllä pitäs käydä, itellä oli 200reessä audin alta pois ostetut. Soviterenkaat vaatii yleensä.


R320cdi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Siis kun monilla autonvalmistajilla on sama pulttijako mutta eri keskireikä, niin tarvikevanteissa on yleensä joku vannevalmistajakohtainen isohko keskireikä, tai sitten samalla jaolla olevien yleisimpien automerkkien keskirei'istä isoin. Soviterenkaalla sovitetaan ja keskitetään sitten se liian iso keskireikä kulloiseenkin autoon sopivaksi. Rengas on yleensä värikäs muovirinkula, alumiinisiakin on. Toki pelkillä pulteillakin pysyy, mutta jämpteillä sovitteilla keskittyy paremminJussi L. kirjoitti:Eli suoraan Audin alta ei mene alle, kyseiset vanteet olisi ihan siis "tarvike" mallia eli ei audin omat vanteet, mutta audissa alla. Tarkoitetaanko sillä sovitepalalla mitä? Siis keskireikään jokin palanen, mistä saa ja minkä näkönen semmonen on?

Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
5-pulttinen jako keskittää vanteen itse, ei tartte välttämättä keskirinkuloita. 4-pulttinen taas ei keskitä niin väärällä keskireiällä oleva vanne voi täristää.
Mie juuri laitoin saappiin alle audin aluvanteet ja jouduin hieman suurentamaan vanteen keskireikää eikä ihme ja kumma täristä lainkaan...
Mie juuri laitoin saappiin alle audin aluvanteet ja jouduin hieman suurentamaan vanteen keskireikää eikä ihme ja kumma täristä lainkaan...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Monta täristävää Mersuakin saatu rauhoittumaan vasta oikean mittaisilla sovitteilla, pyörät suoria ja puntissa vaan silti vatkanneet ensin. Ilman sovitteita asennettuna mutterikiinnitteiset (esim. japsit) eivät ole niin tarkkoja kuin pulttikiinnitteiset. Myös vapaalla pultin pituudella on iso merkitys, eli mitä pidempi matka vanteen kartioista on navan tasoon, sitä todennäköisemmin tarvitsee sovitteet. Tottakai useampi pultti keskittää itsestäänkin aina paremmin, mutta ei se niin yksiselitteistä ole, että nelipulttisiin tarvitsee sovitteet ja viisipulttisiin ei.JaniH kirjoitti:5-pulttinen jako keskittää vanteen itse, ei tartte välttämättä keskirinkuloita. 4-pulttinen taas ei keskitä niin väärällä keskireiällä oleva vanne voi täristää.
Mie juuri laitoin saappiin alle audin aluvanteet ja jouduin hieman suurentamaan vanteen keskireikää eikä ihme ja kumma täristä lainkaan...
Onko sulla vanahassa Saapikkaassa 4x108 jako vai mitkä Saappi ja Audi kyseessä? Uudemmissa jaot: Saab: 5x110 (Opel) ja Audi iso: 5x112mm, eli näissä tarkkana vaikka näyttäsikin äkkiseltään menevän jako kohdalleen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.