Pyöränkulmista ja alustan geometriasta

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6034
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Pyöränkulmista ja alustan geometriasta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6034
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Re: Pyöränkulmista ja alustan geometriasta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Viimeksi muokannut AK47, 13.9.2025 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29588
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takana voi säätää aurausta.
Jos tuntuu ajoltaan hyvältä ohjearvoa pienemmälä aurauksella niin anna mennä vaan.
Jos renkaat alkavat kulua sisälaidoiltaan pitää joko laittaa lisää aurausta tai olla välittämättä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:Takana voi säätää aurausta.
Jos tuntuu ajoltaan hyvältä ohjearvoa pienemmälä aurauksella niin anna mennä vaan.
Jos renkaat alkavat kulua sisälaidoiltaan pitää joko laittaa lisää aurausta tai olla välittämättä.
Samaa mieltä, mahdollisimman pieni auraus taitaa kuitenki olla parasta ajon kannalta, vaikka olisikin alle annettujen ohjearvojen.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Oli tuossa 123 mallia koskien topikkikin, mutta jos nyt yleistä pyörien suunatauksesta.
No toi nyt oli aika yksinpuhelua, jos viittaat mun aloittamaan topickiin :lol: .
Koitetaan jos tähän saatais jotain yhteistä kulmien säädöstä.

Tosiaan auraus ei ole ainoa säätö, vaikka sitä se on joissain säätöpaikoissakin, kuten minun tapauksessa on käynyt. Dealerin ja monen muun ammattimiehen mukaan casteria saisi olla oikealla n. asteen enemmän. Eli oikea etupyörä hieman edempänä-pitäisi rauhoittaa tien kallistumaa oikealle. Cambereista en osaa sanoa W124:sen tapauksessa, mutta W123:sessa saisi olla aika lähellä nollaa. Ja kuten yllä edellisessä viestissäni oli ja myös ilmeisesti topickin aloittajan oman kokemuksen perusteella vain lievä auraus on mannaa suoraan menemisen kannalta.

Onko jossain saatavilla ohjearvoja-siis mersun tehtaan ilmoittamia W123:selle ja W124:selle?
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 6034
Liittynyt: 19.2.2007 23:05

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:arrow:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”